С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 18 окт 2016, 19:36, 23249 прочитания

Заблуждаваща информация донесе 5.2 млн. лв. глоба на "Теленор"

Според Комисията за защита на конкуренцията операторът значително е преувеличил скоростта на 4G мрежата си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Процедурата беше образувана по искане на по-малкия конкурент - "Макс телеком".

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи санкция на мобилния оператор "Теленор България" за това, че е представил неверни данни за скоростта на своята 4G мрежа. За заблуждаване на потребителите компанията ще трябва да плати 5.2 млн. лв. глоба, или 1% от оборота си за миналата година. Дружеството се задължава също и да премахне подвеждащите публикации от сайта си. Процедурата беше образувана по искане на "Макс телеком", която първа започна да предлага услуги от четвърто поколение в страната и която твърди, че е претърпяла реални вреди от недобросъвестното поведение на "Теленор". От норвежкия телеком определиха решението като разочароващо.

Колко е бързо наистина


Наложената санкция е във връзка с информацията, която "Теленор" е предоставила като част от кампанията си при пускането на услугата в края на ноември миналата година. Това е станало на пресконференция и чрез публикации в интернет. От решението на КЗК става ясно, че компанията е представила некоректни данни за скоростта на услугата. "В публикациите се съдържа твърдение за максимална допустима скорост от 75 Mbps и средно до седем пъти по-висока скорост на даунлоуд и около 40 пъти по-бърз ъплоуд на файлове и съдържание чрез 4G мрежата", пише там.

Заради въведени нови нормативни изисквания обаче в края на април тази година "Теленор" е публикувала на сайта си максималните скорости на 4G пренос и ги е включила в договорите, които предлага на клиентите си. От данните става ясно, че реалната скорост е по-различна.

"Твърдението за около 40 пъти по-бърз ъплоуд (качване) в началото на кампанията е съществено преувеличено, като реално достижимата максимална скорост на ъплоуд след възникване на нормативното задължение за публикуването й се оказва само около 6.5 пъти по-висока от тази на 3G мрежата на "Теленор", пише в решението. От комисията още посочват, че "на пресконференцията представителите на "Теленор" твърдят, че максималната скорост на качване е 75 Mbps, което далеч надминава максимално посочената от тях стойност след 30 април, а именно 38 Mbps".



Заблуда на потребителите

Според антимонополното ведомство скоростта и покритието са основните характеристики, които потребителите гледат при избора на оператор. С това "съществено преувеличение" на данните съществува напълно реална възможност потребителите да бъдат заблудени за скоростта на пренос на данни, което да доведе до значително преориентиране на клиенти към мрежата на "Теленор", посочват от комисията.

Заключението на КЗК е, че компанията е нарушила чл. 31 от Закона за защита на конкуренцията, който се отнася до заблуждаването на потребителите за основни свойства на стоки и услуги чрез предоставянето на неверни сведения или изопачени факти. Продължителността на нарушението е около 10 месеца (до настоящия момент), тъй като и сега има заблуждаващи публикации на сайта на "Теленор", посочват от комисията.

Законът предвижда максимална санкция от 10% от нетните приходи от продажби за предходната година, но нарушението е определено като леко и затова е наложена глоба от 1% от оборота. За 2015 г. "Теленор" отчита продажби за 524.2 млн. лв. Комисията задължава също така компанията незабавно да премахне заблуждаващите публикации от сайта си.

От КЗК са отхвърлили другите твърдения на "Макс телеком". Те са свързани с претенции за подвеждаща реклама (за кампанията "Мрежата лети") и за нелоялна конкуренция от страна на "Теленор".

Доволни и разочаровани

От "Макс телеком" останаха доволни от решението. "Макс" се държи като добросъвестен конкурент и очакваме същото и от останалите телекоми на пазара, пък били те и с много повече възможности като част от голяма международна група", коментираха от компанията. И уточняват още, че не са против конкуренцията. "Напротив, "Макс" е най-големият радетел за високи скорости на мобилния интернет в България, но не сме съгласни "големите" играчи да опитват на всяка цена, дори с целенасочени атаки, да унищожат "малките" си конкуренти", коментира изпълнителният директор Нейчо Величков.

Очаквано от "Теленор" определиха решението на КЗК като разочароващо. "Компанията категорично не е съгласна със заключенията на комисията и със санкцията, наложена на компанията. Следва да се отбележи, че комисията констатира в решението си, че е изследвала цялата рекламна кампания на "Теленор" във връзка с 4G мрежата на компанията и я намира за напълно съответстваща на закона", казаха от дружеството. Оттам не уточниха дали ще обжалват, тъй като още разглеждат решението.

От "Теленор" наскоро обявиха, че до края на годината покритието на 4G мрежата им ще се увеличи с 2% и ще достигне 78% от населението. Подобни са нивата и при другите големи оператори - "Мобилтел" и БТК. От "Макс телеком" уточниха, че тяхната 4G LTE мрежа към момента покрива около 60% от градското население.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Office 1 Superstore разширява бизнеса си зад граница Office 1 Superstore разширява бизнеса си зад граница

Кооперация "Панда" - притежател на марката за цял свят, финализира преговори с чуждестранни партньори

22 окт 2019, 1202 прочитания

Facebook отпадна от Топ 10 на най-скъпите марки в света Facebook отпадна от Топ 10 на най-скъпите марки в света

За поредна година на първо място попада Apple

22 окт 2019, 868 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Yahoo изненада с по-добри финансови резултати

Приходите на интернет компанията бележат значителен растеж

Още от Капитал
Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10