Активно пазаруващите онлайн български потребители нарастват със 7%
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Активно пазаруващите онлайн български потребители нарастват със 7%

Активно пазаруващите онлайн български потребители нарастват със 7%

Въпреки че поръчките през интернет растат, много от плащанията се правят при доставката в брой

5039 прочитания

© Надежда Чипева


Всеки пети отказва покупка, ако не може да плати с карта.

Българските потребители, които пазаруват онлайн няколко пъти в месеца, нарастват със 7% през тази година в сравнение с 2015 г. Това показва изследване на агенция за пазарни проучвания "Ноема" по поръчка на картовия оператор "Visa Европа". Така делът на пазаруващите няколкократно в месеца през глобалната мрежа се покачва на 40% от всички анкетирани. Въпреки нарастването на този вид разплащане наложеният платеж кеш при получаване на поръчаната стока остава най-популярното средство, като при него има понижение от само 2% на годишна база. Така 38% от анкетираните все още плащат в брой, въпреки че купуват през интернет. Около 22% от хората плащат с дебитна карта. Интересно е да се отбележи, че делът на плащащите с кредитна карта се увеличава от 4% на 8% през тази година в сравнение с 2015 г.

Най-популярните стоки

Най-популярните стоки за купуване онлайн са на първо място дрехи и обувки, а също така и самолетни билети, билети за концерти, почивки и техника. "Тази Коледа почти един от трима българи ще избере електронни разплащания като начин да плати за подаръци, а честотата на онлайн пазаруването се очаква да нарасне в сравнение с последните празници и 29% ще платят за разходите си по време на празниците онлайн", каза Красимира Райчева, мениджър на Visa за България.

Почти половината от потребителите предпочитат български онлайн магазини. Според данните 20% от потребителите отказват да пазаруват, ако нямат възможност да платят с карта. Проучването също така показва, че над 2/3 от потребителите, които живеят в други градове извън София, купуват през глобалната мрежа дрехи и обувки.

Моля, платете при банката

Красимира Райчева коментира и съществуващият проблем с плащането на ПОС терминал на задължения към държавната администрация, което често се отказва под различни претексти на потребителите. "Аз сама съм попадала в ситуация, в която ми е отказвано разплащане с карта от служители на държавната администрация. Когато обаче се прояви повече настоятелност, в крайна сметка се оказва, че такова е възможно и именно това искам да посъветвам потребителите – да бъдат по-настоятелни. Visa работи активно с представители на държавната администрация за увеличаване безкешовите разплащания като елемент на намаляване на сивата икономика", добави още Райчева.

Двуцифрен ръст

По последни данни на БНБ за картовите операции сумата на безкешовите разплащания се увеличава с 23% на годишна база през първата половина на 2016 г., което е най-високият ръст от 4 години насам. С годините средната сума на едно безкешово разплащане се повишава от 64 лв. на 70 лв. "В сравнение със страните от Западна Европа у нас плащанията с карта онлайн все още са на значително по-ниско ниво. Що се отнася до страните от нашия регион, България сме напред, като двуцифреният ръст на тези разплащания е многозначителен на фона на ръста на икономиката", коментира още Райчева.

Таргет групите

Eлектронните плащания са по-популярни сред възрастовата група 18 - 35, където 41% от анкетираните пазаруват онлайн месечно, разликата с потребителите на възраст 36 - 55 е много малка – 38% от тях пазаруват онлайн всеки месец. Трябва да се отбележи, че в проучването не попадат хора на възраст над 55 г. Освен това около 2/3 от анкетираните получават над 800 лв. на месец.

Всеки пети отказва покупка, ако не може да плати с карта.

Българските потребители, които пазаруват онлайн няколко пъти в месеца, нарастват със 7% през тази година в сравнение с 2015 г. Това показва изследване на агенция за пазарни проучвания "Ноема" по поръчка на картовия оператор "Visa Европа". Така делът на пазаруващите няколкократно в месеца през глобалната мрежа се покачва на 40% от всички анкетирани. Въпреки нарастването на този вид разплащане наложеният платеж кеш при получаване на поръчаната стока остава най-популярното средство, като при него има понижение от само 2% на годишна база. Така 38% от анкетираните все още плащат в брой, въпреки че купуват през интернет. Около 22% от хората плащат с дебитна карта. Интересно е да се отбележи, че делът на плащащите с кредитна карта се увеличава от 4% на 8% през тази година в сравнение с 2015 г.

Най-популярните стоки


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    kr avatar :-|
    stile libero

    Това статия за онлайн пазаруването в България ли е или фирмен рипорт на Виза?
    мноого поръчково


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK