Boeing може да бъде глобена за незаконна субсидия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Boeing може да бъде глобена за незаконна субсидия

Обвиненията са за незаконни субсидии на производството на Boeing 777X, подобрена версия на Boeing 777.

Boeing може да бъде глобена за незаконна субсидия

Американската компания продължава да си разменя обвинения с Airbus

4273 прочитания

Обвиненията са за незаконни субсидии на производството на Boeing 777X, подобрена версия на Boeing 777.

© Caren Firouz


Световната търговска организация (СТО) ще глоби американския производител на самолети Boeing за използването на нелегални държавни субсидии, пише Wall Street Journal, като се позовава на източници, близки до компанията. По този начин е било подпомогнато изграждането на най-новия модел на Boeing за дълги полети 777X. Това е поредният спор между властите в САЩ и Европейския съюз относно подпомагането на двата най-големи производителя на самолети в света - Boeing и Airbus. От Boeing обявиха, че данъчните облекчения възлизат на 50 млн. долара на година.

Съдебните дела срещу производителите на самолети отнемат години, за да бъдат разрешени, така че крайно решение едва ли ще има в близко бъдеще. Делата обаче се следят отблизо, защото са показателни за спазването и ефективността на международните правила. Победата на Доналд Тръмп в президентската надпревара в САЩ и фокусирането върху търговските сделки дава нова сила срещу подобни споразумения. Така обичайното забавяне на санкциите по тези дела може да бъде съкратено и глобите на Boeing да бъдат наложени още следващата година.

Притесненията на Европейския съюз

Още преди две години от Европейския съюз изразиха своите притеснения към Световната търговска организация относно финансовите пакети, които Boeing ще получат за модела си 777Х, който по същество е подобрена версия на вече съществуващата по онова време серия 777. Новият модел е събрал над 300 поръчки от авиокомпании, включително и от Emirates, и Lufthansa.

От ЕС смятат, че Boeing са получили общо 8 млрд. долара непозволени субсидии за програмата си 777X, като тези субсидии трябва да бъдат веднага спрени. Властите в САЩ смятат, че сумата от 8 млрд. е силно преувеличена. Очакванията са, че Световната търговска организация ще отхвърли повечето от твърденията на ЕС, но все пак ще се съгласи, че данъчните облекчения, дадени на Boeing, са непозволена субсидия, която трябва да бъде спряна, коментират източниците на WSJ.

Аirbus и Boeing постоянно разменят обвинения помежду си, че бизнесът на другата компания не е чист и получава нелегални правителствени субсидии. Според твърденията и на двете компании в последните години всяка е получила по няколко милиарда долара финансови помощи, които не са в съответствие с международните търговски правила. През септември СТО отреди, че Европейската комисия не е успяла да спре нелегалните субсидии към Airbus, които организацията посочи, че трябва да бъдат преустановени. Първите спорове за субсидии между двете страни датират още от 1992 г.

Възможните последици

В зависимост от развитието на казуса е възможно да бъдат наложени такси между ЕС и САЩ на стойност милиарди долари. Тези такси могат да бъдат наложени върху продукти, които нямат нищо общо със самолети или самолетни части, но за момента всичко зависи от решението на СТО.

Световната търговска организация (СТО) ще глоби американския производител на самолети Boeing за използването на нелегални държавни субсидии, пише Wall Street Journal, като се позовава на източници, близки до компанията. По този начин е било подпомогнато изграждането на най-новия модел на Boeing за дълги полети 777X. Това е поредният спор между властите в САЩ и Европейския съюз относно подпомагането на двата най-големи производителя на самолети в света - Boeing и Airbus. От Boeing обявиха, че данъчните облекчения възлизат на 50 млн. долара на година.

Съдебните дела срещу производителите на самолети отнемат години, за да бъдат разрешени, така че крайно решение едва ли ще има в близко бъдеще. Делата обаче се следят отблизо, защото са показателни за спазването и ефективността на международните правила. Победата на Доналд Тръмп в президентската надпревара в САЩ и фокусирането върху търговските сделки дава нова сила срещу подобни споразумения. Така обичайното забавяне на санкциите по тези дела може да бъде съкратено и глобите на Boeing да бъдат наложени още следващата година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK