Още една бизнес идея
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Още една бизнес идея

Още една бизнес идея

Александра Козбунарова
9434 прочитания

© Zwift


Фотограф: Zwift
Фитнес

Колоезденето като игра

Сега ще се запитате как на никого не му е хруманло по-рано. Всеки, който поне веднъж е прекрачвал прага на фитнеса, знае кои са двете най-скучни неща там - пътечката за бягане и велотренажорът. Zwift може и да промени тази представа.

Основана през 2014 г. в Калифорния, компанията разработва софтуер, който свързва велотренажора с мултиплейър игра на монитора срещу вас. Така Zwift ви позволява чрез аватар на монитора пред себе си да изпитвате усещане все едно карате колелото си извън фитнеса по терен и в условия, които си изберете. Има и групови обиколки, в които можете да карате с произволни хора от къде ли не или пък можете да се състезавате с приятели. Освен това Zwift следи различни параметри на представянето и физическото ви състояние и ги свързва с реални данни или с услуги като Strava (социална мрежа за атлети).

Zwift не е хардуер или устройство, което просто можете да си купите, а абонаментна услуга, струваща 10 долара на месец. Нужно е и подходящо колело. Е, има и доза хардуер, която да ви осигури реално усещане - например джаджи, които да ви карат да чувствате реално напрежението, ако на екрана се изкачвате по стръмна отсечка. Според Wall Street Journal екипировката струва не повече от 200 долара. На колоездачите им трябват и умни аксесоари, които следят представянето им. Скоро се очаква в играта да бъде включено и гласово общуване, което е ключово за социалния аспект на Zwift.

Според TechCrunch моделът съчетава освен гейминг с реално физическо натоварване и състезателен дух, не на последно място, и социален аспект.

За двегодишното си съществуване софтуерът е привлякъл немалко интерес - 170 хил. регистрации и 45 млн. навъртени мили, и е обединил около себе си общност. Според екипът на Zwift средната продължителност на каране е над час - нещо, което иначе е прецедент на велотренажор във фитнес.

Следващото, което изпълнителният директор Ерик Мин е замислил, е да добави към изживяването и виртуална реалност. За негово съжаление хардуерът трябва да навакса малко в развитието си, за да са подходящи VR очилата за фитнес условия. "Целта ни е да направим това най-свързаната и социално активна фитнес платформа", коментира Мин, който работи и над идея за подобна игра за бягащи пътечки.

Амбициите на екипа на Zwift, която междувременно има 100 хил. фенове във Facebook и половин милион посещения на Youtube канала, не са останали скрити и за инвеститорите. В края на октомври компанията

приключва сделка за 25 млн. долара финансиране.

Технологии срещу глада

Източник: schutterstock

"Смятам, че гладът в развития свят е най-глупавият проблем, защото с всички технологии, които имаме, не би трябвало да съшествува", категорична е Комал Ахмад. Тя е завършила международно здравеопазване и глобално развитие в University of California и е основателката на Copia - стартираща компания, която използва мобилно приложение, за да преразпределя ненужната за едни храна към други, вместо тя да попада в контейнера.

В САЩ около 40% от цялата налична храна се изхвърля, в EС годишно в кофата попадат средно 88 млн. тона на стойност около 143 млрд. евро, за България количеството е 670 т. Всичко това годна храна - с лоша опаковка и неподходяща за витрина в супермаркет, останало от сготвеното за обедно меню в ресторант. Даряването на храната вместо изхвърляне е трудно по каналния ред заради специфичните изисквания на някои благотворителни организации.

През 2012 г. на Комал Ахмад й хрумва, че по същия начин, по който стартъпите в Сан Франциско използват алгоритми, за да организират доставки на храна, може да се намали и изхвърлянето на храна. Така след завършването си тя наема софтуерни инженери, които създават апликация, с която местни бизнеси се свързват с благотворителни организации, за да обменят информация кой с какво разполага и кой от какво се нуждае. В момента, в който връзката е установена, шофьор на Copia тръгва, за да осъществи доставката.

За четири години от съществуването си моделът успява да преразпредели близо 400 т между 150 клиенти в Калифорния, като така спомага и за спестяването на 4.9 млн. долара от такса смет. За да запазят устойчивостта на модела, Ахмад заедно с нейните осем сътрудници и 200 почасови шофьори се променят от НПО към организация със стопанска цел. Copia се оглежда за разширение към Бостън, Ню Йорк и Чикаго, а според електронното издание Fast Company Германия и Австрия проявяват интерес към модела, за да се справят по-ефективно с изхранването на мигранти и бежанци.

Фотограф: Zwift
Фитнес

Колоезденето като игра

Сега ще се запитате как на никого не му е хруманло по-рано. Всеки, който поне веднъж е прекрачвал прага на фитнеса, знае кои са двете най-скучни неща там - пътечката за бягане и велотренажорът. Zwift може и да промени тази представа.

Основана през 2014 г. в Калифорния, компанията разработва софтуер, който свързва велотренажора с мултиплейър игра на монитора срещу вас. Така Zwift ви позволява чрез аватар на монитора пред себе си да изпитвате усещане все едно карате колелото си извън фитнеса по терен и в условия, които си изберете. Има и групови обиколки, в които можете да карате с произволни хора от къде ли не или пък можете да се състезавате с приятели. Освен това Zwift следи различни параметри на представянето и физическото ви състояние и ги свързва с реални данни или с услуги като Strava (социална мрежа за атлети).

Zwift не е хардуер или устройство, което просто можете да си купите, а абонаментна услуга, струваща 10 долара на месец. Нужно е и подходящо колело. Е, има и доза хардуер, която да ви осигури реално усещане - например джаджи, които да ви карат да чувствате реално напрежението, ако на екрана се изкачвате по стръмна отсечка. Според Wall Street Journal екипировката струва не повече от 200 долара. На колоездачите им трябват и умни аксесоари, които следят представянето им. Скоро се очаква в играта да бъде включено и гласово общуване, което е ключово за социалния аспект на Zwift.

Според TechCrunch моделът съчетава освен гейминг с реално физическо натоварване и състезателен дух, не на последно място, и социален аспект.

За двегодишното си съществуване софтуерът е привлякъл немалко интерес - 170 хил. регистрации и 45 млн. навъртени мили, и е обединил около себе си общност. Според екипът на Zwift средната продължителност на каране е над час - нещо, което иначе е прецедент на велотренажор във фитнес.

Следващото, което изпълнителният директор Ерик Мин е замислил, е да добави към изживяването и виртуална реалност. За негово съжаление хардуерът трябва да навакса малко в развитието си, за да са подходящи VR очилата за фитнес условия. "Целта ни е да направим това най-свързаната и социално активна фитнес платформа", коментира Мин, който работи и над идея за подобна игра за бягащи пътечки.

Амбициите на екипа на Zwift, която междувременно има 100 хил. фенове във Facebook и половин милион посещения на Youtube канала, не са останали скрити и за инвеститорите. В края на октомври компанията

приключва сделка за 25 млн. долара финансиране.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    jordani avatar :-|
    jordani

    А бе това да изпитваш реални усещания от физическите усилия, не се ли постига с права лопата? Или мотика?
    Като например да си пострижеш тревата сам, без да викаш градинар !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK