"Балканкар Рекорд" очаква 5% ръст на продажбите си през тази година
23 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Балканкар Рекорд" очаква 5% ръст на продажбите си през тази година

През последните две години търсенето на дизелови кари и машини на природен газ отново започна да изпреварва електрокарите.

"Балканкар Рекорд" очаква 5% ръст на продажбите си през тази година

След санкциите производителят на кари замести руските пазари с европейски

10106 прочитания

През последните две години търсенето на дизелови кари и машини на природен газ отново започна да изпреварва електрокарите.

© Михаил Ванчев


"Балканкар Рекорд" очаква около 5% ръст на продажбите си през тази година. Пловдивската компания, която е най-големият производител на кари в страната, е успяла да замести руския пазар с този на страни от ЕС, което помага да подобри резултатите си през последните две години. "С продажби на пазарите в ЕС и в България компенсирахме спада от 2014 година, когато Русия и свързаните с нея икономики намалиха многократно покупките на нашата продукция", каза за "Капитал" Петър Петров, управител на "Балканкар Рекорд".

Продажбите през предходните години бяха ударени от ембаргото спрямо Русия. През тази година обаче нещата се подобряват и продажбите за европейските пазари са нараснали с близо 10 на сто спрямо 2015 година, а тези в страната с близо 12 на сто. "Не сме се отказали от източните пазари, но те са в застой не само заради санкциите, наложени на Русия, от което страдат и свързаните с нея икономики.

Това са икономики, свързани с износа на суров петрол и сега изпитват затруднения от ниските му цени на международния пазар. Продукцията ни се търси и износът ни не е спирал", коментира Петров. В завода работят 127 души, а годишният обем на продажбите през 2015 е 8.5 милиона лева. Очакванията са през 2016 година приходите от продажби да надхвърлят 9 млн. лв.

Българските купувачи

Продажбите на мотокари и електрокари в страната се финансира основно от различни европрограми, което често се оказва и спънка за сектора. "Българските ни клиенти имат бюрократични затруднения, свързани с попълването на огромно количество документи. По тази причина нашите мотокари не могат да достигнат до малки и дори до средни фирми, защото те задължително трябва да ползват консултант, което оскъпява покупката", казва Петър Петров.

Клиентите на компанията все повече се ориентират към по-екологични машини и се интересуват доколко ще могат да създадат добра работна среда в работните помещения, а и изобщо какво е влиянието на работата на карите върху околната среда. При големите клиенти на пловдивската каростроителна компания екологосъобразността е фирмена политика и те купуват по-скъпите екокари. Малките и средните фирми също тръгват с добри намерения, но много повече се съобразяват с бюджета си.

Пазарни ниши

"Балканкар Рекорд" е заел и няколко тесни пазарни ниши при клиенти със специални изисквания. През 2-3 години стъкларските заводи купуват машини, с изисквания за термоустойчивост и предпазване на работника от топлината на пещите. Същите потребности имат и предприятия от леярската промишленост, които подновяват техниката си на същия 2-3 години. Около 25 на сто от продукцията на компанията е за клиенти със специфични изисквания. Към тях Петров причислява и карите с висока проходимост, предназначена за армии на НАТО. През 2016 година са продадени 39 дизелови кари от този тип.

"В последните 3-4 години фирмите от оръжейната промишленост имат по-голямо производство, защото пазарите търсят продукцията им. Нашите "военни" кари също бележат леко нарастване, но не със същите темпове, с които се продават оръжията. Затова пък при спад на оръжейното производство при нас не се забелязват съществени намаления на продажбите им", коментира управителят.

От техническа гледна точка 2016 година е добра за компанията заради усъвършенстването на технологиите на мотокарите за леярската промишленост, като от новите машини вече са продадени няколко на голямо леярско предприятие в Русия. Компанията усъвършенства също и своите електровлекачи, които се използват на летищата в цялата страна, както и в няколко европейски държави и Русия. Новите машини са по-бързи и развиват скорост от 30 километра в час и са по-работоспособни - вече теглят товари до 20 тона, докато предната серия от тези машини тегли 10-12 тона. "За първи път продадохме от новата серия влекачи на "Арселор Метал" в Украйна", каза Петров.

Тенденции

До 2007 г. "Балканкар Рекорд" (когато има и над 20 млн. лв. приходи) регистрира невиждан ръст в търсенето на електокари спрямо мотокарите и машините на природен газ. В резултат през 2012 г. съотношението на продажбите на двата типа машини е приблизително 50:50. През последните две години изненадващо търсенето на дизелови кари и машини на природен газ отново започна да изпреварва електрокарите.

"Преди 7-10 години дизеловите машини бяха приоритет на източните държави, а електрокарите - на западните. Сега и нашите западни клиенти завишиха търсенето на дизелови и газови мотокари. Вероятно в момента пазарите на кари в Европа оценяват по-добре предимството "мобилност" на дизеловите и газовите кари спрямо предимството "нисък енергиен разход" на електрокарите. Моята прогноза е, че в скоро време отново ще бъдем на вълна електрокари", категоричен е Петър Петров.

През последните 3-4 години остават непроменени продажбите на дизелови кари с товароподемност 3.5 и 5 тона и те са около 50 на сто от реализацията на всички дизелови кари, а при електрокарите се продават най-много тези, които имат товароподемност между 1.5-2 тона. Те формират около 35% от продажбите ни този тип машини. При електрическите и при дизеловите платформи най-големите продажби са на машини, които имат товароносимост от 2 до 3 тона.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK