Велосипеди от Рогош към Финландия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Велосипеди от Рогош към Финландия

"Лидер - 96" има нова фабрика, която произвежда велосипеди само от среден и висок клас.

Велосипеди от Рогош към Финландия

Фондът KJK придоби 60% от пловдивския производител "Лидер - 96" с инвестиция от 7 млн. евро

Мария Иванова
31831 прочитания

"Лидер - 96" има нова фабрика, която произвежда велосипеди само от среден и висок клас.

© Георги Кожухаров


Темата накратко

– През увеличение на капитала финландският фонд KJK Capital вече притежава контрол над един от най-бързо растящите производители на колелета в страната.

– Всички предприятия в сектора са основани от местни предприемачи. Сделката за "Лидер - 96" е дебют на чужд инвеститор в сектора.

– След пускането в експлоатация на новата фабрика в Рогош през февруари в компанията вече работят над 600 души, а целта е да се запълни капацитетът от 400 хил. бройки годишно.
177 млн. лв. е износът на велосипеди за първата година на 2016 г. Това е ръст от 12%.
Автор: Капитал
Автор: Капитал
Автор: Капитал

Над 40% ръст на бизнеса през последните две години е число, с което всяка компания с 20-годишна история би се гордяла. А пловдивският производител на велосипеди "Лидер - 96" вече гледа амбициозно към трета поредна година с подобно увеличение. Планът изглежда осъществим – през февруари компанията отвори новата си фабрика, с която удвои капацитета си и вече може да произвежда по над 500 хил. колелета годишно, а основните европейски пазари се радват на растящ интерес към придвижването на две гуми.

Компанията от дни има и нов двигател – в дружеството влезе финансов инвеститор, който вля в бизнеса 7 млн. евро. Срещу вложението си финландският фонд KJK Capital придобива 60% от акциите на "Лидер - 96" чрез увеличение на капитала. Другите дялове остават собственост на създателите на компанията – Петър Куршумов и Георги Златанов, както и на сина му Димитър Златанов, който от няколко години е основната движеща сила зад бизнеса.

Сделката става в един силен и развил се през последните години в страната сектор – производството на велосипеди. В малко индустриални ниши България се подрежда в лидерското чело и браншът е по-скоро изключение с петото си място в Европа. Общият знаменател е, че всички предприятия са изградени от нулата от местни предприемачи. А сделката за "Лидер - 96" е първата, в която влиза чужд инвеститор. Придобиването става на фона на слаба година, в която малко световни купувачи избраха българска фирма за вложенията си.

На бързата писта

Детайли по преговорите не бяха дадени от страните по сделката. Щом влиза финансов инвеститор обаче, очакванията са през следващите години компанията да расте, включително и с придобивки в региона, а в хоризонт от 5-7 години порасналото дружество да се продаде на голям производител от сектора.

Към инвестицията се добавя и нов ресурс от "Сосиете женерал Експресбанк" от 9 млн. евро. Част от средствата вероятно са за рефинансиране на кредита от 2015 г., с който се разшири производството. Останалата сума обаче ще може да бъде насочена към бъдещ растеж. А потенциал за такъв определено има – доказва го и фактът, че България е сред водещите страни по производство на велосипеди в Европа. По данни на европейската браншова организация CONEBI (Confederation of the European Bicycle Industry) към 2015 г. страната е пета след Италия, Германия, Португалия и Полша.

През миналата година в Европа са били произведени над 13 млн. броя велосипеди. От тях около 940 хил. броя (при 950 хил. през 2014 г.) са излезли от фабрики в България, а около една четвърт от тях са от поточната линия на "Лидер - 96" в пловдивското село Рогош. Със заработването на новата фабрика, която произвежда велосипеди само от среден и висок клас, компанията ще опита още тази година да увеличи този резултат до над 300 хил. бройки, а в бъдеще да надхвърли и 400 хил. В огромната си част произведените в България велосипеди се продават извън страната - през 2015 г. на местния пазар са пласирани едва 62 хил. колелета. В парично изражение това са 7 млн. евро, показват данните на CONEBI.

Основните пазари, за които заминават българските велосипеди, са в западноевропейските страни като Германия, Холандия, Белгия, скандинавските държави. През последните години там все по-популярни стават т.нар. електрически велосипеди и това е пазарната ниша, в която и българските производители също работят вече от години. "Лидер - 96" не е изключение – пловдивското дружество произвежда такива модели още от 2011 г. и е начело на местния пазар по този показател според данни от самата компания. А това дава доза увереност в бъдещия ръст на бизнеса, тъй като очакванията са именно този сегмент да движи сектора в глобален мащаб в следващите години. В анализа си за периода 2016-2021 г. от компанията за стратегически консултации и пазарни изследвания Lucintel прогнозират, че пред следващите пет години световната велоиндустрия ще расте средно с по 2.4%, а търсенето на електрически велосипеди ще достигне пиковите си стойности именно в този период.

Извън тях пловдивската компания, която преди години започва производството си с колелета в ниския ценови сегмент, сега се опитва постепенно да се преориентира към средния и по-висок клас. Подобно на останалите играчи на местния пазар основната част от изработваните от "Лидер - 96" велосипеди не са под собствен бранд. Дружеството обаче има и собствени марки – едноименната Leader и Oryx, която е по-високият клас.

Бизнес на 20 години

Както подсказва името на компанията, началото й е поставено през 1996 г. от Петър Куршумов, Георги Златанов и (вероятно съпругата му) Ирина Златанова. В началото компанията е търговска и внася колелетата, но в началото на века започва да сглобява продукта.

През ноември 2009 г. нейният дял е прехвърлен на сина Димитър Златанов. Някъде по това време тогава около 25-годишният младеж поема и оперативното управление на бизнеса, след като е завършил италианския бизнес университет "Бокони". Под негово ръководство дружеството започва бързо да расте и от 13 млн. лв. през 2010 г. приходите скачат до 63.5 млн. лв. за 2015 г. Само през последната година отчетеният ръст е с 43%. Печалбата пък се удвоява – до 3.8 млн. лв. Със сходни темпове нарастват и заетите в производството – в края на миналата година те са 345 души, при 201 към 2014 г., а сега, след пускането в експлоатация на новата фабрика през февруари, в компанията вече работят над 600 души.

Бизнесът с колелета в Европа расте най-вече заради митата върху азиатските продукти. Затова се отваря и нишата със сглобяването на континента, в която намират място българските производители. И при тях, и при конкурентите им основните части са от Китай. При "Лидер - 96" например някои от частите се произвеждат от тях. Цената на труда тук пък прави българските велосипеди по-конкурентни на тези от Западна Европа.

По принцип в едно колело около 60% от частите са китайски. Повече от това е недопустимо заради специално антидъмпингово споразумение на ЕС. Общността въведе защитни мита, след прилагането на които е съвсем нерентабилно да се внесе готово китайско колело. Така велосипедопроизводството в България поне засега е под един вид протекция. Което пък разрешава на този бизнес свободно да планира, инвестира, расте и да създава заетост.

Новият скандинавски инвеститор

Финландската компания KJK Capital предлага финансови услуги, управление на активи и фонд мениджмънт. Дейността й е ориентирана предимно към клиенти пенсионни и застрахователни дружества от скандинавските страни. Управлява активи за 450 млн. евро. Последните й два фонда са насочени основно към инвестиции на Балканите. В България KJK вече има миноритарни дялови участия в "Софарма", "ЧЕЗ Разпределение" и "Еврохолд България", а в началото на 2016 г. влезе и в първата си стратегическа инвестиция в страната - заедно с Empower Capital те придобиха по 42.5% в двете най-големи местни фасилити мениджмънт компании, които бяха обединени в ново дружество "Мундус сървисиз".

С влизането на новия инвеститор "Лидер - 96" ще може да почерпи и външен опит за управлението на порасналия бизнес, което от своя страна да помогне на дружеството да продължи да расте. Традиционно фондовете помагат и като финансират растеж чрез покупка на конкурентни дружество или портфейл от марки.

Другите български производители

Големите играчи във велоиндустрията в България са монтанската "Крос", пловдивските "Макском" и "Лидер - 96", "Спринтер", "Веломания" и "Балканвело". Освен през основното си дружество, чиито продажби за 2015 г. са близо 120 млн. лв. (виж таблицата), лидерът в сектора "Крос" работи и през още две компании – "Спринтер" и "Крос-Видин". Техният общ оборот за миналата година е над 22 млн. лв. Водещият производител в Пловдив – "Макском" с приходи от 85 млн. лв., също е разделил бизнеса си в няколко дружества – свързани с групата са компаниите "Макстек" и "Велотек". Техните обороти за 2015 г. са от порядъка на 10-11 млн. лв. Толкова е и размерът на бизнеса на софийската "Веломания", която произвежда колелетата с марката DRAG и която има план за инвестиция в завод в Азербайджан. В групата на "Лидер - 96" влиза и дружеството "Спийд - 96", в което е изнесено производството на джанти за велосипедите. Неговите приходи за миналата година са над 9 млн. лв.

Темата накратко

– През увеличение на капитала финландският фонд KJK Capital вече притежава контрол над един от най-бързо растящите производители на колелета в страната.

– Всички предприятия в сектора са основани от местни предприемачи. Сделката за "Лидер - 96" е дебют на чужд инвеститор в сектора.

– След пускането в експлоатация на новата фабрика в Рогош през февруари в компанията вече работят над 600 души, а целта е да се запълни капацитетът от 400 хил. бройки годишно.
177 млн. лв. е износът на велосипеди за първата година на 2016 г. Това е ръст от 12%.
Автор: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    185 avatar :-|
    Napster

    Погледнах страницата на производителя. Велосипеди средна ръка (вложени части) на доста неприемливи цени. Отдавна не съм бил в България, но не може road bike от конкретен тип да се предлага за 1800лв. Всъщност явно може но не намирам логика.

  • 2
    nikolai_petrov avatar :-|
    FanFan - la tulipe

    Еваларка на Лидер! Еи това е да има търсене и ти да го намериш и задоволиш, като използваш българаските предимства - ниска цена на работната ръка! Да създаваш добавена стойност и да реализираш продукта си в западна Европа. Това трябва на България, не някакви смешници измислени предприемачи с откраднати и политически пари изсипани в безумни проекти.

  • 3
    hij10535874 avatar :-|
    hij10535874

    До коментар [#2] от " FanFan - la tulipe ": Е кое му е хубавото на евтината работна ръка. Нали за нас Българите става въпрос.

  • 4
    fio41315648 avatar :-|
    fio41315648

    Абе т'ва колелетата, да не са велосипеди всъщност? ;)

  • 5
    bestbuy avatar :-P
    За да останат ХОРА в България.

    хубави новини за успешни българи..
    ХУБАВО Е

  • 6
    bench avatar :-|
    bench

    До коментар [#1] от "Napster":

    Както пише и в статията, огромна част от велосипедите са за износ, така че очевидно не българския пазар е определящ колко да струва даден велосипед.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK