Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
6 4 ное 2016, 14:46, 77979 прочитания

Да продаваш софтуер на Tesla и NASA

За три години българският разработчик "Ботрон софтуер сълюшънс" успя да привлече над 500 клиенти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Технологии: Бизнесът на оптимистите

IT секторът продължава да расте и да зрее, а големият страх от липса на кадри малко по малко избледнява

28 ное 2016

Tesla ще изгради огромен завод за батерии и електроколи в Европа

Все още не се знае в коя страна ще бъде построен

13 ное 2016

Георги Гергинов: Софтуерният бизнес тук има нужда от поне още 20-30 000 специалисти

Изпълнителният директор на IT-компанията "Наксекс Технолоджикъл Дивелъпмънт" пред "Капитал"

23 окт 2016

Софтуер: Разширяване на хоризонта

Годината донесе нови проекти на разработчиците, а оттам и приятно голям ръст на приходите на компаниите

28 юни 2016

Как се става IT специалист

Софтуерните академии предлагат алтернатива на образованието по информационни технологии в университета

18 май 2016

Нова система ще ускорява издаването на сини карти

Агенцията по заетостта поръча софтуер за 100 хил. лв., с който да автоматизира процесите по одобряване на чужди граждани да работят в България.

4 апр 2016
Едва ли има човек, който да не мечтае да остави уюта на сигурната си работа, в която е просто едно зъбно колелце, за да започне свой бизнес. Малцина се осмеляват, някои успяват, а от тях единици могат да се похвалят, че са се разраснали по-бързо и от най-смелите си мечти. Така обаче описват своя път няколко български софтуерни разработчици, които преди три години паралелно с "дневната" си работа създадат собствена фирма в изключително конкурентния IT сектор. Днес всичките шестима основатели (както и още два пъти по толкова служители) са заети изцяло със своята Botron Software, която продава на стотици клиенти в цял свят и още на втората си година е минала заветния първи милион приходи.

Малка ниша, големи клиенти

Основните два продукта на компанията са добавки (add-ons) към популярната платформа JIRA на софтуерната група Atlаssian и са решения за по-лесно управление и автоматизация на процесите в нея. Днес сред клиентите на Botron са гиганти като Tesla, NASA, Audi, Netflix и много други, ползващи JIRA. Но разработчиците и млади предприемачи Петър Петров, Борис Георгиев и Георги Динков не смятат да спират, а тепърва да развиват портфолиото си. Началото е дадено през 2013 г., когато партньорът им Петър Туджарски, който живее в Калифорния, вижда, че много компании, работещи с JIRA, имат нужда от по-добри решения за управление на процесите в платформата. Така той предлага на бившите си колеги от България да разработят подобен продукт. Заедно с Петров, Георгиев и Динков започват неуморно да кодират в свободното си време и през уикендите, тъй като тогава все още работят за други компании като SAP.

Стартират "Ботрон софтуер сълюшънс" в края на годината, когато първият им продукт е готов и е нужна фирма, за да го презентират и продават. Първият "осмелил" се да напусне предишната си кариера е Георгиев, който става и управител на новото дружество. Съоснователи и акционери в него освен тях и Туджарски са и американецът Ричард Боуман, който допринася много с контактите си и опита с големи корпоративни клиенти, и Ива Туджарска, която е повече заета с администрацията. Финансират целия проект със собствени спестявания, които по техни изчисления трябва да им стигнат за шест месеца.

Това, което правят, звучи абстрактно за хора извън кръга на тесните специалисти - например пилотният им продукт Configuration Manager автоматизира процеси в JIRA в огромни по сложност конфигурации. Configuration Manager решава един основен проблем - когато големи компании, работещи с JIRA, искат да изменят някакъв работен процес, администраторите трябва да правят промените почти изцяло на ръка, а в организации с 10 000 потребители на продукта това е много трудно и времеемко. Софтуерът на Botron автоматизира тези промени. Самите те описват продукта като нещо, което човек би очаквал да е в платформата на JIRA, но го няма. За създателите на Botron допълнително предизвикателство е и твърдението на хора от Atlassian, че е невъзможно да създадат подобно решение. "Беше още един стимул за нас", казва Петров, който е технологичен директор на фирмата.



Другият основен продукт на компанията е Cycle Сontrol - продукт за управление на процеси в JIRA. Той таргетира компании, които работят по големи проекти - примерно ребрандиране на банка, в което участват разнородни екипи - от софтуер до дизайн. Cycle Control им предлага консолидирано решение, което дава възможност на програмния мениджър да е наясно с напредъка на всеки от екипите в реално време.

Полупосредник и полупартньор

Компанията не продава самостоятелно продуктите си, а през Atlassian Marketplace (своеобразен App Store за добавки към платформата), като посредникът получава около 20% от стойността на сделката. Продуктите им са чрез годишен абонамент. Atlassian има широк кръг от партньори и решенията на други разработчици като Botron, което е от полза и за двете страни. "Големите корпорации търсят цялостни решения - основният продукт плюс допълнения като нашите, което помага на Atlassian да продава повече", казва Георгиев.

За 2016 г. в Botron очакват растеж от 70 - 80% на приходите (виж графиката). Младата фирма постепенно расте и по служители - в момента в нея работят около 20 души, като всички с изключение на изпълнителния директор Туджарски са в България. "При нас няма разделение на разработчици и поддръжка - който пише кода, той е и поддръжка", уточнява Петров. Освен софтуер предприемачите вече предлагат и консултантски услуги по администрацията на продуктите на Atlassian. Така те получават по-добра видимост в екосистемата, а много експерти и екипи препоръчват продуктите и услугите им.

Младите предприемачи обмислят и да патентоват решенията си, за да се защитят от нелоялна конкуренция. Но пък не се страхуват чак толкова много за бъдещето си. "Предпочитаме да пишем софтуер, а не да се занимаваме с авторски права. Но нямаме никакво притеснение, защото технологиите и работата, която сме свършили досега, е огромна и реално никой не може да изкара нещо подобно", казва Георгиев. Освен това за защита за труда си освен името, което вече е разпознаваемо за клиентите им, считат и нивото на поддръжката, което осигуряват. Според тях дори някой някак да препише целия им код, няма да успее да предложи същата услуга и да развива продуктите оттук нататък.
Q&A
Всичко започна с една черна покривка

Кога беше първата ви продажба?
- Първата ни продажба беше на 24 декември 2013 г., на Dow Jones. Преди това през октомври бяхме на голямата годишна коференция на Atlassian. Там участвахме с най-ниската цена на спонсорство и имахме щанд. Сложихме една черна покривка вместо бяла като на всички останали и тя изпъкваше. Ефектът беше, че всички идваха при нас и нашият продукт - Configuration Manager, беше абсолютен хит. След около шест месеца правехме толкова продажби, че не можехме да издържаме и започнахме да наемаме хора.

Колко клиента имате в момента?
- Над 500 и вече се стремим към 1000. Сред тях са различни отдели в Microsoft, Johnson Controls, nVidia, AMD, NASA, Volkswagen, Tesla, много банки, LinkedIn, организации в американското и британското правителство. От Fortune 100 клиенти са ни 13 компании. Най-много са от САЩ, Германия, Великобритания, но имаме почти на всички континенти.

Как работите с Atlassian?
- Основна част от успеха ни е, че имаме много добра връзка с тях на всички позиции. Те са отворена компания и се оказа, че не е толкова трудно.

Планирате ли да привлечете инвеститори?
- Финансираме се от приходите, нямаме скорошни планове за външни инвеститори.

Как ще се разраствате по-нататък?
- Чрез нови хора - при наемането целта ни е да привлечем всеки човек, който смятаме, че ще свърши работа според нашите разбирания. Трудно е да намерим такива хора, затова не си правим планове с точни бройки. Тук е трудно да се конкурираш с големите компании - като основният проблем са парите, които те дават спрямо нивото на кандидатите. Като млада компания не можем да си позволим такива компромиси.

Планирате ли нови продукти?
- В Atlassian Marketplace има голямо търсене и по-скоро става въпрос за разширяване на сегашните ни продукти, като технологиите позволяват да добавяме много възможности. Екосистемата е голяма и клиентите не искат фрагментирани решения, а нещо цялостно, за да комуникират с по-малък брой софтуерни разработчици.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 януари 2018г.
София Хотел Балкан

capital.bg/ governmentevent

Дванадесета годишна среща на бизнеса с правителството



Акценти в програмата:
Загубата на човешки капитал през последните години - колко голям е проблемът, какви са ефектите за икономиката и какви държавни политики могат да го решат
Какво може да направи правителството за задържане и развитие на човешкия капитал
Докога ще расте европейската икономика и кои политики могат да повлияят на българския пазар на труда
Ще постигне ли България устойчив ръст, докато губи човешки капитал
Как българската икономика да стане атрактивна за работещите в чужбина


Прочетете и това

VMWare нае 20 хил. кв.м офиси в Garitage Park и мести целия си екип 2 VMWare нае 20 хил. кв.м офиси в Garitage Park и мести целия си екип

Технологичната компания, която планира да удвои персонала си до 1500 души, е сключила договора в края на миналата година

23 яну 2018, 2056 прочитания

Приходите на "Стара планина холд" нарастват с 16% през 2017 г. Приходите на "Стара планина холд" нарастват с 16% през 2017 г.

Машиностроителните предприятия в портфейла увеличават продажбите си с близо една пета

23 яну 2018, 671 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

За да бъдете успешни, фокусирайте се върху крайната цел, но я разбийте на по-малки, постижими цели

На гости в рубриката "Пет минути със..." е Манди Хиксън, бивш пилот на Кралските военновъздушни сили, а към настоящия момент - лектор и коуч

Стажове, стипендии, конкурси (22-28 януари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Как да организираме по-добре работното си време

Няколко основни съвета как да бъдете по-ефективни и фокусирани

Стажове, стипендии, конкурси (8-14 януари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 декември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Още една бизнес идея

10 декара хаос в парк "Витоша"

Екоминистърът Нено Димов отново създаде казус, в който не могат да се ориентират нито институции, нито граждани

Учебната година на Румен Радев

Къде успя и в какво сбърка в първите месеци от мандата си президентът

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Две седмици в Мароко

С кола от северната до южната част на страната

Ново място: Ibeco

Ibeco е шоурум, посветен на кафето, чая и виното

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 3

Капитал

Брой 3 // 20.01.2018 Прочетете
Капитал PRO, Данъчната оценка на Гара Пионер е едва 1.5 млн. лв., началната - тайна

Емисия

DAILY @7AM // 24.01.2018 Прочетете