Производителите на авточасти: Растем и ще инвестираме още
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Производителите на авточасти: Растем и ще инвестираме още

В страната се произвеждат от седалки и тапицерии (ALC, Grammer - на снимката) през инструментални табла и климатични системи (Visteon, Behr-Hella) до микроелектроника и сензори (Melexis, Festo)

Производителите на авточасти: Растем и ще инвестираме още

България още е евтино място за нови предприятия, проблем е недостигът на специалисти

16395 прочитания

В страната се произвеждат от седалки и тапицерии (ALC, Grammer - на снимката) през инструментални табла и климатични системи (Visteon, Behr-Hella) до микроелектроника и сензори (Melexis, Festo)

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


3

млрд. лв. са приходите за 2015 г. на 50-те компании, работещи единствено в сектора за автокомпоненти.
Инвеститорите предпочитат да строят фабрики на зелено. И харесват Южна България, където са 2/3 от предприятията.

Растящи приходи, още служители и нови инвестиции. Това е прогнозата за 2016 г. на производителите на авточасти в България. Индустрията напоследък е сред най-растящите: за миналата година 50-те фирми с фокус само върху автокомпанентите са имали приходи от 3 млрд. лв.

Тенденцията е през следващите години секторът да продължи да се засилва, за което обаче ключови ще са обучението на кадрите и развитието на инфраструктурата. Това показва първото проучване за нагласите на компаниите в бранша, изготвено от Аутомотив клъстер България и Colliers International.

Силна 2016 г.

По-голяма част от компаниите в сектора (59%) очакват икономиката на страната да нарасне през 2016 г., но още по-висок е делът на тези, които прогнозират увеличение на своите приходи за годината (64%). "Това е много важен сигнал от фирми, които произвеждат 3.5% от брутния вътрешен продукт", коментира Георги Киров, директор инвестиции и оценки в Colliers.

Инвестиционните планове на предприятията са свързани основно с купуване на нови машини, като 59% от тях смятат да увеличат сумите за оборудване. По-малък е делът на тези, които планират по-големи инвестиции в недвижим имот (27%).

В средносрочен план повечето предприятия планират да разширят производството си в страната, а 41% смятат да увеличат персонала си. Тъй като недостигът на квалифицирани специалисти е един от основните проблеми за компаниите в сектора, преобладаващата част от тях намират решение в организирането на вътрешни обучения.

Важен тренд е, че компаниите, които навлизат в страната, все по-често предпочитат проекти на зелено - било то собствено строителство или изграждане на предприятия по тяхна поръчка, които те после наемат дългосрочно. По думите на Киров това обикновено се случва в по-технологичните производства.

Сектор в разцвет

През последните години производството на автомобилни компоненти се превърна в един от основните двигатели на икономиката и заетостта в страната. В сектора в момента работят приблизително 100 компании, като половината от тях са с фокус изцяло в автомобилната индустрия, а другите имат комбинирано производство. На практика част от предприятията със смесен профил добавиха автомобилните части към портфейла си заради търсенето и добрите възможности за този бизнес в страната. Такъв например е случаят с гръцката "Етем", която допреди няколко години произвеждаше само алуминиева дограма и фасадни решения, а вече прави и алуминиеви компоненти за шасита, врати, брони и т.н.

"Общо компаниите, които работят за автомобилната индустрия, имат почти 55 хил. служители, а брутното им производство е почти 6% от БВП", каза Киров.

Предприятията в България, които изцяло са насочени към автомобилните компоненти, са около 50 на брой и осигуряват работа на 33 хил. души. Класическите производители са доставчици на световни автомобилни компании, а само една фирма има асемблираща фабрика (Great Wall).

Компонентите, които се правят в България, са в много широк спектър. Това включва всичко от седалки и тапицерии (ALC, Grammer) през инструментални табла и климатични системи (Visteon, Behr-Hella) до микроелектроника и сензори (Melexis, Festo). За 2015 г. общите приходи на фирмите, които правят само автокомпоненти, са били в размер на 1.55 млрд. евро (3.5% от БВП). В страната почти няма регион, в който да не работи поне една такава компания. Все пак повечето от тях са концентрирани в Южна България (около две трети).

Данните от проучването показват още, че компаниите в сектора не са малки - около 40% от тях са с персонал над 250 души, т.е. те са средни или големи предприятия. Близо половината от предприятията имат натоварване на капацитета над 75%.

Защо България

Очаквано основен аргумент на компаниите да изберат България за новата си производствена база са ниските разходи за труд, показват резултатите от проучването, което е проведено сред 50-те фирми, които се занимават само с авточасти. В сравнение с другите страни разходите за труд тук са между 10 и 15 пъти по-ниски от Западна Европа и 30 до 50% по-ниски от Централна и Източна Европа.

"Тази голяма разлика показва, че компаниите ще имат години напред възможност да увеличават заплатите и да наемат още хора", коментира Киров. По данни на Colliers средната брутна годишна заплата в сегмента в България е 5.1 хил. евро, т.е. около 830 лв. на месец. "Това е над средното ниво за страната, но в контекста на България това не е ниско платена работна ръка", добави той.

За инвеститорите проблем е недостатъчната квалификация на работната ръка, което означава допълнителни разходи за обучение на персонала. Членството в ЕС също е важно предимство, най-вече защото за привличане на инвеститори в сектора България се конкурира със Сърбия, която все още не се е присъединила към съюза.

Страната е конкурентна и по отношение на разходите за строеж и цената на електроенергията. Макар тези параметри да са съпоставими със страните в Централна и Източна Европа, спрямо Западна Европа предимството е значително.

Автор: Капитал
Преглед на оригинала
Автор: Капитал
Преглед на оригинала
Автор: Капитал
Преглед на оригинала
Автор: Капитал
Преглед на оригинала
Автор: Капитал
Преглед на оригинала
3

млрд. лв. са приходите за 2015 г. на 50-те компании, работещи единствено в сектора за автокомпоненти.
Инвеститорите предпочитат да строят фабрики на зелено. И харесват Южна България, където са 2/3 от предприятията.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

27 коментара
  • 1
    ban avatar :-|
    ban

    Не мога да разбера какви точно специалисти им трябвят за шиенето на седалки, а средната работна заплата не е ли по висока поне официално!

  • 2
    birdman avatar :-|
    birdman

    Глупости, глупости, глупости ! 90% от производителите на автокомпоненти са тук заради ниските заплати на практика при тях НЯМА добавена стойност те работят на ишлеме . Може едни от малкото високостойностни инвеститори са биейчтиси , Вили Елбе , Уилям Хюз , всички останали предлагат ниски заплати и условия на труд на ръба на законодателството (да не кажа робски), Сумитомо, Теклаш , Язаки , Атес, и т.н.

  • 3
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2

    830 бруто е смешна заплата. Нето това прави под 600 лева. За тези пари по-добре да дремеш в някой магазин и да продаваш я телефони, я парцалки в мола.

  • 5
    musashii avatar :-|
    musashii

    Като нямат кадри защо не си вземат датски или шведски работници?

  • 6
    alextan avatar :-|
    alextan

    Какво значи нямало работници - първо нискоквалифицираните има бол, ще си ги обучат бързо и лесно. Второ - висококвалифицирани могат да си внесат и от цяла Европа (скоро ще има и вариант за наемане на висококвалифицирани хора от цял свят).

  • 8
    bulair avatar :-|
    Булаир

    При 830 лв. заплата (бруто !!!) какви точно специалисти очакват ???

  • 9
    alextan avatar :-|
    alextan

    До коментар [#8] от "Булаир":
    Очакват общи работници - и то не от големите градове - пътуващи от селата необразовани българи и роми (ама и те са кът, в чужбина толкова само са им семейните помощи, а една чистачка в Лондон взима 2000лв. заплата.

  • 10
    lol avatar :-P
    lol

    До коментар [#8] от "Булаир":

    За тези пари реално, образование 7 клас с работни навици тип: отсъства от работа максимум 1 ден в седмицата...

    баламите са на свършване, но не и меринджеите като тоя Киров...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK