С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
27 20 окт 2016, 19:03, 16119 прочитания

Производителите на авточасти: Растем и ще инвестираме още

България още е евтино място за нови предприятия, проблем е недостигът на специалисти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
3
млрд. лв. са приходите за 2015 г. на 50-те компании, работещи единствено в сектора за автокомпоненти.
Инвеститорите предпочитат да строят фабрики на зелено. И харесват Южна България, където са 2/3 от предприятията.
Растящи приходи, още служители и нови инвестиции. Това е прогнозата за 2016 г. на производителите на авточасти в България. Индустрията напоследък е сред най-растящите: за миналата година 50-те фирми с фокус само върху автокомпанентите са имали приходи от 3 млрд. лв.

Тенденцията е през следващите години секторът да продължи да се засилва, за което обаче ключови ще са обучението на кадрите и развитието на инфраструктурата. Това показва първото проучване за нагласите на компаниите в бранша, изготвено от Аутомотив клъстер България и Colliers International.


Силна 2016 г.

По-голяма част от компаниите в сектора (59%) очакват икономиката на страната да нарасне през 2016 г., но още по-висок е делът на тези, които прогнозират увеличение на своите приходи за годината (64%). "Това е много важен сигнал от фирми, които произвеждат 3.5% от брутния вътрешен продукт", коментира Георги Киров, директор инвестиции и оценки в Colliers.

Инвестиционните планове на предприятията са свързани основно с купуване на нови машини, като 59% от тях смятат да увеличат сумите за оборудване. По-малък е делът на тези, които планират по-големи инвестиции в недвижим имот (27%).



В средносрочен план повечето предприятия планират да разширят производството си в страната, а 41% смятат да увеличат персонала си. Тъй като недостигът на квалифицирани специалисти е един от основните проблеми за компаниите в сектора, преобладаващата част от тях намират решение в организирането на вътрешни обучения.

Важен тренд е, че компаниите, които навлизат в страната, все по-често предпочитат проекти на зелено - било то собствено строителство или изграждане на предприятия по тяхна поръчка, които те после наемат дългосрочно. По думите на Киров това обикновено се случва в по-технологичните производства.

Сектор в разцвет

През последните години производството на автомобилни компоненти се превърна в един от основните двигатели на икономиката и заетостта в страната. В сектора в момента работят приблизително 100 компании, като половината от тях са с фокус изцяло в автомобилната индустрия, а другите имат комбинирано производство. На практика част от предприятията със смесен профил добавиха автомобилните части към портфейла си заради търсенето и добрите възможности за този бизнес в страната. Такъв например е случаят с гръцката "Етем", която допреди няколко години произвеждаше само алуминиева дограма и фасадни решения, а вече прави и алуминиеви компоненти за шасита, врати, брони и т.н.

"Общо компаниите, които работят за автомобилната индустрия, имат почти 55 хил. служители, а брутното им производство е почти 6% от БВП", каза Киров.

Предприятията в България, които изцяло са насочени към автомобилните компоненти, са около 50 на брой и осигуряват работа на 33 хил. души. Класическите производители са доставчици на световни автомобилни компании, а само една фирма има асемблираща фабрика (Great Wall).

Компонентите, които се правят в България, са в много широк спектър. Това включва всичко от седалки и тапицерии (ALC, Grammer) през инструментални табла и климатични системи (Visteon, Behr-Hella) до микроелектроника и сензори (Melexis, Festo). За 2015 г. общите приходи на фирмите, които правят само автокомпоненти, са били в размер на 1.55 млрд. евро (3.5% от БВП). В страната почти няма регион, в който да не работи поне една такава компания. Все пак повечето от тях са концентрирани в Южна България (около две трети).

Данните от проучването показват още, че компаниите в сектора не са малки - около 40% от тях са с персонал над 250 души, т.е. те са средни или големи предприятия. Близо половината от предприятията имат натоварване на капацитета над 75%.

Защо България

Очаквано основен аргумент на компаниите да изберат България за новата си производствена база са ниските разходи за труд, показват резултатите от проучването, което е проведено сред 50-те фирми, които се занимават само с авточасти. В сравнение с другите страни разходите за труд тук са между 10 и 15 пъти по-ниски от Западна Европа и 30 до 50% по-ниски от Централна и Източна Европа.

"Тази голяма разлика показва, че компаниите ще имат години напред възможност да увеличават заплатите и да наемат още хора", коментира Киров. По данни на Colliers средната брутна годишна заплата в сегмента в България е 5.1 хил. евро, т.е. около 830 лв. на месец. "Това е над средното ниво за страната, но в контекста на България това не е ниско платена работна ръка", добави той.

За инвеститорите проблем е недостатъчната квалификация на работната ръка, което означава допълнителни разходи за обучение на персонала. Членството в ЕС също е важно предимство, най-вече защото за привличане на инвеститори в сектора България се конкурира със Сърбия, която все още не се е присъединила към съюза.

Страната е конкурентна и по отношение на разходите за строеж и цената на електроенергията. Макар тези параметри да са съпоставими със страните в Централна и Източна Европа, спрямо Западна Европа предимството е значително.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Wizz Air и "България ер" пускат полети до Санкт Петербург 7 Wizz Air и "България ер" пускат полети до Санкт Петербург

Цената на нискотарифната авиокомпания започва от 57.99 лв. в посока, а националният авиопревозвач стартира с промоция от 220 евро за двупосочен билет

20 яну 2020, 3817 прочитания

Най-големите банки в САЩ отчетоха рекордна нетна печалба от 120 млрд. долара Най-големите банки в САЩ отчетоха рекордна нетна печалба от 120 млрд. долара

През миналата година те са спестили 32 млрд. долара в резултат на данъчната реформа

20 яну 2020, 1040 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Доларът е главна заплаха за инвестициите в злато

Корекцията носи възможността за добра покупка и за постепенно увеличение в портфейла

Още от Капитал
Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

Защо свърши водата

ВиК дружествата в България дълги години се управляват безотговорно, зад това вероятно стои корупция и некомпетентност на места, затова и се стига до кризи

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10