С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 21 сеп 2016, 15:37, 37655 прочитания

Ново поколение при малките магазини

Тенденция е отварянето на обекти, които предлагат разнообразие, обслужване и по-директна връзка с производителите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През последните години специализираните магазини в България се развиват успешно, отбелязвайки двуцифрен ръст на похарчените средства на българските домакинства от 26% общо за последните три години - до юни 2016 г.

Растежът се движи от привлечените нови купувачи, от значимия ръст на средствата, похарчени в тях, и от по-честото им посещаване от потребителите, казват Весела Калчишкова и Димитър Начев от GfK България в анализ на сп. "Регал".


Данните потвърждават развитието в сегмента на малките независими магазини, което се вижда и с невъоръжено око. Първо в центъра на София, а вече и по кварталите и пазарите започнаха да изникват малки магазини от нов тип. Много от тях предлагат широко портфолио в един сегмент, но определението "специализирани" не изчерпва явлението. Някои е по-точно да бъдат наречени занаятчийски. В тях основните продукти са на един производител, който надгражда със стоки в други категории. Такива са много месарници, млекарници, хлебарници. Някои се позиционират като деликатесни магазини, други са био и еко, трети – за фермерски продукти. Голяма вълна са магазините за качествени български храни - продукти на малки производители, които не са представени в големите вериги.

Различни по профил са и собствениците им. Едни са професионални търговци, други - производители и вносители, които търсят директна връзка с потребителите. Трети - външни за сектора играчи, уловили актуален тренд, примерно био или фермерска мода.

Търсенето диктува нещата



Всеки от собствениците ще ви каже, че неговото развитие е в отговор най-вече на търсенето. "Стандартът на живот се подобрява. Хората търсят по-качествени продукти, по-вкусна и здравословна храна", казва Ани Радулова, собственик на магазините "Деликатесен" в София. "Хората станаха по-грамотни, по-взискателни към здравето си", смята д-р Ярослав Димитров, собственик на магазин "От фермата". "Разумните хора се интересуват от здравословното хранене, замислят се с какво хранят децата си", казва Асен Цеков, създател на "Вино Оренда". И добавя: "Освен това се увеличиха производителите на истински храни, както ги наричам. Наблюдава се развитие на фермерски пазари. Има и доста онлайн търговци на фермерски храни. Всичко това засилва интереса у потребителите. А и идва донякъде като противовес на масовото навлизане на големи вериги магазини, които обезличиха малкото българско производство."

Клиентите на малките магазини от нов тип по една или друга причина не припознават хипер- и супермаркетите като своето място.

Приносът на "Карфур"

Косвен принос за развитието на явлението имаха също сривът на "Карфур" и проблемите на "Пикадили" - две от веригите, ориентирани към по-платежоспособните и взискателни потребители. "Масовият клиент не знаеше, че точно тези вериги имат вътрешни проблеми. Той виждаше липса на стоки и влошено качество. И започна да се съмнява не само в "Карфур", но и в хипермаркетите изобщо", казва търговският консултант Димитър Мандов.

От веригите "за ценители" на пазара остана "Фантастико", но магазините й са само в София. И понеже нямат сериозна алтернатива, в пиковите часове са претоварени с хора и се чака на опашки. "Отпадането на един голям играч във Варна, Бургас, Търново, Пловдив отвори пазарна ниша и възможност, от която се възползваха малките български локални вериги", казва арх. Гергана Милушева от архитектурното бюро Cityscape в интервю за "Регал". Те инвестират в дизайн и се опитват да внедрят в своите магазини най-доброто от модела на големите търговци.

По една или друга причина нишата, овакантена от "Карфур" и частично от "Пикадили", не беше припозната от "Билла" и "Кауфланд". Наистина за миналата Коледа и двете вериги лансираха свои собствени марки в луксозния ценови сегмент. Тези практика обаче не получи особено развитие. По-упорити усилия в тази посока полагат от "Лидл". От веригата отдавна налагат луксозната си линия от собствени марки.

Производителят като гарант

В българските условия обаче потребителите трудно приемат, че качеството може да е на анонимен производител, какъвто е случаят със собствените марки на веригите. Купувачите искат да знаят името му, неговата история, къде произвежда и пр. В това отношение по-адекватни са малките магазини. "Хубавото при тях е, че изчезва анонимността на клиента, изчезва и анонимността на производителя. Производителят застава с лицето и с името си", казва Ани Радулова. "Клиентите търсят този тип магазини, защото в тях има по-голяма вероятност да намерят връзка с производителите, а това им дава гаранция за качествена храна", добавя д-р Ярослав Димитров. "И в тези малки обекти се запазва директната връзка на продавача и клиента, има пряка обратна връзка и има разцвет. В тях инструментът за продажби е човекът, а не рафтът", казва Христо Станев от "Профи мърчандайзинг".

Сървиз и разнообразие

"На хората им липсваше това да те обслужват с внимание, да те познават и да те консултират като в аптека. По-находчивите търговци го осъзнаха и започнаха да го предлагат", казва Димитър Мандов. Според него това е нещо от загубеното минало, което се завръща, и това е тенденция в международен мащаб. А при нас се случва много по-лесно, защото тук нямаме толкова дълга история на хипермаркетите, колкото има в Западна Европа, добавя той.

"Друг ключов момент е, че тези магазини предлагат разнообразие", добавя консултантът. В такъв магазин няма ограничения в асортимента, каквито на практика има в големите вериги покрай необходимостта да се предлагат най-оборотните артикули. Освен това в него има различни типове цени за различните категории хора. Там има сирене от 4.50 лева за килограм до такова за 15-20 лева за килограм. И често оставяш в един специализиран магазин толкова пари, колкото би оставил за едно пазаруване в супермаркета. Но те са вложени в покупка на едро на качествени храни в определена ниша, различни от масовото предлагане, добавя Мандов.

А времето

Недостатък на малките магазини е, че пазаруването в тях отнема повече време, отколкото това в супермаркета. Те обаче полагат усилия да надграждат портфолито си, като наред с основния продукт - колбаси или мляко, предлагат също хляб, сладка, вина, сокове и пр. Освен това малките магазини като че ли се привличат помежду си и образуват своеобразни клъстери. "Появи ли се един, скоро около него изникват и други, които продават стоките, които той не предлага. Стават както е било по пазарите, но в по-съвременен вариант", казва Христо Станев.

Времето ще покаже също дали новата тенденция ще се сведе до иновация в канала на малките магазини, или ще рефлектира по-съществено и върху дела на модерната търговия в страната. Дали пазарът наистина "не отива към малки удобни магазини и пазаруване онлайн и големите магазини вече не са толкова актуални за хората", както предвиждат някои наблюдатели в сектора.

Всичко по темата четете в новия брой на сп. Регал.
Още теми от списанието:

- Базовата потребителска кошница в три вериги е под средата на пазара
- Водката е най-продаваният високоградусен алкохол в България
- Каролин Еверсън, Facebook: Мисията ни е да свържем целия свят

Можете да го поръчате на abonament@economedia.bg или на + 359 2 4615 349.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Ранна регистрация до 02.09.2019 г.

Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Възходът и падението на General Electric Възходът и падението на General Electric

Гигантът има динамична 127-годишна история, като от икона на американската икономика се превръща в обект на разследване за масивна финансова измама

23 авг 2019, 396 прочитания

Пробуждането на къмпингите Пробуждането на къмпингите

Четири нови къмпинга се изграждат в Южна България

23 авг 2019, 475 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Бяла карта" и Viva Credit стават част от групата на Easy Credit

Дружество на лидера при бързите кредити е поискало разрешение за сделката от КЗК

Сметищата на гнева в Русия

Боклукът се превръща в политически проблем, който канализира недоволството и обединява различни групи около една кауза

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Кино: "Момчета за пример"

Лошият вкус като гег и "възпитание" за живота

20 въпроса: Теодора Димова

Новият роман "Поразените" ни връща към събитията от 1944 г. и вече е в книжарниците