С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 26 сеп 2016, 18:00, 21922 прочитания

"Спиди груп" купува логистичния парк на СОМАТ в Горубляне

Продавач на оценявания за над 60 млн. лв. актив е "Виена реал естейт" на Willi Betz

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Спиди груп" планира да купи логистичната база на СОМАТ в Горубляне, част от която и сега е наета от българската куриерска компания. Сделката е разделена на две - придобива се целият имот, който обитава "Спиди", а за останалите сгради в парка се създава смесено дружество, в което контролният пакет от 76% ще е на "Спиди груп". Активът на транспортната компания се предлагаше за продажба и преди време, но явно сега собственикът и купувачът са постигнали споразумение. Цената не е известна, но според отчета на компанията продавач активът е оценен на 63.5 млн. лв. Това е една от най-големите имотни сделки на годината, тъй като се продават сгради с площ над 40 хил. кв.м.

За промяната в собствеността се разбира от уведомление за намерението за концентрация, изпратено до Комисията за защита на конкуренцията. Според съобщението компанията, която е мажоритарен собственик на куриерската компания "Спиди", иска да придобие контрол върху активи на "Виена реал естейт" - дружество, управляващо имотите в България на германската група Willi Betz, която е една от големите в сферата на автомобилния транспорт и логистиката. В страната освен като собственик на някогашния държавен гигант в превозите СОМАТ е известна и като генерален вносител на Mercedes чрез "Балкан стар аутомотив". Транспортният бизнес обаче се сви в пъти през последните години и вероятно това е сред мотивите за продажбата.


Детайли, че става дума за базата в Горубляне, идват от покана за общо събрание на облигационерите на "Виена реал естейт". От "Спиди груп" обясниха, че ще дадат повече подробности около сделката и бъдещите си планове относно придобиването на логистичния парк на по-късен етап след приключването на сделката. Придобиването на базата обаче ще бъде ново начинание за компанията - за инвестиция в имоти, които да управлява не само за собствени цели. "Спиди груп" не разполага с актив от такъв тип, а компанията куриер Speedy към момента е наемател в около 40 депа в страната. "Ще продължим да развиваме базата такава, каквато е. Тя е заета почти 90%", коментира Данаил Данаилов, член на борда на директорите на "Спиди".

Кой и какво продава
От документите, представени в Търговския регистър и до борсата от "Виена реал естейт", става ясно, че предстои да бъде създадено ново дружество, в капитала на което ще бъде апортирана базата в Горубляне, която е обезпечение по облигационния заем. Той първоначално е сключен през 2012 г. и за сума 12 млн. евро, като по план трябва да се изплати до 2020 г. Според последните отчети към средата на 2016 г. са останали за издължаване още 7 млн. евро. Освен това компанията има и още около 47 млн. лв. задължения към една швейцарска и три български банки (Инвестбанк, "Пиреос" и Райфайзенбанк), както и още 58 млн. лв. задължения към свързани лица. Любопитно е, че паралелно с обявеното намерение за продажба на базата за пръв път компанията пропуска да направи в срок лихвено плащане по емисията си облигации. В отчетите се говори и за просрочени плащания по лихви и главници към компании от групата.

По план 76% от капитала на това ново дружество ще бъде прехвърлен на "Спиди груп", но за каква сума не става ясно. Базата в Горубляне е най-големият актив на компанията, като по баланс стойността му е общо 63.5 млн. лв. - земята е оценена на 21.4 млн. лв., сградите (шест по-големи и няколко малки) на 40.2 млн. лв., а оборудването на под 2 млн. лв. Не е ясно доколко тези числа отговарят на пазарните реалности, но при всеки случай при апорта ще трябва да се направи нова оценка. Другият по-съществен като стойност актив е базата в столичния квартал "Хаджи Димитър".



"Виена реал естейт" е учредена през 2000 г. и е собственост на "ВХО холдинг", Австрия. Капиталът й е 20 млн. лв., а активите й са 233 млн. лв. според последния отчет на компанията (виж таблицата). От тях голямата част от близо 181.6 млн. лв. са инвестиционни имоти, а останалото са основно участия в дъщерни предприятия и вземания от свързани лица - основно СОМАТ. Тя разполага и с имоти върху 15 площадки, като върху 4 от тях все още няма строителство. Приходите от продажби на компанията за 2015 г. са 15.3 млн. лв., а печалбата й е 3.6 млн. лв. За първото полугодие на 2016 г. постъпленията са 7.8 млн. лв. с печалба над 3.5 млн. лв. На консолидирано ниво приходите са чувствително по-големи - над 77 млн. лв., тъй като отскоро в него са прехвърлени 87.5% от "Балкан стар ритейл".

Нова порция разширяване
Акционери в дружеството купувач "Спиди груп" са Валери Мектупчиян с 67.13%, Георги Гогов с 24.87% и Славчо Панталеев с останалите 8%. Чрез него те контролират над 66% от публичната куриерска компания "Спиди". В нея 25% има френската GeoPost, която в края на 2014 г. влезе чрез увеличаване на капитала, а в сложната сделка "Спиди" придоби 100% от капитала на "Геопост България" и румънската DPD.

Това позволи на дружеството динамична експанзия в региона. Според отчета на "Спиди" тя има 68.3 млн. лв. консолидирани приходи за шестмесечието на 2016 г. при 56.7 година по-рано, което е 20.5% ръст. Печалбата обаче се свива от 4.86 на 3.13 млн. лв. (-35.6%).

Компанията майка "Спиди груп" има и други участия, но основната част от активите и приходите са куриерската компания, чийто адрес за кореспонденция е в базата в Горубляне, а официалната регистрация е в съседния офис център "Боила". Покупката вероятно ще се финансира със заемни средства, тъй като към края на 2015 г. компанията не разполага с налични парични средства за такава покупка. Това обаче едва ли ще е проблем. На индивидуално ниво "Спиди груп" практически няма задължения.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Печалбата на "Аурубис" е спаднала с 25% за последната година Печалбата на "Аурубис" е спаднала с 25% за последната година

Производството в завода в Пирдоп е намаляло леко заради спирания за ремонт

11 дек 2019, 542 прочитания

"Mars България" с 3% ръст на приходите за 2019 г. 1 "Mars България" с 3% ръст на приходите за 2019 г.

Компанията е лидер при шоколадовите барове с над 60% пазарен дял

11 дек 2019, 752 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Над 2.5 млрд. евро са инвестирани в металургията за 15 години

Дъмпингът от Китай и цените на енергията остават проблеми на европейско ниво

Още от Капитал
Uber вече не е готин

Лондон удари силно Uber и вече има нови, по-евтини приложения за споделени пътувания

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10