"Спиди груп" купува логистичния парк на СОМАТ в Горубляне
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Спиди груп" купува логистичния парк на СОМАТ в Горубляне

Мажоритарният собственик на "Спиди" и главен изпълнителен директор Валери Мектупчиян

"Спиди груп" купува логистичния парк на СОМАТ в Горубляне

Продавач на оценявания за над 60 млн. лв. актив е "Виена реал естейт" на Willi Betz

Калина Горанова
23604 прочитания

Мажоритарният собственик на "Спиди" и главен изпълнителен директор Валери Мектупчиян

© Цветелина Белутова


"Спиди груп" планира да купи логистичната база на СОМАТ в Горубляне, част от която и сега е наета от българската куриерска компания. Сделката е разделена на две - придобива се целият имот, който обитава "Спиди", а за останалите сгради в парка се създава смесено дружество, в което контролният пакет от 76% ще е на "Спиди груп". Активът на транспортната компания се предлагаше за продажба и преди време, но явно сега собственикът и купувачът са постигнали споразумение. Цената не е известна, но според отчета на компанията продавач активът е оценен на 63.5 млн. лв. Това е една от най-големите имотни сделки на годината, тъй като се продават сгради с площ над 40 хил. кв.м.

За промяната в собствеността се разбира от уведомление за намерението за концентрация, изпратено до Комисията за защита на конкуренцията. Според съобщението компанията, която е мажоритарен собственик на куриерската компания "Спиди", иска да придобие контрол върху активи на "Виена реал естейт" - дружество, управляващо имотите в България на германската група Willi Betz, която е една от големите в сферата на автомобилния транспорт и логистиката. В страната освен като собственик на някогашния държавен гигант в превозите СОМАТ е известна и като генерален вносител на Mercedes чрез "Балкан стар аутомотив". Транспортният бизнес обаче се сви в пъти през последните години и вероятно това е сред мотивите за продажбата.

Детайли, че става дума за базата в Горубляне, идват от покана за общо събрание на облигационерите на "Виена реал естейт". От "Спиди груп" обясниха, че ще дадат повече подробности около сделката и бъдещите си планове относно придобиването на логистичния парк на по-късен етап след приключването на сделката. Придобиването на базата обаче ще бъде ново начинание за компанията - за инвестиция в имоти, които да управлява не само за собствени цели. "Спиди груп" не разполага с актив от такъв тип, а компанията куриер Speedy към момента е наемател в около 40 депа в страната. "Ще продължим да развиваме базата такава, каквато е. Тя е заета почти 90%", коментира Данаил Данаилов, член на борда на директорите на "Спиди".

Кой и какво продава

От документите, представени в Търговския регистър и до борсата от "Виена реал естейт", става ясно, че предстои да бъде създадено ново дружество, в капитала на което ще бъде апортирана базата в Горубляне, която е обезпечение по облигационния заем. Той първоначално е сключен през 2012 г. и за сума 12 млн. евро, като по план трябва да се изплати до 2020 г. Според последните отчети към средата на 2016 г. са останали за издължаване още 7 млн. евро. Освен това компанията има и още около 47 млн. лв. задължения към една швейцарска и три български банки (Инвестбанк, "Пиреос" и Райфайзенбанк), както и още 58 млн. лв. задължения към свързани лица. Любопитно е, че паралелно с обявеното намерение за продажба на базата за пръв път компанията пропуска да направи в срок лихвено плащане по емисията си облигации. В отчетите се говори и за просрочени плащания по лихви и главници към компании от групата.

По план 76% от капитала на това ново дружество ще бъде прехвърлен на "Спиди груп", но за каква сума не става ясно. Базата в Горубляне е най-големият актив на компанията, като по баланс стойността му е общо 63.5 млн. лв. - земята е оценена на 21.4 млн. лв., сградите (шест по-големи и няколко малки) на 40.2 млн. лв., а оборудването на под 2 млн. лв. Не е ясно доколко тези числа отговарят на пазарните реалности, но при всеки случай при апорта ще трябва да се направи нова оценка. Другият по-съществен като стойност актив е базата в столичния квартал "Хаджи Димитър".

"Виена реал естейт" е учредена през 2000 г. и е собственост на "ВХО холдинг", Австрия. Капиталът й е 20 млн. лв., а активите й са 233 млн. лв. според последния отчет на компанията (виж таблицата). От тях голямата част от близо 181.6 млн. лв. са инвестиционни имоти, а останалото са основно участия в дъщерни предприятия и вземания от свързани лица - основно СОМАТ. Тя разполага и с имоти върху 15 площадки, като върху 4 от тях все още няма строителство. Приходите от продажби на компанията за 2015 г. са 15.3 млн. лв., а печалбата й е 3.6 млн. лв. За първото полугодие на 2016 г. постъпленията са 7.8 млн. лв. с печалба над 3.5 млн. лв. На консолидирано ниво приходите са чувствително по-големи - над 77 млн. лв., тъй като отскоро в него са прехвърлени 87.5% от "Балкан стар ритейл".

Нова порция разширяване

Акционери в дружеството купувач "Спиди груп" са Валери Мектупчиян с 67.13%, Георги Гогов с 24.87% и Славчо Панталеев с останалите 8%. Чрез него те контролират над 66% от публичната куриерска компания "Спиди". В нея 25% има френската GeoPost, която в края на 2014 г. влезе чрез увеличаване на капитала, а в сложната сделка "Спиди" придоби 100% от капитала на "Геопост България" и румънската DPD.

Това позволи на дружеството динамична експанзия в региона. Според отчета на "Спиди" тя има 68.3 млн. лв. консолидирани приходи за шестмесечието на 2016 г. при 56.7 година по-рано, което е 20.5% ръст. Печалбата обаче се свива от 4.86 на 3.13 млн. лв. (-35.6%).

Компанията майка "Спиди груп" има и други участия, но основната част от активите и приходите са куриерската компания, чийто адрес за кореспонденция е в базата в Горубляне, а официалната регистрация е в съседния офис център "Боила". Покупката вероятно ще се финансира със заемни средства, тъй като към края на 2015 г. компанията не разполага с налични парични средства за такава покупка. Това обаче едва ли ще е проблем. На индивидуално ниво "Спиди груп" практически няма задължения.

Логистичният център на СОМАТ в Горубляне беше изграден от германската Willi Betz и открит през 2004 г. от тогавашния президент Георги Първанов
Фотограф: НИКОЛАЙ ДОЙЧИНОВ
До този момент куриерската "Спиди" и мажоритарния й собственик не са притежавали имоти.
Фотограф: Цветелина Белутова
Автор: Капитал

"Спиди груп" планира да купи логистичната база на СОМАТ в Горубляне, част от която и сега е наета от българската куриерска компания. Сделката е разделена на две - придобива се целият имот, който обитава "Спиди", а за останалите сгради в парка се създава смесено дружество, в което контролният пакет от 76% ще е на "Спиди груп". Активът на транспортната компания се предлагаше за продажба и преди време, но явно сега собственикът и купувачът са постигнали споразумение. Цената не е известна, но според отчета на компанията продавач активът е оценен на 63.5 млн. лв. Това е една от най-големите имотни сделки на годината, тъй като се продават сгради с площ над 40 хил. кв.м.

За промяната в собствеността се разбира от уведомление за намерението за концентрация, изпратено до Комисията за защита на конкуренцията. Според съобщението компанията, която е мажоритарен собственик на куриерската компания "Спиди", иска да придобие контрол върху активи на "Виена реал естейт" - дружество, управляващо имотите в България на германската група Willi Betz, която е една от големите в сферата на автомобилния транспорт и логистиката. В страната освен като собственик на някогашния държавен гигант в превозите СОМАТ е известна и като генерален вносител на Mercedes чрез "Балкан стар аутомотив". Транспортният бизнес обаче се сви в пъти през последните години и вероятно това е сред мотивите за продажбата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    wall_e avatar :-P
    WALL-E

    Изисква се специфичен талант за да продъниш и фалираш един толкова подреден и печеливш бизнес като този, но уви Бец младши и местния му антураж определено го имат.
    Да видим кого ще завлече като изчезне след тази сделка - Даймлер, банките, които са го кредитирали, НАП или всички?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK