Първа писта
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Първа писта

За куриера е важно да е в непосредствена близост до въздушния транспорт, тъй като основната част от бизнеса й идва от международните пратки.

Първа писта

DHL Express ще се премести в нова, специално построена за нея база близо до пистата на летище София

Калина Горанова
18035 прочитания

За куриера е важно да е в непосредствена близост до въздушния транспорт, тъй като основната част от бизнеса й идва от международните пратки.

© Shutterstock


- Съоръжението ще бъде изградено от "България ер меинтенанс" от групата "Химимпорт", като вече е сключен договор за наем за 15.8 млн. лв.

- Причината са увеличаващите се обеми пратки, които изискват все по-голяма площ и автоматизирани процеси за обработката им.

Интернет убива или променя изоснови повечето бизнеси. Но има и малки изключения, където онлайн бумът носи все по-голям и по-голям ръст. Такъв е куриерският бранш. Повечето електронна търговия означава повече пратки, а повечето пратки - нужда от по-големи бази, по-автоматизирани процеси на работа в тях и по-голяма близост до магистрали и самолети, тъй като на конкурентния пазар всяка спестена минута и разход променят много.

Куриерът DHL Express планира да премести офиса и логистичния си център до летище София по-близо до пистата. И по-точно до хангарите на Lufthansa Technik и пред синята сграда на "Ръководство на въздушното движение".

От Имотния регистър се вижда, че партньор на "Ди Ейч Ел експрес България" ще бъде "България ер меинтенанс", собственост на "Бългериан еъруейз груп", в която е концентриран авиационният бизнес на "Химимпорт". Дружеството е създадено в края на 2014 г., като в него са апортирани имоти от "България ер" и "Хемус ер", оценени на 90 млн. лв. Между "Ди Ейч Ел експрес България" и "България ер меинтенанс" е сключен договор за наем, като материалният интерес на сделката е 15.8 млн. лв., не е ясно обаче дали това е цялата сума на проекта, който включва и изграждане на съоръжението за нуждите на DHL Express.

Директно от самолета

До подписването на договора за изграждането на новия офис и логистичен център на DHL Express се е стигнало след повече от 2 години преговори, разказва Румен Иванов, който е управител на куриерската компания от началото на тази година. Договорът е бил подписан в края на август 2016 г., като сега се чака разрешителното за строеж. Строителството е задача на партньора, като куриерската компания задава предварително техническите си изисквания, т.е. проектът е на принципа build to suit, когато се строи за конкретен наемател. Кога ще е готова новата сграда и кога ще стане преместването все още не е ясно.

DHL Express и сега е под наем в базата си край летището на ул. "Продан Таракчиев" по основната пътна артерия към новия терминал на летището. За компанията е важно да е в непосредствена близост до въздушния транспорт, тъй като основната част от бизнеса й идва от международните пратки и в по-малка степен от вътрешния куриерски пазар в страната. Районът около летището като цяло отдавна се утвърди като логистичен център за редица куриерски и спедиторски компании като UPS, TNT, Unimasters и други, както и за редица други корпоративни наематели.

Наемането на площи е принципът, по който работи DHL в глобален мащаб. Причината за преместването на ново място Румен Иванов обяснява с постоянно увеличаващите се обеми пратки, които изискват все по-голяма площ и автоматизирани процеси за обработката им. Основен плюс е по-близкото разположение до летището. "Реализацията на проекта на тази стратегическа локация ще доведе до сериозно увеличение на капацитета за обработка на входящи и изходящи пратки и ще ускори значително всички оперативни процеси. Разширеният като резултат оперативен прозорец за доставка и вземане на пратки от клиенти в цялата страна ще даде несравнимо конкурентно предимство на компанията", казва още той. Какво ще се случи със старата база на куриера след неговото напускане ще се решава от нейния собственик, като сградата е в портфолиото на "Лендмарк пропърти България".

Управителят на DHL Express за България Румен Иванов: "Реализацията на проекта на тази стратегическа локация ще доведе до сериозно увеличение на капацитета за обработка на входящи и изходящи пратки и ще ускори значително всички оперативни процеси".
Фотограф: DHL Express

Един растящ пазар

Нуждата от нова, по-бързо работеща база се вижда от динамиката на куриерския пазар. Той е един от малкото, които расте устойчиво всяка поредна година. През изминалата 2015 г. приходите от куриерски услуги по данни на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) са 216 млн. лв., като това е ръст от 4%. Общият брой на пратките е 38 млн., което е с 28% повече спрямо година по-рано. Голямото нарастване на броя пратки спрямо значително по-малкото нарастване на приходите се дължи на увеличеното потребление на куриерски услуги в страната, които са по-евтини, в сравнение с намаляване на по-скъпите куриерски пратки за чужбина. Това явно не важи за всички компании, тъй като приходите на дивизия "Експрес" към "Ди Ейч Ел експрес България" растат с над 10%. Дружеството е и на трето място по приходи сред компаниите, занимаващи се с пощенски и куриерски услуги, след държавната "Български пощи" и "Еконт експрес". Ръстът при по-малките конкуренти обаче изпреварва този на DHL и всеки се бори за хапка от пазара.

За 2016 г. Румен Иванов казва, че е поредната успешна за DHL Express. "През изминалите вече 11 месеца ние регистрираме двуцифрен ръст както в приходите, така и в броя на пратките, които обработваме", коментира той. Ключовите клиенти на куриера са в секторите текстил, фармация, електроника и автомобилостроене, като няма свръхръст на някоя от тях, а нарастването е разпределено пропорционално.

Електронната търговия също остава основен мотор за куриерския бизнес и в страната, и в чужбина. Проучванията в Европа показват, че онлайн търговията се е увеличила с 18.4% и достига до 185.4 млрд. евро. "Бумът в развитието на онлайн търговията също има своя дял в резултатите, които отчитаме. Факт е, че ние отворено и безплатно консултираме всички стартиращи онлайн търговци, което наред с инструментите и възможностите, които им предоставяме, ни превърна в предпочитан доставчик за много клиенти в сегмента", коментира Румен Иванов.

За никого не е тайна обаче, че онлайн търговците стават все по-изискващи към куриерите и услугите, които те им предлагат. "Клиентите са безкомпромисни и изключително взискателни към качеството на услугата. Затова ние не само се фокусираме върху ръста на приходите и пратките, но и инвестираме в развитието на нашите служители и в глобалната ни инфраструктура", казва още управителят на DHL Express за България.

Автор: Капитал
- Съоръжението ще бъде изградено от "България ер меинтенанс" от групата "Химимпорт", като вече е сключен договор за наем за 15.8 млн. лв.

- Причината са увеличаващите се обеми пратки, които изискват все по-голяма площ и автоматизирани процеси за обработката им.

Интернет убива или променя изоснови повечето бизнеси. Но има и малки изключения, където онлайн бумът носи все по-голям и по-голям ръст. Такъв е куриерският бранш. Повечето електронна търговия означава повече пратки, а повечето пратки - нужда от по-големи бази, по-автоматизирани процеси на работа в тях и по-голяма близост до магистрали и самолети, тъй като на конкурентния пазар всяка спестена минута и разход променят много.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    zztop11 avatar :-|
    zztop11

    Такова разрастване е само доказателство, че макар и малък ние имаме действащ авиационен бизнес, който се разраства макар опитите на държавата да го спъва. С тази база DHL увеличава много дяла си в България и има някакъв шанс да станем карго-хъб на Азия, Африка и Европа.

  • 2
    boras avatar :-|
    boras

    Това че компания като DHL е оценила достойнствата на страната ни като стратегическо положение, може само да ни радва. Дано повече чуждестранни фирми го също го направят.

  • 123

    [quote#0:"статията"]Съоръжението ще бъде изградено от "България ер меинтенанс" от групата "Химимпорт"[/quote]

  • 4
    m_style avatar :-P
    m_style

    До коментар [#1] от "zztop11":

    До коментар [#2] от "karlossantanos":

    Какъв телешки възторг от това, че един логистичен терминал се премества от другата страна на улицата /има-няма 100м. по-близо до пистата/. DHL е в България вече около 25г. и не за първи път се мести... Явно всяко "преместване" у нас трябва да се отбелязва с високопарни статии за технологии, иновации, проектен мениджмънт и тра-ла-ла... Ама така ще е, след като университетското образование стига за пощальони, "Макдоналдс", щайгаджии /пардон - "мърчандайзЪри"/ у Кауфландо и подобни... В по-добрите примери висшОто стига за партийно-държавната администрация или "Кол-център". Браво, носете на баба си шестици...

  • 5
    christoa avatar :-|
    christoa

    Класическа платена ПР статия


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK