С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
21 окт 2016, 16:17, 16737 прочитания

Момчил, който прави маркетинга по-умен

Технологичната компания с български корен Leanplum привлече още 29 млн. долара инвестиция

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Няма спор - успешната кариера в Google е гаранция за добър стандарт на живот, какъвто вероятно над 99% от населението на планетата мечтае. Има обаче и единици, които са готови да го захвърлят в името на нещо несигурно и собствено, и евентуално да станат милионери. Вероятно част от тях се провалят и съжаляват, но българският предприемач Момчил Кюркчиев е от хепиенд страната на приказката. През 2012 г. той напуска IT гиганта, за да стартира със съдружника си Андрю Фърст компания в Силициевата долина. Четири години по-късно, упорит труд и безсънни нощи (неща извън дружелюбната към служителите политика на Google) тяхната Leanplum е мултимилионна компания и не просто расте, а прави динамични подскоци. Като този от обявената през тази седмица нова инвестиция от 29 млн. долара, с което компанията е набрала общо 46.3 млн. долара.

Водещият инвеститор в новия рунд е фондът от Силициевата долина Canaan Partners. Участие взимат и досегашните акционери Kleiner Perkins Caufield & Byers и Shasta Ventures. "Имаме нов инвеститор - Canaan, но е винаги добре, когато и сегашните инвеститори се включат. Това показва, че те вярват, че Leanplum може да се превърне в мултимилиардна международна компания", заяви Кюркчиев пред "Капитал".


Маркетинг от ново поколение

Чрез новите капитали Leanplum ще продължи да развива иновативната си мобилна маркетингова технология, която вече има около 100 клиента. Кюркчиев и Фърст стигат до идеята за нея, след като виждат колко е трудно за компаниите да управляват остарелите си десктоп платформи за комуникация и взаимодействие с клиентите. Софтуерът често е несъвместим с други модули и е сложен за ползване. "Искахме да създадем бизнес продукт, който да е толкова удобен, колкото приложенията за крайните потребители", казва Кюркчиев. Така те предлагат на корпоративните си клиенти интегрирана система, чрез която лесно да управляват различни мобилни маркетинг канали. Платформата включва работа с приложения, уеб, имейл, известия, СМС и др. В основата й е анализът на данни и проектът, с който Фърст и Кюркчиев тръгват в бизнеса - системата за т.нар. А/В тестове, която дава възможност на програмистите на мобилни приложения бързо и лесно да тестват в реално време направените промени и реакцията на потребителите. Тоест се получава една мобилна CRM система, която компаниите могат да ползват навсякъде. Например последното нововъведение е интеграцията на имейл в системата. Електронната поща въобще не е нещо ново в маркетинга. Но иновативното при Leanplum е, че позволява на компаниите автоматично да пращат мейли към потребителите си, които са умни и координирани спрямо това какво те правят в мобилното им приложение. Сред клиентите на Leanplum са огромни корпорации като британската верига Tesco, търговския гигант Macy's, приложението за запознанства Tinder, услугата за споделяне на транспорт Lyft и др. Бизнес моделът е чрез годишен абонамент за платформата, който включва постоянна поддръжка и консултация.

"Едно от най-големите предимства на платформата ни е фактът, че всичко е на едно място в едно решение. Маркетинг специалистите често трябва сами да създават нужния им софтуер или да купуват отделни решения за всеки канал", казва Кюркчиев.



Инвестиция в хора

"Вярваме, че сме още съвсем в началото на разкриването на пълния потенциал на мобилния маркетниг. Едва сега започваме да разбираме какъв вид интеракции могат да се правят през мобилни устройства за маркетинг цели. Затова са нужни изключително големи инвестиции в иновации и инженерен екип. По тази причина сме наели едни от най-талантливите специалисти в сектора", твърди Кюркчиев. А хората вече не са хич малко за стартъп - над 80 в четири локации по света и ще растат до 200 души след време според Кюркчиев. Освен централата си в Сан Франциско Leanplum има офиси и в София, Ню Йорк и Лондон.

В България вече работят около десетина души, които са основно софтуерни инженери и поддръжка, и е вторият най-голям център след този в Силициевата долина. Плановете са той да нарасне четири пъти. Голяма част от новата инвестиция е именно за разрастване на целия екип - в момента на сайта на Leanplum има отворени около 35 позиции, от които две са в София. Търсят се и служители за продажби, маркетинг и поддръжка. "За бизнеса ни в Европа България е ключова, тъй като е в много благоприятна часова зона между Азия и Западна Европа. Например един от служителите ни в София в момента е в Сингапур, където помага за внедряването на продукта ни в местна платформа за споделяне на транспорт", разказва Кюркчиев. Според него около 30% всички служители ще са технологичен екип.

На път към борсата

Кюркчиев вярва, че Leanplum е на прав път да стане мултимилиардна група. Той не разкрива какви са приходите на фирмата и на колко е оценена тя след последната инвестиция. Но уточнява, че за последните две години компанията утроява приходите си всяка година и се очаква това да стане и през 2016 г., като става въпрос за оборот от милиони долари.

Кюркчиев уточнява, че новият инвеститор, Canaan, има много силно портфолио и в компанията се надяват да изградят контакти с други фирми от него, като този процес вече е започнал. Всъщност и трите основни инвеститора - Canaan, Kleiner Perkins Caufield & Byers и Shasta Ventures, са сред най-уважаваните фондове в Силициевата долина и са работили с някои от най-известните имена в индустрията. Въпреки това сред първите хора, които им подават ръка, има и български бизнес ангели като Любен Белов и Богомил Балкански.

Стратегията на Leanplum следва развитието на всяка перспективна компания в технологичната Мека - растеж и пак растеж, последван от дебют на борсата, който да я направи гигант. Все още не е ясно как този план се простира във времето, но Кюркчиев смята, че са на правилния път. "Кога ще стане това зависи от много фактори, но смятам, че в един период от три до пет години можем да се позиционираме на правилното място", уточнява съоснователят на Leanplum.

Момчил Кюркчиев е само един от много българи със собствени успешни стартиращи компании в Силициевата долина. И основният му съвет към всеки предприемач е да забрави егото си при работата в екип. "Стартъпите са като влакче на ужасите - има върхове и спадове. В началото е много трудно, всичко е срещу теб, няма достатъчно инвестиции, никоя компания не иска да е първият ти клиент. Затова е важно да изградиш силен екип около себе си, където хората си помагат един на друг и забравят егото си", казва предприемачът.
Русе - Ню Йорк - Сан Франциско
Момчил Кюркчиев стартира собствената си компания само девет години след като пристига в САЩ. Той завършва езиковата гимназия в Русе и кандидатства за следване в САЩ. През 2003 г. е приет с почти пълна стипендия в New York College at Brockport в Рочестър, където записва три бакалавърски специалности - математика, компютърни науки и изчислителни науки. На третата година започва стаж в Googlе, а по-късно получава и предложение за работа от гиганта и се премества в Калифорния. Там завършва и университета Carnegie Mellon с магистърска степен за софтуерен инженер и мениджмънт. Именно в Google среща и бъдещия си бизнес партньор Андрю Фърст. Двамата напускат кариерите си в Google, за да стартират Leanplum през 2012 г.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

КФН влиза на проверка в "Еврохолд България" заради сделката за CEZ КФН влиза на проверка в "Еврохолд България" заради сделката за CEZ

Въпреки че все още няма финализиран договор, регулаторът ще изследва финансовото здраве на кандидат-купувача

24 апр 2019, 503 прочитания

"Солитрон" ще продължи да расте "Солитрон" ще продължи да расте

Основателят на "Солитрон България" Петър Иванов и изпълнителният директор Ралица Килиан пред "Капитал"

24 апр 2019, 633 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

Намалява броят на българските студенти в САЩ

През миналата учебна година в американски университети са учили 826 души от страната

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Юлиян Станчу: Ако търговец не е онлайн, ще фалира

Изпълнителният директор на еMAG пред "Капитал"

Пламъците над "Аванти"

Компанията за внос и продажба на алкохол и цигари има вече два опожарени обекта

Как Facebook ни управлява

Алгоритмите в интернет отговарят за това какво виждат и дори говорят милиарди души в целия свят

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

1968 по Уорхол

Warhol 1968 в Moderna Museet връща атмосферата и духа на първата самостоятелна изложба на американския артист в Европа

Млади градски подкасти

"Градски детектив" навлиза във втория си сезон с още легенди и сюжети - не само от София