С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 5 дек 2016, 10:47, 14937 прочитания

За първите 10 месеца на годината пазарът на бира е нараснал с 6.8% в обем

Изпълнителните директори на топ 3 на производителите на бира в страната отговарят на три въпроса

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Трите най-големи пивоварни в страната - "Каменица", "Загорка", "Карлсберг България", държат 90% от пазара на бира в стойност през 2015 г. по данни на "Регал 500 +". Изданието за втора поредна година класира най-големите производители на бързооборотни стоки в страната и ще излезе на пазара през декември.

За първите 10 месеца на годината пазарът на бира е нараснал с 6.8% в обем. По данни на Съюза на пивоварите общият пазар на бира през 2015 г. е бил 5.3 млн. хектолитра, което е с 2% повече от 2014 г. Това означава, че 2016 г. е втора поредна на нарастване след няколко години на свиващи се продажби на бира в страната.


Изпълнителните директори на топ 3 на производителите на бира в България отговарят на три въпроса:
1. Какви са постиженията на компанията през 2016 г.?
2. Какви са плановете за развитие на компанията през 2017 г.?
3. Какви са прогнозите ви за развитие на пивоварната индустрия през 2017 г.?


Димо Димов, генерален директор "Каменица" АД

Димо Димов, генерален директор "Каменица" АД: Инвестирахме 30 млн. евро в пивоварната ни в Хасково

1. За нас в бирената индустрия 2016 г. беше изключително динамична, изпълнена с много предизвикателства година. Въпреки силно конкурентната среда "Каменица" АД заема лидерска позиция на бирения пазар в България от 2012 г. досега. Според данните, с които разполагаме към септември 2016 г., "Каменица" е лидер на пазара с 32.6% пазарен дял както по обем, така и по стойност на цялото си портфолио от марки - местните Kamenitza, Astika, "Бургаско", "Славена", както и международните Staropramen, Stella Artois и Beck’s, които произвеждаме по лиценз. Част от портфолиото ни са и вносните ни марки – белгийските Leffe Blonde, Leffe Brune, Hoegaarden, най-известната мексиканска бира в света Corona Extra, както и Carling Cider.
През 2016 г. отпразнувахме 135-та годишнина на компанията. По случай юбилея представихме на пазара "Старо пиво" - лимитирано юбилейно издание, разработено специално за празника ни. През есента на 2016 г. представихме на пазара пълното портфолио на Staropramen Dark, което произвеждаме по чешка рецепта.
От 2014 г. до 2016 г. сме инвестирали 30 млн. евро по проекти в пивоварната ни в Хасково. От тях над 6 млн. са вложени в развитие и обновяване на логистичната база. След направените разширения тя е с обща площ около 20 000 кв.м. Новите високотехнологични съоръжения ни позволяват да бъдем още по-гъвкави и ефективни.
Пуснахме в експлоатация уникален за страната анаеробен реактор, който е част от дългосрочните инвестиции на компанията за постигане на нулево замърсяване от производствения процес. Стойността на инвестицията е близо 3 млн. евро, като съоръжението ни позволява предварително да пречистваме над 60% от отпадните води, отделяни в производствената дейност на пивоварната. Това спомага за още по-пълноценно функциониране на вече съществуващата аеробна пречиствателна станция на пивоварната, която се грижи и за отпадните води на всички фабрики в Северната индустриална зона на Хасково. Освен това като субпродукт от работата на реактора се отделя биогаз, който използваме като алтернативно гориво за поддържане на производствените нужди от енергия.



2. Основната ни амбиция е да продължим да бъдем избор №1 както за потребителите, така и за клиентите си и да движим цялата индустрия напред. Затова и през 2017 г. ще продължим с инвестициите си в нашето производство, в марките ни и в нашите хора. Сред основните ни приоритети за 2017 г. е и работата ни по развитието на мултифункционалния комплекс – "Пивоварница Каменица", който ще включва микропивоварна за производство на крафт бира, посетителски център, амфитеатрална сцена, ресторант, отворен пъб, магазин за подаръци и парк. Общият размер на инвестицията, която ще направим за него, е над 2 млн. евро и ще бъдат открити повече от 50 работни места в града. Очакваме "Пивоварница Каменица" да отвори врати в края на 2017 г. и да се утвърди не само като притегателен център за любителите на специални видове бира, но и като неизменна част от културната карта на Пловдив.

3. Очакванията ни за 2017 г. са, че ще бъде предизвикателна за бирения бизнес и най-вече ще зависи от запазването на политическата и икономическата стабилност в страната. Същевременно ясно е за всички, че влияние оказват и чисто геостратегически и макроикономически фактори, които са валидни не само за бирената индустрия, а и за българската икономиката като цяло.
Вярваме, че и през 2017 г. силно влияние в пивоварната индустрия ще окажат и новите видове бира – разновидностите на наливна бира, крафт бири, вносните бири и тези с марка на разпространителя (private label). Те набират все по-голяма популярност и вярваме, че това ще допринесе за изграждането на силна бирена култура в България, което от своя страна ще изведе пивоварната индустрия напред.
Конкретно за " Каменица" АД – очакваме 2017 г. отново да бъде динамична и предизвикателна. Силно мотивирани сме да запазим лидерската си позиция. Подготвяме силни планове за нашите брандове и имаме опитен екип.

Никос Зоис, изпълнителен директор на "Загорка" АД

Никос Зоис, изпълнителен директор на "Загорка" АД: Очакваме предложения и от микропивовари

1. През 2016 г. "Загорка" АД продължава да се движи успешно напред в съответствие със стратегията и плановете на компанията. Отново постигнахме успех по отношение пазарна иновация, като пуснахме новия сайдер "Крадецът на ябълки". Имахме и други кампании на нашите марки - Heineken подкрепи Шампионската лига. С втората кампания марката покани българските потребители на пътешествие, свързано с историята на звездата на Heineken и традициите на компанията, които могат да се проследят повече от 150 години назад във времето. Марката ни "Загорка" от своя страна постави фокус върху специалните моменти на удоволствие. "Загорка Ретро" отново ни изненада приятно и през 2016 г., а "Ариана" се впусна в разгадаване на бирена мистерия. Потребителите в България подкрепят нашите непрестанни усилия да предлагаме най-високо качество марки бира.

2. Продължаваме с изпълнението на амбициозния ни план за допълнителни инвестиции в пивоварната ни в Стара Загора, какъвто е например проектът ни за пречиствателна станция. Фокусираме се и върху глобалната платформа на Heineken "Създаваме по-добър свят", чиято цел е да следи за ефективното използване на вода и енергия, както и за въвеждане на най-добрите практики в основните етапи от нашия работен процес. Като отговорна компания имаме поети ангажименти и цели до 2020 г. по отношение използването на ресурсите - част от нашия бизнес. Много важни за нас са здравето и безопасността на служителите, както и грижата за местната общност и отговорната консумация. Никой бизнес план не може да работи без хората, така че един от нашите приоритети ще бъде именно развитието и грижата за хората.
Пивоварна "Загорка" е едно от най-модерните и иновативни предприятия в групата на Heineken и е успяло да запази традициите си и своята идентичност.
Фокусът ни и през следващата година ще бъде да предлагаме добро портфолио от висококачествени марки бира, които българите обичат. За нас е важно и да изненадваме консуматорите с иновативни продукти и кампании.

3. България е страна с дълги традиции в пивоварството и консуматорите наистина разбират от добра бира. Развитието е насочено към търсенето на иновации в основни сегменти, които да отговорят на нуждите на потребителите. Очакваме и нови предложения от микропивоварите. Ако към това добавим възможен икономически растеж, положително развитие на туризма, както и хубаво време през следващата година, нашите очаквания са да имаме възходяща тенденция на бирения пазар.

Деян Беко, изпълнителен директор на "Карлсберг България"

Фотограф: „Карлсберг България“
Деян Беко, изпълнителен директор на "Карлсберг България": Обърнахме нагласите за консумация в стъклени бутилки

1. "Карлсберг България" отчита изключителни постижения през 2016 г. За първите десет месеца (по последни данни на агенция AC Nielsen) сме най-бързо развиващата се в бранша и единствената, която увеличава пазарния си дял. В контекста на общ бирен пазар с ръст от 6.8% в обем и 5.7% в стойност нашият обем се е увеличил с 27.5%, а в стойност сме нараснали с 28.2%. Пазарният дял в обем на компанията от началото на годината до края на октомври е 26.9%, което е ръст от 4.4 процентни пункта, сравнено със същия период на 2015 г. В стойност ръстът на пазарния ни дял е от 4.7 пр. пункта и сега той е 26.7%.
Основният двигател за компанията продължава да е "Пиринско", което е бирена марка номер едно на България за десетте месеца на 2016 г. по данни на същата агенция. "Пиринско" е увеличило обемите и стойността си с 26% от началото на годината досега и пазарния си дял с 2.5 пр. пункта. Сега то заема 16.4% в обем от пазара на бира у нас. Тази година "Пиринско" предложи на потребителите свое разширение в портфолиото – "Пиринско Младо" - непастьоризирана светла бира в оборотна стъклена бутилка от половин литър.
"Шуменско" е другият основен двигател на ръстовете на компанията, което успя да достигне 8.7% дял в обем от общия бирен пазар на страната. То е увеличило обемите си от началото на годината с 32% и пазарния си дял в обем с 1.7 пр.п., сравнено със същия период на миналата година. В стойност представянето на "Шуменско" е още по-добро - то заема 9.2% дял за десетте месеца на годината. Успехите на "Шуменско" се дължат основно на новата стъклена бутилка от 0.33 мл – известната "бомбичка", която върнахме на пазара по повод нейния 50-годишен юбилей. Въпреки тенденцията на спад на консумацията в стъклени бутилки успяхме да обърнем нагласите. На практика тази бутилка отвори един нов сегмент в стъклените опаковки за многократна употреба
В премиалния сегмент Tuborg, Carlsberg и Budweiser Budvar са най-бързо развиващите се марки за изминалата част от годината. През 2016 г. обогатихме портфолиото си и с нови крафт предложения, имаме намерения да продължим иновациите в този сегмент още в началото на 2017 г.
За десетте месеца на 2016 Somersby държи 55.8% дял в обем и 63.1% в стойност от пазара на сайдери в страната. Марката вече е представена с 5 вкуса.

2. През 2016 г. постигнахме най-добрите си резултати за последните 10 години и не спираме дотук. Ще отговорим на потребителските търсения с нови продукти, като в същото време продължаваме да инвестираме във водещите си местни марки. Ще поддържаме лидерските си позиции в определени сегменти от пазара. Компанията ни въвежда нова стратегия и на глобално ниво, която ще придобие конкретни измерения за местния пазар спрямо неговите специфики и нужди.

3. През 2016 г. пазарът на бира в България отбелязва ръст за втора поредна година по данни на агенция ACNielsen, като за първите 10 месеца е нараснал с 6.8% в обем. Ръстът на пазара на бира се дължи основно на хубавото време и липсата на значителни валежи през летния сезон. Въпреки положителното развитие на пазара през тази година очакваме през следващите години обемите да останат на сегашните нива, като може да има развитие в стойност. Топлият пазар (магазините) е с ръст за 10-те месеца от 8.7% (по данни на ACNielsen), като при модерната търговия има по-високи от средните ръстове. В същото време при студения пазар (заведенията) има спад (-3.4% за 10-те месеца на 2016 г.), който е характерен за този канал през последните години.
В момента на бирения пазар има няколко интересни тенденции. Първата е нарастването на сегмента на кеновете, който отбелязва ръст от 26.1% за 9-те месеца на 2016 г. (по данни на ACNielsen) и вече над 14% от бирата в България се консумира от такава разфасовка. Друга тенденция е фокусът върху бизнеса в стъклени бутилки чрез различни иновации. Не на последно място - заражда се интерес към различни специални и крафт бири, но все пак към момента пазарът в България е все още доминиран от лагер (светлата) бира.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Приходите на всички компании в България през 2018 г. нарастват до 360 млрд. лв. Приходите на всички компании в България през 2018 г. нарастват до 360 млрд. лв.

По данни на НАП печалбата на дружествата се увеличава с 2.7%. Класацията на "Капитал" на най-големите компании също показва силен ръст в оборотите с 9%, но по-слаби печалби

16 юни 2019, 284 прочитания

Как компаниите се справят с изменението на климата Как компаниите се справят с изменението на климата

Предприетите действия варират от пълно отричане на проблема, през неохотно ангажиране до смели амбиции

16 юни 2019, 256 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Airbnb постигна споразумение с Ню Йорк

Санкциите при неспазване на правилата за отдаване на имоти под наем ще бъдат налагани на собтсвениците, а не на компанията

Garitage Park и казахските милиони

Големият имотен проект в София е собственост семейството на Аслан Мусин, който до 2012 г. е считан за дясна ръка на Назарбаев

Частните парчета от парка

Устройственият план на Борисова градина осветли няколко съмнителни сделки, останали под радара на общественото внимание 20 години

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

20 въпроса: Полина Лъжанска

д-р Лъжанска е сред инициаторите на сайта CancerCare.bg и благотворителния маратон Race for the Cure

Маша Гесен, журналистка: "Политиката трябва да е визия, не компетентност"

"Фашизмът е мечтата по въображаемото минало. Това е основната му характеристика."