BlackBerry се отказва от бизнеса си със смартфони
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

BlackBerry се отказва от бизнеса си със смартфони

Главният изпълнителен директор на компанията Джон Чен отказва да продаде патентите за телефони на BlackBerry

BlackBerry се отказва от бизнеса си със смартфони

Компанията ще се насочи към софтуер и разширение

11780 прочитания

Главният изпълнителен директор на компанията Джон Чен отказва да продаде патентите за телефони на BlackBerry

© AARON HARRIS


BlackBerry официално се отказва от бизнеса си със смартфони, съобщи канадската компания в сряда. Някогашният лидер в сегмента ще се ориентира изцяло към разработката на софтуер, съобщава Wall Street Journal. От BlackBerry обаче не забравят активите и патентите си и планират да предоставят възможност на външни компании да ги ползват. Стратегическата промяна се очаква от над година, а главният изпълнителен директор на BlackBerry Джон Чен сигнализира, че ще реши съдбата на бизнеса със смартфони през този месец. В момента устройствата на BlackBerry държат под 1% от пазара на смартфони, след като производителят загуби битката с конкуренти като Apple и Samsung.

Славното минало

През 2008 г. акциите на BlackBerry достигнаха исторически връх, като тогава компанията се оценяваше на 83 млрд. долара. В момента пазарната капитализация е малко над 4.1 млрд. долара, сочат данни на FactSet. BlackBerry започва възхода си през 1999 г., когато на пазара излиза BlackBerry Wireless 850, революционен продукт, който позволява бързо писане на съобщения. Година по-късно BlackBerry достига още по-високи върхове с подобрената версия BlackBerry 957, която освен емблематичната QWERTY клавиатура има и много по-голям екран от този на повечето телефони по онова време. Най-силните години за компанията са 2007 и 2008 г. Това обаче, изглежда, няма значение, тъй като Apple пуска своя iPhone през 2007 г. Другият проблем идва от Google, които също през 2007 г. лицензират операционната си система Android и я дават за безплатно ползване на разработчиците на телефони. BlackBerry подценява конкуренцията и продължава да развива телефоните си със свой собствен софтуер и операционна система.

Последните опити за спасение и бъдещето

BlackBerry опита да върне популярността си чрез модели като Z10 и Q10 през 2013 г., но продажбите продължиха да падат. Последният опит на компанията включваше телефон, който оперира с Android. Тези опити обаче се оказаха недостатъчни. Идеята на Чен е да развива софтуерния бизнес на компанията, който е нараснал близо двойно за последната година и за последното тримесечие приходите от него са 156 млн. долара. По думите на Чен компанията отново е на печалба и ще върви към разширение. Инвеститорите приеха добре новината за отказа от хардуерния бизнес, като акциите на BlackBerry се покачиха с 5%. Основният акционер Fairfax Financial Holdings също одобрява смяната на насоката. Според вътрешни източници от компанията вече е имало интерес от потенциални купувачи, но Чен отказва подобна продажба, както и продажбата на каквито и да било активи.

BlackBerry официално се отказва от бизнеса си със смартфони, съобщи канадската компания в сряда. Някогашният лидер в сегмента ще се ориентира изцяло към разработката на софтуер, съобщава Wall Street Journal. От BlackBerry обаче не забравят активите и патентите си и планират да предоставят възможност на външни компании да ги ползват. Стратегическата промяна се очаква от над година, а главният изпълнителен директор на BlackBerry Джон Чен сигнализира, че ще реши съдбата на бизнеса със смартфони през този месец. В момента устройствата на BlackBerry държат под 1% от пазара на смартфони, след като производителят загуби битката с конкуренти като Apple и Samsung.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    Slick avatar :-|
    Slick

    Нормално, бяха много зле като ползваемост, качество, бързина на работа, синхронизация. Малко като историята на Кодак, които имаха огромното предимство в света на дигиталната фотография, а сега са никои.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK