С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 дек 2016, 16:05, 6189 прочитания

Акциите на "Алтерко" поскъпнаха със 17% в първия си ден на борсата

Книжата на втората технологична компания на БФБ се радваха на високо търсене

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Акциите на технологичният холдинг "Алтерко" започнаха успешно търговия на БФБ. Компанията набра около 2.18 млн. лв. през октомври, като стана второто дружество от IT сектора на българската борса. Търсенето прехвърли предлагането в хода на IPO-то, като това се повтори и в първия ден на компанията на регулиран пазар. Емисията затвори с малко над 17% повишение в четвъртък, след като позицията се изпълни с поръчки. Активността на инвеститорите беше видима и от спреда купува-продава между най-добрите поръчки, който беше около 1%, а това е ниско равнище за БФБ.

"За нас листването е важна стъпка и искаме да покажем, че българска IT компания може да е успешна и на международния пазар", заяви главният изпълнителен директор на "Алтерко" Димитър Димитров. От борсата приветстваха компанията, която за момента няма да бъде включена в борсовите индекси, коментира Васил Големански, изпълнителен директор на БФБ - София.
Добавянето ѝ ще зависи от интереса на инвеститорите, изразен в брой сделки (BGBX 40) и промяна в цената (BGTR 30), като ще трябва поне половин година това да се случи. Главният изпълнителен директор на инвестиционния посредник по емисията "Карол" Ангел Рабаджийски очаква ликвидността по позицията да е висока заради множеството индивидуални притежатели на акции.



Бизнес в развитие

С набраните средства "Алтерко" ще развива своите продукти от вида "интернет на нещата". Те включват платформата за интелигентни сгради She и набиращия популярност умен часовник MyKi. Димитров поясни за "Капитал", че една от причината да не пусне производителя им "Алтерко роботикс" самостоятелно на борсата е реализацията на въпросните продукти. Намеренията му включват ползване на партньорствата на дружества от холдинга с големите международни и български телекоми, за да разшири обсега на продуктите си.

"Крайният клиент са мобилните оператори и това е причината "Алтерко роботикс" да отстане в рамките на холдинга", обясни Димитров. По негови думи техните потребители са и такива на продуктите на "Алтерко". Причина за това е, че MyKi е повече услуга, отколкото продукт. Устройството използва мрежата на мобилните оператори, за да функционира, като води до споделяне на приходите между производител и оператор (revenue sharing).



Какво да очакват акционерите?

По думи на Димитров в плановете на "Алтерко" влиза раздаването на дивидент. Регулярните плащания към акционерите са важни за инвеститорите на БФБ, които заради по-ниската ликвидност невинаги могат да разчитат на печалба от поскъпването на акциите си.

Отчетите на компанията потвърждават думите на главния изпълнителен директор, като от печалбата за 2013 и 2014 г. на акция се падат съответно по 0.15 лв. и 0.13 лв. През 2015 г. "Алтерко" не разпределя дивидент, а прогнозите за 2016 г. са за минимална печалба заради протичащото в холдинга преструктуриране. С оглед на това според Димитров е все още твърде рано да се говори за дивидент. До края на 2020 г. обаче прогнозите на компанията са за ръст на приходите от 80% за периода, а печалбата догодина се очаква да достигне 1.2 млн. лв.

За сравнение

Дебютантът при IT компаниите на БФБ "Сирма груп холдинг, предпочете да реинвестира годишната си печалба, за да може да осигури бърз ръст на приходите, какъвто е моделът и при други технологични компании по света. Това се отрази на цената на акциите ѝ, като в последната година тя се е понижила с 15.54%.

"Разбира се, дивидентната политика е изключително важна, но движението на цената на дадена акция не зависи само от нея, а най-общо от търсенето и предлагането, от резултатите на компанията, отношението ѝ към акционерите, инвестиционните и планове и т.н. Мисля, че между двете дружества има една основна разлика и тя е цената, на която акциите им дебютираха на борсата. Въпрос на баланс е да направиш IPO при цена, удовлетворяваща компаниятa, но която да предизвика интереса на инвеститорите, като им даде възможност за печалба. Имам позитивни очаквания и за двете компании предвид настоящата цена на акциите "Сирма груп", коментира за "Капитал" Павел Бандилов, финансов анализатор в "София интернешънъл секюритиз". Според него IT секторът има потенциал на БФБ заради бързия си темп на развитие и качеството на предоставените услуги. Според него бързо растящите компании би следвало да реинвестират печалбите си.

"За разлика от "Сирма" ние сме IT компания, която за първи път предлага продукти на пазара. Те не са продукти в чистия смисъл на думата, защото са свързани с услуги, които се предлагат например чрез часовника MyKi", заяви Димитров на въпрос на "Капитал", акцентирайки върху потребителската насоченост на "Алтерко". Според него бизнесът със софтуер е по-различен и съответно допирните точки между двете групи на арената на високите технологии са малко.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Saudi Aramco отново отложи излизането си на борсата Saudi Aramco отново отложи излизането си на борсата

Атаката срещу рафинериите на фирмата през септември може да са изиграли роля

20 окт 2019, 162 прочитания

Продажбите на Jumbo в България са нараснали с над 20% Продажбите на Jumbo в България са нараснали с над 20%

Отчетът на гръцката група показва, че годишният оборот в страната е достигнал 85.6 млн. евро

20 окт 2019, 456 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Енергиен Facebook

Българската "Енерговиа" създаде платформа за търговия с електроенергия обединена със социална мрежа и анализ на пазара в целия свят

Още от Капитал
Земеделецът, който не оре

Александър Китев си поставя за цел да образова земеделците за ползите от нулева обработка на почвата с "Агримат БГ"

Германски минерални бани

След 13 години усилия българските балнеохотели бяха одобрени от германските здравни каси

Лесният паник бутон на гетата

В ромската "Надежда" в Сливен почти всички са във фейсбук, а евангелски църкви заместват държавата срещу 10% "плосък данък"

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10