Композитните материали увеличават пазарите си
23 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Композитните материали увеличават пазарите си

BMW i3, електромобил с купе и шаси от синтеитчни материли, подсилени с карбонови нишки

Композитните материали увеличават пазарите си

Най-голямо приложение новата технология има в самолетостроенето, очаква се да навлезе и в производството на автомобили

3811 прочитания

BMW i3, електромобил с купе и шаси от синтеитчни материли, подсилени с карбонови нишки

© Fabrizio Bensch


Пазарът на композитни материали се увеличава. Технологията включва комбинирането на различни синтетични материали с карбонови нишки, образувайки конструкция, която е по-лека от алуминия, но достатъчно здрава, за да може да измести стоманата. Причината да не е толкова срещана и позната е същата като при всички нови технологии - цената, пише Financial Times.

Ползата

С усъвършенстването на производството обаче композитните материали стават все по-достъпни за производителите. По-ниската цена позволява по-добър марж на печалбата, като пазарът през 2015 г. достига 80 млрд. долара по данни на консултантската компания Lucintel.

"Автомобилопроизводството е свещеният граал. В следващите между 5 и 10 години ще видим как технологиите, мащабът и цената при композитите ще се доближи дотолкова, че да може да се използва масово при производството на коли", смята Уилиям Ууд от Solvay.

Една от причините за това е тежестта на материала, която ще позволи автомобилите да са по-леки. Това от своя страна е необходимо условие за по-ниското потребление на гориво, което се изисква от новите регулации. С напредването на технологиите до 2020 г. средният автомобил може да олекне с до 10%, което пък ще намали потреблението на горива с около 6.5%, около една трета от нужното според новите стандарти, пише още изданието.

Старо срещу ново

Засилващата се конкуренция води до иновации и в класическите индустрии. Производителите на стомана се опитват да увеличат здравината на металите си, така че с по-малко количество да може да се произведе по-здрава структура, която да олекоти стоманените шасита.

"Трябва да взимаме конкуренцията насериозно. Постоянно се стремим да защитаваме позициите на стоманата, правейки я по-лесна за обработване и по-здрава", коментира Грег Лудковски от индийската ArcelorMittal, най-големият производител на метала в света. Очаква се стоманата да запази доминантната си позиция в производството на автомобили до 2030 г., но дори и днес компоненти, отговарящи за около две пети от тежестта на една кола, могат да бъдат заменени с композитни еквиваленти.

Лидер в тази насока е BMW. Германската компания представи два модела, чиито шасита и купета са изработени от синтетични материали, подсилени с карбонови нишки, още през 2013 г. Нито един от тях обаче не е довел досега до пазарен успех. Въпреки това разработката им дава конкурентно предимство на BWM в бъдеще.

За момента композити се използват най-засилено в самолетостроенето и астронавтиката, където отговарят за около четвърт от използваните материали. Най-голямо количество потребява автомобилният сектор, а приложение те намират още в строителството, електрониката и други сектори.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK