КЗК продължи проверките на веригите с "Метро" и "Фантастико"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

КЗК продължи проверките на веригите с "Метро" и "Фантастико"

Председателят на КЗК Юлия Ненкова още миналата седмица обяви, че търговските вериги са на фокус, а освен това да се готвят застрахователи, фармацевтични дружества и евентуално банки.

КЗК продължи проверките на веригите с "Метро" и "Фантастико"

Регулаторът още от май търси доказателства за картел между големите търговци

Мара Георгиева
19991 прочитания

Председателят на КЗК Юлия Ненкова още миналата седмица обяви, че търговските вериги са на фокус, а освен това да се готвят застрахователи, фармацевтични дружества и евентуално банки.

© Цветелина Белутова


Повишената активност на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) продължава. След като миналата седмица регулаторът обяви, че е открил картел при горивата, сега се връща отново към търговските вериги, където започна проверки още през май. Ведомството съобщи, че негови служители проверяват на място офисите на "Метро кеш енд кери България" и на групата "Фантастико". Точно през изземване на информация от компютри регулаторът е намерил имейли между веригите за горива, в които съгласуват действията си, затова и вероятно действа по аналог сега.

При веригите за храни обаче обвиненията са доста по-неясни - през май КЗК започна проверка за картел и дали заедно или поотделно компаниите увреждат интересите на производителите със собствените си марки. Това е практика, която съществува по цял свят, и засега само българският регулатор вижда проблем. И ако не продават евтини свои брандове, всъщност комисията ще ограничи конкуренцията.

Разширената нова проверка

В края на май КЗК се задейства срещу чуждите търговски вериги, като започна едновременно проверка за картел в четирите най-големи дружества, всички от тях германска собственост: "Кауфланд България", "Лидл България", "Билла България" и "Метро кеш енд кери България". Служители на комисията извършиха внезапна проверка на място в "Кауфланд" и "Билла". Седмица по-късно регулаторът добави към проверяваните дружества и "Т маркет", "Фантастико" и ЦБА. После действията замряха, избран бе нов състав на комисията и сега явно проверката е подновена. Председателят на КЗК Юлия Ненкова още миналата седмица обяви, че търговските вериги са на фокус, а освен това да се готвят застрахователи, фармацевтични дружества и евентуално банки. Удобно за ГЕРБ изявленията съвпаднаха с активната предизборна кампания.

Така засега от седемте заподозрени вериги претърсвания са направени в четири. По принцип работата на парче информира останалите заподозрени и шансът да се намери нещо спадат. КЗК е проявила селективност и при горивата, като не е направила претърсване в офисите на най-големия на пазара "Лукойл България".

И от "Метро кеш енд кери", и "Фантастико" отказаха да коментират действията на КЗК.

Досегашната практика показва, че чуждестранните вериги са сред най-често глобяваните от комисията дружества. Регулаторът обикновено ги санкционира за нелоялна практика, за която налага гигантска глоба, тъй като наказанието е процент от оборотите на компаниите, а те са високи.

Какво е подозрението

Подозрението на комисията е, че заедно или поотделно компаниите увреждат интересите на производителите със собствените си марки (private labels). Това са продукти, поръчани на производител, но носещи бранд на веригата. Обикновено те са в ниския ценови клас, като често са и най-евтини, най-малко защото няма маркетингови разходи.

Според КЗК с тях веригите се явяват конкуренти на своите доставчици, а освен това имат и силата да определят цените както на собствените, така и на чуждите марки. Регулаторът приема, че по своята същност моделът на веригите "осигурява благоприятна среда за установяване на паралелизъм в поведението" между конкуренти по отношение на ценови и маркетингови стратегии. И тъй като много често едни и същи доставчици предлагат стоките си на няколко вериги едновременно, това "предоставя конкретна възможност и за съзнателна координация, постигана чрез индиректно узнаване на ценовата и маркетинговата политика на верига конкурент".

Затова комисията разследва дали има незаконосъобразно съгласуване между водещите търговски вериги, което цели "да осигури благоприятна среда за налагането на собствени им марки чрез фиксиране на ценови нива по отношение на стоки на производител".

В случай че събраните доказателства потвърдят наличието на нарушение, комисията ще предяви на ответните дружества твърдения за извършени нарушения, се казва в прессъобщението на регулатора.

Когато пролетта излезе подозрението на КЗК, адвокатът Николай Янев, специализирал в областта на конкурентното право в Австрия и Германия, коментира пред "Капитал", че решението не почива върху никакви конкретни (установени или твърдени) факти за предполагаеми нарушения на картелното право. За него разсъжденията на КЗК стъпват изначално на погрешното разбиране, че "при продажбата на стоки със собствена марка търговските вериги по същество се явяват конкурент на своите доставчици...". КЗК дори твърди, че заради "прекомерното увеличение на дела на стоките със собствена марка в асортимента на търговските вериги" възниквали "възможности за негативно въздействие върху процеса на ценообразуване". Да, тези възможности се наричат конкуренция, а въздействието се изразява в намаляване на цените за крайния потребител, обобщава Николай Янев.

Повишената активност на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) продължава. След като миналата седмица регулаторът обяви, че е открил картел при горивата, сега се връща отново към търговските вериги, където започна проверки още през май. Ведомството съобщи, че негови служители проверяват на място офисите на "Метро кеш енд кери България" и на групата "Фантастико". Точно през изземване на информация от компютри регулаторът е намерил имейли между веригите за горива, в които съгласуват действията си, затова и вероятно действа по аналог сега.

При веригите за храни обаче обвиненията са доста по-неясни - през май КЗК започна проверка за картел и дали заедно или поотделно компаниите увреждат интересите на производителите със собствените си марки. Това е практика, която съществува по цял свят, и засега само българският регулатор вижда проблем. И ако не продават евтини свои брандове, всъщност комисията ще ограничи конкуренцията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    krastitel avatar :-?
    krastitel

    не, всъщност не става дума за картел в класическия смисъл на термина, просто става дума за всеобщо движение на цените поради купуване на продукти, като месо, от доставчици които спестяват ДДС ...
    но това не е работа за КЗК само, нали?

  • 2
    velian avatar :-|
    volarok

    Избори идват, пари ще трябват.

  • 3
    rumen_urumov avatar :-|
    Румен Йорданов

    КЗК да провери дали няма картел за размера на заплатите,които се дават в частния сектор в определен раѝон .Например в Шуменския регеон в частния сектор почти навсякъде дават 500/600лв.брутна заплата.Не мога да разбера договарят ли се работодателите или всеки гледа другия колко дава.Но резултата е на лице,половината от работоспособните работят в чужбина.Нямало работници!НЯМА И ДА ИМА!

  • 4
    kireto avatar :-|
    Кирето

    До коментар [#3] от " Румен Йорданов ": Не че нещо, но въпроса който поставяте е по скоро за Агенцията по заетостта и/или Социалното министерство. Не че не сте прав сигурно.... По темата : КЗК се е хванала за много неубедителна причина. Собствените марки са начин да продават на по-ниска цена Какъв картел, какво пет лева....?

  • 5
    petranica avatar :-|
    petranica

    Тези работят по поръчка от мафията. Как па не са проверили Лукойл?!

  • 6
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Продаването на стоки в нисък ценови клас е в конкуренция само на други стоки в ниския ценови клас, а не на всички доставчици. Това първо. Обаче веригите сами си го натресаха този проблем. Първо като активно се възползват от механизми за избягване на данъци, второ като налагат всевъзможни задължителни разходи за доставчиците си.

    Ами няма как, като си плащаш "маркетинг" и "мърчъндайзинг" доброзорно, да си наравно с другите стоки, за които по дефиниция няма такива разходи. Ако се работеше само с търговска отстъпка, щеше да е друго.

  • 7
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#5] от "petranica":

    Проверяват ги и в момента. Мафията е овладяла държавата, така че е нормално всички институции да работят по тяхна поръчка. Лукойл първо трябва да се провери за кражба на ДДС в особено големи размери и други данъчни измами. А те ги проверяват за злоупотреба с монополно положение. Ето това е проблема - бутафорно разследване, завършващо с оправдателна присъда. А после Златев строи хотел след хотел...

  • 8
    uprsport avatar :-|
    Uprsport

    До коментар [#4] от "Кирето":

    Атаката срещу веригите за хранителни и други продукти идва основно от Гумен Речев и БСП. Това е защото БСП имат схеми, на които веригите пречат. Веригите са гарант, че българите повече няма да бъдат ограбвани в търговията с хранителни стоки (за останалите стоки няма гаранция и там има работещи схеми - например за горивата). Та Гумения е намерил механизъм (политически) да натисне Ненкова да започне такава проверка. Резултатът от проверката ще бъде, че няма картел, но е приятно така предизборно да се чува - ето проверяват Метро, тяхната м... и т.н.

    п.п. Откакто веригите за хранителни продукти стъпиха в България, повишаването на цените на хр. продукти изостава от инфлацията за същия период средно с около 35-40%. В по-малките градове, където няма вериги, цените на хранителните стоки са по-високи с около 15-20%. Веригата Пени беше един стабилизатор, но за съжаление напусна. Сега зная за търговци, които плащат рушвети на политици, за да натискат хр. вериги да не присъстват на пазара в малките градове.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK