С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
28 окт 2016, 19:37, 18097 прочитания

Пазарът на непостоянството

Продажбите на парфюми и козметика растат бавно. Клиентите обаче не са лоялни към марките

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През сайт или от сергиите на пазара. Част от купувачите на парфюми ползват тези сиви зони, затова пазарът е трудно да се определи като стойност. В България могат да се намерят фалшификати на известни марки за 20 лв., паралелно доставени продукти от по-големи пазари на ниски цени, наливни аромати, мостри и, разбира се, най-новите световни бестселъри, но само в специализираните магазини.

Независимо че пълна база данни за продажбите в различните канали не съществува, успокояващо за участниците на пазара е, че легалният пазар на аромати устойчиво расте през последните пет години, макар и не бурно, като едновременно се увеличават продажбите и на премиум парфюми, и на т.нар. ежедневни аромати, в които влизат средният и ниският ценови сегменти.


Бавно, но красиво нагоре

Според данните на Euromonitor International през 2015 г. пазарът на аромати в България е 95.4 млн. лв. При луксозните марки от 2010 г. до миналата продажбите са се увеличили с общо 24%, а в ниския клас дори повече - с почти 30%.

"В последните години се наблюдава ръст в т.нар. Lifestyle и масов сегмент. Причина за това е развитието на веригите Lilly и DM, които общо имат над 100 магазина. В същото време намаляват малките независими парфюмерии в София и по-малките градове, с които сме работили дълги години. Трафикът на крайните клиенти е ориентиран към моловете, но в много от случаите най-посещавани са зоните за хранене и развлечение и традиционното пазаруване във високия сегмент намалява", коментира Петя Стефанова, управител на "Еверет София".



Тя допълва, че нямат релевантни данни за пазара и че клиентите на луксозни аромати и козметика пазаруват както в чужбина, така и онлайн, информирани са и познават много добре продуктите и новостите.
По нейни наблюдения по-видим двуцифрен ръст има в козметиката за лице в премиум сегмента, където една опаковка е на стойност 80-120 лв. "Успяхме да научим клиентите в селективния сектор да ползват бяла козметика, научихме ги да разпознават и използват иновациите", казва Петя Стефанова.

"Преди 20 години на българския пазар се купуваха скъпи аромати и евтина козметика. Сега потреблението не е концентрирано само върху парфюмите, но и върху грижата за кожата и грима", коментира Буря Куртакова.
Ръст има и в ползването на луксозни гримове. Продажбите в този сегмент са за 91 млн. лв., като увеличение има и в ниския, и във високия клас.

Какво харесват жените

Според дистрибуторите на пазара българките като цяло обичат да експериментират и да купуват новите аромати и продукти, които лансират марките, и все още са подвластни на промоциите и масираните реклами.
"Клиентите не могат да бъдат лоялни и не трябва да бъдат лоялни, защото трябва да знаят и получат всичко, което ги интересува. Българските потребители трябва да получат всички марки, които се предлагат в световен мащаб, да получат качество и обслужване, ако искаме да ги задържим", отбелязва Десислава Христова.
Според Петя Стефанова почитателките на аромати обичат да експериментират и много по-често си купуват малки опаковки – 30, 40, 50 или 60 мл, докато мъжете традиционалисти, ако използват един аромат и го харесат, те продължават да си го купуват в големи опаковки от 80-100 мл.

Диана Жекова от L`Oreal отбелязва, че най-динамичен във високия клас е грим сегментът. "Въпреки че пазарът в България е сравнително нов спрямо този в останалите европейски държави, навиците на клиентите показват значително развитие. Радваме се на лоялни потребители на марките Lancôme, Giorgio Armani, Yves Saint Laurent, Biotherm, като е вярно, че мъжете са по-лоялни от жените, които са по-склонни да експериментират", коментира Жекова.

Съществуват и марки легенди, при които най-големите опаковки се продават повече от малките разфасовки. "Chanel например има лоялна клиентела и общият пазарен тренд не важи за тези аромати, при които 100 мл се продават повече от тези от 50 мл. Тук обаче става въпрос и за друг вид потребление – една жена може да ползва много аромати, но винаги сред тях присъства и Chanel", коментира Буря Куртакова. "Ние работим с 20 магазина, но всички те са ориентирани към личния контакт и индивидуалния подход към всеки клиент, а не към супермаркет стила на обслужване", допълва тя.

Качественото обслужване на клиента и позитивното изживяване в магазина са ключови за луксозния сегмент, а те към момента не се предлагат в интернет пространството, допълва Диана Жекова.

Социалните мрежи са предизвикателство за дистрибутори на луксозни аромати и козметика.

Милениум поколението се влияе от Instagram, Facebook и е наистина трудно да бъде вкарано в традиционния магазин, затова кампаниите на новите предложения на марките стават все по-иновативни и това е нашето следващо поле на развитие. В България продавачите на дребно все още нямат собствени онлайн магазини, за разлика от европейските ни колеги", отбелязва Петя Стефанова.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Office 1 Superstore разширява бизнеса си зад граница Office 1 Superstore разширява бизнеса си зад граница

Кооперация "Панда" - притежател на марката за цял свят, финализира преговори с чуждестранни партньори

22 окт 2019, 1221 прочитания

Facebook отпадна от Топ 10 на най-скъпите марки в света Facebook отпадна от Топ 10 на най-скъпите марки в света

За поредна година на първо място попада Apple

22 окт 2019, 873 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Alphabet с двуцифрен ръст на приходите и печалбата

Мобилните реклами вече отговарят за над 50% от приходите на компанията майка на Google

Още от Капитал
Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10