"Метро България" ще купува плодове и зеленчуци директно от производители
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Метро България" ще купува плодове и зеленчуци директно от производители

Предстои поредица от срещи и обучения, на която "Метро" ще обясни изискванията си към земеделските производители

"Метро България" ще купува плодове и зеленчуци директно от производители

Реализацията на инициативата ще започне през май 2017 г.

Мара Георгиева
16959 прочитания

Предстои поредица от срещи и обучения, на която "Метро" ще обясни изискванията си към земеделските производители

© Капитал


Българските производители на плодове и зеленчуци ще могат да продават продукцията си директно в магазините на "Метро България" от май догодина. "В момента делът на българските стоки в магазините на "Метро България" се движи между 40% и 50% спрямо цялата продукция, която предлагаме. Плодовете и зеленчуците са с 20 млн. лв. продажби годишно", каза Атила Йенисен, главен изпълнителен директор, на пресконференция в понеделник.

Целта на проекта е увеличено присъствие на български пресни плодове и зеленчуци на регалите на "Метро България". "Вместо да купуваме от два логистични центъра, ще купуваме продукция от местни региони, в които имаме магазини", обясни Йенисен. Веригата има обекти в Благоевград, Бургас, Варна, Велико Търново, Плевен, Пловдив, Русе, София, Стара Загора.

Скъсяване на веригата

"Ще се съсредоточим върху автентични български продукти и семена. Ще дадем на българските малки производители достъп до нашите магазини и до нашето ноу-хау. Целта е избягване на посредниците, скъсяване на веригата, по-голяма свежест на предлаганите плодове и зеленчуци. И тъй като наши основни клиенти са хотелиери, ресторантьори, фирми за кетъринг, малки търговци, чрез тях продуктите на българските фермери ще достигат до много широк кръг потребители", каза още Атила Йенисен. По думите му по-далечната цел на проекта е да създаде възможности за "сериозен, постоянен и устойчив бизнес" на българските фермери и да помогне за стъпването им на задграничните пазари, където "Метро" присъства.

Търговската веригата вече е получила от МЗХ база данни с контакти на земеделски производители и техни браншови структури, намерила е подкрепа и сред академичните среди. Предстои поредица от срещи и обучения, на която "Метро" ще обясни изискванията си към фермерите за достигане на определени показатели и стандарти, за пакетиране и опаковане, за количества и др.

"Ще гарантираме равни възможности на всички производители. От тях ще зависи дали имат желание и готовност да станат наши доставчици. Ще осигурим обучение и помощ за одобрените кандидати", коментира Атила Йенисен. Той припомни, че "Метро" вече има опит с подобни проекти, които реализира в 25-те държави, в които работи.

"Производството на български плодове през 2015 г. бележи 20% ръст в сравнение с предходната година, а на зеленчуци – 18%", посочи Десислава Танева, министър в оставка на земеделието и храните. По думите й повече от половината от потреблението на плодове и зеленчуци в страната се осигурява от местни производители. При краставиците например делът на българското производство достига 70%, при черешите – 90%, при орехите – 100%. Танева припомни, че заради субсидии и обвързана подкрепа производството на тикви е скочило с 210% за една година, което обаче изкривило пазара и довело до корекции в условията за подпомагане. "Целта е растежът в резултат на субсидии да стане устойчив, а производителите - конкурентоспособни и пазарно ориентирани", обобщи Десислава Танева.

"Градините на Билла"

"Метро" не е единствената верига, която търси преки контакти с фермерите. "Билла България" от години работи директно с български производители на плодове и зеленчуци. Сътрудничеството на веригата със земеделските стопани стартира през 2010-2011 г. с 11 производителя. През 2015 те вече са 42. По данни на компанията, изнесени по време на конференцията Retail in Detail, организирана от сп. "Регал" и GfK, 27% от оборота на плодове и зеленчуци в магазините "Билла" са направени изцяло с директно доставящи български производители. За "Градините на "Билла" работят 2000 души на сезон.

Веригата и земеделските стопани планират съвместно какви количества и видове продукция са необходими, а "Билла" ги изкупува през следващата година. Сроковете на плащане са доста по-кратки от обичайните 30 дена. Веригата оказва и логистична подкрепа, когато производител няма собствен камион.

Кампанията "Подкрепяме българското"

През септември и октомври тази година МЗХ организира фермерски пазари в 28 областни градове в страната, по време на които дребни и средни местни производители на традиционни храни и продукти представиха продукцията си. Целта на кампанията "Подкрепяме българското!" е да даде възможност на местните фермери да достигнат директно до широк кръг потребители. В инициативата участваха близо 600 производители, а посетителите бяха близо половин милион, съобщиха от МЗХ.

Българските производители на плодове и зеленчуци ще могат да продават продукцията си директно в магазините на "Метро България" от май догодина. "В момента делът на българските стоки в магазините на "Метро България" се движи между 40% и 50% спрямо цялата продукция, която предлагаме. Плодовете и зеленчуците са с 20 млн. лв. продажби годишно", каза Атила Йенисен, главен изпълнителен директор, на пресконференция в понеделник.

Целта на проекта е увеличено присъствие на български пресни плодове и зеленчуци на регалите на "Метро България". "Вместо да купуваме от два логистични центъра, ще купуваме продукция от местни региони, в които имаме магазини", обясни Йенисен. Веригата има обекти в Благоевград, Бургас, Варна, Велико Търново, Плевен, Пловдив, Русе, София, Стара Загора.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK