Оскар фон Хауске: В българския "Мобилтел" ще е глобалният ни тест на нова мрежа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Оскар фон Хауске: В българския "Мобилтел" ще е глобалният ни тест на нова мрежа

Оскар фон Хауске: В българския "Мобилтел" ще е глобалният ни тест на нова мрежа

Директорът за фиксирани услуги в America Movil пред "Капитал"

14541 прочитания

© Надежда Чипева


Профил

Оскар фон Хауске Солис е член на борда на директорите на America Movil - компанията, която купи собственика на "Мобилтел", Telekom Austria Group. Той участва и в надзорния съвет на Telekom Austria Group. Оскар фон Хауске Солис беше за пръв път в България, където се проведе последната среща на надзорния съвет на групата. В America Movil той отговаря за бизнеса с фиксирани услуги. Също така е изпълнителен директор на Telmex Internacional – компанията, която развива бизнеса на America Movil в Латинска Америка. Завършил е бизнес администрация в Instituto Técnico Autónomo de México и Kellogg School of Management - Northwestern University в САЩ.

Колко голям е бизнесът на America Movil?

- Извън Мексико имаме клиенти от 26 страни в Латинска Америка, САЩ и, разбира се, Европа. Клиентите ни наброяват 366 милиона души и това ни прави вторият или третият най-голям телеком в света. Стартирахме в Мексико с Telmex, след което се насочихме към мобилните услуги. Сега вече сме напълно интегриран телеком. Разполагаме с фиксирани и мобилни услуги в повечето страни, в които оперираме. Говорейки за фиксирани услуги: ние сме лидер по Triple Play оферти в региона, включващи платена телевизия, фиксиран броудбенд и гласови услуги на масовия пазар. В същото време през последните две-три години предоставяме и решения за малкия бизнес, фокусирани върху облачните услуги – нашите клиенти могат да ползват виртуален сървър, да правят видео конферентни връзки и др. Това е голяма трансформация за нас. На бизнес пазара сме лидери в свързаните мрежи, имаме 18 информационни центъра в различни държави и разработваме облаци в 4 страни – Аржентина, Бразилия, Колумбия и Мексико. От тях очакваме да се справят с трафика от всички страни. Дори Австрия ползва облачни услуги, базирани в Мексико. В момента светът е без граници. Комбинацията между фиксирани и мобилни услуги по мое мнение става една обща услуга и ние сме в период на много важна дигитална трансформация. Някога бяхме просто компания за телекомуникации, които свързват точка А, точка В, точка С и т.н. Сега вече клиентите ни искат лесни за ползване решения, а не услуги. Тях не ги интересува къде е облакът и какъв вид е мрежата. Затова започнахме да мислим вертикално и погледнахме за партньорства с други сектори - ритейл индустрията, туристическата индустрия, електронните правителства и електронното образование. Преминаваме от физическа реалност към софтуерна такава.

А какво се случва с крайния потребител – виждаме, че все повече и повече телекоми се фокусират върху съдържанието?

- Състезаваме се срещу гиганти като Netflix. Ние имаме услугата Claro Video – стрийминг платформа, която може да бъде използвана чрез телевизор, компютър и всякакво мобилно устройство. В днешно време има три възможности за съдържание – линейна телевизия, съдържание по избор и връщане програмата назад. Честно казано, всичко това е объркващо за клиента. За да гледа Netflix, той трябва да смени кабелите, програмата. Това, което правим ние, е да прекараме всичко през една платформа. Чрез нея можеш да гледаш каквото си поискаш на всякакви различни устройства. Вече сме пуснали услугата в Колумбия, където ползваме пазара за проверка. Така виждам аз забавлението – трябва да разрешим проблемите между различните платформи. Работим върху тази интеграция. Наскоро видяхме сделката между AT&T и Time Warner и според мен точно натам е правилният път, защото съдържанието е най-важно. В същото време съдържанието има различни аспекти. Виждаме как хората искат не само международни продукции като House of Cards, но и качествено местно съдържание. Това е голяма революция. Съдържанието обаче може да достига до теб по различни начини.

America Movil произвежда също така и местно съдържание?

- Имаме три канала – един в Мексико, един в Колумбия и още един в Перу. Наскоро пуснахме телевизионен сериал, наречен La Hermandad ("Братството"), който е наистина успешен в Латинска Америка. Правим и местна версия на Shark Tank.

Планирате ли тези продукти да достигнат и до други страни?

-Да, но все още обмисляме как точно да подходим.

Какви са плановете на Amеrica Movil за Европа?

До голяма степен ще се съсредоточим върху модернизиране и разширяване на мрежите ни, както и разширяване на инфраструктурата ни. Използването на новите оптични технологии ще ни позволи да опростим до голяма степен транспортната ни мрежа, като съберем няколкото използвани досега технологии в една. Първата страна, в която ще я тестваме, е България, като ще започнем през 2017 г. Новата фотонна мрежа ще е с многократно по големи капацитети, изключително гъвкава и многократно по-лесна за управление и поддръжка. Това ще ни позволи предлагането на редица нови услуги за нашите клиенти, а създаването им и излизането на пазара ще е със значително по-кратки срокове. Ще поставим и основите за изграждането на новото поколение 5G мобилна мрежа. Така България и в бъдеще ще запази лидерските си позиции на международната карта на телекомуникационни услуги, където от години е в челната десетка.

Какво е мнението ви за инвестицията в "Мобилтел"?

-Както знаете, ние закупихме "Близу" и вече сме интегрирали оператора в бизнеса си. Харесва ни да имаме напълно интегрирана телекомуникационна компания, която включва в себе си фиксирани, мобилни, телевизионни, броундбенд и бизнес услуги. Основните тенденции в сектора са облачните услуги, интернет на нещата, анализите. Разработваме нови продукти във всеки раздел от портфолиото ни от услуги. Имаме адаптирана мрежа, процесите и знанието за нова революция в индустрията. Телекомите в България са реактивни – когато имат проблем, реагират. Ние ще сме проактивна компания, ще реагираме при първото съмнение за проблем с клиента.

Колко различен е европейският пазар от Латинска Америка?

-Регулациите са различни, особено за държавите в Европейския съюз. Роумингът е един от примерите. Смятам, че Латинска Америка е Triple play пазар, където хората предпочитат да купуват от един доставчик. Шестдесет процента от клиентите ни имат тройни услуги. В някои страни като Мексико сме лидери, в повечето държави обаче сме претенденти. Тогава трябва да работиш по различен начин – трябва да си наистина различен, отличаващ се от останалите.

Планирате ли още покупки в Европа и България в частност?

-Нямаме конкретна цел, но постоянно търсим добри възможности, които да разширят бизнеса ни.

Споменахте "Близу", какви са плановете ви за компанията?

Ще внедрим някои услуги от Латинска Америка тук, за да използваме тези платформи и да добавим към стойността на пазара. Инвестираме много пари в съдържание и изглежда логично да предоставяме това съдържание и в България. В момента анализираме как да се случи точно процесът.

Смятате ли, че тук клиентите са толкова гъвкави колкото на други пазари и могат да приемат такива оферти?

-Така смятам, да. Невероятно е как т.нар. millennials (поколението родено от средата на 80-те до началото на XXI в.) се адаптира към технологиите – ние пускаме услуга и те вече знаят как да я използват.

Как виждате бъдещето на телекомите през следващите 5 години?

-Всичко ще бъде насочено към облачните услуги. Интернет на нещата ще доведе до огромна промяна в цялата мрежа. За нас това значи по-бързо преминаване към 4.5G и 5G. Анализът на данни ще бъде голяма част от бизнеса. Когато влизаш на страницата ни, аз ще искам да знам кой си ти и какво търсиш, за да знам какво да ти предложа. И трябва да имам правилните инструменти, за да ти предложа най-доброто. След това идва рекламата – знам, че играеш голфq и затова искам да ти предложа спортни продукти за голф.

Смятате ли, че изкуственият интелект ще играе голяма роля в тези технологии?

-Задължително е. Неотдавна говорихме с една фирма в САЩ, която работи по мобилни рекламиq и бях впечатлен от факта, че само три източника на данни са достатъчни – географска локация, кой си ти и дали позволяваш ползването на твоите данни. Ако имаш и трите, то вече имаш всичко за правилната реклама. Мога да се обърна към фирма за коли, знаейки, че в даден район има хора, които търсят да купят автомобил, и така компанията може да ги таргетира. А това е добре и за потребителя, защото няма да получава хиляди ненужни реклами, а само няколко, но такива, които наистина търси.

В America Movil иновациите са основен приоритет. Ние работим усилено по всякакви нови технологии, като изкуствен интелект и други, които ще допринесат за по-добро обслужване на нашите клиенти. Очакваме до няколко години тези наши разработки да са част от продуктовото ни портфолио и да се появят във всички пазари, в които оперираме.

Интервюто взе Константин Николов

Профил

Оскар фон Хауске Солис е член на борда на директорите на America Movil - компанията, която купи собственика на "Мобилтел", Telekom Austria Group. Той участва и в надзорния съвет на Telekom Austria Group. Оскар фон Хауске Солис беше за пръв път в България, където се проведе последната среща на надзорния съвет на групата. В America Movil той отговаря за бизнеса с фиксирани услуги. Също така е изпълнителен директор на Telmex Internacional – компанията, която развива бизнеса на America Movil в Латинска Америка. Завършил е бизнес администрация в Instituto Técnico Autónomo de México и Kellogg School of Management - Northwestern University в САЩ.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    spe1 avatar :-|
    spe

    Bullshit. Булсат и Виваком имат много по-добра услуга - удобство на ТВ интерфейса, скорост на нета, канали и дни, които можеш да връщаш.

  • 2
    315707 avatar :-|
    Димитър

    За да гледаш Нетфликс трябва да смениш кабелите? Я пак :)
    Дано и революцията в оптичната свързаност, за която говори, не е същата, че язък на дневник за "мастилото"......

  • 3
    amotera avatar :-|
    amotera

    "Инвестираме много пари в съдържание и изглежда логично да предоставяме това съдържание и в България. В момента анализираме как да се случи точно процесът." Особено в съдържание?!?! Точно какво?

  • 4
    fkr55482911 avatar :-|
    султана глаушева

    "Анализът на данни ще бъде голяма част от бизнеса. Когато влизаш на страницата ни, аз ще искам да знам кой си ти и какво търсиш, за да знам какво да ти предложа. "
    Последното нещо, което искам, са сайтове, които ще ме анализират и ще решават вместо мен какво искам!

  • 5
    stg avatar :-|
    stg

    До коментар [#1] от "spe":

    ти да не си шмъркал нещо :)

  • 6
    stg avatar :-|
    stg

    [quote#4:"султана глаушева"]Последното нещо, което искам, са сайтове, които ще ме анализират и ще решават вместо мен какво искам! [/quote]
    че те всичките са такива , без изключения

  • 7
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Адаптацията на такива големи компании в България удари на камък. Особено за Теленор, където всичко е по-скъпо от конкуренцията. Качеството е в най-лошия задоволително при всички. Не може да решаваш на своя глава какво искат клиентите - трябва да го предвидиш. Самоувереността на Теленор за съсредоточаването върху телефония ще им изяде главата. Мобилтел са по-добре, но числата показват ясно къде отиват клиентите.

  • 8
    nemisemisli avatar :-|
    nemisemisli

    До коментар [#7] от "Георги Георгиев":

    Нищо не разбрах от коментара ти, но:
    - Теленор имат най-добрите оферти за телефония
    - Продават по-скъпо само у-ва
    - Не е сигурно дали няма да навлязат и във фиксирания бизнес
    - Мтел и Вива имат супер голям фиксиран бизнес, който тепърва раздвижиха
    -

  • 9
    nemisemisli avatar :-|
    nemisemisli

    А от интервюто нищо ен разбрах, какво ще предлагат...ама нищо конкретно не излезе като инфо.

  • 10
    karatista avatar :-|
    karatista

    я, фотонна мрежа? това направо 6ЖИ? Hecho en Mexico?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Капанът AstraZeneca

Капанът AstraZeneca

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK