// K2: Бизнесът / Компании
Пловдивски фирми ще привличат служители от райони с висока безработица
Кампанията започва от Монтана, Ловеч, Сливен, Бяла Слатина и Стамболийски, по-късно ще обхване и други градове
В инициативата на JobTiger засега участват АББ, "Кауфланд", "Сенсата технолоджис", "Либхер хаусгерете Марица" и "Белла". |
Компании, които работят в "Тракия икономическа зона" край Пловдив, ще привличат необходимите им служители от райони с висока безработица. Идеята за инициативата е на JobTiger, а първите партньори в нея са едни от най-големите инвеститори в страната - АББ, "Кауфланд", "Сенсата технолоджис", "Либхер хаусгерете Марица" и "Белла". Със съдействието на община Пловдив и "Тракия икономическа зона" те започват кампания за насърчаване на трудовата миграция към града, който през последните години започна да изпитва недостиг на кадри заради откриването на много нови предприятия. Към момента в зоната работят близо 100 инвеститора, а производството формира половината от икономиката на Пловдив. По последни данни БВП на региона е 6.3 млрд. лв.
Първите пет града, в които компаниите се надяват да намерят бъдещи служители за пловдивските си предприятия, са Монтана, Ловеч, Сливен, Бяла Слатина и Стамболийски. На следващия етап инициативата ще обхване и други населени места, като в плановете влиза и привличане на етнически българи от Украйна и Молдова.
Инициативата започва с информационна кампания, като свободните работни места ще се обявяват на специално създаден сайт за това – plovdiv.careerdays.bg, каза управителят на JobTiger Светлозар Петров. Следващата стъпка е организиране на дни на кариерата в общини, които имат висок потенциал за трудова миграция. Освен нивото на безработицата като фактори са отчетени наличието на професионални гимназии, както и това каква индустрия е имало, която по една или друга причина е била закрита. Инициативата започва от Монтана, Ловеч, Сливен Бяла Слатина и Стамболийски, където дните на кариерата ще бъдат организирани между 15 януари и 15 февруари догодина. На тези събития работодателите ще представят както отворени позиции в предприятията си в региона на Пловдив, така и възможностите и условията за трудова миграция.
Кампанията ще продължи с други 15 града в страната и чужбина. "Оглеждаме пазара на труда в Южна Украйна, в Молдова, където има компактно етническо българско население, дори в Северна Гърция, където безработицата е над 30%", каза зам.-кметът на Пловдив Стефан Стоянов. Инициативата ще продължи с обучителни програми, които се подготвят в момента, за да могат хората да получат необходимата квалификация преди започване на работа, уточни Петров.
Кой какво търси
В момента се търсят около 5000 нови работници, каза създателят на "Тракия икономическа зона" Пламен Панчев. От тях около 600 са нужните кадри с висше образование, предимно инженерно, а около 1000 са средните специалисти. Това, което работодателите предлагат, е в широк диапазон в зависимост от необходимата квалификация и длъжността. Като цяло заплатите на обикновените работници са между 500 и 1000 лв., но има свободни позиции за 3500 лв., уточни Панчев.
За първите пет компании включването в инициативата е стратегическо решение, което да им позволи да продължат да се развиват, след като другите възможности да си намерят работници са се изчерпали или пък е част от плановете им за разширяване на бизнеса. Такъв е случаят със "Сенсата технолоджис", която в момента има над 2800 служители в трите си завода в Ботевград, София и Пловдив. "Плановете ни за развитие включват увеличаване броя за следващите няколко години до 4000 души. Най-голям ще бъде ръстът в Пловдив, тъй като там планираме отворените позиции да се увеличат от 300 до 1500 - 2000 души", каза оперативният мениджър на компанията Чавдар Каменов. "Инвестиционната ни стратегия е дългосрочна, мислим за 10-15 години напред, което изисква ясна визия за развитието на пазара на труда", добави той.
Предстоящо разширяване на бизнеса стои и зад решението на "Кауфланд" да се включи в инициативата. В зоната край Пловдив веригата има изграден централен склад, който обслужва всичките й 56 филиала в страната. По думите на директора "Логистика" Емил Димитров през следващите 2-3 години компанията планира да отвори 10 нови търговски обекта и затова ще има нужда от допълнително кадри в логистичния център.
Условия за живот
Освен работните места инициативата отчита и много други аспекти като нуждата от жилища, детски градини и училища, каза Петров. По думите на Стоянов общината има готовност да осигури достатъчно места в училищата и детските градини за записване на децата при преместване на цели семейства. Преди няколко месеца пък "Тракия икономическа зона" обяви проект за изграждане на жилища за индустриални работници. Идеята е компании да наемат квартирите и да ги предоставят на свои служители, които да могат да ги купят, като теглят кредит с подкрепата на работодателите си.
Общината работи по различни програми, които подпомагат образователната система, включително програма за дуално обучение. "Редица технически кадри вече трайно липсват от пазара на труда и част от решението е професионалното образование", каза Стоянов. По думите му следващата година общината има намерение да открие минимум 10 нови дуални паралелки, зад които стои реален бизнес, който е готов да инвестира в образованието и да си подготви нужните кадри.
Още по темата
"Сенсата технолоджис България" стана инвеститор на 2016 г.
Наградата за иновативен бизнес взе "Теклас", а за разширяване на производството - "Луфтханза техник София"
26 фев 2017Безработицата – синьото плъзва по картата
Броят на общините с безработица под 10% се повиши от 44 през 2015 г. до 81 през 2016 г.
3 фев 2017Последите години са силни, с двуцифрен брой на индустриалните проекти
28 дек 2016Фотогалерия: Новите фабрики на България
28 дек 2016Нели Огнянова: Университетската работа е общуване
Преподавателят от Софийския университет пред "Капитал"
27 дек 2016Когато бизнесът и образованието се срещнат
Филиалът на Техническия университет в Пловдив обучава по поръчка инженери за отбранителната индустрия
19 дек 2016Френски завод за самолетни части ще има до Пловдив
Производителят Latecoere е доставчик на гиганти в авиацията като Airbus, Boeing, Bombardier и Embraer
18 дек 2016"Doing business in Bulgaria":
Пловдив привлича инвестиции, защото институциите помагат, а не пречат на процеса
Прозрачният бизнес климат е основен фактор, който привлича чужди комании в града и региона
1 ное 2016Бъдещето на българската индустрия: къде и как ще се случва
Първата конференция за производствени инвестиции се организира съвместно от "Капитал", община Пловдив, Industry Watch и Тракия икономическа зона
18 окт 2016Пловдивският бизнес инвестира в образованието с пилотен проект
Образователно-индустриален борд ще координира и помага за връзката между училищата и компаниите
29 сеп 2016
Производителят на кафе планира разрастване в страната
15 дек 2019, 16 прочитания

Председателят на съвета на директорите Огнян Донев очаква ръст на продажбите в Сърбия и Молдова
15 дек 2019, 412 прочитания
14 дек 2019, 1953 прочитания
15 дек 2019, 735 прочитания
15 дек 2019, 596 прочитания
15 дек 2019, 507 прочитания
15 дек 2019, 497 прочитания
Големите надежди за Азия все още не носят очакваните резултати