С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 22 окт 2016, 19:35, 14538 прочитания

Юлиян Станчу: Ако търговец не е онлайн, ще фалира

Изпълнителният директор на еMAG пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Юлиян Станчу е един от най-известните интернет предприемачи в Румъния, където основава първата си компания преди 18 години. Влиза в румънския е-търговец eMAG като инвеститор през 2009 г. и става изпълнителен директор. Успява значително да увеличи продажбите на платформата с годишен ръст от 50%. Южноафриканската група Naspers придобива контрол над eMAG през 2012 г. Станчу остава акционер с дял от 24%, както и изпълнителен директор. Той беше в София за семинар на eMAG за развитие на платформата Marketplace и говори за развитието на електронната търговия в Европа. Преди това Станчу се върна от Брюксел, където беше участник в конференция за единния цифров пазар и бъдещите промени в регулирането на е-търговията.

Какви са очакванията ви за бизнеса на еMag в България и Румъния през тази година?


В България растем с 50% годишно. В Румъния годишно растем с 45%. Това е устойчив ръст, така че очакваме да достигнем оборот от близо половин милиард евро в Румъния. В Унгария растем със 100% годишен ръст, там се конкурираме с компании като Media Markt и Tesco. В Полша се ребрандирахме и се фокусираме върху изграждането на основите на бизнеса. По-късно тази година ще започнем да растем и там.

В същото време започнахме да интегрираме Fashion Days с eMag. Модната категория на eMag ще бъде оперирана от Fashion Days. В момента модната ни категория е най-бързорастящата.

От гледна точка на потребителите България е огромна възможност. Клиентите имат желание да пазаруват онлайн. Това, което трябва да правим, е да имаме точните продукти, правилните цени и да доставяме бързо и да поддържаме добър сервиз и връщане на стоките при необходимост. Ако успеем да постигнем това, ще растем, и то бързо. Инвестираме много в страната - имаме десетгодишен бизнес план за България. Може би звучи като лудост да говоря за десет години напред, с всички неща, които се случват всекидневно и променят поведението на потребителите, икономиката, технологиите. Но без да имаш подобен дългосрочен план, не можеш да постигнеш нещо голямо. Ние сме тук да инвестираме и да растем. Защото вярваме, че нашата технология носи добавена стойност на потребителя, като му спестява време, което е все по-ценно, и пари. Инвестираме в маркетинг, също така в човешки ресурс - имаме близо 100 служители локално, много опитен екип. Инвестираме и в технологиите - в Румъния имаме екип от 500 души, които разработват технологията, и смятам, че до три години ще имаме нужда от двойно по-голям екип в това звено.



Клиентите в нашия регион - България, Румъния, Унгария, са по-напреднали от някои потребители в западните държави. Това е така, защото са "гладни" за новите технологии, за свобода на информацията и на пазаруването. Затова те се адаптират по-бързо към технологиите и новите тенденции. Все още липсва доверие обаче, защото, ако си спомняте какво ни учеха в училище - не се доверявайте на никого и т.н., което все още е част от съзнанието им. Доверието се изгражда стъпка по стъпка - да пазаруваш от магазин, който не можеш да видиш, изисква осъзнаване. Ще отнеме малко време за нас и електронната търговия да расте от тази перспектива. Клиентите са там, имаме огромен трафик (тоест потребители, които сравняват продукти/ цени), но изисква малко време, докато започнат да купуват.

Смятате ли, че в България традиционните ритейлъри са основните ви конкуренти или електронните търговци?

Не се фокусираме върху конкуренцията, което не означава, че не следим техните ходове. Но най-вече се опитваме да опознаем клиентите си и от какво те се нуждаят. Бяхме атакувани много пъти от конкуренцията, които хабяха енергия. Това няма да накара бизнеса им да порасне. Разбира се, ако ни атакуват, ние ще се защитаваме, но не използваме енергията си да се съревноваваме: нито в цени, нито в промоции и т.н. Гледаме какво искат клиентите - ако желаят по-добри цени, ако искат промоции като Black Friday, ние им ги осигуряваме.

Много ще се радвам, ако всички компании от електронната търговия растат, защото това означава ръст и за нас. Традиционните ритейлъри обаче трябва да се променят. Трябва да вземат предвид електронната търговия. Защото това не е нещо, което ние сме изобретили, а нещо, което потребителите изискват. Те трябва да съсредоточат енергията си да променят компаниите си. Ако го направят, както някои фирми в Румъния и България вече направиха, те ще успеят в дългосрочен план. Ако не го направят, ще се сблъскат с много проблеми. Те ще са много неефективни. Очакваме заплатите и наемите да се повишат. И ако не се трансформират, тези фирми ще фалират. Преди месец бях в САЩ и бях свикнал да купувам играчки за децата ми от определен магазин - Toys R Us на Times Square. Но там такъв магазин вече няма. Цените на играчките онлайн са по-евтини, Amazon също оказва голям натиск и такива магазини не могат да оцелеят. Нови модели се появяват и само тези от тях, които балансират между онлайн и офлайн продажби, ще оцелеят и растат.

Колко готови са регулаторите в цяла Европа за продължаващия бурен растеж на електронната търговия?

В Европа има много места, където потребителите не могат физически да открият определен продукт. За да даде възможност на хората да поръчват и да намират продуктите, които търсят, ЕС подпомага все повече развитието на електронната търговия. Тази теза беше защитена и от еврокомисаря за конкуренцията Маргрете Вестегер в Брюксел. Има много регулации, които изостават от новото време. Има такива за защита на конкуренцията, защита на потребителя, интелектуалните права, управление на електронните отпадъци и други. От тази гледна точка, Европейският съюз ще опита да приведе националните регулации в обща рамка, най-вече от перспективата как те да се прилагат във всички страни членки.

Търговията се промени от локален и статичен модел преди десетки години до много прозрачен, динамичен и регионален модел. Вече потребителят може да пазарува от която и да е друга държава - от Китай, САЩ и т.н. Това е огромна промяна. Регулациите са много стриктни, но са създадени да обслужват периода отпреди 20 години. Това трябва да се промени. Цените днес се повишават и понижават поради много фактори. Нещо се случва в Китай, има земетресение в Тайван - това променя цените на полупроводниците още на следващия ден. Така че регулациите, които сега блокират конкуренцията и по някакъв начин защитават старите модели, трябва да се променят, за да позволят на клиентите да получат правилните цени.

Как виждате тези промени да се случат във времето?

Европейската комисия започна проучване преди година и половина. В началото на октомври те презентираха официално какво са открили. Тогава бях в Брюксел, където бях поканен да представя нашето мнение за трансграничната търговия и за единния цифров пазар. Еврокомисията ще обяви финалните си заключения през март следващата година и след това ще започне въвеждането. Така, че от регулаторна гледна точка, това ще отнеме около две години. Някои държави са по-развити и вече адаптираха законодателството си, други все още изостават.

Къде стоят държавите от региона в това отношение?

Понеже електронната търговия е доста нова в България и Румъния, тук законодателството още не е променено. Също така ние като компания пораснахме много бързо и нямахме време да разговаряме с местните органи. В Румъния започнахме да дискутираме с регулаторните власти, да им доказваме, че пазарът се променя. Защото те имат свои източници на информация, но ние можем да им представим цялата картина по-добре. Така че в Румъния вече се опитваме да работим по промени в законодателството. В България също се опитваме да комуникираме с КЗК, за да обясним нашата страна за предстоящите промени, които смятаме, че ще настъпят.

През тази година еMAG беше глобена 4.7 млн. лв. в България от КЗК. Как предвидените промени в регулациите ще изменят процедурите?

Със сигурност с новата европейска регулаторна рамка подобно нещо няма как да се случи отново. Защото ако се вгледате в начина, по който е написан законът - това не е подходът, по който ЕС иска да регулира сектора. Ако погледнете как законът беше приложен, това още веднъж противоречи на законите, които се прилагат в други държави. Например подобни правила има в Румъния, Унгария, Полша, но те са интерпретирани различно в съответствие с европейските регулации, за да подпомогнат конкуренцията. Така че интерпретацията в България беше различна, затова и според нас трябва да се промени. Също така наша задача ще бъде да работим и дискутираме с институциите промените. И сме готови за това.

Промяната на тези регулации ще даде ли възможност скоро да продавате на пазари, на които още не сте официално представени?

Все още има бариери за трансграничните продажби. Регулациите са една от тях, втората е персонализацията на продукта по начина, по който са организирани производителите по територия, където имат пълна отговорност за пакетирането и етикетите по държави. Те не са доволни от трансграничната търговия. Искат да купуваш локално и да установиш операциите си локално. Всички големи ритейлъри, които оперират в България, доставят чрез местни дистрибутори. За да окуражим трансграничната търговия, продуктите не трябва да са персонализирани. Ако си купиш телевизор - той е персонализиран чрез опаковката, на която има описание на български език. Ако искаш да изпратиш този телевизор от България в Румъния, това не е възможно, защото тамошният потребител няма да разбере обяснението. След това наръчникът за работа с продукта също трябва да е разбираем, сервизните дейности също да са на място в съответната държава. Така че ЕС ще има нови регулации, които да позволяват продуктът да може да се търгува трансгранично. Имаме екип в компанията, който проверява доколко продуктите на склад са готови да се продават в чужбина. Започнахме да изграждаме свои наръчници за употреба и свои сертификати и т.н. за всички продукти. Но това са разходи за нас и в крайна сметка клиентът е този, който заплаща за тях. Ако искаме да сме по-конкурентни, производителят трябва да ни дава продукта готов за износ. Ако това се случи, ние ще започнем експанзия. За някои категории продукти, където персонализацията е лесна като дрехите, бихме могли по-лесно да продаваме в чужбина. Вече правим това с Fashion Days и ще се разраснем в други държави, като доставяме от централизиран склад. Същото ще се случи и с някои други категории от eMag.

Как виждате в най-добрия сценарий развитието на новите правила и имплементацията им?

Ще сме отворени да дискутираме проблемите на пазара и мисля, че ще отнеме две години, докато ЕС и местните институции се обединят около общи промени и законодателство. След това електронната търговия ще може да расте и трансгранично, компании в България ще могат да продават в Румъния, Унгария и всички други европейски пазари, което е огромен потенциал. Също така българските потребители могат да се възползват от стоки, които може би още не се продават тук.

Интервюто взе Константин Николов
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Трилентовата търговска марка на Adidas беше обявена за невалидна от Съда на ЕС Трилентовата търговска марка на Adidas беше обявена за невалидна от Съда на ЕС

Причината е, че не е могла да придобие отличителен характер на територията на Европейския съюз

19 юни 2019, 2427 прочитания

Частният сектор започва да налага достъпни смартфони в Африка Частният сектор започва да налага достъпни смартфони в Африка

Операционната система KaiOS ще свали цените на устройствата за хора от слабо развитите страни

19 юни 2019, 523 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
BAT е на път да създаде най-голямата цигарена компания в света

British American Tobacco предлага 47 млрд. долара за остатъка от Reynolds

Случаят "Голунов": Делото е закрито, последствията остават

Обратният завой по аферата с арестувания журналист е сигнал за нарастващата нервност в Кремъл от всякакво надигане на недоволство

Уверените стъпки на Zeazoo

От осем години Гергана Иванова и баща й Йордан Злогошки произвеждат обувки за босо ходене, а продажбите растат

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Sweet Dreams (Are Made Of This)

Ани Ленъкс изненада почитателите си с изложба-автопортрет

Кино: "Момиче"

Млада балерина е родена момче и се бори с това