Ако не става, опитай пак
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ако не става, опитай пак

Изпълнителните директори на Time Warner и AT&T Джеф Бюкс и Рандъл Стивънсън (вляво) искат да убедят всички, че сделката е добра за потребителите

Ако не става, опитай пак

Мегасливането между Time Warner и AT&T може да има ефект и в България

Константин Николов
7815 прочитания

Изпълнителните директори на Time Warner и AT&T Джеф Бюкс и Рандъл Стивънсън (вляво) искат да убедят всички, че сделката е добра за потребителите

© Reuters


Когато през януари 2000 г., интернет гигантът AOL придоби Time Warner за умопомрачителните 164 млрд. долара, сделката беше възхвалявана като идеалната комбинация на бъдещето - обединението обещаваше дигитално разпространение на премиум съдържание. Новосъздаденият колос трябваше да е съвършената медийна и телекомуникационна група, която предоставя всякакви услуги на абонатите си.

Сега сливането е сочено за най-големият корпоративен провал в историята, довело до безславния край на AOL и загуби от над 100 млрд. долара на акционерите. Със сигурност това не звучи като нещо, което някой би им предложил отново, и то със същото обещание. Или поне до преди седмица, когато беше обявено новото мегасливане на Time Warner с комуникационна компания - този път AT&T. Разбира се, в дигиталната ера миналите шестнайсет години са равнозначни на векове и аналогията няма как да е пълна. Но едно е гарантирано - сделката може да размести много пластове в бизнеса, включително и в България.

Втори дубъл

Сделката за 85 млрд. долара ще обедини един от най-големите телекомуникационни компании в САЩ (неотдавна AT&T купи и сателитния оператор DirecTV) със собственика на телевизията HBO, новинарския канал и сайт CNN и холивудското студио Warner Bros. Както и в случая от 2000 г. крайната идея отново е по-лесен достъп до съдържание на крайните потребители, но този път основно чрез мобилни устройства. Например AT&T има достъп до над 90 млн. мобилни абонати в САЩ, на които много лесно може да предлага стрийминг платформата HBO Now. И това е само малка част от възможностите.

Но сделката е далеч от завършена - тепърва регулаторите трябва да я одобрят. Макар и предизборно, дори кандидатите за президент на САЩ Хилъри Клинтън и Доналд Тръмп я поставиха под съмнение. Немалко експерти предупреждават, че тя може да задуши конкуренцията, като еднолично предоставя съдържанието на Time Warner, да повиши цените за крайните потребители и същевременно да наруши неприкосновеността на личните им данни. Eдно от опасенията е, че HBO ще получи достъп до информацията на AT&T какво гледат потребителите й на конкурентни платформи като Netflix, Hulu и Amazon.

В същото време двата партньора в транзакцията се опитват да я "продадат" като идеална именно за пазара и крайните потребители. Според тях компаниите не се припокриват в нито един бизнес - AT&T е силна в телекомуникациите, където не е монополист и конкуренцията е ожесточена. Time Warner пък е само един от големите играчи на оспорвания телевизионен и филмов пазар. Изпълнителният директор AT&T Рандъл Стивънсън твърди, че обединената група ще може да се конкурира по-успешно с кабелните доставчици и да развие иновативни "мобилни видеопредложения", които според него са много търсени от потребителите. Все повече млади хора не притежават телевизор, а гледат популярни сериали или филми през лаптопи, смартфони и таблети. С годишни приходи от 28 млрд. долара Time Warner пък притежава огромна библиотека от заглавия, сред които са поредицата за Хари Потър или най-популярният сериал на последните години - "Игра на тронове".

Не всички са убедени

Някои анализатори са скептични към стратегията на AT&T и припомнят провала на сливането с AOL. Инвеститорите явно също не са особени оптимисти за бъдещето. За седмица до 27 октомври AT&T загуби почти 10%, или 20 млрд. долара от пазарната си капитализация (виж графиката). "Ако се вгледате по-внимателно, стратегията около това сливане не е толкова дълбока и иновативна. В крайна сметка става дума за диверсификация, а не за създаване на някакво конкурентно предимство", заяви пред Bloomberg Крeйг Мофет, анализатор в консултантската компания MoffettNathanson.

Извън регулаторните опасения анализаторите посочват няколко бизнес минуса на сделката:

- Висока цена: AT&T ще плати около 13 пъти печалбата преди амортизация и облагане (EBITDA) на Time Warner, докато при подобна сделка отпреди няколко години Comcast плати само 9 пъти за NBCUniversal. Плащането на голяма надценка кара инвеститорите да са изключително предпазливи.

- Висок дълг: Половината от сумата от 85 млрд. долара ще бъде платена в брой, но останалите 50%, или около 40 млрд. долара, ще бъдат финансирани с дълг. Само тази сума е поносима за компания от мащаба на AT&T, но телекомът има и други задължения, например от придобиването на DirecTV за 50 млрд. долара. Така общият дълг на оператора достига 175 млрд. долара. Което пък води до по-висок финансов риск, особено в случай на повишение на лихвите.

- Трудна интеграция: Дългът и сделката идват в момент, когато AT&T хвърля сериозни усилия за интеграцията на DirecTV. Такива огромни придобивания водят със себе си редица трудности в обединението на екипите, а процесът се усложнява от едновременното вливане на две големи компании. Което пък може да ограничи синергийните ефекти от сливанията.

Ще повлече крак

Все още не е ясно кога окончателно ще стане ясно дали сделката ще мине и кога, но дори само обявяването й би трябвало да предизвика размествания. Въпреки сравненията с провала AOL 2016 г. е тотално различно време от 2000 г и сделката идва в период на консолидация в индустрията. През 2011 г. Comcast купи NBCUniversal, а синергийните резултати са противоречиви. Филмовото студио Universal завърши най-добрата си година, но в същото време кабелният бизнес на Сomcast загуби абонати, а пък телевизиите на NBC отчетоха спад на рейтинга.

"Решението на AT&T по всяка вероятност ще накара други мениджърски екипи да действат, дори и все още да не виждат нуждата от придобивания", заяви пред Dow Jones анализаторът от Barclays Канан Венкатешуар. Сред потенциалните сливания е повторното обединение между телевизията CBS и собственика на студиото Paramount Viacom. Двете компании са контролирани от магната Съмнър Редстоун и дъщеря му Шари, които обмислят сливането на групите, след като преди повече от десетилетие ги разделиха. Walt Disney обмисляше да придобие Twitter с идеята да разпространява онлайн каналите си като спортния ESPN директно на потребителите. 21st Century Fox на Рупърт Мърдок също искаше да купи Time Warner и сега може да се насочи към други потенциални цели.

А дори и толкова одумваната AOL, която през 2009 г. беше отделена от Time Warner е отново част от оживлението в сектора, но и важен урок - през 2015 г. тя е по-скоро медийна компания (собственик на HuffingtonPost и TechCrunch) и беше купена от Verizon, но за... 4.4 млрд. долара.

Българската следа

Според наблюдатели мегасделката може да доведе до продажбата на дела на Time Warner в Central European Media, която управлява редица медии в Централна и Източна Европа, сред които и bTV в България. В края на миналата година американската група държеше 49.4% от акциите с право на глас и 75.7% от обикновените акции в СМЕ. "Контролът над Central European Media Enterprises е маловажен за AT&T. Вероятно ще има интерес към придобиване на компанията от големи медийни групи или по-малки купувачи, които се интересуват от индивидуални играчи в портфолиото й", заяви в свой доклад анализаторът от Wunderlich Securities Матю Хариган, цитиран от Hollywood Reporter. Той посочи сред евентуалните кандидати европейската инвестиционна фирма Penta Investment, чиито основни интереси са в печатни издания в Чешката република, Полша и Словакия. "Телевизионните активи ще й предоставят политическо влияние", допълни Хариган. Сред другите заинтересувани страни е и полската Scripps Networks Interactive, която е собственик на полския телевизионна група TVN. Хариган не изключи и възможността CME да разпродаде операциите си в различните страни на местни медийни играчи.

Когато през януари 2000 г., интернет гигантът AOL придоби Time Warner за умопомрачителните 164 млрд. долара, сделката беше възхвалявана като идеалната комбинация на бъдещето - обединението обещаваше дигитално разпространение на премиум съдържание. Новосъздаденият колос трябваше да е съвършената медийна и телекомуникационна група, която предоставя всякакви услуги на абонатите си.

Сега сливането е сочено за най-големият корпоративен провал в историята, довело до безславния край на AOL и загуби от над 100 млрд. долара на акционерите. Със сигурност това не звучи като нещо, което някой би им предложил отново, и то със същото обещание. Или поне до преди седмица, когато беше обявено новото мегасливане на Time Warner с комуникационна компания - този път AT&T. Разбира се, в дигиталната ера миналите шестнайсет години са равнозначни на векове и аналогията няма как да е пълна. Но едно е гарантирано - сделката може да размести много пластове в бизнеса, включително и в България.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    zmuz avatar :-|
    zmuz

    Обзалагам се, че това ще е подобно или по-голямо фиаско от "сливането" на Time Warner и AOL през 1999 г. Пряка индикация за такъв сценарий е фактът, че в деня, когато решението за "обединяването" бе обявено - акциите и на двете компании спаднаха с около 2-3 процента, което е крайно необичайно. В такива случаи обикновено акциите на компанията купувач спадат с няколко пункта, но на купуваната компания рязко се увеличават, в конкретния случай би трябвало да бъде с над 20 процента за Time Warner, но нищо подобно не се случи, което означава, че инвеститорите не вярват, че това е добро решение.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK