С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
27 20 окт 2016, 19:03, 15965 прочитания

Производителите на авточасти: Растем и ще инвестираме още

България още е евтино място за нови предприятия, проблем е недостигът на специалисти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
3
млрд. лв. са приходите за 2015 г. на 50-те компании, работещи единствено в сектора за автокомпоненти.
Инвеститорите предпочитат да строят фабрики на зелено. И харесват Южна България, където са 2/3 от предприятията.
Растящи приходи, още служители и нови инвестиции. Това е прогнозата за 2016 г. на производителите на авточасти в България. Индустрията напоследък е сред най-растящите: за миналата година 50-те фирми с фокус само върху автокомпанентите са имали приходи от 3 млрд. лв.

Тенденцията е през следващите години секторът да продължи да се засилва, за което обаче ключови ще са обучението на кадрите и развитието на инфраструктурата. Това показва първото проучване за нагласите на компаниите в бранша, изготвено от Аутомотив клъстер България и Colliers International.


Силна 2016 г.

По-голяма част от компаниите в сектора (59%) очакват икономиката на страната да нарасне през 2016 г., но още по-висок е делът на тези, които прогнозират увеличение на своите приходи за годината (64%). "Това е много важен сигнал от фирми, които произвеждат 3.5% от брутния вътрешен продукт", коментира Георги Киров, директор инвестиции и оценки в Colliers.

Инвестиционните планове на предприятията са свързани основно с купуване на нови машини, като 59% от тях смятат да увеличат сумите за оборудване. По-малък е делът на тези, които планират по-големи инвестиции в недвижим имот (27%).



В средносрочен план повечето предприятия планират да разширят производството си в страната, а 41% смятат да увеличат персонала си. Тъй като недостигът на квалифицирани специалисти е един от основните проблеми за компаниите в сектора, преобладаващата част от тях намират решение в организирането на вътрешни обучения.

Важен тренд е, че компаниите, които навлизат в страната, все по-често предпочитат проекти на зелено - било то собствено строителство или изграждане на предприятия по тяхна поръчка, които те после наемат дългосрочно. По думите на Киров това обикновено се случва в по-технологичните производства.

Сектор в разцвет

През последните години производството на автомобилни компоненти се превърна в един от основните двигатели на икономиката и заетостта в страната. В сектора в момента работят приблизително 100 компании, като половината от тях са с фокус изцяло в автомобилната индустрия, а другите имат комбинирано производство. На практика част от предприятията със смесен профил добавиха автомобилните части към портфейла си заради търсенето и добрите възможности за този бизнес в страната. Такъв например е случаят с гръцката "Етем", която допреди няколко години произвеждаше само алуминиева дограма и фасадни решения, а вече прави и алуминиеви компоненти за шасита, врати, брони и т.н.

"Общо компаниите, които работят за автомобилната индустрия, имат почти 55 хил. служители, а брутното им производство е почти 6% от БВП", каза Киров.

Предприятията в България, които изцяло са насочени към автомобилните компоненти, са около 50 на брой и осигуряват работа на 33 хил. души. Класическите производители са доставчици на световни автомобилни компании, а само една фирма има асемблираща фабрика (Great Wall).

Компонентите, които се правят в България, са в много широк спектър. Това включва всичко от седалки и тапицерии (ALC, Grammer) през инструментални табла и климатични системи (Visteon, Behr-Hella) до микроелектроника и сензори (Melexis, Festo). За 2015 г. общите приходи на фирмите, които правят само автокомпоненти, са били в размер на 1.55 млрд. евро (3.5% от БВП). В страната почти няма регион, в който да не работи поне една такава компания. Все пак повечето от тях са концентрирани в Южна България (около две трети).

Данните от проучването показват още, че компаниите в сектора не са малки - около 40% от тях са с персонал над 250 души, т.е. те са средни или големи предприятия. Близо половината от предприятията имат натоварване на капацитета над 75%.

Защо България

Очаквано основен аргумент на компаниите да изберат България за новата си производствена база са ниските разходи за труд, показват резултатите от проучването, което е проведено сред 50-те фирми, които се занимават само с авточасти. В сравнение с другите страни разходите за труд тук са между 10 и 15 пъти по-ниски от Западна Европа и 30 до 50% по-ниски от Централна и Източна Европа.

"Тази голяма разлика показва, че компаниите ще имат години напред възможност да увеличават заплатите и да наемат още хора", коментира Киров. По данни на Colliers средната брутна годишна заплата в сегмента в България е 5.1 хил. евро, т.е. около 830 лв. на месец. "Това е над средното ниво за страната, но в контекста на България това не е ниско платена работна ръка", добави той.

За инвеститорите проблем е недостатъчната квалификация на работната ръка, което означава допълнителни разходи за обучение на персонала. Членството в ЕС също е важно предимство, най-вече защото за привличане на инвеститори в сектора България се конкурира със Сърбия, която все още не се е присъединила към съюза.

Страната е конкурентна и по отношение на разходите за строеж и цената на електроенергията. Макар тези параметри да са съпоставими със страните в Централна и Източна Европа, спрямо Западна Европа предимството е значително.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Японската Ricoh придобива 20% от "Немечек" Японската Ricoh придобива 20% от "Немечек"

Сделката става през покупка на досегашния собственик на пакета - германската DocuWare

15 окт 2019, 1057 прочитания

Калин Пенчев: Ударът върху сиренарската индустрия ще бъде голям Калин Пенчев: Ударът върху сиренарската индустрия ще бъде голям

Създателят и собственик на сайта malincho.com за ефекта от решението на САЩ да въведе мита върху някои европейски стоки

15 окт 2019, 849 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Доларът е главна заплаха за инвестициите в злато

Корекцията носи възможността за добра покупка и за постепенно увеличение в портфейла

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие