Ниският полет на цените
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ниският полет на цените

Ниският полет на цените

Нискотарифните компании са готови да жертват печалбата си за по-голям пазарен дял

25107 прочитания

© Надежда Чипева


От началото на тази година цените на билетите при големите нискотарифни компании в Европа са паднали с 10%. Ако сте пътували в последната година, със сигурност сте го забелязали. Компании като Ryanair, Wizz и easyJet са в неспирна война за територия. За момента победител е ирландската Ryanair, която превозва около 120 милиона пътници годишно, а целта е до 2024 г. броят им да нарасне двойно. Всичко изглежда прекрасно, ако сте потребител – пазарната икономика действа, а конкуренцията е убийствена, което води до все по-ниски цени и по-добро обслужване.

Трудностите в сектора обаче не са малко. Никой не знае колко точно време ще продължи периодът на ниските цени и дали тази стратегия въобще ще проработи. Нито дали Европа няма да се сбогува с част от авиокомпаниите си заради недостатъчно големия пазар.

Още, още и още

За момента стратегията на големите компании в Европа може да бъде обяснена с една максима - "Още, още и още". Цените стават още по-ниски, превозват се още повече пътници и темповете на растеж стават още по-големи. Тази стратегия обаче не изглежда стабилна, макар до момента да се изпълнява. Ирландският превозвач Ryanair, който е далеч пред всички останали в сектора по брой пътници, обяви през тази година плановете си до 2024 г., предвиждащи фирмата да превозва по това време 180 млн. пътници годишно. Още преди да е завършила 2016 г. обаче, целите вече са променени на 200 млн. пътници годишно, което би означавало всяка година авиокомпанията да добавя поне по 10 млн. нови пътници. За момента тази прогноза изглежда реалистична – в последните две години Ryanair расте с около 20 млн. пътници за година - растеж, който другите компании могат да достигнат само процентно, но не и в реално изражение в брой пътници.

Ако през 2010 г. Ryanair е превозила малко над 72 млн. пътници, през 2015 г. броят им е 101 млн., а през тази година се очаква да бъде около 120 млн. Най-вероятно за шест години Ryanair вече ще е удвоила броя превозени пътници и спокойно (доколкото може да бъде спокойна обстановката в този сектор) ще се насочи към следващата си, още по-голяма цел. Групата от Дъблин е далеч пред всички останали в Европа и разширява постоянно не само броя на обслужените клиенти, но и на дестинациите. В световен мащаб тя е на второ място зад американския превозвач Southwest Airlines, който е обслужил близо 145 млн. пътници през 2015 г. Възможно е Ryanair да задмине дори щатската компания, ако наистина спази амбициозните си планове.

За сравнение, друга много позната компания на българските клиенти – унгарската Wizzair – е увеличила повече от трикратно броя на превозваните от нея пътници между 2010 и 2015 г. до близо 20 млн. пътници. Растежът, изглежда, ще продължи да бъде внушителен, след като само до октомври тази година компанията е надминала бройката от 19 млн. и във всеки месец от втората половина на годината добавя по още поне 2 млн. пътници към сметката си. Въпреки сериозния си растеж обаче Wizz трудно може да се добере до мащабите на Ryanair.

Подводният камък се казва Остров

Плановете за растеж на компаниите бързо могат да се окажат неактуални, ако Великобритания напусне единния европейски пазар. За момента Brexit тъне в неизвестност, след като британският Висш съд се произнесе, че решението трябва да бъде гласувано и в британския парламент. Самият референдум обаче донесе достатъчно сътресения на сектора и накара Ryanair да промени прогнозите си за годишни печалби с поне 100 млн. евро надолу. Същото се случи и с традиционните авиокомпании като Lufthansa, British Airways и Air France. Печалбите на всички в индустрията зависят от трусовете, които преживява британският паунд, но това важи с още по-висока степен за Ryanair, които са базирани в Ирландия. Майкъл О'Лийри, главният изпълнителен директор на компанията, вече има план как в бъдеще да компенсира загубите от Великобритания – като пренасочи трафика към Франция, Белгия и Германия.

Поведението на О'Лийри може да изглежда странно за някои – да знаеш, че печалбите ти ще претърпят сериозни трусове, но в същото време да промениш целите си за разширение с още по-високи. Точно това поведение обаче идеално описва какво е мисленето в Ryanair и доколко е склонна компанията на риск. Бизнесменът иска изцяло да завземе европейския пазар, без да дава възможност на конкурентите си да дишат. Политиката на крайности обаче може да се окаже и пагубна за ирландската компания. В момента климатът в сектора е благоприятен за Ryanair, но няма никакви гаранции, че той няма да се промени в следващите осем години. Дори напротив, предвид промените в политическата обстановка в Европейския съюз на национално и наднационално ниво, бизнес климатът най-вероятно ще претърпи сериозни изменения, за които е невъзможно да се предвиди как биха се отразили на плановете на превозвачите.

Brexit се отразява тежко и на втората по големина нискотарифна компания в Европа – британската easyJet, която отбелязва първи спад на печалбите от 2009 г. насам. Подобно на О'Лийри изпълнителният директор на easyJet Каролин Маккол също не намира причини за безпокойство и очаква ефектите да бъдат краткосрочни. Един "твърд Brexit" би се отразил най-тежко именно на британската easyJet, която отгоре на всичко отбелязва и най-слаб темп на растеж сред трите големи – Ryanair, Wizz и easyJet.

Краят на сезоните

Досега фирмите разчитаха основно на силните летни месеци, които да раздвижат най-осезаемо бизнеса. За да не спира постоянното разширение на пазара обаче, Ryanair се цели в стратегическо сваляне на цените през зимния сезон с още 15 процента, като останалите конкуренти на пазара ще трябва да спазват техния темп. Така се очаква през тази зима броят на пътниците да се увеличи с рекордните 8 процента на годишна база. Превръщането на зимния сезон от слаб във втори силен е особено важен за компаниите, които не могат да си позволят да имат спад на пътникопотока, особено във време на масово разширение.

Богатите бягат надалеч

Превозвачи като Lufthansa и Turkish Airlines, изглежда, са наясно, че пазарът на кратки полети в Европа скоро ще бъде почти напълно зает от нискотарифните компании, заради което традиционните превозвачи се насочват към дългите полети. Новите самолети и технологии за спестяване на гориво предоставят добри възможности и в следващите години се очаква масово увеличение на презокеанските полети. През миналия месец Lufthansa отбеляза най-големия скок в цената на акциите си от 2008 г. насам - над 10%. Причината обаче е не толкова в дългите полети, колкото във високия брой бизнес резервации.

Битката на Ryanair в България

В края на август главният търговски директор на Ryanair Дейвид О'Брайън обяви на конференция в София, че компанията вече е подала жалба до Европейската комисия заради дълговете на "България ер" към "Летище София". О'Брайън смята, че подобно толериране на едни компании пред други е неправомерно, но също така не очаква действия от страна на ЕК. Ryanair зае позиция и към концесията на летището, като според компанията България трябва да гледа към положителни примери като летище Станстед в Лондон, където основен критерий е не само най-високата предложена цена, а и допълнителните ангажименти на инвеститора. В момента Ryanair има 21 полета от и до София, easyJet - три, а Wizz - 33 линии до 17 държави от летищата в София, Варна и Бургас.

От началото на тази година цените на билетите при големите нискотарифни компании в Европа са паднали с 10%. Ако сте пътували в последната година, със сигурност сте го забелязали. Компании като Ryanair, Wizz и easyJet са в неспирна война за територия. За момента победител е ирландската Ryanair, която превозва около 120 милиона пътници годишно, а целта е до 2024 г. броят им да нарасне двойно. Всичко изглежда прекрасно, ако сте потребител – пазарната икономика действа, а конкуренцията е убийствена, което води до все по-ниски цени и по-добро обслужване.

Трудностите в сектора обаче не са малко. Никой не знае колко точно време ще продължи периодът на ниските цени и дали тази стратегия въобще ще проработи. Нито дали Европа няма да се сбогува с част от авиокомпаниите си заради недостатъчно големия пазар.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    baby_doll avatar :-|
    еМа

    Колкото искате ми хвалете райънер, понвече няма да се вържа. За всяко нещо си плащаш, само дето няма такса облегалка на седалката. Освен това не можели да ни дадат дори и две седалки една до друга... Добре по дяволите какво да правим като сме с 2-годишно дете. Само да седи?!?! Нямам думи просто, безобразие.

  • 2
    spanopolski avatar :-|
    spanopolski

    До коментар [#1] от " еМа ": Ако искате конкретни места, тогава плащате.. Просто е.

  • 3
    mminchev avatar :-|
    Милен Минчев

    Пътувал съм с почти всички действащи нискотарифни компании и докато при Уиз се чудиш дали няма да ти преместят полета за друг ден, то при Раян еър е съвсем друга песен. Още с резервирането на билета започваш да си мислиш дали изобщо ще летиш, когато, където и както трябва. Безумните такси, безумните часове на полети безумните летища, на които кацат(това се отнася за всички бюджетни авиолинии) са част от преживяването. Трябва да си призная, че първият (и последен път), когато пътувах с тях се охарчих значително над предвиденото, защото има неща, които няма как да ги знаеш, докато не ги изпиташ на собствената си глава. Увеличаването на броя на пътници на тези паразитни компании ощетяват наистина стойностните европейски авиокомпании. Щом големите компании започват да мислят алтернатива как да излязат на печалба и имат намерение да спират да летят на малки разстояние то това значи, че след 20 години, както е планът на Раян, нискотарифните компании ще са картел в Европа и ще започват да качват цените, което означава все по-ниско качество(ако е възможно да има по-ниско от това) на все по-високи цени. Нискотарифните компании са като споделеното пътуване, може да ти е относително по-евтино, но не е нито по-удобно, нито по-спокойно, а и винаги трябва да имаш едно, даже две наум.

  • 4
    freakecon avatar :-?
    FvH

    До коментар [#3] от "Милен Минчев":

    Определено тенденцията на нискотарифните авиокомпании е да правят пътуването все по-неприятно и по-неприятно. Имаш чувството, че не си в самолет, а в маршрутка.

  • 5
    kiro1234 avatar :-|
    kiro1234

    Скоро се очаква и сектор за правостоящи в самолета, както беше преди на стадионите на Острова.
    Но това е положението мизерия но с мисъл и защита на пътника 😀

  • 6
    kireto avatar :-P
    Кирето

    Разликата между Уиз-а и Бритиша е някакви си 60-70 паунда... Дето се вика въпрос на нужда и бюджет... Това за Лондон-София.

  • 7
    alexi avatar :-|
    Ал Бънди

    [quote#6:"Кирето"]Разликата между Уиз-а и Бритиша е някакви си 60-70 паунда... Дето се вика въпрос на нужда и бюджет... Това за Лондон-София.[/quote]

    Някакви си, но повечето българи не изкарват толкова пари за часовете които трае полета!

  • 8
    alexi avatar :-|
    Ал Бънди

    Не очаквах толкова несериозна статия от Капитал! Авиационния пазар в Европа расте с много по ниски темпове от колкото нискотарифните компании по простата причина, че много традиционни авиокомпании или фалираха или драстично си намалиха капацитета. Така погледнато ръстът на нискотарифните авиокомпании не е чак толкова голям. Освен това всички нискотарифни авиокомпании работят на много добра печалба, докато традиционните авиокомпании са на ръба на фалита.
    Нискотарифните компании имат мегдан още да намаляват цените и с това да си увеличават пътниците, докато традиционните авиокомпании рано или късно ще предадат целия пазар.

  • 9
    alexi avatar :-|
    Ал Бънди

    [quote#4:"FvH"]Определено тенденцията на нискотарифните авиокомпании е да правят пътуването все по-неприятно и по-неприятно. Имаш чувството, че не си в самолет, а в маршрутка. [/quote]

    Цените обаче също са като в маршрутка :) Преди 10 години 250-300 евро за полет в Европа беше нормална цена, докато сега има цени и по 10-20 евро, но масово може да се пътува за 50-100 евро. Летенето от привилегия на избрани богаташи се превърна в масов транспорт!

  • 10
    alexi avatar :-|
    Ал Бънди

    [quote#3:"Милен Минчев"]Пътувал съм с почти всички действащи нискотарифни компании и докато при Уиз се чудиш дали няма да ти преместят полета за друг ден, то при Раян еър е съвсем друга песен. Още с резервирането на билета започваш да си мислиш дали изобщо ще летиш, когато, където и както трябва. Безумните такси, безумните часове на полети безумните летища, на които кацат(това се отнася за всички бюджетни авиолинии) са част от преживяването. [/quote]

    Ryanair са една от най-точните авиокомпании в Европа. Защо пишеш лъжи? За какви неудобни часове говориш след като Ryanair и Wizz air летят от 6часа сутринта до полунощ? По всякакво време има полети! Какво означава безумни такси? Плащаш само това което ползваш, а не те карат да плащаш за нещо което не ползваш! Терминал 1 е на 300 метра от Терминал 2. Какво му е безумното?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK