С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
30 сеп 2016, 15:57, 11876 прочитания

Щастието на служителите ще e все по-ключово за компаниите

Вицепрезидентът "Човешки ресурси" в Sodexo и лектор на HR Innovation Forum Хенри Жилар пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил
Хенри Жилар ще бъде лектор в предстоящия HR Innovation Forum по темата "Как можем да подобрим качеството на живот на служителите си?". Форумът, който се организира от "Капитал" и "Кариери", ще се проведе на 20 октомври. Повече за програмата и лекторите, сред които са визионери от Google, Universum, Invesus Group, CIPD и др., можете да научите на capital.bg/hrforum или във Facebook страницата на събитието. Официален хаштаг #HRif.


Щастливи ли сте на работното си място? Ако отговорът е "не", не ви остава нищо друго освен да започнете да се оглеждате за нова работа или да изчакате, докато шефовете ви осъзнаят, че щастието на служителите има пряко отражение върху ангажираността, производителността, резултатите на бизнеса и успеха на компанията. А това е въпрос на време да се случи.


Да, защото независимо от сферата на дейност компаниите не биха могли да оцелеят без хората. А хората днес не ходят на работа само за да си взимат заплатата в края на месеца или да подсигурят старините си. Съвременните служители са мобилни и прагматични, образовани и технологично грамотни, искат да се забавляват, докато работят, отдават огромно значение на баланса между кариерата и личния си живот, обръщат внимание на физическото и психическото си здраве и търсят смисъл в работата си, а не само високото възнаграждение. И ако работодателят не отговаря на очакванията им, просто го сменят.

Щастието обаче е сложна работа, а постигането му в условията на все по-несигурната и бързоменяща се бизнес среда, жестока конкуренция, нарастващ стрес и непрекъсната нужда от опресняване на уменията и знанията, изглежда още по-трудно. Как е възможно тогава да се повиши качеството на живот на работното място? Кои са основните принципи и тенденции в грижата за благосъстоянието на служителите? Кои са ефективните практики за стимулиране на ангажираността и мотивацията им и кои са най-честите грешки, които работодателите допускат? Каква е ролята на HR специалистите и мениджърите и кои са рисковете и предизвикателствата, с които неминуемо биха се сблъскали при въвеждането, организирането и реализирането на подобни процеси? На тези и други въпроси отговаря Хенри Жилар, вицепрезидент "Човешки ресурси" на международната компания за корпоративни услуги Sodexo, който ще бъде и един от лекторите в предстоящия HR Innovation Forum. Ето и основните изводи, наблюдения и тенденции, които обобщи той ексклузивно за "Капитал" и "Кариери".


За щастието на работното място



Качеството на живот заема централна роля в почти всички житейски контексти – от работното място до бита ни. Когато става въпрос за работната сфера, то зависи до голяма степен от наличието на мотивираща, прозрачна, безопасна и устойчива корпоративна среда, изградена чрез целенасочени политики и инициативи.

Разбира се, за всяка компания и всеки човек качеството на живот може да има различни измерения и да се свързва с различни преживявания. Въпреки това съществуват няколко основни принципа, които лежат в основата му, независимо от спецификата на фирмената култура или индивидуалното възприятие. В Sodexo чрез задълбочени изследвания сме извели 6 измерения на качеството на живот и те са физическа обстановка, общуване, свобода и ефективност, здраве и хранене, признание и личностно израстване.

Не трябва да забравяме, че благосъстоянието на служителите и щастието на работното място се превръщат във все по-важен фактор при избора на работодател, особено в период на дефицит на кадри, в какъвто се намираме в момента. Затова през последното десетилетие все повече компании започнаха да търсят решения за подобряване на качеството на живот на работещите чрез промяна на начина на работа, предоставяне на индивидуални пакети oт придобивки и изобщо на физическо и интелектуално пространство за качествено изживяване на работния процес. Висшият мениджмънт също обръща все по-голямо внимание на темата, а в някои компании дори се създава позицията мениджър "Щастие" (от англ. Chief Happiness Officer).

Разбира се, има разлики от държава на държава. В България например успешните практики в тази посока варират от чисто материални – осигуряване на безопасна и комфортна среда на работа, ваучери за хранене, карти за фитнес и пр. – до други, по-нематериални стимули, като например инициативи, които насърчават и улесняват общуването (стаи за отдих в офиса), или такива, които дават безплатен достъп до културни събития.

Митове и заблуди за ангажираността

Качеството на живот и ангажираността на служителите са пряко свързани и вече съществуват множество изследвания, които доказват тази връзка. Много работодатели обаче бъркат ангажираността със старанието, активното участие в работния процес или удовлетвореността от работата. На практика понятието "ангажираност" обхваща и трите изброени елемента. Използвайки методологията на Aon Hewitt, бихме могли да кажем, че ангажиран служител е този, който говори положително за работодателя си, но и желае да остане в компанията и е готов да положи необходимите усилия, за да постига добри резултати.

Друго погрешно схващане е свързано с мисленето, че ангажираността е постоянна величина и веднъж достигната, се задържа на едно и също ниво. Истината е, че колкото по-високо е това ниво, толкова по-взискателни стават служителите и толкова по-големи са очакванията им. Освен това размерът на възнаграждението не влияе автоматично на ангажираността. В зависимост от типа индустрия и контекста много по-ефективни нейни двигатели са признанието, прозрачната комуникация, обученията и възможностите за развитие.

И не на последно място, все още битува мисленето, че е достатъчно ангажираността да се измерва веднъж на две години, за да се проследяват евентуални изменения в нея. Това не е правилен подход и може дори да навреди на бизнеса. В момента сме свидетели на появата на много нови професионални инструменти, базирани на мобилни приложения или онлайн проучвания, които позволяват да се извършват допитвания сред служителите веднъж седмично или на всеки 2 седмици. Тази тенденция идва в отговор на нуждите както на работещите, които са готови да дават обратна връзка незабавно и непрекъснато, така и на работодателите, които искат да измерват много по-често пулса на ангажираността в компанията, за да могат да реагират по-бързо и адекватно, когато това се наложи.

Като цяло компаниите с високи равнища на ангажираност работят усилено към приобщаване на политиките си на управление на персонала към бизнес стратегията си. Именно последователността и съгласуването на всички мерки и решения вътре в организацията ги правят смислени и значими за служителите. Това се постига най-ефективно чрез редовен и задълбочен анализ и обобщаване на данните, свързани с човешките ресурси, и само когато мениджмънтът е наясно с централната роля, която има по отношение на стимулирането и подобряването на ангажираността на екипите си.

HR-ите са ни важни, защото...

Ролята на HR ръководителите във връзка с качеството на живот на служителите трябва да се разглежда в контекста на общото развитие на HR функцията. Директорите по човешки ресурси имат растящо стратегическо значение за компаниите, като стават все по-въвлечени в бизнеса и формирането на корпоративната култура.

Основното предизвикателство днес е как индивидуалните нужди на служителите да се приведат в съответствие с целите на организациите. Вярвам, че поставяйки хората в центъра на корпоративното мислене, бихме могли да създаваме трайна стойност за всички страни. Така че стойте близо до служителите си и слушайте техните нужди. И не правете нещо само защото трябва да го направите – действията ви трябва да бъдат обосновани, целенасочени, изцяло вдъхновени от нуждите на работещите, както и съответстващи на бизнес стратегията ви.

Освен това в настоящата бизнес среда докато някои индустрии променят минимално начина си на работа, други са напълно застрашени от нови конкуренти. Така HR специалистите трябва да идентифицират и да подкрепят прилагането на нови организационни модели, които да отговарят на тези (р)еволюции, като същевременно поддържат висока степен на ангажираност.

Изключително важно е и да бъдете последователни, когато създавате и популяризирате сред екипите си визията, посланията и действията на организацията. В днешно време пакетите с придобивки могат да бъдат най-различни, разнообразието е все по-голямо, затова препоръката ми е да изберете само онези, които биха имали ефект и биха отговорили на нуждите на типа служители, които работят във вашата компания. И след това измервайте отново и отново резултатите, за да се уверите, че продължавате да сте на една и съща вълна с очакванията на колегите.

Колко ще ми струва

Размерът на инвестициите в уелнес програми варира в зависимост от сложността и обхвата им. Необходимо е да изградите фирмена култура, която гледа на качеството на живот като на инвестиция, а не като на разход. Това означава, че бюджетът е важен, но и че не всичко опира до материалното. Ключовото е да се подхожда професионално и стратегически към въвеждането на уелнес практики, което означава да се измерва непрекъснато възръщаемостта на всяка отделна активност.

Ще ви дам няколко примера за работещи програми, които въведохме в Sodexo с цел подобряване качеството на живот. Инициативата "Чувствай се добре" например предоставя на служителите инструменти и насоки за това как да живеят по-здравословно. Всяка седмица участниците получаваха пакет, който включваше подарък за добро здраве и три съвета от експерти. На третата седмица служителите се сдобиха с настолни лампи за светлинна терапия, предназначени за бюрата им, и се запознаха с благоприятното въздействие на доброто осветление на работното място. По-нататък в програмата монтирахме на бюрата колела, които позволяват на колегите да раздвижват краката си, докато работят седнали, и едновременно залепихме знаци в близост до асансьорите, които насърчават да се използват стълбите.

Реализирахме и друга интересна програма под надслов "Sodexo ме подкрепя". Това е едновременно телефонна и онлайн платформа, чрез която служителите и техните семейства могат да получат индивидуални консултации по лични и служебни въпроси. В допълнение възможностите за спорт, които предоставяме на колегите си, не само подобряват качеството на живот, но и повишават удовлетвореността им. Близо 90% от работещите при нас използват спортната си карта и заявяват, че шансът да практикуват различни спортове значително подобрява емоционалното и физическото им състояние и ги прави по-балансирани и по-ефективни на работа.

Няколко важни тенденции

Отдавам особено внимание на две тенденции, които ще оказват влияние върху ангажираността и мотивацията, но също така ще бъдат важен фактор за привличането и задържането на таланти през следващите няколко години. Първата тенденция е здравето. Във все повече индустрии започват да се прилагат принципите на здравния мениджмънт, които допреди няколко години бяха ограничени само за болниците и сферата на здравеопазването. Това означава, че за да намалят здравните разходи на служителите, компаниите ще трябва да прилагат интегриран подход, който обхваща физическото, умственото и емоционалното им здраве.

Втората тенденция е свързана с хуманизирането на работното място. За никого не е тайна, че е професионалният, социалният и личният ни живот са все по-взаимосвързани. Затова компаниите са изправени пред предизвикателството да разработят подходяща среда за работа, която да взима предвид и обединява тези три житейски сфери. Така например внедряването на игрови принципи в работния процес може да бъде силно мотивиращ подход, да направи по-човечно и човешко работното място, както и да стимулира въображението.

Специализирани сесии по йога или такива, които са насочени към развиване на осъзнатостта, също могат да имат благоприятен ефект и да бъдат високо ценени от служителите. Това би им помогнало не само да се концентрират по-лесно и да бъдат по-продуктивни, но и да общуват по-ясно и пълноценно помежду си. Истината е, че съвременните поколения обръщат все по-голямо внимание на духовното познание и активност, за да балансират динамиката, натовареността и предизвикателствата, пред които са изправени както в личния, така и в професионалния си живот. И ние като работодатели не можем да пренебрегваме тези техни нужди и нагласи, ако искаме да ги привлечем и задържим в компанията за по-дълго време.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Трудни времена за SoftBank Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

15 ное 2019, 671 прочитания

Галактиките IaaS и Smart Server Галактиките IaaS и Smart Server

Или защо облачните услуги са неизбежни за бъдещето на всяка компания

15 ное 2019, 638 прочитания

24 часа 7 дни

15 ное 2019, 2224 прочитания

15 ное 2019, 1779 прочитания

15 ное 2019, 1602 прочитания

15 ное 2019, 1269 прочитания

15 ное 2019, 1090 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Новата ЖП (а)тракция на Васил Божков

Зад идеите на БДЖ да създава ново ремонтно дружество от бранша виждат връщане на някогашния голям в сектора

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10