Печалбата на "Спиди" спада със 70% на годишна база, приходите растат
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Печалбата на "Спиди" спада със 70% на годишна база, приходите растат

"Спиди" е подписала франчайз договор с DPD за мрежата на компанията в Гърция

Печалбата на "Спиди" спада със 70% на годишна база, приходите растат

Компанията разширява бизнеса си, което кара разходите да нарастват

10959 прочитания

"Спиди" е подписала франчайз договор с DPD за мрежата на компанията в Гърция

© Цветелина Белутова


7.55 млн. лв.

са разходите за покупки на ДМА от началото на годината.

Печалбата на куриерската компания "Спиди" се понижава със 70% през третото тримесечие на годината, става ясно от консолидирания отчет, публикуван на БФБ - София. Разширяването на пазарния дял на компанията както у нас, така и в чужбина, води до нарастване на разходите. От началото на годината досега групата на "Спиди" е похарчила над 7.55 млн. лв. за придобиване на физически капитал, над два пъти повече, отколкото през миналата година.

След Румъния

След като компанията трайно се настани на пазара в Румъния, следва навлизане и на пазара в Гърция. "Спиди" е придобила франчайз право върху мрежата на DPD Group в южната ни съседка. Последната е търговската марка на услугите на GeoPost. Дъщерното дружество на френските държавни пощи контролира четвърт от капитала на "Спиди".

Под новия си имидж DPD е втората най-голяма мрежа за доставка на пратки в Европа, като годишно превозва 3 млн. броя. До края на годината "Спиди" трябва да отвори офис в Солун под франчайза, като се очаква разрешението на местните регулатори. Там компанията ще развива услугите на DPD и ще осъществява превози от и за различни европейски дестинации, коментира за "Капитал" директорът за връзка с инвеститорите Красимир Тахчиев. Компанията няма да спира да работи с гръцките си партньори, което ѝ позволява да предлага сходна на тази по вътрешните доставки цена.

Външните пазари се превръщат в източник на ръст в приходната страна на отчета на "Спиди". От началото на годината постъпленията по тази линия растат с една пета. През третото тримесечие консолидираните приходи са с 14% повече на годишна база и достигат 35.8 млн. лв.

И още бизнес

Компанията не е обърнала гръб и на вътрешния пазар. Клоновата мрежа се разширява, като броят на офисите надхвърля 350. От началото на годината една трета от тях са ремонтирани, а също така тече реорганизация на работния процес, бяха изградени и логистични хъбове. През годината "Спиди" въведе и нова услуга - автоматични пощенски станции (АПС). Чрез устройството клиентите могат сами да изпращат и получават пратки. Въпросните АПС са разположени на оживени места в градовете и имат по-дълго работно време спрямо офисите на компанията. За момента са поставени 21 броя, като трябва да се удвоят до края на 2016 г.

Това повишава разходите на компанията, които нарастват с близо 23% на годишна база, достигайки 34.84 млн. лв. Причина за ръста още е развитието на бизнеса на "Спиди" в Румъния, където капацитетът за доставки се покачва. Разноските за труд нарастват с една трета, което се свързва с наемането на повечето служители. Компанията също така е увеличила възнагражденията за подизпълнителите, като заедно с плащанията по наемите разходите за външни услуги нарастват с малко над една четвърт. Икономии се правят от гориво заради спада в цената му, но недостатъчно, за да компенсира останалите харчове, които понижават печалбата и рентабилността.

"Тези нива на инвестиции са над обичайните заради много нови услуги, които въвеждаме. В момента, в който те започнат да генерират приходи, маржовете ще се завърнат на обичайните нива", каза още Тахчиев.

На БФБ

Акциите на компанията не се радват на особен интерес от страна на инвеститорите на БФБ. Една от причините е ниската ликвидност по позицията. "Спиди" е мажоритарна собственост на създателя и главен изпълнителен директор Валери Мектупчиян, който заедно с Gepost контролира над 90% от компанията. Акциите губят около 5% от началото на годината, но въпреки това остават сравнително скъпи. Съотношението цена/печалба на една акция (P/E) на затваряне в понеделник е 24.26 пъти. Средното за индекса BGBX 40, в който е включена компанията, е близо два пъти по-малко - 10.98 пъти.

7.55 млн. лв.

са разходите за покупки на ДМА от началото на годината.

Печалбата на куриерската компания "Спиди" се понижава със 70% през третото тримесечие на годината, става ясно от консолидирания отчет, публикуван на БФБ - София. Разширяването на пазарния дял на компанията както у нас, така и в чужбина, води до нарастване на разходите. От началото на годината досега групата на "Спиди" е похарчила над 7.55 млн. лв. за придобиване на физически капитал, над два пъти повече, отколкото през миналата година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK