С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 11 дек 2016, 12:52, 25993 прочитания

Втори рунд

Новият фонд LAUNCHub Ventures привлече 18 млн. евро от ЕИФ и частни инвеститори, които да вложи за две години

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Българската Flipps придоби американския стартъп Avid AI

Платформата за стрийминг на бойни спортове вече ще показва и новини на потребителите

12 авг 2018

Българският Google за клинични проучвания

Компанията FindMeCure създаде технологична платформа, която събира голяма част от всички изпитвания по света и предоставя информацията по лесен начин

4 авг 2017

Подгответе се за чудесна 2018 г.

Държавният Фонд на фондовете се включи в пазара на рисково дялово инвестиране, на който след 2017 г. трябва да започнат да влизат стотици милиони евро.

16 дек 2016

Търси се: Кой да разпределя 40 млн. евро рискови дялови инвестиции

ЕИФ ще избере мениджъри, които до края на 2017 г. да започнат да финансират малки и средни компании

14 дек 2016

Държавният гигант за дялово инвестиране се събуди

Фондът на фондовете обяви инвестиционна стратегия и започва с 30 млн. евро, предназначени за компании с разработки в сферата на IT, био- и чисти технологии, мехатроника и креативни индустрии

11 дек 2016

Парите, които всички чакаха

Европейският инвестиционен фонд представи втората вълна фондове за дялови инвестиции с бюджет 150 млн. евро

2 дек 2016

Imagga е сред най-добрите стартиращи компании в Централна и Източна Европа

Това е първото отличие на български стартъп в традиционната международна надпревара

2 дек 2016

Фондове ще инвестират 150 млн. евро в млади и растящи компании

Първо със средства ще се захранят съществуващи фондове, а до година ще има и нови

29 ное 2016

Над половината дигитални стартъпи в България се финансират с лични средства

Това са изводите от първото по рода си проучване на дигитални малки и средни предприятия в България

22 ное 2016
Четири години, 9 млн. евро инвестиции в 62 компании, които са привлекли още 20 млн. евро свеж капитал. С този си резултат LAUNCHub стартира втори фонд. В него ресурсът ще е основно от Европейския инвестиционен фонд (ЕИФ), но средства са привлечени и от частни инвеститори. Разликата сега е, че ще се премине едно ниво нагоре и с повече капитал ще се подкрепя развитието както на досега финансираните компании, така и на други иновативни проекти.

Новосъздаденият LAUNCHub Ventures ще разполага с 15 млн. евро от ЕИФ (9 млн. евро при първия фонд), но привлича до момента и още малко над 3 млн. евро от частни инвеститори в България. Така той ще борави с над 18 млн. евро, които да инвестира в до края на 2018 г. "За нас това е пътят, по който искаме да се развиваме. Изрично искахме този фонд да има и частен компонент. В същото време това си е сериозно предизвикателство за нас, тъй като става въпрос за милиони евро частни пари", казва Стефан Ганчев, един от петимата съдружници в LAUNCHub Ventures заедно с Любен Белов, Тодор Брешков, Румен Илиев и Станислав Сираков. Според него идеята е в дългосрочна перспектива LAUNCHub Ventures да набира финансиране основно от частни инвеститори и да бъде паневропейски като стратегия.

Средствата на ЕИФ са част от по-голям план за втора вълна фондове за дялови инвестиции, в които ще бъдат инвестирани общо 150 млн. евро. Досега е отпуснат ресурс на LAUNCHub Ventures и на един друг фонд - BlackPeak Capital, по 15 млн. евро, като предстои да бъдат обявени и останалите проекти. Според партньорите в новия LAUNCHub Ventures решението на ЕИФ е ясен сигнал, че стъртъп екосистемата в България има потенциал. Средствата не са нови държавни пари, а са рециклирани, т.е. възвърнали се или възвръщащи се инвестиции от първия период.

"Искаме да сме предпочитаният инвеститор в България и региона. Има нужда от определен ъпгрейд на стратегията, какъвто и ние правим с новия ни фонд. Тоест има по-напреднали компании, които имат нужда да преминат на друго ниво", казва Любен Белов. Според него за новото финансиране е допринесло и представянето на първия фонд, което го поставя в горната част на скалата на фондовете в Европа по показателя за потенциална възвращаемост на капитала.

По колко и къде



LAUNCHub Ventures ще влага от 300 до 700 хил. евро начална инвестиция в компания, като възможността е да увеличава финансирането до 2 млн. евро. Стратегията е коренно различна от първия фонд, където максималното финансиране беше 200 000 евро на стартираща фирма. Според партньорите така много стартъпи са достигали определено ниво на развитие, но не са могли да продължат без нов свеж ресурс. Ще се инвестира основно в компании в seed фаза, но впоследствие не пречи фондът да се включи и в по-големи рундове (тъй нареченият Series A) заедно с други коинвеститори.

"Гледаме компании, които са в същите сегменти като досега - b2b и b2c (business-to-business и businеss-to-consumer), е-търговия и marketplace платформи, както и дигитални регионални играчи в конкретни сегменти и ниши", уточнява Белов. Основното изискване е тези фирми да имат много висок технологичен компонент и да решават проблеми, които изискват специфични технологични умения.

Новият фонд ще продължава да инвестира и в компании от сегашното портфолио. "Имаме поне 20 компании, които биха могли да бъдат регионални и глобални лидери - някои са b2b, други b2c, някои изискват още капитал, други са печеливши", казват от LAUNCНub Ventures. Близо 30% от инвестициите се правят през препоръки от мрежата от контакти, друга една трета партньорите във фонда намират по време на събития и конференции, а една трета са фирми, които "са почукали на вратата им".

Частните инвеститори

Включилите се частни инвеститори са български. Сред тях няма институционални такива, а основно хора, с които съдружниците в LAUNCHub Ventures са работили през годините. "Търсихме инвеститори, които могат да помагат на компаниите ни и са наясно с нивата на риск", казват от фонда. Те не посочиха имена, но сред тях има основно три типа бизнес хора: технологични предприемачи, които са наясно с пазара, представители от финансовия сектор, които имат опит и знаят как работи този клас активи, и високопоставени мениджъри в международни компании. Повечето от тях познават екосистемата, тъй като досега са инвестирали в нея като бизнес ангели. Партньорите във фонда все още разговарят с още частни инвеститори и не изключват възможността в бъдеще да добавят и още такива. Но уточняват, че това ще стане само ако считат, че те могат да допринесат за развитието на компаниите в портфолиото. "И досега сме били много избирателни при селекцията на коинвеститорите ни", казват от LAUNCHub.

Новият фонд има срок до края на 2018 г. да завърши инвестициите си, като ще започнат да гледат по активно нови проекти, отговарящи на новите критерии за финансиране от началото на следващата година. Същевременно паралелно с привличането на новия финансов ресурс фондът вече има отсети няколко нови инвестиции.

Според Стефан Ганчев постигнатото през последните четири години не е малко, но екосистемата все още е много крехка и развитието й трябва да продължи да бъде подпомагано от институции като ЕИФ. "Ние сме само една брънка от веригата, но примерно бизнес ангелите са друг важен елемент. Само преди 3-4 години те нямаха съвсем ясна идея как да инвестират, но в последно време са все по-често срещани инвеститори. Така че за компаниите в по-ранна фаза те са друга възможност за развитие", казва съдружникът в LAUNCHub Ventures.

Пет компании от петима партньори:
Съдружниците в LAUNCHub разказват за една своя инвестиция от първия фонд
Coherent Labs
Станислав Сираков


Сoherent Labs е класически пример за компания, която може да излезе от България и да стане нещо голямо в световен мащаб. Дълбоко технологична е и в момента продава на най-големите гейминг студиа. Прави софтуер, с който компаниите могат да произвеждат всякакви потребителски интерфейси - примерно километраж на кола или магазин за стоки в самата игра. Когато инвестирахме в нея, фирмата продаваше основно на независими гейминг компании, но в момента клиенти са й всички големи производител на игри, основно в САЩ. В същото време разрастват технологията и към други сектори като военния и виртуалната реалност. Те са изцяло печелившо дружество и приходите се разрастват. Когато инвестирахме през 2012 г. компанията се състоеше от 4 души, а в момента са 35. През следващите две-три години може да достигнат 100 души. Coherent Labs много добре илюстрира подхода, при който инвеститорът помага. Но хубавото е, че и те са ни помагали не по-малко като компания - как се управляват продажбите, давали са ни съвети в дълбоко технологични проекти, как да структурираме бизнеса си – много сме научили от тях. Начинът, по който направиха бизнеса си, ни даде възможност да променим инвестиционната си теза – те продават при тъй наречения bottom up approach - продаваш на по-ниските нива в компанията и после преминаваш нагоре в корпорацията. Новият ни фонд търси точно такива бизнеси.
Domestina
Румен Илиев


Domestina е технологична компания в нетехнологичен сектор. Фирмата се занимава с почистване на домове и офиси в България и Полша. В момента извършва около 2000 почиствания на месец, които растат непрекъснато. Зад всяко почистване има много технология - разпределянето на адресите, самите служители, които чистят сутрин и вечер, получават информацията за задачите си на таблет, с оптимизация за транспорт. Винаги един и същ човек почиства един апартамент или една къща. В момента рейтингът на удовлетвореност на клиентите е между 97 и 98%, като повечето нови клиенти идват от препоръки. Неотдавна компанията започна бизнес в Полша и оборотите растат, като амбициите са да отворят в още пет полски града. След нас компанията привлече над 1 млн. лв. допълнително финансиране. Чрез Domestina професията чистачка започва да става привлекателна - работещите там взимат заплата три пъти над средната за страната с пълни осигуровки. Самата компания инвестира много във вътрешната структура. Опитва се да трансформира пазар в сивия сектор по прозрачен начин, като същевременно гарантира на клиентите отлична услуга. Компанията избра модел, при който служителите са наети при тях на пълен работен ден, за да се осигури качество. От два месеца започнаха услуга и за почистване на офиси от 20 до 150 души.
BGmenu
Тодор Брешков


Компанията работи в България и Румъния и е платформа за поръчка и доставка на храна - от едната страна са ресторантите, от другата са крайните клиенти. Инвестирахме в момент, когато работеха на софийския пазар - правеха по 250 - 300 поръчки на ден. В момента на двата пазара правят на дневна база 2000 - 2200 поръчки. Тази година трябва да достигнат приходи от около 2 млн. лв. Растат бързо и като клиенти, и като приходи. Бизнесът им ни харесва, защото са в сфера, където няколко тренда се комбинират и благоприятстват този бизнес. Работи в градска среда, потреблението на интернет и приложения нараства, което пък допринася за ползването на техните услуги. Основното им предизвикателство е да оптимизират районите, в които доставят, и да предоставят колкото се може по-голям избор. Според нас те са ясен лидер в България, а в Румъния се борят с Food Panda, но имат място и на този специфичен пазар. Много ни харесва и екипът от гледна точка на опит и познания на индустрията, в която работи. Ние пък се опитваме да помогнем с това да взимат решения на базата на данни, а не на предположения.
Cloudpipes
Стефан Ганчев


Cloudpipes разработва решение, което позволява на компании да използват различни cloud услуги и лесно да ги интегрират помежду им, създавайки по-комплексни сценарии на автоматизиране и оркестриране на процеси или обмен на данни между тях. В днешно време е популярно да се използват т.нар SaaS cloud услуги и много малки, средни и дори големи предприятия прибягват вече масово до използването им. Чрез решението си Cloudpipes позволява бързо и лесно с помощта на визуален интерфейс потребителите да изграждат и изпълняват такива интеграции. Основателят на компанията, Борис Райчев, е живял и работил дълги години в чужбина в компании като Nokia и Samsung, преди да му дойде идеята за собствен стартъп - идея, породена от специфична нужда в Samsung. Като инвеститори харесваме такъв профил основатели - хора с по-богат международен опит и мрежа, които работят между България (където е екипът с разработчици) и Западна Европа/Америка, където са потенциалните им клиенти. Клиентите на Cloudpipes са стотици фирми и организации от цял свят. Потенциалът на Cloudpipes е огромен, компанията набира първите си клиенти като SaaS услуга, продавайки лицензи на месечен абонамент, но отскоро започна да продава и на големи клиенти, където става дума за сделки, при които цял департамент или цялата организация ще използва вътрешно това решение.
Flipps/Fite
Любен Белов


Компанията започна като платформа за видеодистрибуция на всякакво видеосъдържание в интернет към свързаните към мрежата телевизори. В течение на времето решиха да се фокусират върху една конкретна ниша - тъй наречените ринг спортове, или бойни спортове. В тази ниша под 1% от съдържанието се дистрибутира по дигитален начин и има огромна възможност да се дигитализира дистрибуцията на такова съдържание. По света има около 300 млн. фенове на този спорт, както и 150 млн. практикуващи, което означава, че има силна ангажираност към това съдържание. Бизнес моделът е много прост - там монетизацията идва през процент от транзакциите, които потребителите правят, за да гледат дадено събитие. Процентът е между 20 и 30 от транзакцията. Самият пазар се оценява на около 2 млрд. долара на година и по никакъв начин не е обслужван досега, тоест потенциалът е голям. Тимът е фокусиран върху бизнеса и технологията. Flipps държи три патента за дистрибуция на видеосъдържание върху свързани телевизори. Тя е набрала най-голямо финансиране от всичките ни портфолио компании и коинвеститори в нея са Тим Дрейпър от Силициевата долина и паневропейският фонд Earlybird.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Michael Kors е на път да купи Versace за 2 млрд. долара Michael Kors е на път да купи Versace за 2 млрд. долара

Амбицията на американската компания е да придобие различни луксозни брандове

25 сеп 2018, 62 прочитания

Uber планира да купи приложението за доставка на храна Deliveroo Uber планира да купи приложението за доставка на храна Deliveroo

Компанията за споделени пътувания следва амбицията си да се наложи в сектора

25 сеп 2018, 178 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Тръмп възнамерява да реорганизира американската енергийна политика

Екипът му иска да идентифицира служителите, участвали в климатичните програми на Обама, и да запази остаряващите ядрени електроцентрали

Как работи "мекият фашизъм" на Орбан

Унгария е предупреждение за това какво може да се случи, когато безскрупулен популист е оставен да управлява безконтролно

Със София в центъра на бизнеса

Изпълнителният директор на Progress Йогеш Гупта пред "Капитал"

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Офис, стани, офис, немирно!

Защо е важно да седим по-малко и да се движим повече, когато сме на работа, и как да го правим правилно и ефективно

Музика за очите

Гиноварт в Музея на музиката в Барселона

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Арест в САЩ за пране на 400 млн. долара от OneCoin, шведската Stillfront купува "Империя онлайн" за 10 млн. евро

Емисия

DAILY @7AM // 25.09.2018 Прочетете