Производители: Интересът към млечните продукти по стандарт се завръща

От 260 мандри в страната 45 произвеждат по БДС

В основата на търсенето на продуктите по БДС е техният състав - без добавки, консерванти и стабилизатори, казва Цветелина Банчева - търговски директор на "Зоров-91" (марката "Пършевица")
В основата на търсенето на продуктите по БДС е техният състав - без добавки, консерванти и стабилизатори, казва Цветелина Банчева - търговски директор на "Зоров-91" (марката "Пършевица")    ©  Анелия Николова
В основата на търсенето на продуктите по БДС е техният състав - без добавки, консерванти и стабилизатори, казва Цветелина Банчева - търговски директор на "Зоров-91" (марката "Пършевица")
В основата на търсенето на продуктите по БДС е техният състав - без добавки, консерванти и стабилизатори, казва Цветелина Банчева - търговски директор на "Зоров-91" (марката "Пършевица")    ©  Анелия Николова

Търсенето на млечни продукти по БДС расте. Това заявиха производители - участници в образователната кампания "BILLA Млечен свят", която ще продължи до 10 октомври. Заради сиренето без мляко и кренвиршите без месо идеята за въвеждане на доброволни стандарти за някои от най-употребяваните храни беше приета. Така през 2010 се появиха т.нар. утвърдени стандарти за девет вида месни продукти под марката "Стара планина". Последваха БДС за кисело мляко, сирене и кашкавал, изработени по инициатива и с подкрепата на сектора, "България" - за три типа брашно и три вида хляб, и браншов стандарт за лютеницата. Силният старт на продажбите на храни по стандарт бе последван от известно затишие и скептицизъм, но сега интересът е възходящ, твърдят млекопреработватели.

45 от 260

Кисело мляко, сирене и кашкавал по БДС произвеждат 45 от 260 мандри в страната. "Някои от фирмите произвеждат един, повечето по два, а голяма част и трите млечни продукта по стандарт. Това са едни от най-големите български предприятия с доста голям пазарен дял. Продуктите по стандарт вече се продават от най-големите вериги до кварталните магазинчета", каза за "Капитал" д-р Любомир Кулински, директор на "Надзор на пазара" в Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ).

Автентичност и контрол

"БДС за млечните продукти гарантират, че се спазват изискванията към суровината (само българско сурово мляко), към закваските (селекционирани и произведени в България) и към технологията за производство", уточнява Ивелин Буров, председател на Българския институт за стандартизация. Той си спомня, че след приемането на стандартите последвало нотифицирането им в европейските организации по стандартизация. Тогава се получило възражение от Дания, която е голям производител на закваски за млечната индустрия, че изискването за български закваски е дискриминационно. Обяснили им, че българското кисело мляко, сирене и кашкавал са защитени наименования за произход и това предопределя изискванията към съдържанието им. Датчаните приели аргумента.

Тъкмо автентичността на продуктите и строгият контрол за производството им обясняват интереса към тях, смята Мирослава Филчева, търговски директор на фирма "Полидей", която произвежда под марката "Домлян". "Всеки месец изпращаме проби в национална лаборатория за държавен контрол, правят ни и изненадващи проверки", уточни Филчева. Според нея продажбите на продукти по БДС са по-малко в сравнение с цялата гама продукти на фирмата. "Обяснението е в голямото разнообразие, което предлагаме. Много се търси например мляко с по-висока масленост – 4.5%, 5%, а за него няма създаден стандарт", уточни тя.

В ОМК обаче съотношението е в полза на продуктите по стандарт. "Продаваме осем вида кисело мляко "Верея", но най-търсени са двата вида, произведени по БДС – с 2% и с 3.6% масленост. Продажбите им като количество са в съотношение 60 към 40, ако се съотнесат към аналогични по категории и масленост продукти", обясни Леда Динова, търговски представител.

"В основата на търсенето на продуктите по БДС е техният състав - без добавки, консерванти и стабилизатори. Използваме сурово мляко от собствената ни ферма. За киселото мляко използваме специална закваска, която е изолирана в близост до предприятието ни във Врачанския Балкан", казва Цветелина Банчева - търговски директор на "Зоров-91" (марката "Пършевица"). И уточнява, че продажбите на продукти по БДС са два пъти повече от тези на аналогични продукти на фирмата. От лятото на миналата година компанията произвежда фермерско мляко по стандарт и в стъклени буркани.

"Хората обичат хубавите продукти въпреки ограничените си финансови възможности. Те знаят, че качеството има цена", твърди Юлия Маджарова от фирма "Димитър Маджаров". По думите й 80% от млечните продукти на компанията са по БДС. Заради липса на достатъчно производствени площи фирмата, която е на пазара от повече от 20 години, влезе сравнително късно в сегмента на киселото мляко (през 2015), но няма проблем с продажбите му. "Това, че марката ни е позната, помага в началото, но не е достатъчно, защото производството на качествени продукти е голяма отговорност и задължава", смята Юлия Маджарова.

Още от Капитал