Година след затварянето Penny разпродаде магазините си
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Година след затварянето Penny разпродаде магазините си

Компанията е получила с 20% по-ниска от очакваната цена при варианта раздяла на обектите на три между "Билла", "Т-Маркет" и нов играч от Близкия изток, както и при офертата всичко накуп от българска компания

Година след затварянето Penny разпродаде магазините си

Почти всички обекти са с нови собственици или дългосрочни наематели. Най-много взеха "Билла", "Т-Маркет" и "Техномаркет"

Мара Георгиева
22505 прочитания

Компанията е получила с 20% по-ниска от очакваната цена при варианта раздяла на обектите на три между "Билла", "Т-Маркет" и нов играч от Близкия изток, както и при офертата всичко накуп от българска компания

© Анелия Николова


Година след като взе решение да напусне българския пазар, германската верига Penny е на финала на раздялата с недвижимите си имоти. В най-голямата разпродажба на овакантени магазини темпото е забележително - от общо 49 обекта само пет не са продадени или отдадени под наем.

Сделките ставаха през "Рила проект" – дружеството за недвижими имоти на REWE Group, която освен собственик на "Пени маркет" притежава и "Билла България". Общата оценка на магазините и земята под повечето от тях и на 15-те незастроени терена беше над 100 млн. лв. през 2014 г. и падна на 62 към края на миналата година.

Полученият приход от продажбите е неясен. Любопитно е обаче кой е избрал да се разшири: най-много обекти са отишли към по-голямата сестра "Билла" (11 магазина, 2 терена и логистичен център). Следващият по мащаби нов стопанин е веригата "Т-Маркет" (12 обекта, от които 9 под наем за 20 години). Третият в листата е "Техномаркет". Веригата за техник не плаща на основния си наемодател - "Глориент", но явно е търсила разнообразяване, защото е наела пет магазина. Останалите пазаруващи са по-малки регионални вериги или например куриерската компания "Еконт", която е трансформирала помещенията в логистични центрове.

Слаби оферти за всичко накуп

Според неофициална информация в началото са обсъждани три варианта за продажба или отдаване под наем на магазините. Първият предвиждал обектите да бъдат разделени сред три големи вериги - "Билла", "Максима" ("Т-Маркет") и нов играч от Близкия изток с турски собственик.

Вторият включвал продажбата на всички обекти в комплект на една компания с български капитал. И двата варианта обаче се провалили, тъй като предложената цена била с около 20% по-ниска от очакваната.

Продажба "на парче"

Така "Рила проект" пристъпва към третия вариант - разпродажба или отдаване под наем "на парче". Следва рекламна кампания, а потенциалните клиенти имат възможност в продължение на четири месеца да заявят интерес за всеки отделен обект, да получат индикативни цени, да разгледат сградите и парцелите и да направят своите ценови предложения.

Кандидатите са над 800. Компанията избира най-изгодните оферти, изпраща ги за одобрение в централата в Германия, изчаква отговора и сключва договори.

Кой купува на едро

Първият купувач с предимство е "Билла", която е от семейството на REWE Group. Логично веригата получи право да избере обекти, които да превърне в свои магазини.

През февруари 2016 "Рила проект" обособи логистичната база в Столник, шест магазина и прилежащите им земи, както и два новозакупени терена в София в отделно дружество - "РЕВЕ проект", което през март стана собственост на "Билла недвижимости". Капиталът на дружеството е оценен на 32.6 млн. лв., но цената на сделката е заличена от договора в Търговския регистър. В крайна сметка веригата купи 11 магазина на Penny (шест в София, два във Варна и по един в Пазарджик, Монтана и Поморие).

Цената за логистичния център е 1.262 млн. евро, става ясно от документи в Търговския регистър. През това лято "Билла" се раздели със своята логистична база, тъй като логично две са ненужни. Германската верига я беше изградила срещу 23 млн. лв. преди шест години. Сега я продаде на новоучредената компания "М Лоджистик", зад която по два източника на "Капитал" стоят интереси на веригата "Фантастико". Според документите по вписването сделката е на стойност 14.2 млн. лв.

Втората голяма пакетна сделка е с "Максима България" - собственик на веригата хипермаркети "Т-Маркет". Компанията купи 3 от обектите на Penny в страната, а други 9 нае дългосрочно за период от 10+10 години. Нови магазини "Т-Маркет" вече има в Берковица, Бяла Слатина, Павликени, Попово, Ловеч, Козлодуй, Омуртаг, Разлог, Гоце Делчев, Раднево, Радомир и София.

Пет обекта Penny са отдадени дългосрочно под наем на "Техномаркет" - в Дупница, Сандански, Перник, Добрич и Враца. Веригата за техника през последните 1-2 години се раздели с много магазини, а сега под контрола на Делян Пеевски спря да плаща на компанията, която й предоставя под наем повечето обекти.

Останалите в шопинга

Куриерската компания "Еконт" е собственик на други два, които използва за логистични цели. Два магазина (в Чирпан и Нова Загора) са притежание на старозагорската верига супермаркети СиБиЕс.

Останалите обекти са продадени или отдадени на малки регионални търговски фирми, по-голяма част от които са работили на франчайз с ЦБА, но сега са самостоятелни обекти, уточниха от "Рила проект".

Засега не е продаден нито един от 15-те незастроени терена – притежание на Penny. Кандидати има, но от централата майка в Германия задържат сделките, вероятно заради счетоводни цели. Очаква се до края на годината "Рила проект" да се влее в друго дружество на REWE Group и евентуалните продажби на останалата собственост на Penny да започнат през януари следващата година, заявиха от дружеството.

Така от разпродажбата на Penny станаха ясни две тенденции - първо, няма щедра нова верига, която иска силен старт в България с много обекти накуп. И, второ, активните в шопинга са били "Билла" и "Т-Маркет", вероятно защото като размер и локация им пасват някои обекти. Иначе освободеният пазар за над 200 млн. лв. (колкото бяха годишните продажби на Penny) се разпредели по-шарено заради затварянето на Carrefour и трудностите на "Пикадили" и всички активни вериги отчитат ръст в продажбите.

Финансовите резултати на "Рила проект"
Автор: Капитал
Преглед на оригинала

Година след като взе решение да напусне българския пазар, германската верига Penny е на финала на раздялата с недвижимите си имоти. В най-голямата разпродажба на овакантени магазини темпото е забележително - от общо 49 обекта само пет не са продадени или отдадени под наем.

Сделките ставаха през "Рила проект" – дружеството за недвижими имоти на REWE Group, която освен собственик на "Пени маркет" притежава и "Билла България". Общата оценка на магазините и земята под повечето от тях и на 15-те незастроени терена беше над 100 млн. лв. през 2014 г. и падна на 62 към края на миналата година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK