Ниският полет на цените

Нискотарифните компании са готови да жертват печалбата си за по-голям пазарен дял

   ©  Надежда Чипева

От началото на тази година цените на билетите при големите нискотарифни компании в Европа са паднали с 10%. Ако сте пътували в последната година, със сигурност сте го забелязали. Компании като Ryanair, Wizz и easyJet са в неспирна война за територия. За момента победител е ирландската Ryanair, която превозва около 120 милиона пътници годишно, а целта е до 2024 г. броят им да нарасне двойно. Всичко изглежда прекрасно, ако сте потребител – пазарната икономика действа, а конкуренцията е убийствена, което води до все по-ниски цени и по-добро обслужване.

Трудностите в сектора обаче не са малко. Никой не знае колко точно време ще продължи периодът на ниските цени и дали тази стратегия въобще ще проработи. Нито дали Европа няма да се сбогува с част от авиокомпаниите си заради недостатъчно големия пазар.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
13 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    baby_doll avatar :-|
    еМа
    • - 15
    • + 4

    Колкото искате ми хвалете райънер, понвече няма да се вържа. За всяко нещо си плащаш, само дето няма такса облегалка на седалката. Освен това не можели да ни дадат дори и две седалки една до друга... Добре по дяволите какво да правим като сме с 2-годишно дете. Само да седи?!?! Нямам думи просто, безобразие.

    Нередност?
  • 2
    spanopolski avatar :-|
    spanopolski
    • - 4
    • + 12

    До коментар [#1] от " еМа ": Ако искате конкретни места, тогава плащате.. Просто е.

    Нередност?
  • 3
    mminchev avatar :-|
    Милен Минчев
    • - 11
    • + 10

    Пътувал съм с почти всички действащи нискотарифни компании и докато при Уиз се чудиш дали няма да ти преместят полета за друг ден, то при Раян еър е съвсем друга песен. Още с резервирането на билета започваш да си мислиш дали изобщо ще летиш, когато, където и както трябва. Безумните такси, безумните часове на полети безумните летища, на които кацат(това се отнася за всички бюджетни авиолинии) са част от преживяването. Трябва да си призная, че първият (и последен път), когато пътувах с тях се охарчих значително над предвиденото, защото има неща, които няма как да ги знаеш, докато не ги изпиташ на собствената си глава. Увеличаването на броя на пътници на тези паразитни компании ощетяват наистина стойностните европейски авиокомпании. Щом големите компании започват да мислят алтернатива как да излязат на печалба и имат намерение да спират да летят на малки разстояние то това значи, че след 20 години, както е планът на Раян, нискотарифните компании ще са картел в Европа и ще започват да качват цените, което означава все по-ниско качество(ако е възможно да има по-ниско от това) на все по-високи цени. Нискотарифните компании са като споделеното пътуване, може да ти е относително по-евтино, но не е нито по-удобно, нито по-спокойно, а и винаги трябва да имаш едно, даже две наум.

    Нередност?
  • 4
    smileislife avatar :-?
    SML
    • - 6
    • + 3

    До коментар [#3] от "Милен Минчев":

    Определено тенденцията на нискотарифните авиокомпании е да правят пътуването все по-неприятно и по-неприятно. Имаш чувството, че не си в самолет, а в маршрутка.

    Нередност?
  • 5
    kiro1234 avatar :-|
    kiro1234
    • - 5
    • + 2

    Скоро се очаква и сектор за правостоящи в самолета, както беше преди на стадионите на Острова.
    Но това е положението мизерия но с мисъл и защита на пътника 😀

    Нередност?
  • 6
    kireto avatar :-P
    Кирето
    • - 4
    • + 4

    Разликата между Уиз-а и Бритиша е някакви си 60-70 паунда... Дето се вика въпрос на нужда и бюджет... Това за Лондон-София.

    Нередност?
  • 7
    alexi avatar :-|
    Ал Бънди
    • - 1
    • + 3

    [quote#6:"Кирето"]Разликата между Уиз-а и Бритиша е някакви си 60-70 паунда... Дето се вика въпрос на нужда и бюджет... Това за Лондон-София.[/quote]

    Някакви си, но повечето българи не изкарват толкова пари за часовете които трае полета!

    Нередност?
  • 8
    alexi avatar :-|
    Ал Бънди
    • - 2
    • + 2

    Не очаквах толкова несериозна статия от Капитал! Авиационния пазар в Европа расте с много по ниски темпове от колкото нискотарифните компании по простата причина, че много традиционни авиокомпании или фалираха или драстично си намалиха капацитета. Така погледнато ръстът на нискотарифните авиокомпании не е чак толкова голям. Освен това всички нискотарифни авиокомпании работят на много добра печалба, докато традиционните авиокомпании са на ръба на фалита.
    Нискотарифните компании имат мегдан още да намаляват цените и с това да си увеличават пътниците, докато традиционните авиокомпании рано или късно ще предадат целия пазар.

    Нередност?
  • 9
    alexi avatar :-|
    Ал Бънди
    • - 1
    • + 6

    [quote#4:"FvH"]Определено тенденцията на нискотарифните авиокомпании е да правят пътуването все по-неприятно и по-неприятно. Имаш чувството, че не си в самолет, а в маршрутка. [/quote]

    Цените обаче също са като в маршрутка :) Преди 10 години 250-300 евро за полет в Европа беше нормална цена, докато сега има цени и по 10-20 евро, но масово може да се пътува за 50-100 евро. Летенето от привилегия на избрани богаташи се превърна в масов транспорт!

    Нередност?
  • 10
    alexi avatar :-|
    Ал Бънди
    • - 1
    • + 5

    [quote#3:"Милен Минчев"]Пътувал съм с почти всички действащи нискотарифни компании и докато при Уиз се чудиш дали няма да ти преместят полета за друг ден, то при Раян еър е съвсем друга песен. Още с резервирането на билета започваш да си мислиш дали изобщо ще летиш, когато, където и както трябва. Безумните такси, безумните часове на полети безумните летища, на които кацат(това се отнася за всички бюджетни авиолинии) са част от преживяването. [/quote]

    Ryanair са една от най-точните авиокомпании в Европа. Защо пишеш лъжи? За какви неудобни часове говориш след като Ryanair и Wizz air летят от 6часа сутринта до полунощ? По всякакво време има полети! Какво означава безумни такси? Плащаш само това което ползваш, а не те карат да плащаш за нещо което не ползваш! Терминал 1 е на 300 метра от Терминал 2. Какво му е безумното?

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал