Автоиндустрията премества развойните си центрове от Великобритания към Източна Европа

Компаниите за набиране на персонал вече са започнали да търсят квалифицирана работна ръка и мениджъри от България, Унгария и Румъния

Renault има производствена и развойна дейност в Румъния, където за компанията работят 16 хил. души
Renault има производствена и развойна дейност в Румъния, където за компанията работят 16 хил. души    ©  LOUAFI LARBI
Renault има производствена и развойна дейност в Румъния, където за компанията работят 16 хил. души
Renault има производствена и развойна дейност в Румъния, където за компанията работят 16 хил. души    ©  LOUAFI LARBI

Производителите на автомобили обмислят да преместят развойните си центрове от Великобритания към страни от Източна Европа след референдума в края на юни, когато британците решиха да напуснат Европейския съюз, съобщава Guardian. Целта е да се намалят разходите и да се понижат негативните ефекти от риска страната да остане извън единния европейски пазар. Компаниите за набиране на персонал вече са започнали да търсят квалифицирана работна ръка и мениджъри в България, Унгария и Румъния, които да оглавят екипи за изследователска и развойна дейност в региона. България ще бъде една от основните цели за пазара, след като по данни на ЮНЕСКО страната е втора след Германия в Европа по процент хора с инженерни дипломи.

Отдръпване

С намирането на екипи от Източна Европа се е заела DHR International, която работи в 25 страни. Информацията от компанията за набиране на персонал е, че търсенето на нови възможности в Източна Европа се е засилило след референдума, особено сред производителите на коли, които вече си правят сметка колко би им струвало да нямат достъп до единния европейски пазар и да останат във Великобритания. По данни на DHR работната ръка в Източна Европа е с 40% по-евтина от тази на запад. Автомобилните компании също така желаят част от специалистите с опит от Великобритания да се преместят в новата бизнес локация на компанията.

Правителството на Япония вече предупреди премиера на Великобритания Тереза Мей, че е възможно големите японски корпорации да напуснат страната, ако изгубят своите привилегии, идващи предимно от достъпа до пазара на Европейския съюз. В документа, представен на срещата на Г-20 в Китай по-рано този месец, се посочват определени изисквания от японския бизнес, които трябва да бъдат изпълнени. Близо половината от японските инвестиции в Европа в момента са насочени към Великобритания, където дейност имат Nissan, Honda и Mitsubishi.

Липса на кадри

Производителите на коли предупредиха още в седмицата след Brexit, че ако трудовият пазар се затвори, компаниите ще имат тежки проблеми. Автомобилната индустрия на Острова отбеляза рекордни приходи от 71 млрд. паунда за 2015 г., което е скок от 7.3% спрямо предната година. Тези темпове обаче няма как да бъдат запазени, ако свободното движение на работна сила в Европейския съюз бъде спряно. Директорът на Асоциацията на производителите и търговците на моторни превозни средства Майк Хауес коментира през юни, че стабилността на автоиндустрията във Великобритания е под сериозен риск след референдума. В сектора на Острова работят над 800 хил. души. По негови думи връзката с Европейския съюз е най-важната за производителите на автомобили и за тях ще бъде невъзможно да си осигурят достатъчен брой работници, ако потокът от ЕС спре.

На първо място - България и Румъния

По данни на ЮНЕСКО България е втора след Германия по процент на завършващите висше образование с инженерни специалности. Друга страна, която ще бъде особено търсена, е Румъния, където Renault вече има изградена производствена и развойна дейност, инженерен екип и тестови центрове, в които е инвестирала над 2.3 млрд. евро. В северната ни съседка за френската компания работят над 16 хил. души.

Франк Смийкс, партньор в DHR, коментира, че референдумът във Великобритания е засилил търсенето на нови възможности за индустрията в Източна Европа, която обичайно се развива на високи обороти. "За някои играчи в сектора оставането във Великобритания вече не изглежда смислено решение в дългосрочен план предвид високата им обвързаност с европейските операции", казва той. Освен Renault Jaguar и Audi също вече имат дейност в Източна Европа.

Още от Капитал