Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 5 дек 2016, 15:39, 14646 прочитания

Новорегистрирана фирма взе пристанище Видин-юг

"СКМ Порт Видин" планира освен въглища да товари и зърно

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Концесионерът е свързан с Кирил Малчиковски, който е осъждан за износ на забранени вещества.
3.74
млн. лв. е сумата, която компанията трябва да инвестира в обекта през 35-годишния срок на концесията, без да е уточнено кога и по колко точно.
С решение на Министерския съвет от 30 ноември една новосъздадена фирма взе концесията на пристанище "Видин-юг". Дружеството "СКМ Порт Видин" ще експлоатира пристанището през следващите 35 години срещу скромна годишна такса от 8 хил. лв. Новият концесионер планира да пригоди пристанището за товар на зърнени култури освен на въглища, както досега, коментираха за "Капитал" от "СКМ Порт Видин".
Новият концесионер е свързан с Кирил Малчиковски, собственик на "Гранд казино Видин", който според видински медии през 2008 г. е бил осъден за незаконен износ на прекурсори, които могат да се ползват в амфетамини. Северната част на пристанището се държи от параходство "Българско речно плаване", част от групата "Химимпорт".
Изгодни условия и инвестиционни намерения
"Първото, което ще направим, е да възстановим и изградим открити и закрити складове и силози", обясни за "Капитал" Мариян Иванов, изпълнителен директор на дружеството концесионер. "СКМ Порт Видин" планира да разшири досегашното предназначение на пристанището и да го пригоди и за транспорт на зърнени култури. "Познаваме почти всички зърнопроизводители в района. Няколко големи европейски и световни компании проявяват интерес", допълни още Иванов.
Пристанищен терминал Видин-юг е разположен върху площ 48 дка. Предназначен е за прием и съхранение на насипни и генерални товари, които не изискват специални условия за обработка. Основният товар до момента са били въглища.
Концесионерът се задължава да инвестира 3.74 млн. лв. за целия срок на опериране - 35 години. Преди четири години, когато пристанището беше взето на концесия от ТЕЦ "Свилоза" (договорът беше развален по искане на концесионера през тази година), сумата за инвестицията беше почти двойна, като 5.7 млн. лв. трябваше да се инвестират през първите десет години. Условията сега дават на "СКМ Порт Видин" възможността да експлоатира порта, без да инвестира в него определена сума за първите години.
Другата разлика с предишната концесия е размерът на таксата. "СКМ Порт Видин" ще плаща 8086 лв. годишно фиксирана такса и 1.76% от ръста в приходите на компанията. Предишният концесионер е дължал по 13.8 хил. лв. годишно.
Собствеността

По регистър "СКМ Порт Видин" е създадена в края на септември тази година, а акционери в нея са "СКМ Инвестмънт" и "МИК Инвестмънт", които държат съответно 60 и 40%.
Имената на гравитиращи около Кирил Малчиковски дружества обикновено започват с СКМ - "СКМ Шипинг", "СКМ Инвестмънт", "СКМ Интернешънъл". Другото доказателство за свързаността е изпълнителният директор Мариян Иванов - бивш заместник кмет на Видин и мениджър с дълга кариера в повечето от изброените дружества на Маличковски.
Самият Кирил Малчиковски, бивш служител на НСБОП, през 2007 г. открива "Гранд казино Видин", собственост на компанията му "Глобал лоджистикс". В края на 2008 г. обаче върху дяловете му в компанията е наложен запор от Комисията за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност, известна като комисията "Кушлев", като размерът на запора е 1.4 млн. лв., сочи регистърът ДАКСИ. Причината е подозрения, че имуществото е придобито благодарение на престъпна дейност. Според съдебния акт Малчиковски е изнасял незаконно през границата на страната в особено големи размери прекурсор - оцетен анхидрид, който е предназначен за търговски и производствени цели, в т.ч. и на амфетамин, пишат през 2009 г. видински медии.
Дълъг неуспех
Концесионирането на пристанището има дълга предистория. То започна по време на тройната коалиция, когато държавното пристанище беше разделено на три с идеята да бъде отдадено на части. През 2013 г. концесия за Видин-юг получи ТЕЦ "Свилоза", но в началото на тази година договорът беше прекратен по искане на компанията. Видин-север пък беше спечелено от параходство "Българско речно плаване", част от групата "Химимпорт". Договорът е със срок 30 години до 2040 г.
Пристанището присъства и в един по-обширен план за създаване на интермодален терминал във Видин. Изграждането на съоръжението, комбиниращо възможности за железопътен, воден и шосеен транспорт, беше включено в пакета предложения, с които България кандидатства за финансиране по механизма "Свързана Европа" в началото на тази година, но проектът не беше одобрен. Следващата фаза за набиране на предложения започна през септември и министерството би трябвало да е кандидатствало отново, но липсва информация.




  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Цената на борсовия ток в България е най-ниска в цяла Европа Цената на борсовия ток в България е най-ниска в цяла Европа

Днес тарифата е почти 12 евро/мВтч, а вчера беше три пъти по-ниска

5 апр 2020, 701 прочитания

Весела Апостолова: По-мобилизирани сме от всякога Весела Апостолова: По-мобилизирани сме от всякога

Изпълнителният директор на комуникационния бизнес и оперативен директор на групата "Publicis Groupe България" пред "Капитал"

5 апр 2020, 748 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Volkswagen ще предлага електрически транспортни услуги

Частният градски транспорт по заявка ще тръгне първо в Хамбург и Берлин

Още от Капитал
Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10