С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 20 сеп 2016, 19:27, 9208 прочитания

Отново не се появиха кандидати за летище Пловдив

Все още не е ясно дали срокът за подаване на оферти ще бъде удължен

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Нито една компания не пожела да вземе на концесия летище Пловдив. Това стана ясно във вторник в сградата на Министерството на транспорта, където трябваше да се отварят офертите на кандидатите, които да стопанисват аерогарата през следващите 35 години. Такива обаче липсваха, като работната група остава да вземе решение дали ще се удължава срокът за намиране на желаещи още веднъж. През юни тази година той вече беше удължен с три месеца.

Това не е и първият опит за концесионирането му. При предишното управление на ГЕРБ беше предложено на инвеститорите да строят там карго терминал, но офертата не намери желаещи. Този път летището беше предложено в неговата цялост, но отново до момента не се намират сигурни кандидати. Все още не е ясно дали ще бъдат удължени сроковете за подаване на оферти.


Интерес на теория

Според документацията кандидатите трябваше да предложат минимални инвестиции от 35.2 млн. евро без ДДС за срока на концесията, 16.7 млн. евро от които в първите 5 години от концесията. Изграждането на карго терминал не е задължителен елемент, но се точкува по-високо, ако такъв е предвиден в плана на инвеститора. По отношение на концесионното възнаграждение беше предвидено фиксираното да е не по-малко от 100 хил. лв. без ДДС на година, а променливата част да е не по-малка от 5% от общия размер на нетните приходи от всички дейности. По отношение на критериите към участниците - те трябва да са извършвали сходна дейност 5 години от последните 10 и да са управлявали международно летище с пътникопоток, не по-малък от 1 млн. души на година, и/или 40 хил. тона товари.

По отношение на концесията за летище Пловдив се завъртяха няколко имена, като се говореше за интерес от страна на китайски, турски и местни компании, сред които "Пампорово" АД, което има интерес да има повече полети до зимните курорти. Въпреки че на сайта на министерството има известна размяна на въпроси и отговори от страна на бизнеса и ведомството, в крайна сметка подадена оферта на този етап няма.



Аерогара с проблеми

През последните няколко години летището изпитва сериозни затруднения в работата си. Държавата инвестира 40 млн. лв. в изграждането на нов пътнически терминал с капацитет 1000 пътници на час, който заработи през 2009 г. Година по-късно общините от региона създадоха фонд, за да субсидират индиректно полетите на нискотарифната Ryanair под формата на реклама на региона. През годините обаче общините изпитват някои затруднения с разплащането си с авиокомпанията, а тя на свой ред с летището. През 2014 г. с 20 - 25% беше намалена и държавната субсидия за него и приходите му започнаха да намаляват. От 4.1 млн. лв. през 2013 г. те се свиват на 3.8 млн. лв., а загубата нараства от 1 млн. лв. през 2013 г. на 1.2 млн. лв. през следващата.

През 2015 г. държавната компания прекратява договора си за наем на активи и техника от частното дружество "Летище Пловдив", собственик на базата за съхранение на горива, на стария терминал и на техника като цистерни и снегорини. Следва оптимизация на персонала, като около 50 души са съкратени, 24-часовият режим на работа е прекратен и започва да се работи от 6 до 22 часа. През есента на 2015 г. това доведе до аварийно кацане на самолет на Wizz Air на тъмен терминал. За 2015 г. приходите продължават да намаляват и са били 3.5 млн. лв., но има леко свиване на финансовата дупка и загубата е 987 хил. лв. Сега след поредната липса на кандидати за развитието на аерогарата съдбата и режимът й на работа остават отново неясни.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Дигитално ретро Дигитално ретро

Община Велико Търново създава платформа за електронна търговия, която да улеснява предлагането на занаятчийска и земеделска продукция от двете страни на Дунав

14 дек 2019, 1076 прочитания

Nestlé ще продаде сладоледения си бизнес за 4 млрд. долара Nestlé ще продаде сладоледения си бизнес за 4 млрд. долара

Сделката е част от стратегията за преструктуриране на главния изпълнителен директор Марк Шнайдер

14 дек 2019, 1561 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Борсовият принц с изпраното минало

Как една компания на обвинения във финансови измами в Швейцария Урс Майстерханс стана публична в България

Още от Капитал
Песимизъм печели, оптимизъм - губи

Създаването на къс ETF фонд върху SOFIX отваря възможност за печалби при падащ пазар

Накъде след Венеция

Управляващите, президентът и БСП имат различни идеи за реформата на прокуратурата

В къщата на тайните търгове

In-house възлагането на обществени поръчки у нас се използва по странен начин на ръба на закона и за внушителната сума от над 3 млрд. лв.

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

20 книги в навечерието на 2020

Списък с книги от последните месеци и все още непреведени световни заглавия

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10