Смъртта на СОМАТ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Смъртта на СОМАТ

Смъртта на СОМАТ

Най-голямата превозваческа компания в страната се срина, като приходите й за шест години се свиха десет пъти, започна и разпродажба на недвижими имоти

Калина Горанова
124114 прочитания

© Юлия Лазарова


- Проблемите започват с арест на сина на основателя Вили Бетц - Томас и катастрофират с договор за доставки в Афганистан.

- Сега текат разпродажби и създаване на нови малки наследници от отломките на групата в опит нещо все пак да възкръсне. А вносителят на Mercedes в България скоро ще е с нов съдружник.

Автор: Капитал
Автор: Капитал
Автор: Капитал
Автор: Капитал

Или добро, или нищо... като за мъртвец. През последните няколко години тази максима важи в пълна степен за СОМАТ, компанията от която всички в транспорта са се учили, но никой не казва на глас, че вече не е сред живите на пазара.

Гордостта на соца,беше приватизирана през 1994 г. и стана част от германската група Willi Betz. Дълги години дружеството продължи да бъде номер едно по приходи в автомобилните превози. От края на 2010 г. СОМАТ се разгърна на още по-широк фронт - през бившите съветски републики до Афганистан, където превозваше храните за американските военни части. Две години по-късно приходите й надхвърлиха 320 млн. лв. и за невъоръженото око пътят изглеждаше безоблачен.

Днес СОМАТ вече съществува само на хартия. Приходите й за 2015 г. са едва 32 млн. лв., т.е. срив от 10 пъти. Компанията и близките до нея дружества разпродават активи, за да погасява задължения към банки, лизингови компании, доставчици, шофьори. Точно 575 ремаркета стоят блокирани в Афганистан. Водят се арбитражни дела между нея и компанията, осигурила й превозите за размирната държава. Част от работата на СОМАТ е поета от три малки нови компании, които са си разпределили вътрешните хладилни превози, тези в страни от Европейския съюз и на автомобили с автовози. А транспортните компании, любители на марката Mercedes, се чудят каква ще е съдбата на другото основно дружество на групата Willi Betz в България - вносителят на марката "Балкан стар".

Накратко - огромното дружество с десетилетна история, с около 900 камиона и разработени пазари, се срива, като това става тихо и извън полезрението на публиката. В смъртта на СОМАТ може да не е имало умисъл, но в основата на болестта стои фатално мениджърско решение - всички яйца да бъдат натоварени в погрешния хладилен камион и запратени в Афганистан, където компанията изпява лебедовата си песен. Сега текат разпродажби и създаване на нови малки наследници от отломките на групата в опит нещо все пак да възкръсне.

Томас Бетц продължи бизнеса на баща си
Фотограф: Михаил Вълканов

Спорният Томас Бетц

Семейство камионджии, които поне веднъж годишно, без значение че са собственици, се качват на камиона и работят като обикновени шофьори. Така описват фамилията Бетц тези, имали допир с бащата Вили, основател на гиганта Willi Betz, починал в края на миналата година, и сина му Томас. И докато бащата създава компанията Willi Betz през далечната 1945 г. сам, започвайки от един камион, и я превръща в автомобилен гигант, синът Томас не успя да изгради безупречна репутация.

Томас, чийто девиз е, че човек може да загуби пари няколко пъти, но името си - само веднъж, през есента на 2005 г. е арестуван на летището в Мюнхен при завръщането си от България заради подозрения, че е раздавал подкупи. Според обвинението за периода 1999 - 2002 г. той е корумпирал висши държавни чиновници от бившите съветски републики. Благосклонността на администрацията е била нужна, за да се получат нелегално транспортни разрешителни. Отделно Willi Betz е наемала източноевропейски шофьори, които да извършват превози без необходимите документи и без осигуровки, като по този начин са спестени милиони евро. По-голямата част от тях са били от България.

През 2008 г. след 2 години и половина в предварителния арест, Томас Бетц е осъден на 5 години затвор и да плати 2.1 млн. евро. Той подписва споразумение с властите и оставащите години са условни, като глобата за печалбите, постигнати с непозволени практики за групата Willi Betz, според германските медии е 15 млн. евро. А Suddeutsche Zeitung добавя, че допълнително трябва да се платят още 20 млн. евро заради невнесените осигуровки, като щетите за германската държава се изчисляват на 50 млн. евро. Томас Бетц желае да стане швейцарски гражданин, като според близки до СОМАТ финансовите проблеми за българското дружество започват да се усещат още през 2008 г.

Пътят надолу

От въпросната година, по думите на запознати с процесите от онзи период, започнали да се бавят плащания към подизпълнители превозвачи, а от 2009 г. - и заплатите на служителите в компанията, казват работили за СОМАТ. Това, което се вижда от отчетите на компанията назад през годините, е, че нетните парични потоци от оперативна дейност са отрицателни през 2008 г., на следващата са малко над нулата, а през 2010 г. са минус 19.3 млн. лв.

През 2000 г. е създадено дружеството "Виена реал естейт", собственост на австрийския "ВХО холдинг", част от групата Betz, с идеята да управлява огромните имоти на СОМАТ, като бази в София, Видин, Пазарджик, Свиленград и почивни бази в Кошарица, Доспат и т.н. През годините част от активите са прехвърлени към него, като по думите на запознати със задълбочаването на проблемите на компанията майка започнало и ипотекиране на имоти, като "Виена реал естейт" става солидарен длъжник. От имотния регистър се вижда, че през октомври 2006 г. има вписване на ипотека срещу заем от 5.95 млн. швейцарски франка от "Кодекс сосиете финансиер", като обезпечение са земи в Горубляне. В края на декември 2007 г. Райфайзен банк заедно с "Пиреос" са дали кредит от 17 млн. евро с ипотека на същите терени и сгради в Горубляне. От обезпеченията се вижда, че тези заеми през годините са били прехвърляни и цедирани и към други банки. От средата на 2008 г. "Райфайзен" добавя и кредит от 3.8 млн. евро за парцел от 14 дка.

Неофициалните тежки подозрения на близки до бизнеса на СОМАТ се въртят около семейството - поле, в което никога нищо не може да се твърди със сигурност. Съмненията стигат дотам, че собственикът Томас Бетц не е искал да дели наследството с останалите наследници на Вили Бетц и е предпочитал да помогне на себе си и на компанията майка. Ролята на бащата Вили остава неясна. По-умерените коментатори са на мнение, че когато майката боледува и има сериозни финансови затруднения, няма как това да не се отрази на дъщерите. Има и обективни пазарни фактори, извън тези с германските власти, като световната криза, която няма как да не се отрази на даден превозвач, возещ основно за индустрията. Така мненията се разминават дали краят на СОМАТ е бил предопределен заради проблемите на майката и собственика, или е единствено заради злощастния договор за превози към Афганистан.

Затъването в Афганистан

Големите приходи на компанията през 2011 и 2012 г. се дължаха именно на превозите й за американската армия в Афганистан. Конкретно договорът е подписан между СОМАТ и Supreme Group. Компанията е със седалища в Дубай и Франкфурт, като тя има договор за доставки на храни за американските части в Афганистан, а СОМАТ се явява неин поддоставчик. Храните се транспортират с контейнеровози до Рига, оттам с камиони на СОМАТ пътуват до Термез, Узбекистан, откъдето се поемат от афганистански подизпълнители.

Афганистанските власти обаче откриват нередности с доставките. Supreme има и съдебни проблеми в САЩ (на страницата на американското министерство на правосъдието се вижда, че през 2014 г. Supreme Foodservice се е признала за виновна и се е съгласила да плати 434 млн. долара заради измами назад във времето по договорите за доставки на храни и напитки за американската армия в Афганистан). Всичко това довежда до предсрочно прекратяване на договора две години по-рано от предвиденото. Българският превозвач обаче трябва да продължи да плаща лизинговите вноски на превозните средства и този договор завлича компанията с огромни разходи. Тя има трудности с плащанията към афганистански подизпълнители (с които към днешна дата компанията почти се е разплатила).

Точно 575 ремаркета на дружеството все още са блокирани в Афганистан (официално - заради проблеми с митническите документи на Supreme, а неформално - и заради разплащанията на СОМАТ). От българската компания изчисляват този мъртъв актив на стойност 10 млн. евро. Отделно са разходите за паркинг, охрана и т.н. Сагата продължава, като има и арбитражно дело, което първо се е водило в Ню Йорк, но впоследствие се гледа във Франкфурт, като претенциите на СОМАТ към Supreme са за 25 млн. долара. От компанията не отговориха дали другата страна има насрещен иск, каквато е обичайната практика, като по непотвърдена от "Капитал" информация насрещната страна имала иск заради рекламации и развалени стоки за 20 млн. долара.

Разчистване на сметки

След затъването в Афганистан с изчистването на различните задължения на СОМАТ и продажбата на ненужните активи е натоварен Владимир Иванов, който е част от екипа на "Балкан стар" от 2002 г. и сега е прокурист на компаниите от групата. Когато се заема със задачата, дългът е бил около 15 млн. лв., като към момента са останали 5.5 млн. лв. обезпечени задължения. Иванов казва, че дружеството вече се е разплатило с банките. Планът е до края на ноември да се погасят и дълговете към последното лизингово дружество. В процес е плащането на задълженията към НАП и доставчици, като в списъка са и редица висящи възнаграждения към шофьори. От търговския регистър пък става ясно, че наложените запори от страна на част от бившето ръководство върху дялове на СОМАТ в някои от компаниите на групата заради неизплатени заплати наскоро са вдигнати. Задълженията на СОМАТ към компанията майка са били изчистени с прихващания на фирми от цялата група.

Продажбата на активи е в ход. В края на 2015 г. "Виена реал естейт" например продава имот на "Мото-Пфое" за 2.7 млн. лв. През тази есен стана ясно, че "Спиди груп" планира да купи логистичната база на СОМАТ в Горубляне. Продавач е "Виена реал естейт", като то има задължения към свързани лица от 58 млн. лв. към 2015 г. Според отчета на компанията продавач активът е оценен на 63.5 млн. лв. Това е една от най-големите имотни сделки на годината, тъй като се продават сгради с площ над 40 хил. кв.м. През лятото е продадена и транспортно-логистичната база в Пазарджик, като това ще помогне за погасяването на още дългове.

Разчистването на задълженията на СОМАТ е важно за собственика, но не е ясно след продажбата на всичко колко ще остане в компанията, за да има рестарт.

Синовете на СОМАТ

Колкото до бъдещето на международно ниво, компанията Internationale Spedition Willi Betz била напълно реконструирана чрез оптимизация (видна от таблицата), като почти всички задължения към банките са погасени, посредством продажбата на активи, обясниха от Willi Betz. Пак оттам коментираха, че брандът СОМАТ ще бъде запазен, но за момента няма никакви бизнес активности. "В краткосрочен план такива се предвиждат в Близкия и Средния изток, основно в Иран и на по-късен етап и в Ирак", продължават от компанията майка.

Към момента бившият транспортен гигант СОМАТ може да бъде открит да вози под три нови имена. Това са дружествата "Евротранспорт 2000", "Кар транспортер" и "КНС - Кериер нетуърк сълюшън". Първата е наследила вътрешните хладилни превози на СОМАТ и клиентите му, като вози основно за някои от големите вериги за бързооборотни стоки. Втората е поела автовозите, т.е. транспортирането на автомобили. А третата - превозите на СОМАТ между страните в Западна Европа. За 2015 г. трите компании имат общо 74 млн. лв. приходи.

Новото трио няма недвижимо имущество. От Willi Betz не отговориха с колко превозни средства разполагат трите компании, като обясниха само, че част от тях са били на СОМАТ и са с изплатен лизинг, а за други трите компании са поели изплащането на лизинговите вноски. Първата разполага с 45 хладилни камиона и с 10 неспециализирани. "КНС - Кериер нетуърк сълюшън" притежава 90 нови влекача и 140 полуремаркета, а за "Кар транспортер" няма информация. При "Евротранспорт 2000" и "Кар транспортер" собствеността води до Швейцария, а "КНС - Кериер нетуърк сълюшън" е на регистрираното в Австрия Vienna Transport. Така гигантът вече го няма, а рестартът ще е микроскопичен.

Нов инвеститор в "Балкан стар"

Един от големите въпроси, които вълнуват превозвачите с афинитет към камионите на Mercedes, а и другите любители на бранда леки автомобили, е какво ще е бъдещето на "Балкан стар". Тя е част от групата Willi Betz и започва своята дейност през 1992 г. като генерален представител на марката Mercedes-Benz в България. Проблемите на групата майка се отразиха и на имиджа на търговеца на автомобили и дори в бранша се появиха твърденията, че Mercedes ще смени генералния си представител.

Пред "Капитал" от Willi Betz съобщиха, че са в преговори със стратегически инвеститор, който да влезе в бизнеса на българската компания, като преговорите с него се очаква да приключат през първото тримесечие на 2017 г. и тогава ще може да се дадат повече детайли около сделката, тъй като споразумението за конфиденциалност със производителя на бранда Daimler забранява това. От Willi Betz коментираха, че очакват разширение на дейността и увеличение на пазарния дял през 2017-2018 г., което щяло да дойде и от откриването на нов търговски център около София.

- Проблемите започват с арест на сина на основателя Вили Бетц - Томас и катастрофират с договор за доставки в Афганистан.

- Сега текат разпродажби и създаване на нови малки наследници от отломките на групата в опит нещо все пак да възкръсне. А вносителят на Mercedes в България скоро ще е с нов съдружник.

Автор: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    bai_toz avatar :-|
    Без коз

    Много хубава статия!
    Браво на г-жа Горанова.
    Само с това " той е корумпирал" не мога да се съглася.Корупцията не е плюене или боядисване,не може да стане едностранно.При корупцията има 2 или повече страни и тогава се получава ВЗИМОДЕЙСТВИЕТО! Пък и бившите съветски републики не се славят като място на почтенни служители.Всъшност това важи в пълна сила и за бившите соц.страни.

    Хубав и изчерпателен анализ.

  • 2
    hamiltonf1 avatar :-|
    hamiltonf

    Разрастването просто беше достигнало нива, които трудно се диспечират, липсвал е сериозен анализ на риска, а непрекъснатите ипотеки са стрували на фирмата оборотни средства, заплащани за лихви на банките...

  • 3
    deaf avatar :-|
    deaf

    [quote#1:"Без коз"]При корупцията има 2 или повече страни и тогава се получава ВЗИМОДЕЙСТВИЕТО! [/quote]

    До коментар [#1] от "Без коз":

    Забравил си най-важното допълнение на определението за корупция. Корумпираните две или повече страни ограбват третата страна-обикновеният,честен данъкоплатец.

    СОМАТ бяха "голяма работа" навремето. От статията се разбира,че компанията се е разпаднала на три по-малки компании,което впрочем се случи и с много други гигантски държавни фирми от времето на соца. Пишете какво стана с любимият на пролетариата "Винпром"?

  • 4
    tribiri avatar :-|
    tribiri

    Язък, че разсипахме ЖП транспорта за да може Вили Бец да пълни гуша.

  • 5
    2.5 avatar :-?
    2.5

    "През тази есен стана ясно, че "Спиди груп" планира да купи логистичната база на СОМАТ в Горубляне."

    Всеки може да направи аналогия с това как са изчезнали динозаврите...

  • 6
    smahnat avatar :-P
    Дъската ми хлопа

    [quote#1:"Без коз"]Хубав и изчерпателен анализ.[/quote]

    [quote#1:"Без коз"]Много хубава статия! [/quote]
    Кое? От текста излиза, че СОМАТ пътува до Термез, Узбекистан. Оттам товарите се поемали от афганистанци; и в същото време - 900 камиона били блокирани в Афганистан. Хем са там, хем ги няма, хем не пътували, хем затънали. Подхвърлени 4 факта за корупция, но с помилвани субекти - само това е безспорно; крадат служителите на народите по всички земни ширини. И дължини.

  • 7
    alexander97 avatar :-|
    Alexander97

    Няма пряка връзка със статията, но се сетих - на 11 ноември 1989 г на ул. Раковска грейна първият магазин за леки коли на Мерцедес. Съобщението беше във вечерните новини на Първа програма. Не повярвах. Облекох се и отидох да видя - истина беше!
    Комунетата се бяха приготвили за капитализЪма!

  • 8
    velian avatar :-|
    volarok

    Бец не мирясаха, докато не унищожиха СОМАТ. Мисля, че камионите на предприятието бяха над 3000, а 900 може да са били само в София. Експлоатационни поделения /така се казваха местните клонове/ имаше още и в Бургас, Русе и Пазарджик, а от средата на 1980-те и във Видин. Във всяко от тях имаше по 400-500 влекача от марките Берлие /до 1970-те години/, Мерцедес, Волво и Фиат-Ивеко.
    Ето, че и германците могат да са тъпи и продажни. Камионаджии, какво да ги правиш. Сталин навремето на парада ги е поздравявал със: "Здравствуй, сган непоправимая!"

  • 9
    erebus avatar :-|
    'ΕΡΕΒΟΣ

    Много народ се налапа от СОМАТ !

  • 10
    k73 avatar :-|
    k73

    Единственото предприятие за което ни завиждаха на запад през социализма беше Сомат. За да го сринат решиха да създадат размирици в държавата и насъскаха българските турци да искат автономия. ЦРУ успя. Но ето ,че такива гиганти по количество могат да се управляват само от българи , не и от германци.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK