"Хранкооп" отвори магазин за храна от ферми в мол "Сердика"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Хранкооп" отвори магазин за храна от ферми в мол "Сердика"

Търговският обект в мол "Сердика" е около 50 кв.м и предлага над 300 продукта от 40 доставчика

"Хранкооп" отвори магазин за храна от ферми в мол "Сердика"

Обектът е малък и засега прави обороти от по 2000 и 2800 лв. на ден, но идеята е да се разшири и с пазар на производителите на покрива

Мара Георгиева
39299 прочитания

Търговският обект в мол "Сердика" е около 50 кв.м и предлага над 300 продукта от 40 доставчика

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Цените в магазина са в средния сегмент - с около 20-30% по-високи от тези на конвенционалните продукти и с около 50% по-ниски от предлаганите в биомагазините, казват от организацията.

Кооперативът "Хранкооп", в който производители предлагат чиста храна директно от фермите, вече има магазин в столичния мол "Сердика". Той заработи в началото на август, но официалното му откриване беше в четвъртък, 29 септември.

Организацията, която започва през 2010 г. като неформална група от потребители, по-късно стана инициатор за организиране на първите фермерски пазари в столицата. От ноември 2015 г. "Хранкооп София" вече е регистрирана като кооперация между производители и потребители.

Обектът в мола е малък и засега прави обороти от по 2000 и 2800 лв. на ден, но идеята е да се разшири и с фермерски пазар на покрива на търговския център.

50 кв. м и над 300 продукта

Идеята за откриването на магазина е на мениджмънта на мол "Сердика". Решението е взето след обсъждане и съгласие на членовете на кооперацията, които са 57. От тях 32-ма са производители и именно те инвестират в магазина, обясни Николай Генов, председател на кооперацията, която е отпуснала заем за изработване на оборудването.

Търговският обект в мол "Сердика" е около 50 кв.м и предлага над 300 продукта от 40 доставчика. Продуктите са обособени в няколко групи: хляб, брашна, мед, сладка, сиропи, млечни, месни, яйца, сладкиши, шоколади, солени печива, плодове, зеленчуци, билки, подправки, ядки, тахани, билкови чайове, студенопресовани масла, натурална козметика. Все още не зареждат сурово месо, предлагат само суровосушени месни продукти. Млечните продукти са предварително опаковани и премерени.

Доставчици са малки местни производители на чиста храна, които са членове на кооператива "Хранкооп". "Държим производителите да правят екологично, а не здравословно земеделие. Не сме био, защото то разрешава третиране на продукцията, макар и с позволени средства. Нашите фермери се намесват минимално в работата на природата. Целта е максимално чиста храна", обясняват Николай Генов и Ралица Касимова, координатор производители.

Цените

Производителите сами определят продажните цени в магазина. От посочената сума се прави отстъпка за "Хранкооп", която е между 20 и 30%, уточни Ралица Касимова. Според Николай Генов цените в магазина са в средния сегмент - с около 20-30% по-високи от тези на конвенционалните продукти и с около 50% по-ниски от предлаганите в биомагазините.

Повечето производители доставят лично продуктите, защото през седмицата продават на фермерски пазари в София. Част от стоките пристигат с куриер – например тахан от Добрич, казва Ралица Касимова. По думите й производителите се чувстват като собственици на магазина – подреждат, съветват, предявяват претенции.

Спазени са всички изисквания на агенцията по храните, уверяват организаторите. Най-големият проблем според тях е спазването на изискванията към етикетите върху продуктите, както и изрядността в документацията на производителите. За да улесни процеса, кооперативът е наел консултантска агенция, която помага на земеделските стопани да изпълнят всички нормативи.

Средният брой на касовите бележки е между 200 и 400 на ден. Средният дневен оборот на магазина през август е бил 1700 лв., а през септември се движи между 2000 и 2800 лв. на ден. За сравнение – на пазара на Римската стена производители правят по-голям оборот за четири часа. Но не всичко, което се продава на пазара, може да влезе в магазина – например лютеница, песто, обясняват Николай Генов и Ралица Касимова.

Какво предстои

В плановете е на покрива на мол "Сердика" в четвъртъците следобед да заработи фермерски пазар. Същите производители, които предлагат продукцията си в магазина на "Хранкооп София", ще могат да продават там и директно.

Предстоят промоции, акции, рекламни кампании в търговския обект. Кооперативът е подготвил 17 кратки филмчета от 17 ферми, чиито продукти са изложени на щандовете. Видеата ще се въртят на екрани в зоната за хранене в мола, за да популяризират условията за производство, както и хората, които стоят зад продукцията.

Lidl заработи в Sofia Ring Mall

"Лидл България" откри първия си магазин в столичния търговски център Sofia Ring Mall в петък. Това е 21 търговски обект от веригата в София и 82 в страната. През 2015 г. веригата дебютира в мол - в "Галерия" в Бургас. Lidl замести в столичния център "Пикадили", а в морския - Carrefour. През миналата година приходите на компанията са почти 648 млн. лв., което я поставя на второ място при ритейлърите след "Кауфланд", с която имат един германски собственик.

Най-новият магазин на Lidl е по новата концепция на веригата - с повече пространство за клиенти и служители, повишена енергийна ефективност и с "по-зелени" материали и технологии. В обекта в мола на Околовръстното, който е на площ от 2200 кв.м, има нови зони: "Деликатека" (за нарязани предварително месни продукти от български производители), "Витаминотека" – плодове и зеленчуци за деца (минидоматчета, миникраставички, миниябълки и други).
Цените в магазина са в средния сегмент - с около 20-30% по-високи от тези на конвенционалните продукти и с около 50% по-ниски от предлаганите в биомагазините, казват от организацията.

Кооперативът "Хранкооп", в който производители предлагат чиста храна директно от фермите, вече има магазин в столичния мол "Сердика". Той заработи в началото на август, но официалното му откриване беше в четвъртък, 29 септември.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    turanaga avatar :-|
    turanaga

    Поздравления! Малкото е по-голямо от Голямото, бавното е по-бързо от Бързото, а българите лека полека започват да се кооперират и така печелят всички, което е чудесно!

  • 2
    bolshed avatar :-?
    bolshed

    Не се разбра защо не всичко може да влезне в магазина. Какво им е на лютеницата и пестото?

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Не мога да разбера защо слагат равенство между природа и качество. Има връзка, но тя не е пълна. Бих се радвал още повече на нещо масово и не толкова бутично, така че повече хора да бъдат запалени.

    Какво пречи да има висок и нисък ценови клас, където стоките да са с различно качество, но все пак - български?

  • 4
    uvm45515590 avatar :-|
    Марцелин

    Имам възможността да познавам част от фермерите и хората в ХРАНКООП. Стархотни сте! Пожелавам все повече успехи!

  • 5
    ivan001 avatar :-|
    Иван

    Всичко е чудесно, ама много скъпо продават!

  • 6
    svetla1975 avatar :-|
    svetla1975

    Там е ултра скъпо и отношението е странно


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK