С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
27 20 окт 2016, 19:03, 15688 прочитания

Производителите на авточасти: Растем и ще инвестираме още

България още е евтино място за нови предприятия, проблем е недостигът на специалисти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
3
млрд. лв. са приходите за 2015 г. на 50-те компании, работещи единствено в сектора за автокомпоненти.
Инвеститорите предпочитат да строят фабрики на зелено. И харесват Южна България, където са 2/3 от предприятията.
Растящи приходи, още служители и нови инвестиции. Това е прогнозата за 2016 г. на производителите на авточасти в България. Индустрията напоследък е сред най-растящите: за миналата година 50-те фирми с фокус само върху автокомпанентите са имали приходи от 3 млрд. лв.

Тенденцията е през следващите години секторът да продължи да се засилва, за което обаче ключови ще са обучението на кадрите и развитието на инфраструктурата. Това показва първото проучване за нагласите на компаниите в бранша, изготвено от Аутомотив клъстер България и Colliers International.


Силна 2016 г.

По-голяма част от компаниите в сектора (59%) очакват икономиката на страната да нарасне през 2016 г., но още по-висок е делът на тези, които прогнозират увеличение на своите приходи за годината (64%). "Това е много важен сигнал от фирми, които произвеждат 3.5% от брутния вътрешен продукт", коментира Георги Киров, директор инвестиции и оценки в Colliers.

Инвестиционните планове на предприятията са свързани основно с купуване на нови машини, като 59% от тях смятат да увеличат сумите за оборудване. По-малък е делът на тези, които планират по-големи инвестиции в недвижим имот (27%).



В средносрочен план повечето предприятия планират да разширят производството си в страната, а 41% смятат да увеличат персонала си. Тъй като недостигът на квалифицирани специалисти е един от основните проблеми за компаниите в сектора, преобладаващата част от тях намират решение в организирането на вътрешни обучения.

Важен тренд е, че компаниите, които навлизат в страната, все по-често предпочитат проекти на зелено - било то собствено строителство или изграждане на предприятия по тяхна поръчка, които те после наемат дългосрочно. По думите на Киров това обикновено се случва в по-технологичните производства.

Сектор в разцвет

През последните години производството на автомобилни компоненти се превърна в един от основните двигатели на икономиката и заетостта в страната. В сектора в момента работят приблизително 100 компании, като половината от тях са с фокус изцяло в автомобилната индустрия, а другите имат комбинирано производство. На практика част от предприятията със смесен профил добавиха автомобилните части към портфейла си заради търсенето и добрите възможности за този бизнес в страната. Такъв например е случаят с гръцката "Етем", която допреди няколко години произвеждаше само алуминиева дограма и фасадни решения, а вече прави и алуминиеви компоненти за шасита, врати, брони и т.н.

"Общо компаниите, които работят за автомобилната индустрия, имат почти 55 хил. служители, а брутното им производство е почти 6% от БВП", каза Киров.

Предприятията в България, които изцяло са насочени към автомобилните компоненти, са около 50 на брой и осигуряват работа на 33 хил. души. Класическите производители са доставчици на световни автомобилни компании, а само една фирма има асемблираща фабрика (Great Wall).

Компонентите, които се правят в България, са в много широк спектър. Това включва всичко от седалки и тапицерии (ALC, Grammer) през инструментални табла и климатични системи (Visteon, Behr-Hella) до микроелектроника и сензори (Melexis, Festo). За 2015 г. общите приходи на фирмите, които правят само автокомпоненти, са били в размер на 1.55 млрд. евро (3.5% от БВП). В страната почти няма регион, в който да не работи поне една такава компания. Все пак повечето от тях са концентрирани в Южна България (около две трети).

Данните от проучването показват още, че компаниите в сектора не са малки - около 40% от тях са с персонал над 250 души, т.е. те са средни или големи предприятия. Близо половината от предприятията имат натоварване на капацитета над 75%.

Защо България

Очаквано основен аргумент на компаниите да изберат България за новата си производствена база са ниските разходи за труд, показват резултатите от проучването, което е проведено сред 50-те фирми, които се занимават само с авточасти. В сравнение с другите страни разходите за труд тук са между 10 и 15 пъти по-ниски от Западна Европа и 30 до 50% по-ниски от Централна и Източна Европа.

"Тази голяма разлика показва, че компаниите ще имат години напред възможност да увеличават заплатите и да наемат още хора", коментира Киров. По данни на Colliers средната брутна годишна заплата в сегмента в България е 5.1 хил. евро, т.е. около 830 лв. на месец. "Това е над средното ниво за страната, но в контекста на България това не е ниско платена работна ръка", добави той.

За инвеститорите проблем е недостатъчната квалификация на работната ръка, което означава допълнителни разходи за обучение на персонала. Членството в ЕС също е важно предимство, най-вече защото за привличане на инвеститори в сектора България се конкурира със Сърбия, която все още не се е присъединила към съюза.

Страната е конкурентна и по отношение на разходите за строеж и цената на електроенергията. Макар тези параметри да са съпоставими със страните в Централна и Източна Европа, спрямо Западна Европа предимството е значително.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Трилентовата търговска марка на Adidas беше обявена за невалидна от Съда на ЕС Трилентовата търговска марка на Adidas беше обявена за невалидна от Съда на ЕС

Причината е, че не е могла да придобие отличителен характер на територията на Европейския съюз

19 юни 2019, 549 прочитания

Частният сектор започва да налага достъпни смартфони в Африка Частният сектор започва да налага достъпни смартфони в Африка

Операционната система KaiOS ще свали цените на устройствата за хора от слабо развитите страни

19 юни 2019, 393 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Доларът е главна заплаха за инвестициите в злато

Корекцията носи възможността за добра покупка и за постепенно увеличение в портфейла

Евроизбори 2019: Слънце грее, дъжд вали...

...или как гласува Симитли

Уверените стъпки на Zeazoo

От осем години Гергана Иванова и баща й Йордан Злогошки произвеждат обувки за босо ходене, а продажбите растат

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Sweet Dreams (Are Made Of This)

Ани Ленъкс изненада почитателите си с изложба-автопортрет

Маша Гесен, журналистка: "Политиката трябва да е визия, не компетентност"

"Фашизмът е мечтата по въображаемото минало. Това е основната му характеристика."