Търговските вериги не са поемали ангажименти за дела на българските стоки в обектите им
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Търговските вериги не са поемали ангажименти за дела на българските стоки в обектите им

От Сдружението за модерна търговия също отрекоха да има подобно споразумение.

Търговските вериги не са поемали ангажименти за дела на българските стоки в обектите им

Водени са само разговори, но от МЗХ твърдят обратното.

7104 прочитания

От Сдружението за модерна търговия също отрекоха да има подобно споразумение.

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Представителите на търговски вериги в България са водили разговори с Министерството на земеделието и храните за дела на българските стоки в тях. В сряда на форум в Хасково зам.-министър Цветан Димитров заяви, цитиран от БТА, че веригите сами са проявили инициатива да влязат в контакт с министерството и да се постигне доброволно споразумение. По думите му се обмисля над 50 процента в мрежата да са български стоки. Представители на веригите и от сдружението за модерна търговия обаче коментираха пред "Капитал", че не са поемали ангажименти и че с терминологията трябва да се борави много внимателно.

Идеята за определяне на дела български стоки във веригите не е нова, но именно представителите на големите търговци са били резервирани или против нея в миналото. Преди няколко месеца веригите в Румъния бяха задължени да продават поне 51% местни стоки. Решението предизвика реакция на бизнеса, че така се подкопават принципите на модерната търговия и се нарушава конкуренцията.

"Хранителните стоки, произвеждани в България, вече са достатъчни по обем и с добро качество, така че да присъстват на трапезата на всеки българин. Делът на българските стоки в потреблението с всяка изминала година се повишава", е казал още зам.-министърът.

Димитър Спасов, главен изпълнителен директор на "Кауфланд България", заяви, че представители на веригите са водили разговори с ръководството на МЗХ за това как да подкрепят българските производители, но не са поемали никакви конкретни ангажименти. "Трябва да се борави много внимателно с терминологията. За какви 50% става въпрос - от оборота или от артикулите, защото разликата е огромна, както и за кои стокови групи се отнася. Не вярвам някой от представителите на веригите да е заявил подобно намерение, защото това е антипазарно.

Означава ли например, че през зимата не трябва да се продават цитруси и банани? Обяснимо е, че тогава делът на вносните плодове и зеленчуци се увеличава, но това е желано от всички. Специално в "Кауфланд" делът на българските стоки при хранителните продукти е над 50% от артикулите", коментира Димитър Спасов. От Сдружението за модерна търговия също отрекоха да има подобно споразумение.

Представителите на търговски вериги в България са водили разговори с Министерството на земеделието и храните за дела на българските стоки в тях. В сряда на форум в Хасково зам.-министър Цветан Димитров заяви, цитиран от БТА, че веригите сами са проявили инициатива да влязат в контакт с министерството и да се постигне доброволно споразумение. По думите му се обмисля над 50 процента в мрежата да са български стоки. Представители на веригите и от сдружението за модерна търговия обаче коментираха пред "Капитал", че не са поемали ангажименти и че с терминологията трябва да се борави много внимателно.

Идеята за определяне на дела български стоки във веригите не е нова, но именно представителите на големите търговци са били резервирани или против нея в миналото. Преди няколко месеца веригите в Румъния бяха задължени да продават поне 51% местни стоки. Решението предизвика реакция на бизнеса, че така се подкопават принципите на модерната търговия и се нарушава конкуренцията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    cekosi avatar :-|
    cekosi

    Е къде е тая модерна търовия да я видим и ние какво и е модерното?

  • 2
    itoskov avatar :-|
    Woland

    Ако българските стоки са толкова конкурентни и търсени, предлагам да се съберат производители, да наемат помещение в някой мол, и да направят подобен маркет. Ама тогава ще лъсне, че продават надценени боклуци, а и не ги бива за бизнес, а само за усвояване на субсидии.

  • 3
    pur6ing avatar :-P
    pur6ing

    50% от автомобилите, 50% от електрониката, 50% от кафето....
    Глупости на търкалета, нали сме ЕС и имаме общ пазар...

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Нито една подобна стъпка не може да бъде ефективна. Оборота не може да подлежи на административни регулации, а артикулите са много лесно манипулируеми. Ще бъде нужен огромен ресурс от страна на МЗХ, за да се провери дали не се правят манипулации в ERP системите. В крайна сметка ще има едни бухалкови обвинения, които падат в съда. Най-добре да не си играем с глупости и да подсигурим реалното плащане на данъци от тези вериги, от където икономиката ни губи много повече.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK