Година след затварянето Penny разпродаде магазините си

Компанията е получила с 20% по-ниска от очакваната цена при варианта раздяла на обектите на три между "Билла", "Т-Маркет" и нов играч от Близкия изток, както и при офертата всичко накуп от българска компания

Година след затварянето Penny разпродаде магазините си

Почти всички обекти са с нови собственици или дългосрочни наематели. Най-много взеха "Билла", "Т-Маркет" и "Техномаркет"

Мара Георгиева
24099 прочитания

Компанията е получила с 20% по-ниска от очакваната цена при варианта раздяла на обектите на три между "Билла", "Т-Маркет" и нов играч от Близкия изток, както и при офертата всичко накуп от българска компания

© Анелия Николова


Година след като взе решение да напусне българския пазар, германската верига Penny е на финала на раздялата с недвижимите си имоти. В най-голямата разпродажба на овакантени магазини темпото е забележително - от общо 49 обекта само пет не са продадени или отдадени под наем.

Сделките ставаха през "Рила проект" – дружеството за недвижими имоти на REWE Group, която освен собственик на "Пени маркет" притежава и "Билла България". Общата оценка на магазините и земята под повечето от тях и на 15-те незастроени терена беше над 100 млн. лв. през 2014 г. и падна на 62 към края на миналата година.

Полученият приход от продажбите е неясен. Любопитно е обаче кой е избрал да се разшири: най-много обекти са отишли към по-голямата сестра "Билла" (11 магазина, 2 терена и логистичен център). Следващият по мащаби нов стопанин е веригата "Т-Маркет" (12 обекта, от които 9 под наем за 20 години). Третият в листата е "Техномаркет". Веригата за техник не плаща на основния си наемодател - "Глориент", но явно е търсила разнообразяване, защото е наела пет магазина. Останалите пазаруващи са по-малки регионални вериги или например куриерската компания "Еконт", която е трансформирала помещенията в логистични центрове.

Слаби оферти за всичко накуп

Според неофициална информация в началото са обсъждани три варианта за продажба или отдаване под наем на магазините. Първият предвиждал обектите да бъдат разделени сред три големи вериги - "Билла", "Максима" ("Т-Маркет") и нов играч от Близкия изток с турски собственик.

Вторият включвал продажбата на всички обекти в комплект на една компания с български капитал. И двата варианта обаче се провалили, тъй като предложената цена била с около 20% по-ниска от очакваната.

Продажба "на парче"

Така "Рила проект" пристъпва към третия вариант - разпродажба или отдаване под наем "на парче". Следва рекламна кампания, а потенциалните клиенти имат възможност в продължение на четири месеца да заявят интерес за всеки отделен обект, да получат индикативни цени, да разгледат сградите и парцелите и да направят своите ценови предложения.

Кандидатите са над 800. Компанията избира най-изгодните оферти, изпраща ги за одобрение в централата в Германия, изчаква отговора и сключва договори.

Кой купува на едро

Първият купувач с предимство е "Билла", която е от семейството на REWE Group. Логично веригата получи право да избере обекти, които да превърне в свои магазини.

През февруари 2016 "Рила проект" обособи логистичната база в Столник, шест магазина и прилежащите им земи, както и два новозакупени терена в София в отделно дружество - "РЕВЕ проект", което през март стана собственост на "Билла недвижимости". Капиталът на дружеството е оценен на 32.6 млн. лв., но цената на сделката е заличена от договора в Търговския регистър. В крайна сметка веригата купи 11 магазина на Penny (шест в София, два във Варна и по един в Пазарджик, Монтана и Поморие).

Цената за логистичния център е 1.262 млн. евро, става ясно от документи в Търговския регистър. През това лято "Билла" се раздели със своята логистична база, тъй като логично две са ненужни. Германската верига я беше изградила срещу 23 млн. лв. преди шест години. Сега я продаде на новоучредената компания "М Лоджистик", зад която по два източника на "Капитал" стоят интереси на веригата "Фантастико". Според документите по вписването сделката е на стойност 14.2 млн. лв.

Втората голяма пакетна сделка е с "Максима България" - собственик на веригата хипермаркети "Т-Маркет". Компанията купи 3 от обектите на Penny в страната, а други 9 нае дългосрочно за период от 10+10 години. Нови магазини "Т-Маркет" вече има в Берковица, Бяла Слатина, Павликени, Попово, Ловеч, Козлодуй, Омуртаг, Разлог, Гоце Делчев, Раднево, Радомир и София.

Пет обекта Penny са отдадени дългосрочно под наем на "Техномаркет" - в Дупница, Сандански, Перник, Добрич и Враца. Веригата за техника през последните 1-2 години се раздели с много магазини, а сега под контрола на Делян Пеевски спря да плаща на компанията, която й предоставя под наем повечето обекти.

Останалите в шопинга

Куриерската компания "Еконт" е собственик на други два, които използва за логистични цели. Два магазина (в Чирпан и Нова Загора) са притежание на старозагорската верига супермаркети СиБиЕс.

Останалите обекти са продадени или отдадени на малки регионални търговски фирми, по-голяма част от които са работили на франчайз с ЦБА, но сега са самостоятелни обекти, уточниха от "Рила проект".

Засега не е продаден нито един от 15-те незастроени терена – притежание на Penny. Кандидати има, но от централата майка в Германия задържат сделките, вероятно заради счетоводни цели. Очаква се до края на годината "Рила проект" да се влее в друго дружество на REWE Group и евентуалните продажби на останалата собственост на Penny да започнат през януари следващата година, заявиха от дружеството.

Така от разпродажбата на Penny станаха ясни две тенденции - първо, няма щедра нова верига, която иска силен старт в България с много обекти накуп. И, второ, активните в шопинга са били "Билла" и "Т-Маркет", вероятно защото като размер и локация им пасват някои обекти. Иначе освободеният пазар за над 200 млн. лв. (колкото бяха годишните продажби на Penny) се разпредели по-шарено заради затварянето на Carrefour и трудностите на "Пикадили" и всички активни вериги отчитат ръст в продажбите.

Година след като взе решение да напусне българския пазар, германската верига Penny е на финала на раздялата с недвижимите си имоти. В най-голямата разпродажба на овакантени магазини темпото е забележително - от общо 49 обекта само пет не са продадени или отдадени под наем.

Сделките ставаха през "Рила проект" – дружеството за недвижими имоти на REWE Group, която освен собственик на "Пени маркет" притежава и "Билла България". Общата оценка на магазините и земята под повечето от тях и на 15-те незастроени терена беше над 100 млн. лв. през 2014 г. и падна на 62 към края на миналата година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
mb-3
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход