Майкъл Фоли: Ще предлагаме повече финансови услуги
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Майкъл Фоли: Ще предлагаме повече финансови услуги

Майкъл Фоли: Ще предлагаме повече финансови услуги

Изпълнителният директор на "Теленор България" пред "Капитал"

Константин Николов
7240 прочитания

© Надежда Чипева


Визитка

Майкъл Фоли е главен изпълнителен директор на "Теленор България" от началото на август. Преди това канадецът оглавяваше бизнеса на норвежкия телеком в Пакистан. Фоли се завърна в България, след като от 2004 до 2005 г. беше изпълнителен директор на "Мобилтел", като отговаряше и за маркетинг дейностите на българския оператор. Това е периодът преди навлизането на Telekom Austria като собственик на телекома. Фоли има над 30-годишен опит в областта на продажбите и маркетинга в телеком и ритейл секторите. Работил е в 11 държави, сред които и Румъния, Кения, Гана, Тунис и Нигерия. Преди Telenor е бил главен търговски директор на Канадската държавна лотария. Завършил е McGill University в Монреал през 1982 г. с диплома по организационна психология.

Ще правите ли промени в екипа и структурата на "Теленор България"?

През последните три години компанията се представя много добре, така че не виждам причина да правя някакви мащабни промени. Бизнесът се развива, модифицираме стратегията и подхода си, но не виждам защо да правим промени в структурата и организацията на "Теленор България". Смятам, че ще увеличим фокуса си върху услугите с пренос на данни и ще продължим да разрастваме 4G мрежата си. Сигурно знаете, че екип от Източна Европа отговаря за цялата мрежа в региона, така че това беше една голяма промяна, но тя вече се случи.

Имате поглед върху телекомуникационния сектор в България от престоя Ви тук преди 12 години. Как оценявате състоянието му в момента?

Ако си спомням правилно, преди 12 години тъкмо навлизахме в 3G услугите и изграждахме мрежата за тях. Повечето услуги бяха EDGE, ако си спомняте какво беше това. Така че пазарът, естествено, се е развил. Имаше редица промени в собствеността и на двата ни конкурента, както и една при нас. Секторът е по-глобален, предлага далеч повече услуги, набляга върху данните. Но смятам, че закъсня с въвеждането на 4G и има още много работа, ако се сравняваме с други държави, както в индустрията, така и от страна на регулатора. Трябва да създадем среда, в която скоростта е по-бърза и услугите са по-добри за клиентите. Ако искаме да привлечем повече компании в областта на ВРО-услугите, повече производства, дори туристи, трябва да доставяме по-високи скорости.

Колко закъсняло е въвеждането на 4G в България според вас?

Според мен трябваше и можеше да се случи преди две-три години. Така че имаше регулаторни и други причини това да не стане. Има закъснения навсякъде - идвам от пазар с 200 млн. потребители - Пакистан, който въведе 4G преди два месеца, далеч след всички останали. Това е пазар с 60 млн. души средна класа, които купуват такива услуги, така че беше късно. Но е време да наваксаме и да разберем, че икономическата жизненост зависи от инфраструктура с много бързи мобилни мрежи.

През последните месеци регураторът освободи нови честоти. Как ще се отрази това върху скоростта?

Смятаме, че скоростта ще продължи да расте. Всичко зависи от това каква мрежа имаш, какви базови станции, зависи и от устройствата, зависи кога и как новите честоти ще бъдат свободни за продажба от държавата. Аргументът ни е следният: стойността за икономиката на България от добрата мрежа е далеч по-голяма от цената на честотите. Уважавам правото на правителството да постави цена на тези честоти, за да привлече приходи. Но колкото повече честоти освободи на разумна цена, толкова по-бързо ще помогнем на икономиката да расте. Има един известен показател - съотношението между наличието на широколентов интернет и икономическия растеж. И тук изоставаме от страните в региона като Сърбия, Турция, Унгария и т.н.

Как 4G промени пазара за телекомите по отношение на предлаганите услуги и приходите?

Ясно и важно е, че чрез 4G предлагаме далеч повече услуги. Но по отношение на приходите не е революция, а ъпгрейд на сегашната мрежа. Ако компанията не го направи, не е конкурентна. Ако пък го направи, има по-голям шанс за допълнителни приходи. 4G не е отделен канал за приходи, а надграждане.

Как ще се отразят новите правила за роуминга в Европейския съюз върху бизнеса на телекомите?

Аз например сега се притеснявам да пусна ползването на данни в чужбина. Макар и изпълнителен директор на оператор, аз също имам лимит в плана си. С тези нови правила ще може да употребявате повече данни, да ползвате повече приложения при пътуването си. Всъщност смятам, че е интересен регулаторен подход, който ще е добър за нас. Ще привлече повече потребители, ще ги задържи на един SIM, който ще използват в цялата общност и няма да сменят карти. Продължаваме да се адаптираме към тази рамка. Ако е добро за потребителите, в повечето случаи е добро е и за нас, тъй като те ще ползват повече услуги.

А какво ще се случи с роуминга извън ЕС, ще паднат ли цените и там?

Да, винаги има ценови натиск. Всичко зависи от двустранни връзки, както и от контактите между големите телекомуникационни групи като Vodafone, Telenor и др. Те ще трябва да сключват големи споразумения помежду си. Но не става дума за линеен процес - на някои места цените ще паднат, на други ще останат същите.

Вие сте водещият оператор по среден приход на потребител в България (ARPU). Този показател расте и при другите оператори. Как се случва това на един стагниращ пазар?

Разликите не са големи. Но това означава, че успяхме да увеличим потреблението на абонат чрез подновяването на мрежата и въвеждането на 4G първи. Имаме силна поддръжка на клиента, така че ако някой има проблем, му се отговаря сравнително бързо. Тези два фактора карат абонатите да останат с нас и да ползват повече услуги, както и да премахнат някои от другите си карти. Но с цялото си смирение казвам, че трябва да работим още много в тази насока. Така че моят фийд в Twitter също става връзка с клиента. Ако някой не е доволен от услугата, може да ми пише на @Michael_Telenor. Ако успея да реша проблемите му, получавам клиент за цял живот. Още получавам питания от Пакистан. Така че обучаваме хората си да правят същото - да печелят клиенти за цял живот.

Какви инвестиции планирате за тази година?

Не споделяме такава информация. Но сте наясно, че става въпрос за капиталово интензивна индустрия - купуване на честоти, разрастване на мрежата, поддръжка, билинг система, бизнес анализ и т.н. Първата фраза, която си припомних на български, е "колко струва".

Ще купувате ли интернет и тв оператор?

Отговорът е, че все още не знам. Всичко зависи от възможностите - дали става дума за кабелен оператор, който обслужва повече домакинства, или пък пък има повече мобилни операции. Пазарът е неконсолидиран, има възможности, но за мен въпросът е на какво да заложим. Става дума горе-долу за една и съща по размер петгодишна инвестиция - независимо дали такава, която покрива повече домашни услуги, или такава, която залага на първо място на мобилни услуги. Все още нямам отговора на тоя въпрос.

А ще предлагате ли финансови услуги, каквито планове имахте?

Имаме такива услуги по света - например Telenor Banka в Сърбия. Тук засега финансираме устройства и може да търсим начини да го правим по-ефективно от данъчна гледна точка. Но създаването на банка е тотално различна и далеч по-голяма тема, когато пазарът вече е напълно покрит. Около 70-75% от потребителите тук имат банкова сметка, в Унгария е 80% и т.н. Да, ще се оглеждаме за предлагането на повече финансови услуги, но все още не знаем под каква форма.

Интервюто взе Константин Николов

Визитка

Майкъл Фоли е главен изпълнителен директор на "Теленор България" от началото на август. Преди това канадецът оглавяваше бизнеса на норвежкия телеком в Пакистан. Фоли се завърна в България, след като от 2004 до 2005 г. беше изпълнителен директор на "Мобилтел", като отговаряше и за маркетинг дейностите на българския оператор. Това е периодът преди навлизането на Telekom Austria като собственик на телекома. Фоли има над 30-годишен опит в областта на продажбите и маркетинга в телеком и ритейл секторите. Работил е в 11 държави, сред които и Румъния, Кения, Гана, Тунис и Нигерия. Преди Telenor е бил главен търговски директор на Канадската държавна лотария. Завършил е McGill University в Монреал през 1982 г. с диплома по организационна психология.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK