С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
28 окт 2016, 19:37, 17824 прочитания

Пазарът на непостоянството

Продажбите на парфюми и козметика растат бавно. Клиентите обаче не са лоялни към марките

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През сайт или от сергиите на пазара. Част от купувачите на парфюми ползват тези сиви зони, затова пазарът е трудно да се определи като стойност. В България могат да се намерят фалшификати на известни марки за 20 лв., паралелно доставени продукти от по-големи пазари на ниски цени, наливни аромати, мостри и, разбира се, най-новите световни бестселъри, но само в специализираните магазини.

Независимо че пълна база данни за продажбите в различните канали не съществува, успокояващо за участниците на пазара е, че легалният пазар на аромати устойчиво расте през последните пет години, макар и не бурно, като едновременно се увеличават продажбите и на премиум парфюми, и на т.нар. ежедневни аромати, в които влизат средният и ниският ценови сегменти.


Бавно, но красиво нагоре

Според данните на Euromonitor International през 2015 г. пазарът на аромати в България е 95.4 млн. лв. При луксозните марки от 2010 г. до миналата продажбите са се увеличили с общо 24%, а в ниския клас дори повече - с почти 30%.

"В последните години се наблюдава ръст в т.нар. Lifestyle и масов сегмент. Причина за това е развитието на веригите Lilly и DM, които общо имат над 100 магазина. В същото време намаляват малките независими парфюмерии в София и по-малките градове, с които сме работили дълги години. Трафикът на крайните клиенти е ориентиран към моловете, но в много от случаите най-посещавани са зоните за хранене и развлечение и традиционното пазаруване във високия сегмент намалява", коментира Петя Стефанова, управител на "Еверет София".



Тя допълва, че нямат релевантни данни за пазара и че клиентите на луксозни аромати и козметика пазаруват както в чужбина, така и онлайн, информирани са и познават много добре продуктите и новостите.
По нейни наблюдения по-видим двуцифрен ръст има в козметиката за лице в премиум сегмента, където една опаковка е на стойност 80-120 лв. "Успяхме да научим клиентите в селективния сектор да ползват бяла козметика, научихме ги да разпознават и използват иновациите", казва Петя Стефанова.

"Преди 20 години на българския пазар се купуваха скъпи аромати и евтина козметика. Сега потреблението не е концентрирано само върху парфюмите, но и върху грижата за кожата и грима", коментира Буря Куртакова.
Ръст има и в ползването на луксозни гримове. Продажбите в този сегмент са за 91 млн. лв., като увеличение има и в ниския, и във високия клас.

Какво харесват жените

Според дистрибуторите на пазара българките като цяло обичат да експериментират и да купуват новите аромати и продукти, които лансират марките, и все още са подвластни на промоциите и масираните реклами.
"Клиентите не могат да бъдат лоялни и не трябва да бъдат лоялни, защото трябва да знаят и получат всичко, което ги интересува. Българските потребители трябва да получат всички марки, които се предлагат в световен мащаб, да получат качество и обслужване, ако искаме да ги задържим", отбелязва Десислава Христова.
Според Петя Стефанова почитателките на аромати обичат да експериментират и много по-често си купуват малки опаковки – 30, 40, 50 или 60 мл, докато мъжете традиционалисти, ако използват един аромат и го харесат, те продължават да си го купуват в големи опаковки от 80-100 мл.

Диана Жекова от L`Oreal отбелязва, че най-динамичен във високия клас е грим сегментът. "Въпреки че пазарът в България е сравнително нов спрямо този в останалите европейски държави, навиците на клиентите показват значително развитие. Радваме се на лоялни потребители на марките Lancôme, Giorgio Armani, Yves Saint Laurent, Biotherm, като е вярно, че мъжете са по-лоялни от жените, които са по-склонни да експериментират", коментира Жекова.

Съществуват и марки легенди, при които най-големите опаковки се продават повече от малките разфасовки. "Chanel например има лоялна клиентела и общият пазарен тренд не важи за тези аромати, при които 100 мл се продават повече от тези от 50 мл. Тук обаче става въпрос и за друг вид потребление – една жена може да ползва много аромати, но винаги сред тях присъства и Chanel", коментира Буря Куртакова. "Ние работим с 20 магазина, но всички те са ориентирани към личния контакт и индивидуалния подход към всеки клиент, а не към супермаркет стила на обслужване", допълва тя.

Качественото обслужване на клиента и позитивното изживяване в магазина са ключови за луксозния сегмент, а те към момента не се предлагат в интернет пространството, допълва Диана Жекова.

Социалните мрежи са предизвикателство за дистрибутори на луксозни аромати и козметика.

Милениум поколението се влияе от Instagram, Facebook и е наистина трудно да бъде вкарано в традиционния магазин, затова кампаниите на новите предложения на марките стават все по-иновативни и това е нашето следващо поле на развитие. В България продавачите на дребно все още нямат собствени онлайн магазини, за разлика от европейските ни колеги", отбелязва Петя Стефанова.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Софийска вода" планира над 46 млн. лв. инвестиции за 2019 г. "Софийска вода" планира над 46 млн. лв. инвестиции за 2019 г.

Компанията цели намаляване на загубите на вода до 38.7% до 2021 г.

25 юни 2019, 455 прочитания

Собственици на фитнес зали видяха риск от създаване на монопол в бранша 1 Собственици на фитнес зали видяха риск от създаване на монопол в бранша

Компанията зад картите MultiSport вече има верига от свои собствени спортни обекти

25 юни 2019, 1031 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Alphabet с двуцифрен ръст на приходите и печалбата

Мобилните реклами вече отговарят за над 50% от приходите на компанията майка на Google

Повелителят на отпадъците

Централите на Христо Ковачки масово заместват въглищата с RDF и биомаса

Поизтънелите възглавници на банките

Показателите за капиталова адекватност се понижават заради ръста в кредитирането, раздаваните дивиденти и нови регулации

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

20 въпроса: Петя Кокудева

Скоро ще се появи първата й пътешественическа книга - "Поздрави от синята палатка"

Ние, писателите

Сборникът "Интервюта" ни дава възможност да надникнем по-дълбоко в личността и философията на Йордан Радичков