Юлиян Станчу: Ако търговец не е онлайн, ще фалира
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Юлиян Станчу: Ако търговец не е онлайн, ще фалира

Юлиян Станчу: Ако търговец не е онлайн, ще фалира

Изпълнителният директор на еMAG пред "Капитал"

Константин Николов
15246 прочитания

© Цветелина Белутова


Юлиян Станчу е един от най-известните интернет предприемачи в Румъния, където основава първата си компания преди 18 години. Влиза в румънския е-търговец eMAG като инвеститор през 2009 г. и става изпълнителен директор. Успява значително да увеличи продажбите на платформата с годишен ръст от 50%. Южноафриканската група Naspers придобива контрол над eMAG през 2012 г. Станчу остава акционер с дял от 24%, както и изпълнителен директор. Той беше в София за семинар на eMAG за развитие на платформата Marketplace и говори за развитието на електронната търговия в Европа. Преди това Станчу се върна от Брюксел, където беше участник в конференция за единния цифров пазар и бъдещите промени в регулирането на е-търговията.

Какви са очакванията ви за бизнеса на еMag в България и Румъния през тази година?

В България растем с 50% годишно. В Румъния годишно растем с 45%. Това е устойчив ръст, така че очакваме да достигнем оборот от близо половин милиард евро в Румъния. В Унгария растем със 100% годишен ръст, там се конкурираме с компании като Media Markt и Tesco. В Полша се ребрандирахме и се фокусираме върху изграждането на основите на бизнеса. По-късно тази година ще започнем да растем и там.

В същото време започнахме да интегрираме Fashion Days с eMag. Модната категория на eMag ще бъде оперирана от Fashion Days. В момента модната ни категория е най-бързорастящата.

От гледна точка на потребителите България е огромна възможност. Клиентите имат желание да пазаруват онлайн. Това, което трябва да правим, е да имаме точните продукти, правилните цени и да доставяме бързо и да поддържаме добър сервиз и връщане на стоките при необходимост. Ако успеем да постигнем това, ще растем, и то бързо. Инвестираме много в страната - имаме десетгодишен бизнес план за България. Може би звучи като лудост да говоря за десет години напред, с всички неща, които се случват всекидневно и променят поведението на потребителите, икономиката, технологиите. Но без да имаш подобен дългосрочен план, не можеш да постигнеш нещо голямо. Ние сме тук да инвестираме и да растем. Защото вярваме, че нашата технология носи добавена стойност на потребителя, като му спестява време, което е все по-ценно, и пари. Инвестираме в маркетинг, също така в човешки ресурс - имаме близо 100 служители локално, много опитен екип. Инвестираме и в технологиите - в Румъния имаме екип от 500 души, които разработват технологията, и смятам, че до три години ще имаме нужда от двойно по-голям екип в това звено.

Клиентите в нашия регион - България, Румъния, Унгария, са по-напреднали от някои потребители в западните държави. Това е така, защото са "гладни" за новите технологии, за свобода на информацията и на пазаруването. Затова те се адаптират по-бързо към технологиите и новите тенденции. Все още липсва доверие обаче, защото, ако си спомняте какво ни учеха в училище - не се доверявайте на никого и т.н., което все още е част от съзнанието им. Доверието се изгражда стъпка по стъпка - да пазаруваш от магазин, който не можеш да видиш, изисква осъзнаване. Ще отнеме малко време за нас и електронната търговия да расте от тази перспектива. Клиентите са там, имаме огромен трафик (тоест потребители, които сравняват продукти/ цени), но изисква малко време, докато започнат да купуват.

Смятате ли, че в България традиционните ритейлъри са основните ви конкуренти или електронните търговци?

Не се фокусираме върху конкуренцията, което не означава, че не следим техните ходове. Но най-вече се опитваме да опознаем клиентите си и от какво те се нуждаят. Бяхме атакувани много пъти от конкуренцията, които хабяха енергия. Това няма да накара бизнеса им да порасне. Разбира се, ако ни атакуват, ние ще се защитаваме, но не използваме енергията си да се съревноваваме: нито в цени, нито в промоции и т.н. Гледаме какво искат клиентите - ако желаят по-добри цени, ако искат промоции като Black Friday, ние им ги осигуряваме.

Много ще се радвам, ако всички компании от електронната търговия растат, защото това означава ръст и за нас. Традиционните ритейлъри обаче трябва да се променят. Трябва да вземат предвид електронната търговия. Защото това не е нещо, което ние сме изобретили, а нещо, което потребителите изискват. Те трябва да съсредоточат енергията си да променят компаниите си. Ако го направят, както някои фирми в Румъния и България вече направиха, те ще успеят в дългосрочен план. Ако не го направят, ще се сблъскат с много проблеми. Те ще са много неефективни. Очакваме заплатите и наемите да се повишат. И ако не се трансформират, тези фирми ще фалират. Преди месец бях в САЩ и бях свикнал да купувам играчки за децата ми от определен магазин - Toys R Us на Times Square. Но там такъв магазин вече няма. Цените на играчките онлайн са по-евтини, Amazon също оказва голям натиск и такива магазини не могат да оцелеят. Нови модели се появяват и само тези от тях, които балансират между онлайн и офлайн продажби, ще оцелеят и растат.

Колко готови са регулаторите в цяла Европа за продължаващия бурен растеж на електронната търговия?

В Европа има много места, където потребителите не могат физически да открият определен продукт. За да даде възможност на хората да поръчват и да намират продуктите, които търсят, ЕС подпомага все повече развитието на електронната търговия. Тази теза беше защитена и от еврокомисаря за конкуренцията Маргрете Вестегер в Брюксел. Има много регулации, които изостават от новото време. Има такива за защита на конкуренцията, защита на потребителя, интелектуалните права, управление на електронните отпадъци и други. От тази гледна точка, Европейският съюз ще опита да приведе националните регулации в обща рамка, най-вече от перспективата как те да се прилагат във всички страни членки.

Търговията се промени от локален и статичен модел преди десетки години до много прозрачен, динамичен и регионален модел. Вече потребителят може да пазарува от която и да е друга държава - от Китай, САЩ и т.н. Това е огромна промяна. Регулациите са много стриктни, но са създадени да обслужват периода отпреди 20 години. Това трябва да се промени. Цените днес се повишават и понижават поради много фактори. Нещо се случва в Китай, има земетресение в Тайван - това променя цените на полупроводниците още на следващия ден. Така че регулациите, които сега блокират конкуренцията и по някакъв начин защитават старите модели, трябва да се променят, за да позволят на клиентите да получат правилните цени.

Как виждате тези промени да се случат във времето?

Европейската комисия започна проучване преди година и половина. В началото на октомври те презентираха официално какво са открили. Тогава бях в Брюксел, където бях поканен да представя нашето мнение за трансграничната търговия и за единния цифров пазар. Еврокомисията ще обяви финалните си заключения през март следващата година и след това ще започне въвеждането. Така, че от регулаторна гледна точка, това ще отнеме около две години. Някои държави са по-развити и вече адаптираха законодателството си, други все още изостават.

Къде стоят държавите от региона в това отношение?

Понеже електронната търговия е доста нова в България и Румъния, тук законодателството още не е променено. Също така ние като компания пораснахме много бързо и нямахме време да разговаряме с местните органи. В Румъния започнахме да дискутираме с регулаторните власти, да им доказваме, че пазарът се променя. Защото те имат свои източници на информация, но ние можем да им представим цялата картина по-добре. Така че в Румъния вече се опитваме да работим по промени в законодателството. В България също се опитваме да комуникираме с КЗК, за да обясним нашата страна за предстоящите промени, които смятаме, че ще настъпят.

През тази година еMAG беше глобена 4.7 млн. лв. в България от КЗК. Как предвидените промени в регулациите ще изменят процедурите?

Със сигурност с новата европейска регулаторна рамка подобно нещо няма как да се случи отново. Защото ако се вгледате в начина, по който е написан законът - това не е подходът, по който ЕС иска да регулира сектора. Ако погледнете как законът беше приложен, това още веднъж противоречи на законите, които се прилагат в други държави. Например подобни правила има в Румъния, Унгария, Полша, но те са интерпретирани различно в съответствие с европейските регулации, за да подпомогнат конкуренцията. Така че интерпретацията в България беше различна, затова и според нас трябва да се промени. Също така наша задача ще бъде да работим и дискутираме с институциите промените. И сме готови за това.

Промяната на тези регулации ще даде ли възможност скоро да продавате на пазари, на които още не сте официално представени?

Все още има бариери за трансграничните продажби. Регулациите са една от тях, втората е персонализацията на продукта по начина, по който са организирани производителите по територия, където имат пълна отговорност за пакетирането и етикетите по държави. Те не са доволни от трансграничната търговия. Искат да купуваш локално и да установиш операциите си локално. Всички големи ритейлъри, които оперират в България, доставят чрез местни дистрибутори. За да окуражим трансграничната търговия, продуктите не трябва да са персонализирани. Ако си купиш телевизор - той е персонализиран чрез опаковката, на която има описание на български език. Ако искаш да изпратиш този телевизор от България в Румъния, това не е възможно, защото тамошният потребител няма да разбере обяснението. След това наръчникът за работа с продукта също трябва да е разбираем, сервизните дейности също да са на място в съответната държава. Така че ЕС ще има нови регулации, които да позволяват продуктът да може да се търгува трансгранично. Имаме екип в компанията, който проверява доколко продуктите на склад са готови да се продават в чужбина. Започнахме да изграждаме свои наръчници за употреба и свои сертификати и т.н. за всички продукти. Но това са разходи за нас и в крайна сметка клиентът е този, който заплаща за тях. Ако искаме да сме по-конкурентни, производителят трябва да ни дава продукта готов за износ. Ако това се случи, ние ще започнем експанзия. За някои категории продукти, където персонализацията е лесна като дрехите, бихме могли по-лесно да продаваме в чужбина. Вече правим това с Fashion Days и ще се разраснем в други държави, като доставяме от централизиран склад. Същото ще се случи и с някои други категории от eMag.

Как виждате в най-добрия сценарий развитието на новите правила и имплементацията им?

Ще сме отворени да дискутираме проблемите на пазара и мисля, че ще отнеме две години, докато ЕС и местните институции се обединят около общи промени и законодателство. След това електронната търговия ще може да расте и трансгранично, компании в България ще могат да продават в Румъния, Унгария и всички други европейски пазари, което е огромен потенциал. Също така българските потребители могат да се възползват от стоки, които може би още не се продават тук.

Интервюто взе Константин Николов

Юлиян Станчу е един от най-известните интернет предприемачи в Румъния, където основава първата си компания преди 18 години. Влиза в румънския е-търговец eMAG като инвеститор през 2009 г. и става изпълнителен директор. Успява значително да увеличи продажбите на платформата с годишен ръст от 50%. Южноафриканската група Naspers придобива контрол над eMAG през 2012 г. Станчу остава акционер с дял от 24%, както и изпълнителен директор. Той беше в София за семинар на eMAG за развитие на платформата Marketplace и говори за развитието на електронната търговия в Европа. Преди това Станчу се върна от Брюксел, където беше участник в конференция за единния цифров пазар и бъдещите промени в регулирането на е-търговията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    marksman avatar :-|
    marksman

    Да бе да?
    И ако няма интернет си умрял

  • 2
    pornpig avatar :-|
    pornpig

    няма по-жалко подобие на бизнес от емаг. лъжци и крадци на дребно.

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "marksman":

    Ако няма интернет всички сме умряли, особено икономиката. Интернет отдавна е неделима част от света и това няма да се промени скоро.

  • 4
    zamen avatar :-|
    Чарли Мишкин

    До коментар [#2] от "pornpig":

    Дори да е така, не е необходимо да пазаруваш от тях. Може да се обърнеш към конкуренцията им а-така.бг

  • 5
    jujo_si avatar :-|
    jujo_si

    емаг са най добрите, само който не е пазарувал от тях може да ги плюе. пазарувал съм и съм връщал и заменял продукти многократно и винаги са били супер точни. сега това че лъжат за промоциите това е така, някои неща които при тях са на промоция може да се намерят на същите или по ниски цени при конкуренцията, но понякога и то по често, цените са им много добри, когато се купува нещо очите трябва да се отварят на 4, онлайн шопинга за далавера не е за тъпанари

  • 6
    jujo_si avatar :-|
    jujo_si

    и още нещо много важно: много рядко съм получавал разпечатана кутия, почти винаги идва кутия която никога не е била отваряна ламинирана с найлон, само 1 път си бях взел на супер ниска цена рутер и дойде с отваряна кутия но вътре беше чистно нов рутера. За разлика от техномаркет където винаги винаги винаги когато купя нещо онлайн идва не само отваряно а дори и надраскано очевидно ми пращат мостри, затова вече не пазарувам от техномаркет онлайн, правете си сметките

  • 7
    marksman avatar :-|
    marksman

    До коментар [#3] от "Георги Георгиев":
    Ами всички вие може и да умрете ,но все пак потребление ще има.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK