Седмични новини за ритейл
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Седмични новини за ритейл

Делът на българите, пазарували онлайн за лични цели, е намалял до 16.6% през 2016 г.

Седмични новини за ритейл

Калориите върху етикетите станаха задължителни, Над 16% от българите са пазарували онлайн през 2016 г., Потреблението в България е 53% от средното за ЕС, Еврокомисията глоби Sony, Panasonic и Sanyo за картел за батерии, Брюксел отбелязва ръст на пивоварната индустрия в Европа

3254 прочитания

Делът на българите, пазарували онлайн за лични цели, е намалял до 16.6% през 2016 г.

© Надежда Чипева


Страницата е подготвена от екипа на "Регал" (regal.bg). Вашите новини от сектора очакваме на e-mail: [email protected]

Калориите върху етикетите станаха задължителни

От 13 декември върху етикетите на продуктите е задължително да се изписва и тяхната хранителна стойност. Това гласи Европейският регламент 1169 от 2011 г., целящ да улесни информирания избор на потребителите, като задължи производителите да предоставят точно определена информация за продуктите си. В същото време Брюксел даде няколко години гратисен период на компаниите, за да се подготвят и изпълнят изискванията.

Преди две години влезе в сила първата и основна порция задължителни данни, които трябва да съдържат етикетите на хранителните продукти. Сред тях са размерът на шрифта (не по-малко от 1.2 мм или 0.9 мм за опаковки, по-малки от 80 кв. см), открояващо се вписване на съдържащите се алергени в съставките. Или да бъде посочено, ако към месния продукт е добавен протеин от друго месо, ако водата в него е повече от 5%, на коя дата е замразен и др.
От 13 декември тази година върху етикетите трябва се декларира задължително и хранителна информация за: енергийна стойност (формат kJ/kcal), мазнини, наситени мастни киселини, въглехидрати, захари, белтъчини, сол. За сравнение – досега действащото законодателство изискваше задължителното оповестяване на тези факти само за продукти с хранителни и здравословни претенции (чe дадена храна има специални хранителни свойства или че съществува връзка между храната и здравето) или с претенции за съдържание на значително количество витамини и минерали. Изискването не е ново за компаниите. Досега те имаха възможност доброволно да обявят енергийната стойност на произвежданите от тях продукти и повечето го направиха още преди изтичане на крайния срок.

С въвеждането на изискването за предоставяне на хранителна информация задълженията на фирмите по регламент 1169 приключват. Но Брюксел оставя отворена врата за нови претенции към етикетите.

Над 16% от българите са пазарували онлайн през 2016 г.

Делът на българите, пазарували онлайн за лични цели, е намалял до 16.6% през 2016 г. Най-активни при поръчването на стоки или услуги по интернет са младите хора на възраст между 16 и 34 години, отчита годишното изследване на Националния статистически институт (НСИ). Година по-рано пазаруващите в интернет са били 18.5%, а през тази година нивото им се връща на това от 2014 г.

Жените (17.1%) са по-активни в онлайн пазаруването от мъжете (16.1%). По интернет най-често се купуват дрехи и спортни стоки, следват предмети за дома и покупките, свързани с пътувания или хотелски резервации. Повечето продукти са закупени от продавачи от България (87.4%), но немалко пазаруват в интернет магазини от други европейски страни (41.4%) или от други държави извън ЕС (18.7%).
По-голяма част от купувачите са поръчвали стоки или услуги между един и два пъти (42.9%), а преобладаващата обща стойност на покупките е до 200 лева.

Основните пречки пред пазаруването в интернет са трудности при намиране на информация за гаранцията и правата на купувачите; по-дълго време за доставка от посоченото в сайта и технически проблем по време на поръчване или плащане.

Потреблението в България е 53% от средното за ЕС

През 2015 г. фактическото индивидуално потребление (ФИП), измерващо материалното благосъстояние на домакинствата, на човек от населението, варира от 53% за България до 137% за Люксембург от средното равнище в EС.

Данните, публикувани от Евростат, показват, че равнището на ФИП на човек от населението е най-високо в Люксембург - 37%, и Германия - 23% над средното за ЕС ниво. Австрия, Дания, Белгия, Финландия, Великобритания, Франция, Холандия и Швеция отчитат нива между 10% и 20% над средното за ЕС. В Италия, Ирландия и Кипър равнищата на ФИП са до 10% под средното за ЕС, в Испания, Литва, Португалия и Малта са от 10 до 20%, а в Чехия, Гърция, Словакия, Словения, Полша и Естония - от 20 до 30% по-ниски от средното за ЕС-28. Латвия и Унгария имат от 30 до 40% по-ниско равнище, а Румъния, Хърватия и България - над 40% по-ниско равнище на този показател от неговото средно ниво за държавите от ЕС.

Повишение е регистрирано в Румъния, България (53% към 49%), Литва и Естония. Най-голямо намаление е регистрирано в Люксембург, Холандия, Австрия и Гърция.

Еврокомисията глоби Sony, Panasonic и Sanyo за картел за батерии

Европейската комисия глоби Sony, Panasonic и Sanyo за ценови картел при батериите за лаптопи и мобилни телефони. Трите компании са глобени с общо 166 млн. евро, защото са нарушавали антикартелните разпоредби заедно със Samsung SDI, която обаче не е глобена, тъй като е уведомила властите за случая.

Ценовият сговор между четирите компании е повлиял цените на множество стоки, продавани на европейските потребители, каза еврокомисарят по въпросите на конкуренцията Маргрете Вестагер.

Разследване на Брюксел установи, че представители на компаниите над четири години са се срещали многократно, най-често в Азия, за да планират начини да избегнат конкуренцията на пазара на литиево-йонни батерии.

Брюксел отбелязва ръст на пивоварната индустрия в Европа

Продажбите на бира в Европа са за повече от 110 млрд. евро през 2015 г. Консумацията на бира в ЕС се е повишила с 1%, а производството - с 1.4%. От производството и продажбите на бира се генерират 42 млрд. евро бюджетни приходи за 28-те страни на ЕС, като само приходите от акциз са 11 млрд. евро. Това показва проучването "Бирата свързва Европа със света" на международната консултантска фирма Royal Haskoning DHV, данни на Евростат и пивоварите на Европа.

По данни на ЕК бирата отбелязва 18% ръст в износа за периода 2014-2015 г. Пивото е най-бързо растящият по експортна стойност продукт и е сред първите в топ 10 храни и напитки на ЕС по приходи от износ за трети пазари. През 2015 г. основните дестинации за експорт на европейска бира са САЩ, Китай и Канада. Пивоварните компании в ЕС са сред трите най-значими вносителя за 97 държави извън Европейската общност.

Директно заетите в пивоварния бранш през 2015 г. са 122 хил., а всяко работно място генерира 7 други по веригата на доставките и 11 в сектора на търговията чрез магазините и заведенията. Индиректната заетост от производството и продажбите на бира се изчислява на 2.3 млн. работни места.

Накратко

Съветът на ЕС съобщи, че е решил да запази за догодина квотите за България и Румъния за улов на цаца и калкан в Черно море. Българските и румънските рибари и догодина ще имат правото на улов на 11 475 цаца и 86.4 тона калкан.

На 15 декември "dm България" открива своя 65-и магазин в страната и 27-и в София - в жк "Свобода", на ъгъла на улиците "Ген. Никола Жеков" и "Народни будители".

Страницата е подготвена от екипа на "Регал" (regal.bg). Вашите новини от сектора очакваме на e-mail: [email protected]


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Намери ми наемател

Намери ми наемател

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.