Автоиндустрията премества развойните си центрове от Великобритания към Източна Европа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Автоиндустрията премества развойните си центрове от Великобритания към Източна Европа

Renault има производствена и развойна дейност в Румъния, където за компанията работят 16 хил. души

Автоиндустрията премества развойните си центрове от Великобритания към Източна Европа

Компаниите за набиране на персонал вече са започнали да търсят квалифицирана работна ръка и мениджъри от България, Унгария и Румъния

13244 прочитания

Renault има производствена и развойна дейност в Румъния, където за компанията работят 16 хил. души

© LOUAFI LARBI


Производителите на автомобили обмислят да преместят развойните си центрове от Великобритания към страни от Източна Европа след референдума в края на юни, когато британците решиха да напуснат Европейския съюз, съобщава Guardian. Целта е да се намалят разходите и да се понижат негативните ефекти от риска страната да остане извън единния европейски пазар. Компаниите за набиране на персонал вече са започнали да търсят квалифицирана работна ръка и мениджъри в България, Унгария и Румъния, които да оглавят екипи за изследователска и развойна дейност в региона. България ще бъде една от основните цели за пазара, след като по данни на ЮНЕСКО страната е втора след Германия в Европа по процент хора с инженерни дипломи.

Отдръпване

С намирането на екипи от Източна Европа се е заела DHR International, която работи в 25 страни. Информацията от компанията за набиране на персонал е, че търсенето на нови възможности в Източна Европа се е засилило след референдума, особено сред производителите на коли, които вече си правят сметка колко би им струвало да нямат достъп до единния европейски пазар и да останат във Великобритания. По данни на DHR работната ръка в Източна Европа е с 40% по-евтина от тази на запад. Автомобилните компании също така желаят част от специалистите с опит от Великобритания да се преместят в новата бизнес локация на компанията.

Правителството на Япония вече предупреди премиера на Великобритания Тереза Мей, че е възможно големите японски корпорации да напуснат страната, ако изгубят своите привилегии, идващи предимно от достъпа до пазара на Европейския съюз. В документа, представен на срещата на Г-20 в Китай по-рано този месец, се посочват определени изисквания от японския бизнес, които трябва да бъдат изпълнени. Близо половината от японските инвестиции в Европа в момента са насочени към Великобритания, където дейност имат Nissan, Honda и Mitsubishi.

Липса на кадри

Производителите на коли предупредиха още в седмицата след Brexit, че ако трудовият пазар се затвори, компаниите ще имат тежки проблеми. Автомобилната индустрия на Острова отбеляза рекордни приходи от 71 млрд. паунда за 2015 г., което е скок от 7.3% спрямо предната година. Тези темпове обаче няма как да бъдат запазени, ако свободното движение на работна сила в Европейския съюз бъде спряно. Директорът на Асоциацията на производителите и търговците на моторни превозни средства Майк Хауес коментира през юни, че стабилността на автоиндустрията във Великобритания е под сериозен риск след референдума. В сектора на Острова работят над 800 хил. души. По негови думи връзката с Европейския съюз е най-важната за производителите на автомобили и за тях ще бъде невъзможно да си осигурят достатъчен брой работници, ако потокът от ЕС спре.

На първо място - България и Румъния

По данни на ЮНЕСКО България е втора след Германия по процент на завършващите висше образование с инженерни специалности. Друга страна, която ще бъде особено търсена, е Румъния, където Renault вече има изградена производствена и развойна дейност, инженерен екип и тестови центрове, в които е инвестирала над 2.3 млрд. евро. В северната ни съседка за френската компания работят над 16 хил. души.

Франк Смийкс, партньор в DHR, коментира, че референдумът във Великобритания е засилил търсенето на нови възможности за индустрията в Източна Европа, която обичайно се развива на високи обороти. "За някои играчи в сектора оставането във Великобритания вече не изглежда смислено решение в дългосрочен план предвид високата им обвързаност с европейските операции", казва той. Освен Renault Jaguar и Audi също вече имат дейност в Източна Европа.

Производителите на автомобили обмислят да преместят развойните си центрове от Великобритания към страни от Източна Европа след референдума в края на юни, когато британците решиха да напуснат Европейския съюз, съобщава Guardian. Целта е да се намалят разходите и да се понижат негативните ефекти от риска страната да остане извън единния европейски пазар. Компаниите за набиране на персонал вече са започнали да търсят квалифицирана работна ръка и мениджъри в България, Унгария и Румъния, които да оглавят екипи за изследователска и развойна дейност в региона. България ще бъде една от основните цели за пазара, след като по данни на ЮНЕСКО страната е втора след Германия в Европа по процент хора с инженерни дипломи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    chichi01 avatar :-|
    Чичи (Ice Man's fan)

    Закономерно. Очакването беше твърде дълго, но е логично не само автомобилната и IT индустрията, но и останалите сектори да погледнат дългосрочно към България и Румъния, където практически остана доста неизползван икономически потенциал.

  • 2
    al_dumm avatar :-?
    пилот падналВградината

    Къде на шега, къде на майтап, ама може и сериозно да се получи нещо като: "Инцидент - не бива да се опитваш да предизвикаш инцидента, който искаш да се случи, защото той няма да се случи."
    "Опитай се да предизвикаш инцидента, който не искаш да се случи и той ще се случи."

  • 3
    ...____... avatar :-|
    .

    Сега остава и Еърбъса да го преместиме у Долно Нанагорнище и да пуснем интервю за работни визи на ингелизите. А ние че си чистиме кенефите по Италия, тука за илядо лева нема да бачкаме.

  • 4
    m_simeonov avatar :-|
    Мирослав Симеонов

    И аз съм в статистиката за хора с инженерна диплома. Но както се казва - като се знам какъв съм инженер ме е страх да отида на доктор.

  • 5
    ivanchola avatar :-P
    ivanchoLA

    Инжинерите ще си донесът, евтината работна ръка ще е от БГ. Въпреки многото завършващи които е интервюирал в бг знае за какъв леж става на въпрос и образованието е под всякаква критика

  • 6
    prassen avatar :-|
    prassen

    До коментар [#5] от "ivanchoLA":

    Вярно е това, което казваш, но в твоя коментар от 2 изречения има поне 4 грешки.

  • 7
    cuam4o avatar :-?
    Ангел

    До коментар [#4] от "m_simeonov":

    До коментар [#5] от "ivanchoLA":

    То това е ясно, ма не е проблем. Имаш някакви базови познания, както и си показал, че можеш да учиш. Това им стига, от там нататък те си те учат и те правят човек..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK