Уроците на Volkswagen
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Уроците на Volkswagen

Уроците на Volkswagen

Година след Дизелгейт

3012 прочитания

© Arnd Wiegmann


Световната корпоративна история е виждала много скандали, оставили след себе си трупове на компании. Който е бързал да погребе Volkswagen обаче, може и да е прибързал - т.нар. Дизелгейт разтърси автоиндустрията и сметката за германския гигант се увеличава с всеки ден. Но по всичко изглежда, че той няма да е нейният Enron момент - групата постепенно се справя с трудностите, и продължава да увеличава производството си, което парадоксално й дава дори шанс да излезе по-силна от скандала, който преди година изглеждаше дълбок като гроб.

Големи разходи

Година след като властите в САЩ разкриха, че компанията е използвала софтуер, който преправя реалните резултати на отделяните вредни емисии, банковата сметка на Volkswagen е олекнала с над 16 млрд. долара, като се очакват още разходи за компанията. Първоначално групата беше заделила 7.3 млрд. долара, след което сумата стана 16.2 млрд., а последната поправка показва бюджет от 19.9 млрд. (виж инфографиката), които покриват глоби и изкупуване на колите, произведени от Volkswagen между 2009 и 2015 г.

Добрите новини за изпълнителния директор Матиас Мюлер са, че в края на октомври американският съдия Чарлз Брайер, който разглежда голямото дело срещу Volkswagen, най-накрая обяви, че компанията ще трябва да заплати 14.7 млрд. долара, които да отидат за изкупуването на всички коли с двулитров двигател, произведени между 2009 и 2015 г. и продадени на територията на САЩ. Макар и за огромна сума, решението позволява на Volkswagen най-накрая да започнe да планира посоката си след скандала.

Блясъкът на чистото бъдеще

Едва ли някой ще вещае безоблачни дни, но и тътенът на бурята вече го няма. Извън огромния удар върху бизнеса на компанията в САЩ (където производителят реализира около 5% от продажбите си), Volkswagen продължава да бъде лидер на глобалния пазар заедно с Тoyota и дори е възможно да се изкачи на първото място по произведени автомобили до края на 2016 г. За първите девет месеца на годината и двете компании са произвели точно по 7.609 млн. автомобила, като до момента японската група води с малко над 300 коли. Производството е далеч по-добър показател за тенденциите в индустрията от този за продажбите, тъй като се срещат недобри практики в регистрациите и отчетите на производители за пласираните автомобили (виж таблицата).

Иронията е, че ако Volkswagen оглави сектора, ще достигне поставената цел от бившия изпълнителен директор - напусналия след скандала Мартин Винтеркорн, който искаше VW да стане най-големият производител в света до 2018 г. С оставката му Стратегия 2018 беше безславно пенсионирана и заменена с далеч по-неагресивната Стратегия 2025.

А тя предвижда тотално преобръщане на фокуса на групата към електромобилите, автономните коли и мобилните услуги. За целта Volkswagen ще създаде 13-и нов бранд в групата, където най-бързо ще бъдат прилагани новите тенденции и иновации в автомобилния сектор. В следващите девет години на пазара ще бъдат пуснати 30 нови модела коли на ток. Инвестиционният план е огромен по мащаб и планиране и по тази причина групата иска бързо да приключи с Дизелгейт. Всъщност скандалът води до промени и преструктуриране в гиганта, които без него щяха да се случат далеч по-бавно и трудно. "Начинът, по който вече работим, е драматично различен. Трябва да мислим в съвсем нови рамки и да търсим решения с партньори извън групата", казва Юрген Щакман от управителния съвет на VW. За целта екипът му се мести от Волфсбург в Берлин, за да работи със стартъпи и фирми от дигиталната сфера.

Промените ще доведат и до редица сътресения вътре в групата, като очакванията са преминаването към електромобили и автономни коли да доведе до съкращаването на 25 000 работни места, съобщи Frankfurter Allgemeine Zeitung. Вестникът цитира Карлхайнц Блесинг от управителния съвет, според когото ще са нужни по-малко хора при сглобяването на електрически двигатели спрямо тези с вътрешно горене. Намаляването на персонала ще стане чрез достигането на пенсионна възраст на част от сегашните служители.

САЩ ОК, а другите?

Странният факт досега е, че големите разходи на Volkswagen са изцяло насочени към САЩ, което не отговаря на пазарния дял на страната. Общият брой засегнати от скандала коли е 11 млн., от които в САЩ са продадени едва 500 хил. За момента обаче от страна на европейските държави няма големи искове, подобни на тези в САЩ, където скандалът бе с непрекъснато медийно покритие. Освен че Volkswagen бе осъдена да изкупи колите си обратно, компанията ще трябва да задели и сериозна сума, която да иде за кампании в подкрепа на опазването на околната среда. Вера Йоурова, еврокомисар за правосъдието и правата на потребителите, неотдавна поиска от Volkswagen да бъде обърнато повече внимание на засегнатите клиенти на европейския пазар. По наблюдения от пазара обаче самите потребители на Volkswagen в Европа не желаят да търсят правата си така настоятелно, както американските.

Световната корпоративна история е виждала много скандали, оставили след себе си трупове на компании. Който е бързал да погребе Volkswagen обаче, може и да е прибързал - т.нар. Дизелгейт разтърси автоиндустрията и сметката за германския гигант се увеличава с всеки ден. Но по всичко изглежда, че той няма да е нейният Enron момент - групата постепенно се справя с трудностите, и продължава да увеличава производството си, което парадоксално й дава дори шанс да излезе по-силна от скандала, който преди година изглеждаше дълбок като гроб.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    bobsyn avatar :-|
    Batezuzi

    Нищо изненадващо. Американците ползват всеки удобен случай да изкарат пари. Все едно е безкрайно сложно да се сравни изминатото разстояние със зареденото гориво и да се намери тази информация преди да се купи кола. Най-вероятно точно и затова европейците не се оплакват, а да не забравяме, че ако толкова голям автомобилен производител затвори много хира остават без работа в Европа.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK