Facebook призна за грешки в отчитането на рекламите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Facebook призна за грешки в отчитането на рекламите

Изпълнителният директор на Facebook Марк Зукърбърг засега се справя с критиците и скептиците.

Facebook призна за грешки в отчитането на рекламите

Социалната мрежа създава съвет за измерване, в който влизат топ рекламодатели и партньори

7007 прочитания

Изпълнителният директор на Facebook Марк Зукърбърг засега се справя с критиците и скептиците.

© Reuters


Социалната мрежа е уверена, че ще разреши проблемите с рекламите и фалшивите новини.

Социалната мрежа Facebook и нейният главен изпълнителен директор Марк Зукърбърг са заети през последните няколко седмици да отговарят на критики. Първоначално те бяха насочени към данните от метриката им, които компанията подава към рекламодателите, а след това заедно с Google трябваше да обяснява как ще се справят с фалшивите новини.

Грешки в метриката

Социалната мрежа обяви, че е открила няколко грешки в отчитането на метриките към партньорите и рекламодателите и обеща да бъде по-прозрачна за грешките си в бъдеще, докато коригира проблема. Компанията е изготвила подробен анализ, след като преди три месеца откри, че е надценила колко време хората гледат видеоклипове на сайта. Тогава се оказа, че само пускане на видеоклип е достатъчно, за да се зачете като изгледан на сайта на социалната мрежа. В YouTube гледането се зачита след 15-ата секунда и тези данни за трафика бяха атакувани като подвеждащи за рекламодателите, пише Wall Street Journal.

На погрешните изчисления не беше дадена широка гласност, което доведе до критики към платформата. Сега Facebook признава, че е открила 4 други примера за погрешно изчислен обсег на сайта си. Компаниите и рекламодателите разчитат на платформата да им дава информация колко добре се приема съдържанието, което публикуват, за да могат да преценят колко да инвестират в реклами и др.

За да преодолее нови грешки, компанията обяви, че създава съвет за измерване, в който влизат топ рекламодатели и партньори. Facebook ще позволи и на повече трети страни, които правят подобни проучвания, например Nielsen, да следят и да допълват метриките му.

Жертва на собствения си успех

Facebook се държи със самочувствие в ситуацията, макар на Зукърбърг да му се налага вече няколко пъти да заема защитна позиция, дори и по въпроси, свързани с политика. Това се случи, след като Facebook и Google бяха нападнати, че са давали възможност на сайтове с фалшиви новини да се разпространяват чрез социалните мрежи и търсачката.

Според анализаторите на Facebook една от причините социалната мрежа да губи контрол в последно време е вече прекалено големият мащаб, в който оперира. Към момента Facebook има 1.8 млрд. активни потребители месечно, а вече, освен да се занимава само със социалната мрежа, Facebook навлиза и на много други пазари, включително и хардуерния. Производството на очила за виртуална реалност и плановете за доставка на интернет до най-бедните райони в света размиват фокуса на Facebook, която за пръв път през третото тримесечие забави растежа на приходите си.

"Голяма част от атаките към Facebook показват, че социалната мрежа е станала жертва на собствения си успех", коментира Антонио Гарсия-Мартинес, бивш продуктов мениджър във Facebook и автор на книгата "Маймуни на хаоса", написана за времето му в компанията. "Facebook е навсякъде и трябва да поеме ролята си. Отказът от отговорност на Зукърбърг няма да продължи да работи дълго", коментира още той в книгата си. Самите представители на Facebook отказват да коментират пред Wall Street Journal на какво се дължи загубата на фокуса на компанията.

След избирането на Доналд Тръмп за президент на САЩ компанията беше подложена на множество критики от всички, разочаровани от избора на американците. Според тях Facebook и Google са помогнали на Тръмп да достигне до най-високия пост в държавата, като са толерирали и помагали на фалшиви новини да достигат до възможно най-много хора, което е довело до високия брой гласували за Тръмп. От Facebook и Google обявиха, че ще работят по политиката си за това кои статии могат да бъдат популярни и съответно да се разпространяват масово, но и двете компании разясниха, че не могат да скрият новините от цялата социална мрежа или търсачката.

"Това е лудост"

След бурята от критики по посока Facebook и Google, основно заради въпросните фалшиви сайтове и новини, Зукърбърг коментира, че е лудост да се смята, че изборите могат да бъдат променени само чрез такива методи. Според него само 1% от всички постове във Facebook са фалшиви новини. Въпреки това компанията вече разработва софтуер, който да редуцира фалшивите новини.

Въпреки критиките по всички показатели 2016 г. е много силна година за Facebook. Да, приходите най-накрая отбелязват забавяне на растежа, но дори и с него за последното тримесечие са се вдигнали с 56%. Това се дължи основно на още по-големия интерес от страна на рекламодателите. От началото на годината Facebook е добавила 200 млн. нови активни потребители, акциите са скочили с 13%, а двете масови приложения на компанията за съобщения, WhatsApp и Messenger, достиганха 1 млрд. потребители през годината. Освен това Facebook обяви в петък и намерението си да изкупи обратно свои акции за 6 млрд. долара.

Леки опасения и много оптимизъм

Забавянето на растежа на приходите може да се счете за лош знак за социалната мрежа, но така или иначе все някога това трябваше да се случи. В момента тя се ползва от една четвърт от населението на планетата и е четвъртата най-високо оценена компания. Друг проблем освен забавянето на растежа и критиките към мрежата са опасенията на рекламодателите, след като Facebook обяви през миналия месец, че има ограничение колко реклами може да има на началната страница на потребителите.

Това, което дава поводи за оптимизъм на Зукърбърг, е, че досега той се е справял с всички подобни атаки към компанията. При представянето на нововъведенията във Facebook преди години многократно имаше заплахи за масово изтегляне от страна на потребителите, но в крайна сметка до това не се стигна и Facebook продължи доминацията си в света на масовите мрежи.

Социалната мрежа е уверена, че ще разреши проблемите с рекламите и фалшивите новини.

Социалната мрежа Facebook и нейният главен изпълнителен директор Марк Зукърбърг са заети през последните няколко седмици да отговарят на критики. Първоначално те бяха насочени към данните от метриката им, които компанията подава към рекламодателите, а след това заедно с Google трябваше да обяснява как ще се справят с фалшивите новини.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK