AT&T купува филмовата Time Warner
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

AT&T купува филмовата Time Warner

AT&T купува филмовата Time Warner

През американското сливане ще се смени контролът над българската bTV

7992 прочитания

:AT&T

- Най-големият доставчик на платена телевизия в САЩ

- Вторият най-голям доставчик на мобилни услуги в страната

- Третият най-голям доставчик на домашен интернет в САЩ

Ако сливането приключи успешно, компанията ще разчита на развлекателния си бизнес за над 40% от приходите си и така ще диверсифицира още по-силно бизнеса си.

Time Warner притежава:

Кабелния канал HBO

Мрежата на CNN, TBS, TNT, Cartoon Network

Филмовото студио Warner Bros

Компанията за комикси DC Comics

Притежава 49% в Central European Media Enterprises, която е собственик на "БТВ медиа груп"

Американският телеком AT&T се трансформира в медиен гигант с покупката на Time Warner в рекордна сделка за 85.4 млрд. долара. Покупката дава на мобилния и телевизионен доставчик съдържание, а за медийната компания носи сигурност при спадащи постъпления от реклами и приходи от телевизионни такси. Най-голямото сливане в света за годината има и български ъгъл - сменя се контролът над най-голямата телевизия тук - bTV, която сега е част от Time Warner. AT&T няма бизнес извън САЩ и затова не е ясно дали след приключването на сделката няма да се раздели с някои от активите си отвъд океана. Дори и да има решение за продажба, промяната няма да е моментална, тъй като гигантското сливане се очаква да приключи в края на следващата година.

Връзка между дистрибуция и съдържание

Със сделката AT&T ще заеме по-добро място на пазара със собствено съдържание, след като конкурентите й Verizon и Comcast вече навлязоха в медийния бизнес с придобиването на AOL и NBCUniversal. AT&T вече изпълнява плана си да се превърне във фактор на медийния пазар, след като купи доставчика на сателитна телевизия DirectTV за 48.5 млрд. долара през миналата година. Другото обяснение за активността на телекомите според електронното издание Wired е фактът, че интернет компании като Facebook, Amazon, Netflix и Google се превръщат в новите медийни компании. Когато това се става, телекомите трябва да отвърнат на удара на технологичните гиганти на медийния фронт, отбелязва Wired.

В момента AT&T е най-големият доставчик на платена телевизия в САЩ, вторият най-голям мобилен оператор и третият най-голям домашен интернет доставчик в страната. Положението в сектора обаче се променя все по-бързо, като Facebook, Google и Amazon малко по малко заместват големите телекоми. Google вече предлага своя свръхбърз интернет Google Fiber, а Amazon се надява в близко бъдеще да доставя интернет в Европа.

От друга страна, Time Warner има огромно количество съдържание, сред което и HBO, филмите по комикси на DC и правата върху вселената на Хари Потър. Това, с което Time Warner не разполага, е Time Warner Cable - доставчикът си на услуги, който в момента е собственост на Charter Communications.

Анализатори обаче са скептични какво традиционният телеком ще може да предложи повече на клиентите си след сделката, тъй като и сега разпространява продукцията на Time Warner Cable. Надеждите са в онлайн разпространението на HBO, което може да стане конкурент на Netflix.

Новата компания

AT&T предлага цена от 107.5 долара за акция на Time Warner, като плащането ще бъде в брой и акции. Според двете компании сделката ще бъде приключена до края на 2017 г. Новата компания ще се управлява от главния изпълнителен директор на AT&T Рандал Стивънсън. Оглавяващият Time Warner Джеф Бюкес ще остане в компанията за неопределен период от време след сделката.

Новата компания ще комбинира в себе си милионите абонати на AT&T за телевизия и безжичен интернет с медийното портфолио на Time Warner, което включва канали като CNN, TNT, HBO и филмовото и телевизионно студио на Warner Bros. От AT&T вече няколко пъти коментираха, че във време на стагнация за пазара на безжични услуги телевизията може да бъде основен източник на растеж. "Премиум съдържанието винаги печели. Това важи за големия екран, за телевизионните екрани и сега доказваме, че е истина и за мобилните екрани", коментира Стивънсън в изявление към медиите.

Въпрос за регулаторите

Сделката е победа за Time Warner и особено голяма такава за Джефри Бюкес, който си навлече гнева на инвеститорите преди две години, отказвайки да продаде компанията на 21st Century Fox срещу 85 долара на акция. Големият въпрос остава дали регулаторите ще позволят поредна огромна консолидация в медийната индустрия. Преди това антитръст органите в САЩ бяха критикувани заради решението си да позволят сливането на Comcast и NBCUniversal. Бивши членове на институцията коментират, че е много възможно да има стриктни изисквания към сделката. Доналд Тръмп, кандидатът за президент на Републиканската партия в САЩ, вече обяви, че ако бъде избран, ще работи против сливането на двата гиганта.

Според Рандал Стивънсън пред сделката няма да има никакви проблеми от страна на регулаторите, защото AT&T не елиминира свой конкурент, а купува един от доставчиците си на услуги. Конкуренцията на Time Warner в сектора не вижда нещата по този начин. Директорът по комуникации на Walt Disney Зениа Муча коментира, че "сделка с такива размери предполага много внимателна работа от страна на регулаторните органи".

Да извлечем поука от AOL

Разговорите по сделката са започнали през август, когато директорът на AT&T е посетил Бюкес в офиса на Time Warner в Ню Йорк. "Стивънсън дойде, за да говори с мен за това как ще работят заедно двете компании в бъдеще и какво аз смятам за съдържанието. След това каза,че би имало смисъл двете компании да се слеят", коментира Бюкес.

Time Warner вече има лош опит с междусекторни сливания. През 2000 г. AOL реши да купи компанията за рекордните 160 млрд. долара – сделка, която в крайна сметка се превърна в един от най-големите провали в корпоративната история. През 2009 г. AOL беше отделена от Time Warner, а по-късно закупена от Verizon за 4.4 млрд. долара. Според Бюкес голямата разлика между сега и тогава е, че Time Warner е много по-опитна и гъвкава да предоставя на клиентите си това, от което имат нужда.

Сделката е най-голямото сливане за годината и най-голямото придобиване в медийния сектор през последните години. Пазарната капитализация на Time Warner преди обявяването й беше 68 млрд. долара, докато тази на AT&T - 233 млрд. долара. За AT&T това може да се окаже по-голяма сделка и от закупуването на BellSouth за 85 млрд. долара през 2006 г. Ако сливането приключи успешно, AT&T ще разчита на развлекателния си бизнес за над 40% от приходите си, като така ще диверсифицира още по-силно бизнеса си и ще спре да е толкова зависима от безжичните си услуги.

Обединението се случва година, след като AT&T закупи доставчика на дигитални услуги DirecTV, която може да допълни идеите на Стивънсън за разширение на бизнеса. "С Джеф имаме визия как всичко да си дойде на мястото, за да можем да правим различни типове съдържание за различните видове нови платформи", коментира той.

Възможните последици за България

Time Warner е основен акционер в Central European Media Enterprises, която е собственик на "БТВ медиа груп". В момента Time Warner държи 49% от акциите на компанията. AT&T няма бизнес извън САЩ и не е ясно дали след приключването на сделката няма да се раздели с някои от активите си отвъд океана. Освен в България CME има бизнес и в Чехия, Румъния, Хърватия, Словакия и Словения.

Сегашният главен изпълнителен директор на AT&T Рандал Стивънсън ще оглави компанията след сливането
Фотограф: Капитал
:AT&T

- Най-големият доставчик на платена телевизия в САЩ

- Вторият най-голям доставчик на мобилни услуги в страната

- Третият най-голям доставчик на домашен интернет в САЩ

Ако сливането приключи успешно, компанията ще разчита на развлекателния си бизнес за над 40% от приходите си и така ще диверсифицира още по-силно бизнеса си.

Time Warner притежава:

Кабелния канал HBO

Мрежата на CNN, TBS, TNT, Cartoon Network

Филмовото студио Warner Bros

Компанията за комикси DC Comics

Притежава 49% в Central European Media Enterprises, която е собственик на "БТВ медиа груп"

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    miroxd avatar :-|
    miroxd

    at&t имат бизнес извън САЩ, купиха Lusacell в Мексико не отдавна.

  • 2
    objective avatar :-P
    objective

    И за информация на читателите на "Капитал":
    Още преди 15 години в книгата си "Телевизията в света на високите информационни технологии" един български специалист защити отстояваното от него в Международните организации OIRT и EBU
    в течение на цели 25 години категорично убеждение за бъдещето на телевизията с думите:
    " Конвергенцията е основен белег на развитието на високите информационни технологии. Тя води до миграция от класическите монополни системи за предаване на данни - “разпръсквателни” (“broadcasting”) , “компютърни информационни”, “телекомуникационни” и “мобилни” - към съвместни технологични инфраструктури, които ще са в състояние да предоставят нови услуги !!!"


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK