Френски завод за самолетни части ще има до Пловдив
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Френски завод за самолетни части ще има до Пловдив

Latecoere е основана преди век. Работи основно за Airbus, но доставя части и за останалите големи в самолетостроенето

Френски завод за самолетни части ще има до Пловдив

Производителят Latecoere е доставчик на гиганти в авиацията като Airbus, Boeing, Bombardier и Embraer

Калина Горанова
39876 прочитания

Latecoere е основана преди век. Работи основно за Airbus, но доставя части и за останалите големи в самолетостроенето

© PASCAL DESCHAMPS


Втора западна компания планира да произвежда части за самолети в България. Френската Latecoere е избрала Пловдив за новото си предприятие. Пролетта и американската Woodward обяви старт на производство на авиокомпоненти. Така след бума на предприятия за авточасти страната вече привлича и доставчиците на Airbus, Boeing и т.н.

Френската новина

Новината, че базираната в Тулуза компания Latecoere, която е подизпълнител на производителя на самолети Airbus, иска да строи завод за самолетни части в Пловдив, дойде след среща на френския посланик Ерик Льобедел с кмета на града Иван Тотев. Според съобщението на сайта на общината преговорите се водят от около година, а новата фабрика може да заработи в края на 2017 г. От областната управа и кметството не потвърдиха точното име на компанията инвеститор, както и какъв ще е размерът на инвестицията, като коментираха само, че в производството ще бъдат ангажирани на първо време 200 служители и още 400 на по-късен етап.

В стратегията на Latecoere за периода 2017 - 2021 г., публикувана през юли, се вижда, че компанията смята да инвестира 100 млн. евро в производствата си, като се посочва, че смята да открие такова и в България. Нов завод ще бъде има и в Тулуза до стария, като инвестицията там ще е 20 млн. евро.

От "Тракия икономическа зона", където ще е заводът, потвърдиха, че става дума именно за Latecoere. Клиенти на базираната в Тулуза компании са големите фирми в самолетостроенето като освен за Airbus тя работи и за Boeing, Bombardier и Embraer.

"Тракия икономическа зона"

Новото предприятие ще бъде край Пловдив - в "Тракия икономическа зона", където вече работят десетки заводи. "Тракия икономическа зона" обединява шест индустриални парка в района- там работят над 20 000 души в компании като Liebherr, ABB, Schneider Electric, Magna Powertrain и др. Прогнозите за инвестициите през следващите десет години там са за още над 1 млрд. евро, които да отворят нови 30 000 работни места. През последните месеци инвеститорите имат трудности в намирането на служители, затова започват да търсят и от по-отдалечени региони.

Договорът с Latecoere за парцел в икономическата зона на Пловдив ще бъде подписан около Нова година.

Френската компания има доста широк спектър на производство. По неофициална информация в Пловдив ще прави уплътнения и допълнителни компоненти по вратите на самолетите, като идеята била е с помощта на други подизпълнители да се стигне до етап цялата врата на самолета да се прави в Пловдив.

Тази есен компанията е регистрирала две дъщерни дружества в София - "Латекоер България" и "Лателек България". Първата е с капитал от 200 хил. лв., а втората - със 100 хил. лв.

В началото на годината беше обявен първият завод за части за самолетите на световни производители като Airbus и Boeing - на американската компания Woodward, която се позиционира в София, до летището и за три години смята да инвестира 9 млн. лв. Цехът е за електромеханични компоненти и възли за сектора. Това ще са различни възли и части, свързани с управлението на горивната система на самолетите и контрола на задвижващите механизми като задкрилките на крилата и опашния сектор. Пред пролетта в предприятието вече работеха малко над 70 души, а при приключването на проекта се очаква броят да достигне 160-190.

Коя е компанията

Latecoere е основана преди век през 1917 г. от Пиер-Жорж Латекоер. До 1950 г. компанията произвежда собствени малки самолети. Впоследствие започва да се занимава с производството на различни части и системи за другите самолетостроители, като в сайта й е посочено, че е участвала във всички по-големи програми на големите в самолетостроенето през последните 30 години. За деветмесечието на тази година проходите на компанията са почти 500 млн. евро и растат с 8.6%. За 2015 г. приходите са били 712.4 млн. евро.

Основните производствени центрове на компанията са във Франция, Чехия, Мексико и Бразилия.

Втора западна компания планира да произвежда части за самолети в България. Френската Latecoere е избрала Пловдив за новото си предприятие. Пролетта и американската Woodward обяви старт на производство на авиокомпоненти. Така след бума на предприятия за авточасти страната вече привлича и доставчиците на Airbus, Boeing и т.н.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    qvd50491823 avatar :-?
    Костадин Иванов

    Патриотично доволен съм от това.
    По български усъмнен съм дали ще стане. Почти всеки ден някой обявява юнашки проекти. бием тъпан, после млъкваме. Катарски фирми бичат път и тунел под Шипка. Кабели правим край Хасково. Супер Боровец! Голям курорт край Елин Пелин!
    И после?

  • 2
    kukuband avatar :-(
    kukuband

    И после? ...Потресаваща трагедия в Хитрино :(

  • 3
    kalliman avatar :-|
    kalliman

    Такива инвестиции можеше да ги има и в Северна България, ако имаха нормални пътища. Но надали ... народа хасфалт не ядял. По-добре пари за мързеливите от колкото да им се даде възможност сами да си изкарват прехраната.

  • 4
    hifi_hifi avatar :-|
    hifi_hifi

    лелее, много нещо се изсипва в Пловдив. Това е хубаво, но в града задръстванията са вече по-големи от София...а общината естествено само усвоява пари и прави козметични ремонти. Разрешават да се строят блокове с по 200 апартамента и недосаттъчно места за паркиране.

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Да, ама Пеевски не си е купувал компаниите с офшорки, та ПЧИ намаляват. Плачи, народе, защото статистиката "не лъже".

    Много се радвам, че явно наистина чуждестранните производители са доволни от качеството на производството в България. Явно се и разчува. Кабели всеки може да произвежда, обаче в авто индустрията, а и още повече в авиационната, качеството трябва да е перфектно. Много добра новина.

  • 6
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "Костадин Иванов":

    Да, ама за да обявят, че фабриката ще стане до края на 2017-та, значи вече земята е тяхна и инвестицията е започнала. За един инвеститор няма връщане назад след тези операции.

  • 8
    v_l avatar :-|
    v_l

    До коментар [#4] от "ywk50370410":

    За съжаление цялото управление е мега късогледо. Трябваха им 10 години първо за да зацепят какво е нужно за да привлечеш инвеститор и как после да се държиш с него. Сега като инвеститорите започнаха сами да идват се оказва, че няма специалисти и града се разраства без грам мисъл и дългосрочна визия. За практичност, използваемост и естетика да не говорим.
    Такава възможност се отваря тоя град да се развие ударно (и покрай столица на културата), а най накрая ще се фукат с това как видиш ли били асфалтирали 5 булеварда ... да им е по удобно на хората да седят в задръстванията и да се наслаждават на останалата мизерия.

  • 9
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#8] от "v_l":

    Много лесно го наименуваш късогледство. Темата заслужава по-голямо внимание.

    Защо кметовете не им пука за тяхното наследство? Защото основната причина да са на власт е партията, а не личността. Партията не очаква да бъде задълго на власт, нито се интересува от местните проблеми. За Тотев преди да бъде кандидат-кмет бяха чували само от ГЕРБ. Той като цяло е доста неадекватен, дори като политик. В продължение на поне десетилетие Сиенит развива "Тракия икономическа зона" с успех (особено в последните години), но кметството сякаш нямаше никаква представа.

    Чак сега се сети, но не за да помогне, а за да се похвали и да си припише успеха. А специалисти няма. В една нормална държава, общината трябваше да бере негативи заради липсата на кадри, а не да се хвали. Естествено, че градът ще се разраства. Само че никой не го интересува какво ще е след 10 г., защото няма да е на власт. Иначе Пловдив поне има големи булеварди, на морето тези са кът. Трябва много сериозно да се помисли как кметовете да бъдат мотивирани от дългосрочни цели. Иначе не очаквайте нищо различно.

  • 10
    hifi_hifi avatar :-|
    hifi_hifi

    Абсолютно си прав, че управлението е късогледо. В момента бизнеса се развива самостоятелно без помощ от местните власти, даже бих казал въпреки тях. Положителното е, че колелото се е завъртяло и пазара се саморегулира, но си прав че ако не погледнат 5-10 години напред ще прецакат уникалната ситуация


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK