Amazon търси разширение към излъчване на спортни събития

Идеите на компанията могат да разрушат много традиционни бизнес модели

Джеф Безос търси разширение на бизнеса на Amazon на всички фронтове
Джеф Безос търси разширение на бизнеса на Amazon на всички фронтове    ©  Mike Segar
Джеф Безос търси разширение на бизнеса на Amazon на всички фронтове
Джеф Безос търси разширение на бизнеса на Amazon на всички фронтове    ©  Mike Segar

Amazon обмисля възможностите да започне да предлага телевизионни абонаменти, насочени главно към спортните фенове. През последните месеци американският гигант в електронната търговия е провел разговори с националната баскетболна асоциация NBA, бейзболната лига MLB и тази за американски футбол NFL. Желанието на Amazon е да предава на живо техните мачове, като се стреми да сключи сделка за правата. Проблемите са, че всички лиги са сложно обвързани с кабелни телевизии. Amazon също така показва интерес и към футбол, сърфинг и други спортове. Най-вероятно, ако се стигне до сделка, пакетът ще бъде включен към този на вече абонираните за Amazon Prime - абонаментния план на компанията, който предвижда отстъпки, експресна доставка и други предимства. Детайли по намеренията на Amazon обаче все още не са ясни, пише Wall Street Journal.

От компанията все още отказват да коментират намеренията, които имат, за предаване на големите спортни събития. Ако Amazon все пак успее да пробие на пазара, това би било огромна промяна в бизнес стратегията на електронния търговец. Това ще е и голяма заплаха за традиционните доставчици на телевизионни услуги, които разчитат на големите рейтинги именно на мачовете от NBA, MLB и NFL. В момента Amazon вече има стрийминг услуги, които предлагат телевизионни сериали и филми, но това е сравнително затворен бизнес сектор, доминиран основно от Netflix.

Разбиване на модела

Amazon в момента се опитва както да разшири собствения си бизнес модел, така и да навлезе и разбие възможно най-много чужди модели. В телевизионния бизнес е трудно да се намерят излъчвания на спортни събития на живо, които да не са обвързани с дългогодишни телевизионни сделки, затова и навлизането на този пазар от Amazon изглежда несигурно.

Много директори на телевизионни компании смятат, че именно спортните събития са връзката, която държи милиони клиенти, които плащат сравнително високи цени за кабелни пакети. В същото време Amazon се опитва да се съревновава и с останалите технологични гиганти като Facebook, Twitter и BAMTech (компания, създадена от бейзболната лига MLB), които искат правата за спортни събития, за да вдигнат търсенето на видеосъдържание в сайтовете си.

Традиционните доставчици на услуги са поставени под огромно напрежение, но най-вероятно няма да се дадат без бой. Даването на права за излъчване на Amazon може да се отрази зле не само на телевизионните компании, но и на самите спортни лиги, които търсят възможно най-широк достъп до хора, защото това е свързано и с продажбите на тениски и други артикули. Amazon може да получи ексклузивни права, които да важат като тези за телевизионните сделки. Този вариант би бил най-добрият за самите спортни лиги, но едва ли ще бъде приет от телевизионните компании.

Правата, които не се ползват

Според източниците на Wall Street Journal Amazon вече са провели разговори с традиционните телевизионни доставчици относно правата за спортни събития, които държат, но не ползват. Това може да е първата стъпка от плана на Amazon и те да запълнят програмата си първо с подобни събития, които са в повече случаи по-малки или мачове от големите лиги, които се припокриват с други и не се излъчват винаги.