Оборотът на "Мобилтел" расте, но не и печалбата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Оборотът на "Мобилтел" расте, но не и печалбата

От началото на годината капиталовите разходи на "Мобилтел" вече достигат 49 млн. евро

Оборотът на "Мобилтел" расте, но не и печалбата

Увеличението на приходите се дължи на фиксирани услуги и продажба на устройства

Александра Козбунарова
13330 прочитания

От началото на годината капиталовите разходи на "Мобилтел" вече достигат 49 млн. евро

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Телеком пазарът, изглежда, започва да излиза от стагнацията. След поредица спадове и "Мобилтел" второ поредно тримесечие отчита ръст в оборотите си. Подобрението от 4.5% е движено основно от фиксираните услуги и идва заради придобития кабелен оператор "Близу". Повишават се и оборотите от мобилни услуги. Ръст в оборота от 3% за деветте месеца вече отчете и "Теленор", а БТК още няма резултати.

Фиксиран ръст

Оборотите се вдигат, но печалбите намаляват. Общо взето, така може да се обобщи изминалият отчетен период за все още най-големия по пазарен дял (38.3%) мобилен оператор в България "Мобилтел". Това са изводите от финансовия отчет на Telecom Austra, компанията - майка на местния оператор.

През третото тримесечие телекомът има 4.5% ръст в приходите спрямо съответния период на миналата година (ако за 2015 г. се вземат и данните за "Близу"), което е положителна новина на фона на дългите спадове преди това. По-високите обороти не идват от традиционната дейност на мобилен оператор, а от две други места - търговия с мобилни устройства и фиксирани услуги. Първото е в резултат на продажбата на по-скъпи смартфони на крайни клиенти.

Вторият фактор, който подсилва резултатите на "Мобилтел", са фиксираните интернет и телевизия. По този показател ръстът е около 2% (ако се отчете бизнесът на двете дружества).

Що се отнася до традиционната дейност на мобилен оператор, "Мобилтел", както и останалите в сектора, продължава механично да губи абонати, което се дължи на изчистването на неактивни SIM карти от списъците с клиенти. Въпреки това и в този сегмент компанията отчита ръст в приходите от малко над 5%. Компенсацията вероятно се дължи на растящата с почти същия темп средна цена, която всеки абонат плаща на телекома месечно (ARPU), достигнала вече почти 11.4 лв. към края на септември. Както се споменава и в доклада на Telecom Austria, двигателят на увеличението е тенденцията за засилен интерес към смартфони и мобилен интернет.

При приходите в мобилната телефония като основен проблем е посочен агресивният ценови натиск в сектора най-вече за бизнес абонати.

Спаднал марж

Някъде дотук спират и добрите нови за телекома. По отношение на печалбите ситуацията за "Мобилтел" далеч не е толкова оптимистична - брутната печалба на оператора се е свила с около две трети на годишна база, докато печалбата преди облагане и амортизация (EBITDA) е спаднала с 4.75%.

За деветмесечието спадовете са и по двата показателя. Според доклада за дейността на Telecom Austria причината е в увеличилите се с 10% разходи. От една страна, компанията трупа загуби от търговията с мобилни устройства на ниски цени, от друга - от обслужване на клиенти в роуминг. Свити са разходите за персонал и търговските отстъпки, пише в отчета.

Вследствие на тези фактори и рентабилността на "Мобилтел" спада.

4G надежди

В последния отчет на Telekom Austria се виждат и намеренията на оператора за разширение в нови честотни обхвати - в доскоро заетия от Министерството на отбраната 800 MHz до 2017 г. и в 2100 MHz до 2020 г. В доклада е отбелязано, че през октомври вече са започнали разговори за честотите в обхвата 800 MHz.

С това телекомът ще получи възможност да разшири и подобри качеството на високоскоростната си LTE мобилна мрежа. Както конкурентите си, и "Мобилтел" разчита силно на добавената стойност и съответно на приходите от бърз мобилен интернет.

Това е и една от причините тази година инвестициите на компанията да растат. Те са се увеличили основно във връзка с развитието на 4G мрежата на телекома, пише за пореден отчетен период в доклада на Telekom Austria. От началото на годината капиталовите разходи на "Мобилтел" вече достигат 49.1 млн. евро, като 14 млн. евро от тях са изразходвани само през последното тримесечие. Основната част е вложена в изграждане на физическа инфраструктура, останалата предимно в лицензи за добавянето на допълнителни честоти. За новите си честоти в обхват от 1800 MHz телекомът плати 12 млн. лв. през май.

Автор: Капитал

Телеком пазарът, изглежда, започва да излиза от стагнацията. След поредица спадове и "Мобилтел" второ поредно тримесечие отчита ръст в оборотите си. Подобрението от 4.5% е движено основно от фиксираните услуги и идва заради придобития кабелен оператор "Близу". Повишават се и оборотите от мобилни услуги. Ръст в оборота от 3% за деветте месеца вече отчете и "Теленор", а БТК още няма резултати.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    pavelski avatar :-|
    pavelski

    Мтел направиха един трик, плановете "Безкрай", които включваха минути към всички мрежи бяха променени на планове с минути само към мобилни мрежи (без фиксирани), но запазвайки името "Безкрай". После трябва да се доплаща към цената на плана за да се получат фиксирани минути. Хитроумно. В същото време другите оператори предлагат планове на същите цени, но с минути наистина към всички мрежи (+фиксирани) и без нужда от доплащания към плана.

  • 2
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2

    Най-големия трик използван от всички оператори е линията 0700, която уж се финансира от фирмата собственик на 0700 номера(банки, ЕРПта, кабеларки и т.н.) и представлява единствено пренасочване към фиксиран(или мобилен номер), но за клиента това се представя като отделна мрежа и трябва да плаща допълнително - нищо че има 1000 минути към фиксирани и мобилни, че дори и минути към зона 1 международни разговори.

  • 3
    nesmeured avatar :-|
    nesmeured

    Ок са Мтел, но в ТВ и нета.
    А относно мобилните нещо останаха в миналото десетилетие.
    Теленор ги издуха и като мегабайти които дава и като допълнителни услуги.
    Те всички телекоми това трябва да разберат - не е само да продават мобилни телефони и мегабайти - трябва и някви услуги да дават - филми, музика, за да има смисъл да си купя телефон за 500 лв.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK