Започна правната битка на Uber в Европа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Започна правната битка на Uber в Европа

Услугата на Uber е забранена в редица държави в Европа, включително и в България

Започна правната битка на Uber в Европа

Американската компания се опитва да докаже, че не е таксиметрова услуга

8178 прочитания

Услугата на Uber е забранена в редица държави в Европа, включително и в България

© Neil Hall


Решение на съда не се очаква до следващата година, но целият процес ще бъде следен изкъсо от всички страни.

Битката на Uber във Върховния съд на Европейския съюз в Люксембург започна. Компанията ще се опита да докаже тезата си, че не е таксиметрова или транспортна фирма. Именно за предоставянето на такива услуги Uber беше забранена в редица държави. Сега съдът ще трябва да се произнесе за дейността на компанията в Европа, след като по-рано през годината Европейската комисия излезе със становище, че държавите трябва да намерят начин да работят с компаниите за споделена икономика, пише Wall Street Journal.

Решение на съда не се очаква до следващата година, но целият процес ще бъде следен изкъсо от всички страни. За Uber той е изключително важен, защото може да се окаже повратна точка за бизнеса й в Европа. За таксиметровите компании пък това е втори рунд, след като в голям брой държави, сред които и България, успяха да спрат услугите на Uber. Други фирми, които предоставят услуги в сферата на споделената икономика, като Airbnb също имат интерес от процеса. За разлика от Uber, която иска да не бъде наричана таксиметрова компания, при Airbnb обвиненията са, че е платформа за нелегално хотелиерство. Няколко страни от Европейския съюз също ще участват в самия процес.

Какво е и какво не е Uber

Много от регулаторните органи на държавите в Европейския съюз заедно с таксиметровите компании смятат, че Uber е извън закона, като предоставя таксиметрови услуги, без да има лиценз за това, както и без шофьорите на фирмата да имат осигуровки. Uber, която от създаването й е събрала над 11 млрд. долара капитал, е обвинявана, че следва само собствените си правила и не уважава законите на държавите, в които навлиза. Чрез ниските си цени поради съкратената верига на посредничество Uber конкурира сериозно таксиметровия бизнес в Европа и лобистите в различни държави като Германия, Испания, Франция, Белгия, Холандия и България издействаха забрана върху дейността на компанията. "Uber е компания, която създава нов модел за транспорт, без това да ѝ коства нищо и използвайки трети лица. Това е нелоялна конкуренция", коментира Иван Сесма, член на асоциацията на независимите таксиметрови шофьори Elite Taxi в Барселона.

Според Uber, която се самоопределя като "информационно общество за доставяне на услуги" и обикновено онлайн приложение, транспортните регулации в Европа са прекалено остарели. Защитата на компанията ще бъде съсредоточена върху това, че транспортните регулации не важат за нея, защото тя не е таксиметрова компания, а онлайн доставчик на услуги. Ако този аргумент се приеме, Uber ще бъде разглеждана като съвсем различен субект и ще бъде под закрилата на европейското законодателство. "Това дело трябва да покаже дали европейските закони са в подкрепа на единен дигитален пазар", коментира Гарет Мийд, говорител на Uber.

Поредна битка

В същото време Uber вече е активна в няколко съдилища по света. След спирането поне на част от услугите на компанията в различни страни от Европа Uber започна да води правни битки в Германия, Белгия, Холандия, Испания и Унгария. В Лондон съдът вече отреди, че фирмата трябва да осигури на своите служители минимална работна заплата, осигуровки и платен отпуск, което е в разрез с бизнес модела на Uber.

През последните две години из Европа имаше десетки стачки и протести срещу услугите на Uber
Фотограф: Toby Melville
Решение на съда не се очаква до следващата година, но целият процес ще бъде следен изкъсо от всички страни.

Битката на Uber във Върховния съд на Европейския съюз в Люксембург започна. Компанията ще се опита да докаже тезата си, че не е таксиметрова или транспортна фирма. Именно за предоставянето на такива услуги Uber беше забранена в редица държави. Сега съдът ще трябва да се произнесе за дейността на компанията в Европа, след като по-рано през годината Европейската комисия излезе със становище, че държавите трябва да намерят начин да работят с компаниите за споделена икономика, пише Wall Street Journal.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    Глупаво е държавите да забраняват компании като Uber, вместо да работят с тях и да извлекат полза.
    Ако държавите искат да постават всички таксиметрови компании при равни условия, трябва просто да лицензират самите шофьори, които работят с Uber. Много по-лесно ще е, отколкото със класическите таксиметрови шофьори.
    Данъчните служби ще получават в реално време данни за доходите на шофьорите, както и местоположението им. При първото оплакване от клиент за проблеми от автомобила, ДАИ ще могат да го спрат веднага. Няма да има нужда да висят по пътищата и да правят проверки в студ и пек, а в офис пред някой компютър.
    Банките също ще са щастливи, че ще удържат такси от паричните потоци.
    Всички сегашни таксиметрови шофьори, ако наистина искат да работят добре, също могат да работят през Uber и сигурно ще им излиза по-евтино, отколкото със сегашните "таксиметрови" компании.

    Губещи ще са мърлячите и мошенниците.

    Единственият недостатък е пълната липса на анонимност, както за шофьорите, така и за клиентите...

  • 2
    polux avatar :-|
    polux

    Кой точно е Върховният съд в Люксембург :)?

    Май някой е превеждал наизуст...

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    "Uber е компания, която създава нов модел за транспорт, без това да ѝ коства нищо и използвайки трети лица. Това е нелоялна конкуренция"

    И това го казва противник на компанията. Вика му се иновация. Даже за бакшишите, където единствените иновации са в по-нови модели за избягване на данъци, това трябва да се счита за връх на постиженията.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK