"Пикадили" си отива от мол "Сердика", идва Billa
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Пикадили" си отива от мол "Сердика", идва Billa

Със затварянето на хипермаркета в "Сердика" "Пикадили" остава с 15 работещи обекта

"Пикадили" си отива от мол "Сердика", идва Billa

Планът е магазинът в софийския търговски център да бъде открит през пролетта на 2017 г.

Мара Георгиева
34847 прочитания

Със затварянето на хипермаркета в "Сердика" "Пикадили" остава с 15 работещи обекта

© Георги Кожухаров


В освободените от Carrefour и "Пикадили" магазини в молове влизат основно Lidl и Billa.

Разместването на търговските вериги продължава. След изчезването на Carrefour сега "Пикадили" се свива с още един обект - този в столичния мол "Сердика център". Освободената площ ще бъде временно затворена за ремонт, а през пролетта на следващата година там ще бъде открит магазин от веригата Billa, съобщи за "Капитал" Димитър Кехайов, управител на мола.

Отиващият си наемател

"Пикадили" в "Сердика център" съществува от първия ден на откриването на "Сердика център" – 16 март 2010 г., уточни Димитър Кехайов. През есента магазинът беше затварян за по няколко дни. В първия случай от "Селект трейд", която е собственик на веригата, съобщиха, че молът има проблем с електричеството. Според неофициална информация по същото време веригата е водила търговски спорове с мола и преговори за предоговаряне на наема. В крайна сметка от 27 октомври "Пикадили" в "Средика център" вече не работи.

От "Селект трейд" не пожелаха да коментират причините за раздялата. Димитър Кехайов заяви, че решението е "резултат от вътрешнофирмени договорености". "И за двете страни то е въпрос на стратегия, нови планове, ориентиране към различни клиенти и преосмисляне на действията", обясни управителят на "Сердика център".

Още в края на август от "Селект трейд" обявиха, че планират да открият нов обект – в мол Paradise Center в столицата (на мястото на Carrefour). В съобщението беше посочено, че това ще се случи през септември. Сега от дружеството уточняват, че отварянето е предвидено за средата на ноември и представят затварянето на мола в "Сердика център" като "преместване" в друг мол. Договорът с Paradise Center е 10-годишен и е за половината от площта, която заемаше Carrefour. Новият хипермаркет "Пикадили" ще се разпростира на 3600 кв.м, от които чистата търговска площ е 2800 кв.м. В момента текат довършителни дейности и оборудване на обекта, уточняват от веригата.

"Селект трейд" планира да открие през тази година още един нов хипермаркет - в най-големия търговски център във Варна – Grand Mall. Магазинът ще бъде разположен върху 4700 кв.м, от които 3300 кв.м търговска площ. И тук мястото е овакантено от Carrefour. И този обект трябваше да бъде открит през септември според предишно прессъобщение на компанията, но засега откриването е предвидено за ноември.

Така в момента според сайта си "Пикадили" е останала с 15 обекта в София и Варна и планира да отвори два. В пика си веригата имаше 40 магазина.

Новите в мола

Откриването на новия магазин Billa в "Сердика център" е планирано за началото на пролетта на 2017. "Той ще заеме същата площ, на която се намираше и "Пикадили". Това ще бъде премиум супермаркет от ново поколение, с гама продукти, много по-голяма, отколкото в други обекти на веригата, и с много високо качество", коментира за "Капитал" Димитър Кехайов, без да разкрива повече подробности.

В средата на октомври Billa отвори 40-ия си магазин в София. През 2016 компанията разкри 11 нови магазина, от които шест в София. До края на годината предстои отваряне на поне още един – в Хасково. Засега веригата е представена в 36 града в страната със 108 магазина.

Експанзията на Billa през тази година е предопределна и от факта, че българското дружество купи 11 обекта след оттеглянето на Penny от България (двете вериги имат общ собственик в Германия - REWE). Магазинът в "Сердика център" ще бъде втори обект за Billa в мол след този в "Мега мол София" в жк "Люлин", отворен през септември 2014 г.

В годините на отварянето на молове само "Пикадили" и Carrefour се позиционираха по-високо и влизаха в търговските центрове. Сега с изчезването на втората и проблемите на първата други вериги се насочват към освободените обекти. В началото на октомври и "Лидл България" откри първия си магазин в столичен търговски център - в Sofia Ring Mall, а преди това дебютира в мол в Бургас.

Засега е свободно пространството на Carrefour в The Mall, което след необслужван заем стана собственост на кредитора Уникредит Булбанк. Сред кандидатите за овакантената площ на хипермаркета се спрягат Lidl, Billa и по-малко вероятно "Пикадили". В мол "България" пък ще се тества концепция с много местни производители.

Историята на "Пикадили"

За близо 20 години в търговията на дребно веригата "Пикадили" смени няколко пъти собствеността и концепцията си. Компанията е основана от варненеца Георги Папуров и в началото е представена само във Варна. Следва разширение и национално покритие. След това "Пикадили" стана част от сръбската група "Делта макси" на бизнесмена Мирослав Мишкович, който пък я продаде на белгийската Delhaize Group. През юни 2014 веригата отново смени собствеността си и за кратко стана притежание на "АП Март" на Ангел Ангелов (част от групата "Градус") и Петър Дудоленски. През ноември 2014 г. "АП Март" и гръцката Marinopoulos през "КМБ България", която държи франчайза за магазините Carrefour в България, обявиха, че ще се слеят в общо дружество. Идеята бе "Пикадили" и Carrefour да се противопоставят на конкуренцията и дори да придобият нови вериги. Съдружието обаче се разпадна. По това време вече собственици на "Пикадили" са братята Валентин и Десислав Попови (които имат бизнес най-вече в сектора на недвижимите имоти, но без видими акционерни участия) и Николай Лазаров, става ясно от документи в Търговския регистър, публикувани по това време. От това лято по информация на "Капитал" едноличен акционер е Николай Лазаров, а братята Попови са се оттеглили от участието си. В последните години "Пикадили" попадна под обсадата на доставчици, на които не е плащала от дълго време, и започна да закрива обекти. През май миналата година компанията взе кредит от 11.8 млн. евро от Инвестбанк, разплати се с част от наемодателите и доставчиците и обяви, че започва презареждане и съживяване на веригата. Банката кредитор има особен залог и върху "Селект трейд".
В освободените от Carrefour и "Пикадили" магазини в молове влизат основно Lidl и Billa.

Разместването на търговските вериги продължава. След изчезването на Carrefour сега "Пикадили" се свива с още един обект - този в столичния мол "Сердика център". Освободената площ ще бъде временно затворена за ремонт, а през пролетта на следващата година там ще бъде открит магазин от веригата Billa, съобщи за "Капитал" Димитър Кехайов, управител на мола.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 2
    hue avatar :-|
    Николов

    "Така в момента според сайта си "Пикадили" е останала с 15 обекта в София и Бургас"
    Правилното е - София и Варна.
    В Бургас Пикадили затвори единствения си обект преди месеци и сега площта е заета от Билла.

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    С завръщането на потреблението имат шанс за оцеляване.

    Колкото за Била - една история: Реших да си правя спагети със спанак. В Била продаваха единствено и само био спанак (по ценен от златото). Хванах си чукалата и си дадох 20-те лева на Фантастико. Да четат и да си вадят поуки.

  • 4
    vpd56545008 avatar :-|
    Юмжагийн 7-балов

    Пазарувах в едно от Пикадили-тата, взех си зехтин, и понеже до него обикновено е олиото, търся, гледам, няма. Обикалям като малоумен, охраната почна да ме заглежда, питам един от персонала- ами НЯМА, не продават олио, супермаркет без олио,хм...

  • 5
    2.5 avatar :-|
    2.5

    Идеята на Пикадили да представлява по-бутикова верига с “по-гурме портфолио” пасва по-добре за хранителна верига в моловете.
    Проблемът е, че когато в един мол затвори някой от безбройните магазини за “парцали”, може да не забележите, докато ако затвори единственият “гастроном” веднага бие на очи!

  • 6
    historama avatar :-|
    historama

    Най-добрите моменти на Пикадили бяха в сътрудничество с Делез - тогава се предлагаха наистина добри стоки за български хипермаркет. Делез допуснаха някои грешки, и бързо-бързо се изтеглиха от България. Жалко! Пикадили не издържа на конкуренцията на германските хипермаркети, и на техните промоции.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.