Ryanair ще трябва да върне 2 млн. евро нереглементирани субсидии
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ryanair ще трябва да върне 2 млн. евро нереглементирани субсидии

Ryanair ще трябва да върне 2 млн. евро нереглементирани субсидии

Компанията е получила преференции от австрийско държавно летище

4993 прочитания

© Andrew Yates


През 2014 г. Ryanair плати 10 млн. евро на Франция по същото обвинение.

Ирландският авиопревозвач Ryanair ще трябва да върне 2 млн. евро субсидии, които е получила от австрийско летище, съобщава Financial Times. Наказанието е наложено от Европейската комисия (EK), която е отговорният орган в ЕС по този въпрос, както и по защитата на конкуренцията.

Неправомерно предимство

Ryanair ще трябва да заплати 2 млн. евро на австрийското правителство. Компанията не е получила директно средства от него, но чрез специални условия по маркетинга на услугите на летището Klagenfurt е получила "неправомерно предимство, което не може да бъде оправдано по законите, регулиращи държавните субсидии", обясняват от EK.

"Уговорката (между компанията и летището) е намалила оперативните разходи на авиолинията, без да допринесе към целите на общия транспорт", коментират още от институцията в официалното си изявление по случая. Прякото субсидиране на компании в рамките на ЕС е уредено от различни закони, като цяло не се допуска освен в селското стопанство.

Rayanair заяви, че ще обжалва решението. От компанията заявиха, че не са съгласни с изводите на комисията. Разкритията на институцията идват 3 години, след като Ryanair спря да използва услугите на австрийското летище, пише FT.

Акциите на компанията не реагираха в края на седмицата при обявяването на новината. Точно обратното, емисията поскъпна с 0.43%, като постигна нов дневен връх от 14.08 евро за брой на London Stock Exchange. От началото на годината те са изгубили около 6.33% от стойността си.

Без особени щети

Дори и да влезе в сила, глобата няма да нанесе особени щети върху финансите на компанията. Към средата на финансовата година за Ryanair в началото на ноември тя отчете 4.1 млрд. евро приходи при скромно повишение от 2% на годишна база. Въпреки това печалбата се покачи със 7% до 1.17 млрд. евро заради по-ниските разходи благодарение на по-евтиното гориво. Това оставя достатъчно за покриване на плащането.

Това не е първият път, в който Ryanair бива обвинена в получаване на нерегламентирани субсидии. През 2014 г. компанията трябваше да върне 10 млн. евро на френската държава заради услугите на две от държавните летища. Тогава регулаторът дори съди Франция за същата сума. Все още не става ясно дали правителството на Австрия също ще пострада.

ЕК санкционира по същото обвинение като на Ryanair и германските компании Tuilfly и HLX, които са част от групата на туристическата компания TUI. Те ще трябва да платят съответно 1.1 и 9.6 млн. евро на австрийското правителство.

През 2014 г. Ryanair плати 10 млн. евро на Франция по същото обвинение.

Ирландският авиопревозвач Ryanair ще трябва да върне 2 млн. евро субсидии, които е получила от австрийско летище, съобщава Financial Times. Наказанието е наложено от Европейската комисия (EK), която е отговорният орган в ЕС по този въпрос, както и по защитата на конкуренцията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    rado_sv avatar :-|
    rado_sv

    Не им е за първи път на ирландците да злоупотребяват с тези неща. Мислят си, че като са голяма авиокомпания летищата са длъжни да им търпят цирковете. Те за това много летища прекратиха договорите си с тях и нямат желание да работят заедно, защото петнят името на летищния оператор. За малки летища на 100-150км. от големи градове, където кацат само 2-3 компании носят ръст, но по-големите летища берат само ядове с тях.

  • 2
    sevelin avatar :-|
    Евроатлантик

    Нагло е компания, която държи най-ниското качество на обслужване в Европа да определя правилата в авиобизнеса и да поставя ултиматуми на летищата, а и на правителства на държави (пример с Гърция и Италия). Хората се подлъгват от ниските цени на рекламите за това ги използват, но има толкова скрити такси, че цената скача десетократно от рекламираната след като приключиш резервацията. Сега сигурно отново ще добавят някоя друга ненужна и висока такса, за да си избият глобата.

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Един от най-големите превозвачи в света (скоро най-големия), получават общо нерегламентирани субсидии в цял свят, колкото ТИМ получават от България за няколкото си дестинации.

  • 4
    rado_sv avatar :-|
    rado_sv

    До коментар [#3] от "Георги Георгиев":

    Това е само горната част от айсберга. Точно, защото е голям превозвач повечето малки летища не смеят да кажат нищо. Големите оператори ги изгониха от летищата си, защото искаха специални преференции за тях, а малките искат, не искат се съгласяват. Това е чист рекет, но нали като е "западна" компания е "добра и просперираща".


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK