С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 2 окт 2016, 17:03, 37070 прочитания

"Хранкооп" отвори магазин за храна от ферми в мол "Сердика"

Обектът е малък и засега прави обороти от по 2000 и 2800 лв. на ден, но идеята е да се разшири и с пазар на производителите на покрива

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Цените в магазина са в средния сегмент - с около 20-30% по-високи от тези на конвенционалните продукти и с около 50% по-ниски от предлаганите в биомагазините, казват от организацията.

Кооперативът "Хранкооп", в който производители предлагат чиста храна директно от фермите, вече има магазин в столичния мол "Сердика". Той заработи в началото на август, но официалното му откриване беше в четвъртък, 29 септември.

Организацията, която започва през 2010 г. като неформална група от потребители, по-късно стана инициатор за организиране на първите фермерски пазари в столицата. От ноември 2015 г. "Хранкооп София" вече е регистрирана като кооперация между производители и потребители.


Обектът в мола е малък и засега прави обороти от по
2000 и 2800 лв. на ден, но идеята е да се разшири и с фермерски пазар на покрива на търговския център.

50 кв. м и над 300 продукта

Идеята за откриването на магазина е на мениджмънта на мол "Сердика". Решението е взето след обсъждане и съгласие на членовете на кооперацията, които са 57. От тях 32-ма са производители и именно те инвестират в магазина, обясни Николай Генов, председател на кооперацията, която е отпуснала заем за изработване на оборудването.



Търговският обект в мол "Сердика" е около 50 кв.м и предлага над 300 продукта от 40 доставчика. Продуктите са обособени в няколко групи: хляб, брашна, мед, сладка, сиропи, млечни, месни, яйца, сладкиши, шоколади, солени печива, плодове, зеленчуци, билки, подправки, ядки, тахани, билкови чайове, студенопресовани масла, натурална козметика. Все още не зареждат сурово месо, предлагат само суровосушени месни продукти. Млечните продукти са предварително опаковани и премерени.

Доставчици са малки местни производители на чиста храна, които са членове на кооператива "Хранкооп". "Държим производителите да правят екологично, а не здравословно земеделие. Не сме био, защото то разрешава третиране на продукцията, макар и с позволени средства. Нашите фермери се намесват минимално в работата на природата. Целта е максимално чиста храна", обясняват Николай Генов и Ралица Касимова, координатор производители.

Цените

Производителите сами определят продажните цени в магазина. От посочената сума се прави отстъпка за "Хранкооп", която е между 20 и 30%, уточни Ралица Касимова. Според Николай Генов цените в магазина са в средния сегмент - с около 20-30% по-високи от тези на конвенционалните продукти и с около 50% по-ниски от предлаганите в биомагазините.

Повечето производители доставят лично продуктите, защото през седмицата продават на фермерски пазари в София. Част от стоките пристигат с куриер – например тахан от Добрич, казва Ралица Касимова. По думите й производителите се чувстват като собственици на магазина – подреждат, съветват, предявяват претенции.

Спазени са всички изисквания на агенцията по храните, уверяват организаторите. Най-големият проблем според тях е спазването на изискванията към етикетите върху продуктите, както и изрядността в документацията на производителите. За да улесни процеса, кооперативът е наел консултантска агенция, която помага на земеделските стопани да изпълнят всички нормативи.

Средният брой на касовите бележки е между 200 и 400 на ден. Средният дневен оборот на магазина през август е бил 1700 лв., а през септември се движи между 2000 и 2800 лв. на ден. За сравнение – на пазара на Римската стена производители правят по-голям оборот за четири часа. Но не всичко, което се продава на пазара, може да влезе в магазина – например лютеница, песто, обясняват Николай Генов и Ралица Касимова.

Какво предстои

В плановете е на покрива на мол "Сердика" в четвъртъците следобед да заработи фермерски пазар. Същите производители, които предлагат продукцията си в магазина на "Хранкооп София", ще могат да продават там и директно.

Предстоят промоции, акции, рекламни кампании в търговския обект. Кооперативът е подготвил 17 кратки филмчета от 17 ферми, чиито продукти са изложени на щандовете. Видеата ще се въртят на екрани в зоната за хранене в мола, за да популяризират условията за производство, както и хората, които стоят зад продукцията.
Lidl заработи в Sofia Ring Mall

"Лидл България" откри първия си магазин в столичния търговски център Sofia Ring Mall в петък. Това е 21 търговски обект от веригата в София и 82 в страната. През 2015 г. веригата дебютира в мол - в "Галерия" в Бургас. Lidl замести в столичния център "Пикадили", а в морския - Carrefour. През миналата година приходите на компанията са почти 648 млн. лв., което я поставя на второ място при ритейлърите след "Кауфланд", с която имат един германски собственик.

Най-новият магазин на Lidl е по новата концепция на веригата - с повече пространство за клиенти и служители, повишена енергийна ефективност и с "по-зелени" материали и технологии. В обекта в мола на Околовръстното, който е на площ от 2200 кв.м, има нови зони: "Деликатека" (за нарязани предварително месни продукти от български производители), "Витаминотека" – плодове и зеленчуци за деца (минидоматчета, миникраставички, миниябълки и други).

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Трилентовата търговска марка на Adidas беше обявена за невалидна от Съда на ЕС Трилентовата търговска марка на Adidas беше обявена за невалидна от Съда на ЕС

Причината е, че не е могла да придобие отличителен характер на територията на Европейския съюз

19 юни 2019, 4040 прочитания

Частният сектор започва да налага достъпни смартфони в Африка Частният сектор започва да налага достъпни смартфони в Африка

Операционната система KaiOS ще свали цените на устройствата за хора от слабо развитите страни

19 юни 2019, 663 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Най-големите поръчки през седмицата

Резултатите от изборите: Какво показват данните

Статистическият анализ на "Капитал" показва контурите на скритото влияние по места

Диференциран ДПС

До какво реално ще доведат идеите за по-ниски ставки на ДДС, с които се заиграват политиците

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Ново място: "Домашен Магазин"

Деликатесен магазин и кафене в едно

Пътят към голотата

Изложба с актова фотография на Георги Ст. Георгиев от началото на ХХ век