Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
19 дек 2016, 16:26, 8299 прочитания

Пет хранителни продукта кандидатстват за защита в ЕС

Най-напреднала е подготовката на документацията за "Прясно месо от източнобалканска свиня" и "Куртовски розов домат"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
До края на януари в Министерството на земеделието и храните ще постъпят заявления за пет хранителни продукта, които ще преминат националната процедура и ще кандидатстват в Брюксел за вписване в регистъра на защитените наименования за произход. Най-напреднала е подготовката на документацията за "Прясно месо от източнобалканска свиня" и "Куртовски розов домат". Информация и документи събират и производителите на "Странджански чай", "Реселешки лук", "Баничански лук", "Смилянски фасул". Това стана ясно по време на специална пресконференция на тема "Бизнесът в подкрепа на българските качествени храни".

Кампанията


В рамките на двегодишна кампания "Да защитим българския вкус", инициирана от евродепутата Момчил Неков и подкрепена от българския клон на международната организация Slow Food, са избрани около 30 автентични продукта, които имат най-голям шанс да бъдат защитени чрез вписване в европейските регистри на защитените наименования за произход, географските указания и храните с традиционно специфичен характер.

"Изчезват породи, сортове и семена, защото липсва смислена държавна политика за съхраняване на местните културни традиции. В селските райони липсва предприемачески дух или той е толкова плах, че оцелява трудно", обобщи досегашния опит доц. Десислава Димитрова, член на международния борд на Slow Food и координатор за България.

"Множество срещи с български земеделски производители показаха безпокойството на хората, че българският вкус се губи не само заради свиване на производството, но и заради изчезването на редица сортове и семена. Европейските схеми за качество могат да спрат този процес, тъй като гарантират и популяризират доброто име на защитените продукти и помагат за намиране на пазари за тях", обобщи Момчил Неков. По думите му вписването в регистрите ще даде надежда на производителите, че могат да разширят производството и да се издържат от него и може да бъде спирачка пред обезлюдяването на някои региони.



Плюс за автентичните храни е и възможността да бъдат включени в програми за популяризирането им. Неков припомни, че ЕС отделя пари за промоционални програми, като част от средствата са специално за продукти, вписани в европейските регистри. През 2017 г. за промоционални кампании на общия пазар и на пазарите в трети страни са планирани 133 млн. евро, от които 12 млн. евро са за защитени продукти, а целта е до 2020 г. общата сума да достигне 200 млн. евро, уточни Момчил Неков.

Подготовката

До края на годината документацията за "Прясно месо от източнобалканска свиня" ще бъде внесена в Министерството на земеделието и храните, а в първите дни на 2017 ще стартира националната процедура и за "Куртовски розов домат".

"На финалния етап сме с подготовката на документите за кандидатстване", съобщи Радостина Донева, председател на Асоциацията за развъждане и съхранение на източнобалканската свиня. Асоциацията вече е събрала снимки, исторически данни, научни разработки. "Кампанията "Да защитим българския вкус" ни даде самочувствие, че продуктът може да достигне до пазара, и ни научи да работи заедно в името на обща кауза. Подкрепата за регистриране на породата като защитено наименование за произход е лъч светлина за хората, които се занимават с тази дейности и които са приели това като житейска мисия, предавана от баща на син", обобщи Радостина Донева.

"И ние приключваме с подготовката на заявлението за кандидатстване. Проблемът е, че част от местните хора са загубили интерес към куртовския розов домат, тъй като той не дава високи добиви, а отглеждането му е много трудоемко", каза Емилия Шушарова, секретар на читалище "Л. Каравелов 1897" в с. Куртово Конаре.

Бизнесът подава ръка

От няколко дни месо от източнобалканска свиня се предлага в магазините на "Метро" в София и Пловдив. "Това е част от нашия бизнес модел в подкрепа на българските производители", коментира Людмил Каравасилев, ръководител на отдел "Корпоративни комуникации" в "Метро България". По думите му целта е професионалните клиенти на търговската верига – ресторантьори, хотелиери, хора с малък бизнес, да опознаят автентичните качества на българските продукти и на свой ред да ги предложат на своите клиенти.

В края на ноември от "Метро" съобщиха, че през май 2017 г. българските производители на плодове и зеленчуци ще могат да продават продукцията си директно в магазините на веригата, които са 11 в девет области в страната. "Един магазин ще работи с 10 - 20 доставчика и ще има гарантиран пазар. Потребителите ще имат гарантиран достъп до свежи местни продукти, а това носи конкурентни предимства на веригата", обобщи Людмил Каравасилев.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Печалбите на индустриалните компании в Китай с най-голям спад от поне 10 години Печалбите на индустриалните компании в Китай с най-голям спад от поне 10 години

Резултатът за първите два месеца на годината е с 40% по-нисък в сравнение с година по-рано

31 мар 2020, 197 прочитания

История за компания, академик, професор и "Метро" История за компания, академик, професор и "Метро"

Имуностимулатор комбинира български разработки от 80-те години на миналия век и пробиотик от последните две години. Веригата го продава без надценка

31 мар 2020, 355 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Софарма" отправи търгово предложение за "Унифарм"

Компанията търси да закупи 22.37% от капитала, но цена все още не е обявена

Още от Капитал
Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10