С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 4 ное 2016, 14:46, 79644 прочитания

Да продаваш софтуер на Tesla и NASA

За три години българският разработчик "Ботрон софтуер сълюшънс" успя да привлече над 500 клиенти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Технологии: Бизнесът на оптимистите

IT секторът продължава да расте и да зрее, а големият страх от липса на кадри малко по малко избледнява

28 ное 2016

Tesla ще изгради огромен завод за батерии и електроколи в Европа

Все още не се знае в коя страна ще бъде построен

13 ное 2016

Георги Гергинов: Софтуерният бизнес тук има нужда от поне още 20-30 000 специалисти

Изпълнителният директор на IT-компанията "Наксекс Технолоджикъл Дивелъпмънт" пред "Капитал"

23 окт 2016

Софтуер: Разширяване на хоризонта

Годината донесе нови проекти на разработчиците, а оттам и приятно голям ръст на приходите на компаниите

28 юни 2016

Как се става IT специалист

Софтуерните академии предлагат алтернатива на образованието по информационни технологии в университета

18 май 2016

Нова система ще ускорява издаването на сини карти

Агенцията по заетостта поръча софтуер за 100 хил. лв., с който да автоматизира процесите по одобряване на чужди граждани да работят в България.

4 апр 2016
Едва ли има човек, който да не мечтае да остави уюта на сигурната си работа, в която е просто едно зъбно колелце, за да започне свой бизнес. Малцина се осмеляват, някои успяват, а от тях единици могат да се похвалят, че са се разраснали по-бързо и от най-смелите си мечти. Така обаче описват своя път няколко български софтуерни разработчици, които преди три години паралелно с "дневната" си работа създадат собствена фирма в изключително конкурентния IT сектор. Днес всичките шестима основатели (както и още два пъти по толкова служители) са заети изцяло със своята Botron Software, която продава на стотици клиенти в цял свят и още на втората си година е минала заветния първи милион приходи.

Малка ниша, големи клиенти

Основните два продукта на компанията са добавки (add-ons) към популярната платформа JIRA на софтуерната група Atlаssian и са решения за по-лесно управление и автоматизация на процесите в нея. Днес сред клиентите на Botron са гиганти като Tesla, NASA, Audi, Netflix и много други, ползващи JIRA. Но разработчиците и млади предприемачи Петър Петров, Борис Георгиев и Георги Динков не смятат да спират, а тепърва да развиват портфолиото си. Началото е дадено през 2013 г., когато партньорът им Петър Туджарски, който живее в Калифорния, вижда, че много компании, работещи с JIRA, имат нужда от по-добри решения за управление на процесите в платформата. Така той предлага на бившите си колеги от България да разработят подобен продукт. Заедно с Петров, Георгиев и Динков започват неуморно да кодират в свободното си време и през уикендите, тъй като тогава все още работят за други компании като SAP.

Стартират "Ботрон софтуер сълюшънс" в края на годината, когато първият им продукт е готов и е нужна фирма, за да го презентират и продават. Първият "осмелил" се да напусне предишната си кариера е Георгиев, който става и управител на новото дружество. Съоснователи и акционери в него освен тях и Туджарски са и американецът Ричард Боуман, който допринася много с контактите си и опита с големи корпоративни клиенти, и Ива Туджарска, която е повече заета с администрацията. Финансират целия проект със собствени спестявания, които по техни изчисления трябва да им стигнат за шест месеца.

Това, което правят, звучи абстрактно за хора извън кръга на тесните специалисти - например пилотният им продукт Configuration Manager автоматизира процеси в JIRA в огромни по сложност конфигурации. Configuration Manager решава един основен проблем - когато големи компании, работещи с JIRA, искат да изменят някакъв работен процес, администраторите трябва да правят промените почти изцяло на ръка, а в организации с 10 000 потребители на продукта това е много трудно и времеемко. Софтуерът на Botron автоматизира тези промени. Самите те описват продукта като нещо, което човек би очаквал да е в платформата на JIRA, но го няма. За създателите на Botron допълнително предизвикателство е и твърдението на хора от Atlassian, че е невъзможно да създадат подобно решение. "Беше още един стимул за нас", казва Петров, който е технологичен директор на фирмата.



Другият основен продукт на компанията е Cycle Сontrol - продукт за управление на процеси в JIRA. Той таргетира компании, които работят по големи проекти - примерно ребрандиране на банка, в което участват разнородни екипи - от софтуер до дизайн. Cycle Control им предлага консолидирано решение, което дава възможност на програмния мениджър да е наясно с напредъка на всеки от екипите в реално време.

Полупосредник и полупартньор

Компанията не продава самостоятелно продуктите си, а през Atlassian Marketplace (своеобразен App Store за добавки към платформата), като посредникът получава около 20% от стойността на сделката. Продуктите им са чрез годишен абонамент. Atlassian има широк кръг от партньори и решенията на други разработчици като Botron, което е от полза и за двете страни. "Големите корпорации търсят цялостни решения - основният продукт плюс допълнения като нашите, което помага на Atlassian да продава повече", казва Георгиев.

За 2016 г. в Botron очакват растеж от 70 - 80% на приходите (виж графиката). Младата фирма постепенно расте и по служители - в момента в нея работят около 20 души, като всички с изключение на изпълнителния директор Туджарски са в България. "При нас няма разделение на разработчици и поддръжка - който пише кода, той е и поддръжка", уточнява Петров. Освен софтуер предприемачите вече предлагат и консултантски услуги по администрацията на продуктите на Atlassian. Така те получават по-добра видимост в екосистемата, а много експерти и екипи препоръчват продуктите и услугите им.

Младите предприемачи обмислят и да патентоват решенията си, за да се защитят от нелоялна конкуренция. Но пък не се страхуват чак толкова много за бъдещето си. "Предпочитаме да пишем софтуер, а не да се занимаваме с авторски права. Но нямаме никакво притеснение, защото технологиите и работата, която сме свършили досега, е огромна и реално никой не може да изкара нещо подобно", казва Георгиев. Освен това за защита за труда си освен името, което вече е разпознаваемо за клиентите им, считат и нивото на поддръжката, което осигуряват. Според тях дори някой някак да препише целия им код, няма да успее да предложи същата услуга и да развива продуктите оттук нататък.
Q&A
Всичко започна с една черна покривка

Кога беше първата ви продажба?
- Първата ни продажба беше на 24 декември 2013 г., на Dow Jones. Преди това през октомври бяхме на голямата годишна коференция на Atlassian. Там участвахме с най-ниската цена на спонсорство и имахме щанд. Сложихме една черна покривка вместо бяла като на всички останали и тя изпъкваше. Ефектът беше, че всички идваха при нас и нашият продукт - Configuration Manager, беше абсолютен хит. След около шест месеца правехме толкова продажби, че не можехме да издържаме и започнахме да наемаме хора.

Колко клиента имате в момента?
- Над 500 и вече се стремим към 1000. Сред тях са различни отдели в Microsoft, Johnson Controls, nVidia, AMD, NASA, Volkswagen, Tesla, много банки, LinkedIn, организации в американското и британското правителство. От Fortune 100 клиенти са ни 13 компании. Най-много са от САЩ, Германия, Великобритания, но имаме почти на всички континенти.

Как работите с Atlassian?
- Основна част от успеха ни е, че имаме много добра връзка с тях на всички позиции. Те са отворена компания и се оказа, че не е толкова трудно.

Планирате ли да привлечете инвеститори?
- Финансираме се от приходите, нямаме скорошни планове за външни инвеститори.

Как ще се разраствате по-нататък?
- Чрез нови хора - при наемането целта ни е да привлечем всеки човек, който смятаме, че ще свърши работа според нашите разбирания. Трудно е да намерим такива хора, затова не си правим планове с точни бройки. Тук е трудно да се конкурираш с големите компании - като основният проблем са парите, които те дават спрямо нивото на кандидатите. Като млада компания не можем да си позволим такива компромиси.

Планирате ли нови продукти?
- В Atlassian Marketplace има голямо търсене и по-скоро става въпрос за разширяване на сегашните ни продукти, като технологиите позволяват да добавяме много възможности. Екосистемата е голяма и клиентите не искат фрагментирани решения, а нещо цялостно, за да комуникират с по-малък брой софтуерни разработчици.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Едоардо Миролио купи марката за дрехи DiKa Едоардо Миролио купи марката за дрехи DiKa

Италианският предприемач планира да отвори пет фирмени магазина във Франция

19 юли 2018, 1085 прочитания

Китайци на летище Пловдив няма да има 1 Китайци на летище Пловдив няма да има

HNA Airport Group няма да подпише договора за концесията. Възможно е да се преговаря с втория кандидат - консорциум между ПИМК и индустриалната зона "Тракия"

18 юли 2018, 4267 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

Пет минути с ... Елисавета Белобрадова и Красимира Хаджииванова

На "Кариери" гостуват създателките на сайта maikomila.bg и онлайн платформата olemale.bg, чрез която популяризират продукти на майки на деца с увреждания, за да им осигурят финансова независимост

Стажове, стипендии, конкурси (9 - 15 юли)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (25 юни - 1 юли)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Още една бизнес идея

Хапка вкусно и полезно

Константин и Сана Драгови произвеждат сурови десети, като предлагат здравословна алтернатива на познати вкусове

Въведение в софийското улично изкуство

По следите на "артисти, райтъри и вандали"

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Рапсодия в зелено

"Неотъпкана пътека" е първият по рода си фестивал в България

Забранената книга

Как конфискуваната от съда книга Farina за наркотрафика в Испания през 90-те години се превърна в бестселър, а сериалът по нея оглави телевизионния праймтайм

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 28

Капитал

Брой 28 // 14.07.2018 Прочетете
Капитал PRO, Китайската концесия на летище Пловдив се провали, Миролио купи "Дика", "Идеал стандард" увеличава продажбите си

Емисия

DAILY @7AM // 19.07.2018 Прочетете