С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 29 сеп 2016, 17:26, 14751 прочитания

Производители: Интересът към млечните продукти по стандарт се завръща

От 260 мандри в страната 45 произвеждат по БДС

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Търсенето на млечни продукти по БДС расте. Това заявиха производители - участници в образователната кампания "BILLA Млечен свят", която ще продължи до 10 октомври. Заради сиренето без мляко и кренвиршите без месо идеята за въвеждане на доброволни стандарти за някои от най-употребяваните храни беше приета. Така през 2010 се появиха т.нар. утвърдени стандарти за девет вида месни продукти под марката "Стара планина". Последваха БДС за кисело мляко, сирене и кашкавал, изработени по инициатива и с подкрепата на сектора, "България" - за три типа брашно и три вида хляб, и браншов стандарт за лютеницата. Силният старт на продажбите на храни по стандарт бе последван от известно затишие и скептицизъм, но сега интересът е възходящ, твърдят млекопреработватели.

45 от 260


Кисело мляко, сирене и кашкавал по БДС произвеждат 45 от 260 мандри в страната. "Някои от фирмите произвеждат един, повечето по два, а голяма част и трите млечни продукта по стандарт. Това са едни от най-големите български предприятия с доста голям пазарен дял. Продуктите по стандарт вече се продават от най-големите вериги до кварталните магазинчета", каза за "Капитал" д-р Любомир Кулински, директор на "Надзор на пазара" в Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ).

Автентичност и контрол

"БДС за млечните продукти гарантират, че се спазват изискванията към суровината (само българско сурово мляко), към закваските (селекционирани и произведени в България) и към технологията за производство", уточнява Ивелин Буров, председател на Българския институт за стандартизация. Той си спомня, че след приемането на стандартите последвало нотифицирането им в европейските организации по стандартизация. Тогава се получило възражение от Дания, която е голям производител на закваски за млечната индустрия, че изискването за български закваски е дискриминационно. Обяснили им, че българското кисело мляко, сирене и кашкавал са защитени наименования за произход и това предопределя изискванията към съдържанието им. Датчаните приели аргумента.



Тъкмо автентичността на продуктите и строгият контрол за производството им обясняват интереса към тях, смята Мирослава Филчева, търговски директор на фирма "Полидей", която произвежда под марката "Домлян". "Всеки месец изпращаме проби в национална лаборатория за държавен контрол, правят ни и изненадващи проверки", уточни Филчева. Според нея продажбите на продукти по БДС са по-малко в сравнение с цялата гама продукти на фирмата. "Обяснението е в голямото разнообразие, което предлагаме. Много се търси например мляко с по-висока масленост – 4.5%, 5%, а за него няма създаден стандарт", уточни тя.

В ОМК обаче съотношението е в полза на продуктите по стандарт. "Продаваме осем вида кисело мляко "Верея", но най-търсени са двата вида, произведени по БДС – с 2% и с 3.6% масленост. Продажбите им като количество са в съотношение 60 към 40, ако се съотнесат към аналогични по категории и масленост продукти", обясни Леда Динова, търговски представител.

"В основата на търсенето на продуктите по БДС е техният състав - без добавки, консерванти и стабилизатори. Използваме сурово мляко от собствената ни ферма. За киселото мляко използваме специална закваска, която е изолирана в близост до предприятието ни във Врачанския Балкан", казва Цветелина Банчева - търговски директор на "Зоров-91" (марката "Пършевица"). И уточнява, че продажбите на продукти по БДС са два пъти повече от тези на аналогични продукти на фирмата. От лятото на миналата година компанията произвежда фермерско мляко по стандарт и в стъклени буркани.

"Хората обичат хубавите продукти въпреки ограничените си финансови възможности. Те знаят, че качеството има цена", твърди Юлия Маджарова от фирма "Димитър Маджаров". По думите й 80% от млечните продукти на компанията са по БДС. Заради липса на достатъчно производствени площи фирмата, която е на пазара от повече от 20 години, влезе сравнително късно в сегмента на киселото мляко (през 2015), но няма проблем с продажбите му. "Това, че марката ни е позната, помага в началото, но не е достатъчно, защото производството на качествени продукти е голяма отговорност и задължава", смята Юлия Маджарова.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Стартиращи компании могат да кандидатстват в програмата на OTP Bank Стартиращи компании могат да кандидатстват в програмата на OTP Bank

Крайният срок е 22 ноември, а обучението започва в началото на март

21 окт 2019, 238 прочитания

Екип на Евгени Ангелов и Елвин Гури ще управлява мецанин фонд за 55 млн. евро Екип на Евгени Ангелов и Елвин Гури ще управлява мецанин фонд за 55 млн. евро

Новата структура ще предоставя алтернатива на банковия кредит за малки и средни предприятия

21 окт 2019, 363 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Гранд хотел България" е купен от вносителя на Lavazza Мирослав Печев

Активът в топ центъра на София е оценен на 4 млн. лв. и според продавача го чака реконструкция

Още от Капитал
В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10