С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 7 окт 2016, 15:21, 10565 прочитания

Слънчогледът: поевтиняване без ясен корен

Синхронният спад в цената за седмица роди подозрения за картел на преработватели и търговци

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Зърнопроизводството за разлика от другите земеделски сектори с дълга верига от посредници и прекупвачи се радва на една относителна предвидимост. Това се дължи основно на факта, че цените на пшеница, царевица, слънчоглед и други се определят на международните борси, тоест движенията им надолу и нагоре рядко могат да се влияят от ключов клиент, ограничена достъпност и т.н. Ето защо, когато в средата на септември цената на маслодайния слънчоглед в България падна с около 5% само за ден, според производителите, без това да се вижда в официалните борсови котировки, те логично се обединиха и публично намекнаха за картел на преработвателите и търговците.

Черната седмица за слънчогледа


На 13 септември Националната асоциация на зърнопроизводителите (НАЗ) публикува на сайта си съобщение, в което посочва нелогичен и неадекватен на пазарните реалности спад в изкупните цени на маслодайния слънчоглед в страната. Организацията е получила сигнали за това от свои членове в различни региони, а направената проверка на пазара показала, че в началото на същата седмица цената е понижена с 20 - 30 лв./тон спрямо края на предходната седмицата, когато е била 640 - 650 лв./тон. "Междувременно много сделки от края на миналата седмица, по които не са извършени плащания към земеделските производители, са анулирани", се казва в съобщението. Справката, която НАЗ прави на международните борси, не показва такива отклонения надолу. По нейни данни текущата цена на слънчогледа от Черноморския регион не само не е намалявала, но, напротив, суровината дори е поскъпнала с 5 лв., спрямо петък, 9 септември.
В същото това време на пазара се случват и други странни неща. "В този период на цялата територия на България слънчогледът се изкупуваше на една и съща цена. Това не би следвало да е така, при положение че има различни локации, откъдето идва той, различен е и транспортът, и съответно и себестойността на слънчогледа при търговеца трябва да бъде различна от различните точки на страната", обяснява председателят на НАЗ Светослав Русалов. "Не можахме да съберем достатъчно доказателства на какво се дължи този спад, затова решихме да излезем със съобщение. Интересното е, че само дни след като го направихме, цените тръгнаха леко нагоре. Те не се върнаха до нивата им отпреди намалението, но тук вече причината беше в понижение на международните пазари", допълва той.


Между износа и вътрешното потребление

Основните купувачи на маслодаен слънчоглед в България могат да се разделят в три големи групи. Това са големите износители на зърнена продукция, преработвателите, които ползват суровината за производство на слънчогледово олио, и фабриките за белене на слънчоглед. Според данни на Министерството на земеделието и храните (МЗХ) за пазара и движението на зърното в страната все по-голяма част от слънчогледовата реколта остава на българския пазар (виж графиката). Заради многото новоизградени преработвателни предприятия и повишените вътрешни нужди очакванията на производителите през тази година са към износ да бъдат насочени между 20% и 50% от реколтата.

Въпреки това слънчогледът остава вторият продукт с най-голяма стойност на износа от селското стопанство след пшеницата. В последните две години експортът е бил за над 700 млн. лв. годишно, а през 2013 г. е надхвърлил 1 млрд. лв. Голям е и износът на слънчогледово масло. Той е третата най-изнасяна аграрна стока през 2015 г. и е генерирала близо 400 млн. лв. спрямо 360 млн. лв. година по-рано.

Представител на една от големите компании за износ на зърно обясни пред "Капитал", че вътрешното потребление в последните години е нараснало до степен, че вече почти не се получават оферти за продажба от страна производителите. Що се отнася до спада в цените от 13 септември, компанията не е променяла стойността, на която е търсила слънчоглед в този период.
"Цените в евро от доста време се задържат на едно ниво в зависимост от курса на долара. Не виждам някакъв натиск върху движението на цената в страната. В следващ момент може и да има такъв, защото се очакват много добри реколти не само в Русия и Украйна, но и в тези региони на Европа, където е паднал повече дъжд", заяви той.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Българска рекламна агенция спечели злато на фестивала Golden Drum Българска рекламна агенция спечели злато на фестивала Golden Drum

Единствената награда за българска кампания тази година е на Saatchi&Saatchi

23 окт 2019, 650 прочитания

Just Eat отхвърли офертата за 5.7 млрд. евро от Naspers Just Eat отхвърли офертата за 5.7 млрд. евро от Naspers

Британската група за доставки на храна предпочита да се продаде на гиганта в сектора Takeaway

23 окт 2019, 611 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Хотел "България": нов собственик с нов план

Вносителят на Lavazza Мирослав Печев иска да ремонтира сградата до петзвезден обект

Още от Капитал
В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10