Пет хранителни продукта кандидатстват за защита в ЕС
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пет хранителни продукта кандидатстват за защита в ЕС

Пет хранителни продукта кандидатстват за защита в ЕС

Най-напреднала е подготовката на документацията за "Прясно месо от източнобалканска свиня" и "Куртовски розов домат"

Мара Георгиева
8667 прочитания

© Надежда Чипева


До края на януари в Министерството на земеделието и храните ще постъпят заявления за пет хранителни продукта, които ще преминат националната процедура и ще кандидатстват в Брюксел за вписване в регистъра на защитените наименования за произход. Най-напреднала е подготовката на документацията за "Прясно месо от източнобалканска свиня" и "Куртовски розов домат". Информация и документи събират и производителите на "Странджански чай", "Реселешки лук", "Баничански лук", "Смилянски фасул". Това стана ясно по време на специална пресконференция на тема "Бизнесът в подкрепа на българските качествени храни".

Кампанията

В рамките на двегодишна кампания "Да защитим българския вкус", инициирана от евродепутата Момчил Неков и подкрепена от българския клон на международната организация Slow Food, са избрани около 30 автентични продукта, които имат най-голям шанс да бъдат защитени чрез вписване в европейските регистри на защитените наименования за произход, географските указания и храните с традиционно специфичен характер.

"Изчезват породи, сортове и семена, защото липсва смислена държавна политика за съхраняване на местните културни традиции. В селските райони липсва предприемачески дух или той е толкова плах, че оцелява трудно", обобщи досегашния опит доц. Десислава Димитрова, член на международния борд на Slow Food и координатор за България.

"Множество срещи с български земеделски производители показаха безпокойството на хората, че българският вкус се губи не само заради свиване на производството, но и заради изчезването на редица сортове и семена. Европейските схеми за качество могат да спрат този процес, тъй като гарантират и популяризират доброто име на защитените продукти и помагат за намиране на пазари за тях", обобщи Момчил Неков. По думите му вписването в регистрите ще даде надежда на производителите, че могат да разширят производството и да се издържат от него и може да бъде спирачка пред обезлюдяването на някои региони.

Плюс за автентичните храни е и възможността да бъдат включени в програми за популяризирането им. Неков припомни, че ЕС отделя пари за промоционални програми, като част от средствата са специално за продукти, вписани в европейските регистри. През 2017 г. за промоционални кампании на общия пазар и на пазарите в трети страни са планирани 133 млн. евро, от които 12 млн. евро са за защитени продукти, а целта е до 2020 г. общата сума да достигне 200 млн. евро, уточни Момчил Неков.

Подготовката

До края на годината документацията за "Прясно месо от източнобалканска свиня" ще бъде внесена в Министерството на земеделието и храните, а в първите дни на 2017 ще стартира националната процедура и за "Куртовски розов домат".

"На финалния етап сме с подготовката на документите за кандидатстване", съобщи Радостина Донева, председател на Асоциацията за развъждане и съхранение на източнобалканската свиня. Асоциацията вече е събрала снимки, исторически данни, научни разработки. "Кампанията "Да защитим българския вкус" ни даде самочувствие, че продуктът може да достигне до пазара, и ни научи да работи заедно в името на обща кауза. Подкрепата за регистриране на породата като защитено наименование за произход е лъч светлина за хората, които се занимават с тази дейности и които са приели това като житейска мисия, предавана от баща на син", обобщи Радостина Донева.

"И ние приключваме с подготовката на заявлението за кандидатстване. Проблемът е, че част от местните хора са загубили интерес към куртовския розов домат, тъй като той не дава високи добиви, а отглеждането му е много трудоемко", каза Емилия Шушарова, секретар на читалище "Л. Каравелов 1897" в с. Куртово Конаре.

Бизнесът подава ръка

От няколко дни месо от източнобалканска свиня се предлага в магазините на "Метро" в София и Пловдив. "Това е част от нашия бизнес модел в подкрепа на българските производители", коментира Людмил Каравасилев, ръководител на отдел "Корпоративни комуникации" в "Метро България". По думите му целта е професионалните клиенти на търговската верига – ресторантьори, хотелиери, хора с малък бизнес, да опознаят автентичните качества на българските продукти и на свой ред да ги предложат на своите клиенти.

В края на ноември от "Метро" съобщиха, че през май 2017 г. българските производители на плодове и зеленчуци ще могат да продават продукцията си директно в магазините на веригата, които са 11 в девет области в страната. "Един магазин ще работи с 10 - 20 доставчика и ще има гарантиран пазар. Потребителите ще имат гарантиран достъп до свежи местни продукти, а това носи конкурентни предимства на веригата", обобщи Людмил Каравасилев.

До края на януари в Министерството на земеделието и храните ще постъпят заявления за пет хранителни продукта, които ще преминат националната процедура и ще кандидатстват в Брюксел за вписване в регистъра на защитените наименования за произход. Най-напреднала е подготовката на документацията за "Прясно месо от източнобалканска свиня" и "Куртовски розов домат". Информация и документи събират и производителите на "Странджански чай", "Реселешки лук", "Баничански лук", "Смилянски фасул". Това стана ясно по време на специална пресконференция на тема "Бизнесът в подкрепа на българските качествени храни".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK